Gezondheid alle pijlers

ervaringen met Lithium?

23-03-2009 10:04 8 berichten
Mijn moeder lijdt al zo lang ik mij kan herinneren aan een chronische depressie. Hierin heeft zij vele ups en downs gekend.

Nu is onlangs door een nieuwe psychiater de diagnose manisch depressief gesteld. Sinds 2 weken gebruikt ze nu Lithium en de zoutspiegel is nu op peil, maar ik vind het zo slecht met haar gaan

Ik ben heel veel met haar gewend, maar zo trillerig en angstig als ze er nu bijzit, heb ik haar nog niet meegemaakt.

zijn er mensen die ervaring hebben met dit medicijn?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miss, vervelend voor jou en jouw moeder deze periode. Hoe vindt jouw moeder zelf dat ze zo trilt en dat ze zo angstig is? Weet ze waar die angst van daan komt of is die angst erger geworden sinds ze de Lithium slikt? Slikt ze naast de Lithium ook een AD?

Dat trillen herken ik wel van de periode dat ik Lithium slikte. De bijwerkingen kunnen best wel heftig zijn maar die worden wel minder gelukkig. Hoelang dat gaat duren is voor iedereen anders. Als je het niet vertrouwd praat eens met je moeder, misschien vindt zij het ook niet goed gaan en kan ze een keer extra naar de psychiater.

Slikt zij Lithium of Priadel trouwens? Met Priadel worden er telkens kleine hoeveelheden afgescheiden en bij de gewone Litium gebeurd dat in 1 keer.

Omdat ik last bleef houden van de bijwerkingen van de gewone Litium heb ik na een maand Priadel voorgeschreven gekregen.

http://www.hulpgids.nl/me ... dicijnsoorten/lithium.htm

Dit is een link over Lithium.

Succes en veel sterkte voor jou en je moeder!
Bedankt voor je reactie Bosaapje.

Dat angstige hoort wel een beetje bij het ziektebeeld van mijn moeder, maar sinds die Lithium zie je het veel meer aan de oppervlakte, ze reageert schichtig en alle spieren in haar lichaam staan strak, vandaar ook dat trillen denk ik. Zelf zecht ze dat het niet echt anders voelt, die angst dan.

Ze gebruikt geen AD, ze heeft zo ongeveer alle versies al gehad, maar dat hielp allemaal niets, dat komt ook door haar angst, ze vind dat wattige gevoel in haar hoofd zo eng en dan stopt ze weer met de medicijnen...

Helaas is een goed gesprek met m'n moeder nu niet echt mogelijk, komt niet veel meer uit dan sorry dat ik zo'n slechte moeder ben.. Ik heb haar verteld dat ze eens moet informeren naar Priadel bij de psych, hopelijk komt dat aan!
Ik weet niet hoe oud jij bent maar er zijn lotgenotengroepen voor partners en kinderen van ouders die manisch-depressief zijn. Je zou eens kunnen googlen. Manisch-depressief wordt ook wel een Bipolaire stoornis genoemd.

Misschien wel fijn voor je om eens met anderen hierover te kunnen praten.
Ik heb er ervaring mee.

Het trillen hoort inderdaad bij het starten met de Lithium, als het goed is wordt dat na een tijdje minder.

En of het positief aanslaat is eigenlijk na 2 weken nog niet te zeggen, dan moet je 4 a 6 weken bezig zijn.

Maar jij vindt dat ze nu slechter is dan anders? Kan ze het nog een week of 4 aan, of is ze gevaarlijk voor zichzelf?

Veel sterkte!
Ik vind haar persoonlijk idd slechter op dit moment, maar het is ook wel een beetje wisselend, soms is ze vrij monter, vooral in de avonden. Komt ook omdat ze helemaal niet slaapt, al maanden niet.

Ik vraag me eigenlijk een beetje af of de dignose manisch depressief wel klopt, het is nl. al jaren als een depressieve persoonlijkheidsstoornis aangeduid. Ik ben natuurlijk geen psych, maar heb de handboeken er nog eens op nageslagen en eigenlijk voldoet ze niet echt aan de manische episodes, alhoewel ze wel druk is in haar niet depressieve perioden.. Ze reageert eigenlijk altijd heel slecht op AD, dus we hoopten dat Lithium misschien wel iets zou doen.. misschien teveel op een wondertje gehoopt.

In ieder geval is nu duidelijk dat dat trillerige erbij hoort. Ik denk dat ze het nog wel even vol kan houden, maar ze kan ook zomaar omslaan en van de ene op de andere dag stoppen (heeft ze met AD ook al aantal maal gedaan).

owja, ik ben trouwens 31.

Volgens mij is het een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, maar ik heb t in ieder geval weer even van me af geschreven
Litium is een stemminsstabilisator. Je hoeft dus geen Bipolaire stoornis te hebben. Ik kreeg het idd omdat de Ad niet afdoende was en wat ik van jou begrijp werkt een AD bij jouw moeder helemaal niet. Heeft zij al eens MAO- remmers gehad?

Is het niet handig als je de volgende keer met jouw moeder mee naar de psychiater gaat. Vaak vinden ze het fijn als er iemand meekomt die de patient goed kent want zij zien meer dan zo'n arts. Je kunt dan ook de vragen stellen die je hebt.

Is het voor jou een idee om eens te kijken op een lotgenotenforum? Tuurlijk ben je hier ook welkom alleen zijn er weinig mensen op dit forum die het herkennen.

Je hart luchten kun je altijd hier. Nogmaals sterkte en laat je nog weten hoe het verder gaat?
Bedankt voor de lieve reactie! Ik ben idd al even op het lotgenotenforum geweest, heel veel herkenning en dat is fijn!

Ik ben al een aantal keer meegeweest naar de psych, maar nog niet naar deze. Dat heeft er ook mee te maken dat ik 3 jaar geleden heb besloten wat afstand te nemen, omdat haar ziekte mijn leven voor een groot deel beheerste dus ik ben er wat huiverig voor om er weer teveel in betrokken te raken. Aan de andere kant maak ik me nu ook zorgen, dus zou ik misschien net zo goed mee kunnen gaan!

Mijn ouders gaan maandag voor 2 weekjes naar de zon, hopelijk knapt ze daar wat op, maar ze roept zelf het hardst dat ze zichzelf meeneemt, dus ik heb er een beetje een hard hoofd in..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven