Nieuwe kozijnen en problemen :(

17-02-2019 13:30 127 berichten
Beste leden,

Een aantal dagen geleden zijn hier kunststof kozijnen geplaatst. Het punt is het volgende:
We hebben kunststof kozijnen met houtnerf besteld voor zowel binnen- als buiten. Hier is het mis gegaan, ze hebben per ongeluk alleen houtnerf besteld aan de buitenkant…. een teleurstelling dus. We kwamen hier achter toen de oude kozijnen er al uit waren gesloopt dus de jongens hebben de nieuwe kozijnen geplaatst. Ik heb direct gebeld met het bedrijf en verteld dat ik toch écht wel kozijnen met houtnerf wil hebben. Hij gaf zijn fout toe en verdere reacties waren: ‘Dat kan niet meer’; ‘Dit wordt bijna nooit besteld’; ‘Je ziet het verschil bijna niet’. Hij heeft een compensatie aangeboden van €500,- Ik denk dat we hier in ons recht staan voor het geval ik toch echt houtnerf wil aan beide kanten…dit staat tenslotte in de offerte. Dit betekent dat alles opnieuw besteld en gemonteerd moet worden…erg pijnlijk voor het bedrijf. We moeten nog €4250,- betalen en we hebben nog niet betaald.

Het tweede punt is: De verdeling van de raampjes valt mij erg tegen. De aannemer heeft de kozijnen ingemeten en de opties samen met mijn man doorgenomen (ik was er niet bij). Mijn man had een beeld van een mooie romantische uitstraling, ramen met stylen in landelijke sfeer. De aannemer heeft hem dit min of meer afgeraden omdat het niet zou worden zoals mijn man het zou willen hebben. Ik ken mijn man een beetje, hij laat zich niet zomaar ompraten en kan eigenwijs zijn. Ik was verder niet bij dit gesprek en heb alleen de tekening gezien en daar ben ik mee akkoord gegaan. Het resultaat valt mij erg tegen (zie foto’s). Bij het raam links heeft elk ruitje een andere afmeting en dat ziet er heel anders uit dan de tekening. Het antwoord van de aannemer: ‘Een tekening is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid’ en geeft aan dit probleem met mijn man te hebben besproken. Mij man herinnert zich niet dat er met hem is besproken dat elk ruitje een andere afmeting zou krijgen. Misschien staan we voor dit gedeelte minder sterk maar ik ben er niet blij mee. Mijn man vindt het wel mooi en zou akkoord gaan met de €500,- compensatie. Verder steunt hij mij wel en heeft besloten om het verder aan mij over te laten.. Ik heb er erg veel moeite mee om €3750,- te betalen voor iets waar ik niet blij mee ben.
Om een goed beeld te geven heb ik foto’s geplaatst. Wat vinden jullie van het resultaat? Vinden jullie de verschillende maten ook storend? Is het redelijk om nieuwe kozijnen te eisen? Ik twijfel nog erg, nijg naar nieuwe kozijnen. Ik heb denk ik behoefte aan jullie meningen.

Alvast bedankt!

Toegevoegd: Inmiddels is duidelijk dat de aannemer zijn punt duidelijk heeft gemaakt met een inmeetformulier. Mijn man heeft dit formulier ook gekregen, heeft deze niet ondertekend maar is hier wel mee akkoord gegaan. Deze tekening komt wel redelijk overeen met het uiteindelijke resultaat, al zijn hier en daar wel wat afwijkingen. Zo hebben de ruitjes in het raam op twee na allemaal dezelfde afmeting. In de werkelijkheid hebben ruitjes per twee vier verschillende afmetingen. De deur heeft op de tekening vier dezelfde afmetingen en twee afwijkende afmetingen. In de werkelijkheid zijn alle zes de ruitjes hetzelfde (gelukkig!)

De aannemer heeft een compensatie van €500,- aangeboden maar als we per se houtnerf willen kunnen ze dit realiseren door een professioneel bedrijf een folielaag te laten aanbrengen. Eigenlijk willen we dit geen van beide. Het ontbreken van de houtnerf nemen we voor lief en we zouden graag willen dat de ruit wordt vervangen voor een ruit zonder stijlen. Hoe we dit financieel gaan regelen weet ik niet. Mijn man zegt dat de folielaag juridisch gezien een redelijk voorstel is. Ik denk dat ze alle kozijnen moeten vervangen, een naderhand aangebrachte folielaag heeft veel minder kwaliteit dan een folielaag die in de fabriek is aangebracht. Ik zal morgen rechtsbijstand inschakelen om uit te vinden wat onze rechten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 19:30
49.46% gewijzigd
Anoniem123456123456 schreef:
17-02-2019 14:25
Ik begrijp niet waarom je zegt dat de houtnerf jullie redding is. Er zitten toch 4 ruitjes (2 bij deur, 2 bij raam) teveel in? Ze hebben dus ook niet gedaan wat op de tekening staat.
Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is, er staat hierover niks vermeld in de offerte. Is rechtsgeldig dat de werklijkheid moet overeenkomen met de tekening? Volgens de aannemer kan dit afwijken. Hoeveel dit mag afwijken weet ik echt niet.
Jake99 schreef:
17-02-2019 14:25
De schaalverdeling is wel anders maar zes raampjes (tekening) of acht raampjes (irl) is wel een groot en duidelijk verschil hoor.
Ja, dat is niet acceptabel. Maar als ze beide tekeningen naast elkaar in dezelfde schaal hadden gedaan, dan hadden TO en man meteen kunnen zien dat je met drie raampje ongelijke kozijnen en niet doorlopende kozijnen krijgt. Dan was het punt van de aannemer duidelijker aangekomen.

Maar dan nog, als je zes raampjes verwacht, moeten ze dat leveren en niet zonder overleg wat anders improviseren.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:56
0.00% gewijzigd
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:29
Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is, er staat hierover niks vermeld in de offerte. Is rechtsgeldig dat de werklijkheid moet overeenkomen met de tekening? Volgens de aannemer kan dit afwijken. Hoeveel dit mag afwijken weet ik echt niet.

Staat er niks over de maatvoering in? Niks over het aantal ruiten? Je hebt alleen de tekening? Dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de tekening is zoals het er in werkelijkheid uit komt te zien en dat dat is waar je voor getekend hebt. Het is niet zo dat de aannemer de vrije hand heeft in wat hij mooi vindt.

Afwijken kan doordat iets niet mogelijk is oid. Maar ook dat moet in overleg met jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de foto's niet helaas.
Nitflex schreef:
17-02-2019 14:32
Ja, dat is niet acceptabel. Maar als ze beide tekeningen naast elkaar in dezelfde schaal hadden gedaan, dan hadden TO en man meteen kunnen zien dat je met drie raampje ongelijke kozijnen en niet doorlopende kozijnen krijgt. Dan was het punt van de aannemer duidelijker aangekomen.

Maar dan nog, als je zes raampjes verwacht, moeten ze dat leveren en niet zonder overleg wat anders improviseren.

Ik snap je.

De aannemer is gewoon tekort geschoten op het puntje ‘overleggen’.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-02-2019 14:32
dan hadden TO en man meteen kunnen zien dat je met drie raampje ongelijke kozijnen en niet doorlopende kozijnen krijgt.
Ik denk het niet. Als in het raam de bovenste dwarslat lager was geplaatst (en dat kan, want het is nu uitgelijnd aan het bovenraam, maar ze hadden ook uit kunnen lijnen aan de onderkant van het kozijn) en de overgebleven ruimte was verdeeld in zowel het raam als in de deur met 1 dwarslat, dan was het visueeel veel beter geworden. Misschien waren de bovenste ruiten in het raam dan niet 100% gelijk aan de onderste, maar wel een stuk gelijker dan nu.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:29
Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is, er staat hierover niks vermeld in de offerte. Is rechtsgeldig dat de werklijkheid moet overeenkomen met de tekening? Volgens de aannemer kan dit afwijken. Hoeveel dit mag afwijken weet ik echt niet.
Oh echt? Hij had er in jouw redenatie dus ook gewoon één grote ruit in de deur en twee of drie rechthoeken in het raamgedeelte kunnen zetten? :facepalm:

Sorry, maar het ziet er niet uit. En je had vooraf kunnen bedenken dat ook de situatie volgens de tekening niet mooi is. Want lijnen lopen niet door, verhoudingen zijn vreemd.
Je hebt het geluk dat de aannemer nu totaal wat anders oplevert dan volgens tekening (daar baseer jij toch jouw opdracht op?), zodat je nog één en ander kunt laten oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Een oplossing hoeft alleen maar te voldoen aan de oorspronkelijke opdracht, tekening en offerte en niet aan nieuwe wensen omdat je man de verkeerde keuze heeft gemaakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jake99 schreef:
17-02-2019 14:36
Staat er niks over de maatvoering in? Niks over het aantal ruiten? Je hebt alleen de tekening? Dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de tekening is zoals het er in werkelijkheid uit komt te zien en dat dat is waar je voor getekend hebt. Het is niet zo dat de aannemer de vrije hand heeft in wat hij mooi vindt.

Afwijken kan doordat iets niet mogelijk is oid. Maar ook dat moet in overleg met jullie.
Nee, niks over maatvoering.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch heb je recht op wat in de offerte vermeld staat. Het is niet geleverd conform offerte. Dus dient de aannemer dit alsnog te doen.

Nu je dit hebt gezien en met de waarschuwing van de aannemer kan je je afvragen of leveren conform offerte wel mooi is. De latten dienen een bepaalde dikte te hebben en dat heeft invloed op de verdeling. De latten in deur en raam lopen waarschijnlijk niet door en het is heel druk. Ik zou dat dus niet mooi vinden.

Die EUR 500,00 die je hebt betaald voor de extra latten dien je mijns inziens gewoon te betalen als er een nieuwe pui komt, je hebt hier immers bewust voor gekozen, ondanks te waarschuwingen.

De houtstructuur aan de binnenkant is een eigen keuze. Het voordeel van glad is dat het veel makkelijker schoonmaken is. Maar als jij de structuur perse wilt heb je daar recht op.

Nu ben ik niet in het denken van rechten en plichten, maar in oplossingen. Mijn oplossing is dus het raam zonder ruitjes leveren maar met een grote ruit. De deur kun je overwegen of je minder ruitjes wil. Dat is persoonlijk, ik vind de deur zo wel oké. En dan een reeële korting ivm de ontbrekende houtstructuur. Staat de prijs hiervoor in de offerte apart benoemd? Maar ik hou niet van getouwtrek en gedoe.

Maar nogmaals als jij gewoon geleverd wilt hebben wat op de offerte staat heb je daar recht op.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:47
Nee, niks over maatvoering.

Dan mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het zo zou worden als de tekening.

Dat moet dus herteld worden maar wel precies zoals Viva-Amber zegt: de aannemer hoeft het alleen te herstellen naar hoe het afgesproken was. Jullie kunnen niet opeens iets heel anders kiezen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
17-02-2019 14:14

Mijn man heeft héééél veel jaren in ramen en deuren gezeten en kent er echt wel wat van. Volgens hem zijn het Chucco-profielen waarvan hij zegt dat ze niet goedkoop maar wel heel goed zijn. Profielen zijn de randen van de raam. Hij zegt ook dat dit T-stijlen wordt genoemd en dat die eigenlijk niet smaller kunnen. Omdat (als het profiel smaller is) het glas dan niet voldoende gesteund is.
Wellicht van andere merken, maar er worden echt kunstofkozijnen met veel smallere profielen geleverd en daar blijft het glas gewoon netjes in zitten.
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 14:42
Ik denk het niet. Als in het raam de bovenste dwarslat lager was geplaatst (en dat kan, want het is nu uitgelijnd aan het bovenraam, maar ze hadden ook uit kunnen lijnen aan de onderkant van het kozijn) en de overgebleven ruimte was verdeeld in zowel het raam als in de deur met 1 dwarslat, dan was het visueeel veel beter geworden. Misschien waren de bovenste ruiten in het raam dan niet 100% gelijk aan de onderste, maar wel een stuk gelijker dan nu.
Ja, misschien heb je gelijk hoor. Maar mijn punt is dat ze het beter in dezelfde schaal hadden kunnen laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-02-2019 14:57
Ja, misschien heb je gelijk hoor. Maar mijn punt is dat ze het beter in dezelfde schaal hadden kunnen laten zien.
Oh absoluut, die tekeningen slaan nergens op!
Alle reacties Link kopieren
En met die tekeningen gaat het dus ook al fout. TO heeft geen technisch inzicht, dat zegt ze zelf en is niet voldoende in staat om in te zien dat leveren conform deze tekening niet mooi wordt. Een tekening van het aanzicht meeleveren is heel normaal en dat heeft aannemer kennelijk niet gedaan.
Inderdaad, heel gek dat ze geen tekening van de gevel als geheel hebben gemaakt.

Ik zie trouwens nu pas dat de deur ook meer raampjes heeft dan op de tekening.

Ze hadden net zo goed een schetsje op een kladblok kunnen maken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 15:22
47.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
17-02-2019 14:37
Ik zie de foto's niet helaas.
Ik ook niet.
Meestal krijg je toch gewoon dunne glaslatjes tussen de ruitjes? Waarom wil die man ervan die dikke latten in?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-02-2019 15:13
Ik ook niet.
ik ook niet... maar ik zou zeker klagen over de houtnerf alleen al.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
17-02-2019 15:17
ik ook niet... maar ik zou zeker klagen over de houtnerf alleen al.
Ik zie ze ook niet, alleen een verboden toegang tekentje.

Ben wel nieuwsgierig eigenlijk
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 15:16
Meestal krijg je toch gewoon dunne glaslatjes tussen de ruitjes? Waarom wil die man ervan die dikke latten in?
Dat heeft met houvast voor de ruitjes te maken en het merk kozijn volgens mij.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 15:16
Meestal krijg je toch gewoon dunne glaslatjes tussen de ruitjes? Waarom wil die man ervan die dikke latten in?
Volgens mij zijn die met dunne latjes vaak gewoon één groot raam met de latjes er als het ware opgepakt. Ook niet erg mooi.
Nitflex schreef:
17-02-2019 15:31
Volgens mij zijn die met dunne latjes vaak gewoon één groot raam met de latjes er als het ware opgepakt. Ook niet erg mooi.
Zou kunnen. Voor de isolatie is dat natuurlijk beter. Maar zoals het nu is, is echt geen gezicht.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 15:36
Zou kunnen. Voor de isolatie is dat natuurlijk beter. Maar zoals het nu is, is echt geen gezicht.
Het ziet er niet uit, nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven