Onthouden vanwege feestdagen

18-02-2019 16:35 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist had ik het er met een vriendin over hoe ver men moet gaan in de maakbaarheid van je gezin en vroeg me af hoe jullie er over denken aan de ene kant snap ik haar wel en aan de andere kant vind ik het wel ver gaan

Het volgende, ze zijn al een tijdje bezig voor een 2e en het frustreert haar dat het nog nog zo ver is. Aan de andere kant wil ze komende 2 maanden geen poging wagen omdat ze anders rond de feestdagen van sint, kerst en oudjaar zou kunnen bevallen. Klinkt tegenstrijdig maar ik snap het ook wel weer want rond die tijd zijn niet de meest rustigr en relaxte dagen en om er dan ook nog een kinderverjaardag bij te krijgen is ook al zoiets. Aan de andere kant denk ik dan ook... je kunt de verjaardag naar voren of naar achteren verplaatsen en sinterklaas wordt op gegeven moment ook wel weer rustiger als het echte spannende van de onwetendheid eraf is.

Wat vinden jullie, hoe maakbaar zou je zoiets moeten maken in relatie tot een kinderwens?
Ik werd echt niet zo makkelijk zwanger. Over twee kinderen hebben we in totaal ruim 3 en half jaar gedaan voor ik zwanger werd. Maar de maand maart hebben we elke keer overgeslagen. We wilden gewoon echt niet dat onze kinderen in december jarig zouden zijn. En wat is nou een maand wachten op een mensenleven? Ik liep destijds nog niet tegen de 40 en had dus nog genoeg tijd. En ik vond zo’n maandje pauze ook wel een verademing.
Baggal schreef:
19-02-2019 08:23
Mensen die op de natuurlijke manier zwanger worden gaan ook niet opeens aan onthouding doen in Maart/April omdat ze bang zijn om een kerstkind te krijgen...
Ehhh, blijkbaar wel dus, daar gaat dit topic toch juist exact over?
Baggal schreef:
19-02-2019 08:23
Als je een enorm sterke kinderwens hebt en je gaat de MMM in, sta je over het algemeen minder stil bij de mogelijkheid dat als je zwanger wordt (en met IVF is die kans 25-30% per terugplaatsing) je moet bevallen rond de feestdagen. De kinderwens was bij mij iig geval zo groot dat ik dat soort dingen minder belangrijk vond. Natuurlijk vind ik het nu wel handig dat mijn ICSI dochter niet met kerst/oud en nieuw/etc. gekomen is, maar ik was meer bezig met zwanger worden/blijven dan met mogelijke feestdagen, dan dat soort bewuste calculaties. Mensen die op de natuurlijke manier zwanger worden gaan ook niet opeens aan onthouding doen in Maart/April omdat ze bang zijn om een kerstkind te krijgen...
Je laatste zin vat de essentie van dit topic samen he...

IVF mag ook maar een aantal keer geloof ik, toch? Dan kan ik me ook voorstellen dat je eventueel wat gaat schuiven in de pogingen die je hebt om een lastige geboorteperiode te ontzien. Wederom zou het niet mijn keuze zijn, maar het is niet onmogelijk of onmenselijk.
bessss wijzigde dit bericht op 19-02-2019 09:28
0.05% gewijzigd
Ik heb daar wel over nagedacht. Kinderwens was groter. Teleurstelling dat het wederom niet gelukt was was even groot maar kon het die periode hierdoor wel beter bagatelliseren. En een maand later wel gelukt. Dus eind januari kindje. Prima :-D
Vriendin van mij heeft een tweeling gekregen op haar verjaardag. Gezin van 4, waarvan er dus 3 op dezelfde dag jarig zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik begrijp het eigenlijk wel. Als ik kon kiezen, zou ik het liefst een kindje krijgen in de lente of aan het einde van de zomer. Ik ben zelf jarig in november... Ik kan mij niet herinneren dat het zonnetje ooit heeft geschenen op mijn verjaardag. Vaak is het dan nat en donker buiten. Ik baal daar elk jaar weer van.

PS: Dit betekent echter niet dat ik de pogingen om zwanger te raken tijdelijk zou staken.
Ik heb afgelopen december een kind gekregen. Ik ben zelf van eind november, maar heb dat nooit een probleem gevonden. Mijn moeder had wel altijd het beleid dat mijn cadeautjes in gewoon papier moesten, als de winkel ze in Sinterklaas papier deed, pakte ze ze gewoon nog een keer in.
Ik was uitgerekend tussen Sint en Kerst, maar hoopte stiekem wel dat ze niet óp Sinterklaas zou komen. Maakte mij niet uit, maar het leek me voor een kind niet zo leuk. Dus toen de weeen op 2 december heftig werden, heb ik wel even gedacht: in elk geval niet op Sinterklaas! Maar ik vond het absoluut niet belangrijk genoeg om een maand over te slaan.

Overigens dacht mijn moeder na mij dat een zomerkind veel leuker zou zijn. Mooier weer, buiten vieren etc. Mijn broer is van juli, en heeft zijn verjaardag dus nauwelijks gevierd, want iedereen is/was altijd op vakantie. Eerder of later vieren kan wel, maar is niet zijn verjaardag (en dat zou je met een december kind ook kunnen doen natuurlijk), en je zou meteen ook een flink stuk moeten schuiven om het echt beter te maken.

Maar hé, anderen moeten vooral doen wat zij willen. Als je zelf bijvoorbeeld echt altijd problemen hebt gehad met je december verjaardag, snap ik wel dat je een kans daarop kleiner wilt maken. Het is hun leven, dat moeten ze zelf weten.
Bessss schreef:
19-02-2019 09:07
Je laatste zin vat de essentie van dit topic samen he...

IVF mag ook maar een aantal keer geloof ik, toch? Dan kan ik me ook voorstellen dat je eventueel wat gaat schuiven in de pogingen die je hebt om een lastige geboorteperiode te ontzien. Wederom zou het niet mijn keuze zijn, maar het is niet onmogelijk of onmenselijk.
IVF in NL onder de basis verzekering is 3 puncties en indien van toepassing: onbeperkt cryo terugplaatsingen. Ik heb IVF in het buitenland gehad en heb er eigenlijk nooit bewust bij stil he staan dat ik, als ik zwanger zou worden/blijven, ik dan mogelijkerwijs in December zou bevallen. Het traject kenmerkt zich al zo ontzettend door wachten en teleurstellingen overbruggen dat ik iig blij was uberhaupt een terugplaatsing te hebben en daarbij de kans op een kind en veel minder stil stond bij de mogelijk uitgerekende datum en Ik denk dat dit voor veel meer IVF-ers geldt. Als je heel makkelijk vruchtbaar bent ligt het misschien anders (zo te lezen) maar toch.

Mijn ouders hebben er bij mij en mijn broer ook niet bij stil gestaan. We zijn in Mei geboren en schelen 2 jaar en 11 dagen. Geloof dat mijn moeder wel blij was dat ze niet beviel op dezelfde dag als mijn broers verjaardag maar dat was absoluut mogelijk geweest.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Whatsinaname1988 schreef:
18-02-2019 20:00
Daar heb ik nooit een seconde over nagedacht, vind het ook nogal raar dat je een zwangerschap zo nauwlettend plant. Ik heb 2 kinderen die tussen sint en kerst jarig zijn en ja dat is best lastig maar niet meer dan dat.
Wat vind je er dan zo raar aan (de moeilijk zwanger raken situaties even daargelaten)? Ik vind het juist weer raar dat je daar nooit bij stil hebt gestaan. Bij de beslissing wanneer we zouden 'starten' heb ik gewoon even uitgerekend wanneer het dan handig was om te beginnen als je zou mikken op de lente. Wij hadden verder totaal geen haast (ik was nog jong), dus die paar maanden wachten maakte dan ook niks uit.
Solomio schreef:
19-02-2019 09:38
Vriendin van mij heeft een tweeling gekregen op haar verjaardag. Gezin van 4, waarvan er dus 3 op dezelfde dag jarig zijn.
Lekker. Ben je er in één keer vanaf! Ik vier als volwassene sowieso zelden mijn verjaardag, maar als mijn kind jarig zou zijn, zou ik me daarop richten en mijn eigen verjaardag voorgoed naar de achtergrond verbannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven