Waarom blijven zoveel mensen onnodig links rijden?

19-02-2019 13:47 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond reed ik terug naar huis en haalde ik nota bene een lesauto in die op de middelste baan reed terwijl de rechterbaan helemaal leeg was. Dus ik moest 2x naar links opschuiven en daarna weer 2x naar rechts. :@
Diegene zat alleen in zijn auto en zat ook nog te appen! Als rij-instructeurs al zo rijden, begrijp ik wel waarom opeens het halve verkeer op de middenbaan of linkerbaan blijft plakken en een fuik creëert voor al het achterop komend verkeer. Leren ze dat zo tegenwoordig?? Ik dacht dat het juist verboden was om onnodig links te rijden?

Waar komt deze irritante mode opeens vandaan? Het is zo onnodig en zo gevaarlijk. Want vaak ontstaan daardoor allerlei lastige situaties achter die fuik, mensen die willen inhalen komen klem te zitten omdat er ook al sneller verkeer reed op de uiterst linkse baan. Of op een tweebaans weg blokkeer je gewoon het hele verkeer, of dwing je mensen om rechts in te halen. Het zijn ook altijd mensen die nooit eens in hun achteruitkijkspiegel kijken tijdens het rijden.

o_o WAAROM? :-? Wat is het nut? Waarom ga je niet gewoon terug naar rechts na een inhaalactie? Echt, ik begrijp het niet. :cry:

Lees je dit en herken je het: alsjeblieft, hou ermee op. Kijk voor de grap eens in je spiegel wat voor conflictsituaties en gevaren en ergernissen je allemaal veroorzaakt achter je. En schuif op naar rechts als dat leeg is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Nee, als ik de maximum snelheid rijd en 100 meter voor me rijdt er een vrachtwagen op de rechterbaan, ga ik mezelf niet klem rijden achter die vrachtwagen. Niet als er een linkerbaan is voor iedereen die niet kan klokkijken.
Omdat er te veel egoïstische automobilisten zijn die geen zin hebben om iemand die netjes rechts rijdt er weer tussen te laten zodat die zich telkens klem rijdt achter een vrachtwagen.
parbleumondieu schreef:
19-02-2019 13:50
Nee, als ik de maximum snelheid rijd en 100 meter voor me rijdt er een vrachtwagen op de rechterbaan, ga ik mezelf niet klem rijden achter die vrachtwagen. Niet als er een linkerbaan is voor iedereen die niet kan klokkijken.
Dit! Naar rechts gaan en telkens tussen langzaamrijdend vrachtverkeer belanden rijdt gewoon heel kut. Maar ik rij wel normaal door/met het verkeer mee dus ik blijf ook niet 100 of 120 plakken terwijl het verkeer 110 of 130 rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Mode? Opeens? Dit probleem speelt al jaren hoor.
We used to be friends...
patsy--stone schreef:
19-02-2019 13:47
Gisteravond reed ik terug naar huis en haalde ik nota bene een lesauto in die op de middelste baan reed terwijl de rechterbaan helemaal leeg was.
Ik herken wat je zegt in de rest van de bericht en ik vind het ook onbegrijpelijk. Je hoeft echt niet slingerend en jezelf klemrijdend achter vrachtwagens krampachtig rechts te rijden, maar onnodig langzaam links is zo irritant.

Ik quote een stukje van je OP. Ik woon niet zo ver van een CBR locatie af en vlakbij is een ideale woonwijk voor rijlessen. Als ik daar zie hoe er gereden wordt... dan denk ik ook wel eens dat als je het al zo geleerd krijgt, het wel duidelijk is waarom het rij-niveau omlaag gaat. En zonder leerling in de auto rijden de instructeurs zelf helemaal bagger slecht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend had bij zijn rijlessen geleerd, dat je pas terug naar rechts mag als de ingehaalde auto volledig te zien is in de achteruitkijkspiegel. Maar dat betekent dus dat er al een enórm gat is tussen jou en de ingehaalde auto voor je weer naar rechts komt en dat je, in mijn ogen, te lang onnodig links blijft rijden.

Mijn ex (rij instructeur!!) reed ook altijd onnodig links, omdat hij het "teveel gedoe" vond om steeds van baan te wisselen. Heel eerlijk doe ik dat om die reden ook wel eens, als ik een stuk verderop een langzaam rijdende auto zie rechts en ik op zich nog wel even rechts kan rijden maar geen zin heb om 2x van baan te wisselen voor die minuut rechts rijden. Maar dat doe ik alleen als er verder genoeg banen zijn / het rustig is en ik dus niemand tot last ben (ik kan mijn achteruitkijkspiegel wel vinden).
Alle reacties Link kopieren
Omdat elke verkeersdeelnemer zich ergert aan anderen, nooit aan zichzelf. En meestal ook aan andere dingen. De een zit te bellen achter het stuur, de volgende geeft geen richting aan, de derde rijdt te hard en de vierde blijft links hangen. En allemaal schelden ze op elkaar in plaats van hun eigen gedrag te verbeteren.Als je er wat aan wil doen, kijk naar wat je zelf fout doet, en probeer voortaan netter te rijden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
19-02-2019 14:07
Omdat elke verkeersdeelnemer zich ergert aan anderen, nooit aan zichzelf. En meestal ook aan andere dingen. De een zit te bellen achter het stuur, de volgende geeft geen richting aan, de derde rijdt te hard en de vierde blijft links hangen. En allemaal schelden ze op elkaar in plaats van hun eigen gedrag te verbeteren.Als je er wat aan wil doen, kijk naar wat je zelf fout doet, en probeer voortaan netter te rijden.
:worship:
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
19-02-2019 13:50
Nee, als ik de maximum snelheid rijd en 100 meter voor me rijdt er een vrachtwagen op de rechterbaan, ga ik mezelf niet klem rijden achter die vrachtwagen. Niet als er een linkerbaan is voor iedereen die niet kan klokkijken.
Ik weet niet waar dat klokkijken op slaat, maar ik heb het over een LEGE rechterbaan. Niet over een vrachtwagen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe hard rijd je dan in die linkerbaan? De maximumsnelheid of 20 km/u harder?

Mocht je tot die tweede categorie horen: ik ga niet opzij om achter een vrachtwagen te gaan hangen omdat jij te hard rijdt.
...
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 14:12
Ik weet niet waar dat klokkijken op slaat, maar ik heb het over een LEGE rechterbaan. Niet over een vrachtwagen.
Klokkijken=op je snelheidsmeter kijken.
En een lege rechterbaan maak ik zelden mee.
...
Alle reacties Link kopieren
Hij blijft natuurlijk links rijden, omdat tijdens het appen van rijbaan wisselen veel te gevaarlijk is😬😉
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
19-02-2019 14:07
Omdat elke verkeersdeelnemer zich ergert aan anderen, nooit aan zichzelf. En meestal ook aan andere dingen. De een zit te bellen achter het stuur, de volgende geeft geen richting aan, de derde rijdt te hard en de vierde blijft links hangen. En allemaal schelden ze op elkaar in plaats van hun eigen gedrag te verbeteren.Als je er wat aan wil doen, kijk naar wat je zelf fout doet, en probeer voortaan netter te rijden.
Wat een rare ontwijkende en beschuldigende reactie. Jij gaat er klakkeloos vanuit dat ik irritant rijgedrag vertoon of levensgevaarlijke dingen doe zoals bellen. Lekker makkelijke manier om het onderwerp zelf te vermijden. "Ja maar jij..." en dat ook nog terwijl je mij en mijn rijgedrag niet eens kent. Al decennia in allerlei landen gereden, nog nooit schade gehad, alleen 1x doordat een gek bij een dichte slagboom een tukkie ging doen met zijn voet op het gaspedaal (gelukkig zat ik niet meer in mijn auto want die slagboom zou nog 20 minuten dicht blijven).

Los daarvan, gaan andere slechte weggebruikers zich niet beter gedragen als anderen zich wel netjes gedragen (want dat doe ik al), dat is wel gebleken anders was dit hele topic er niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Fring schreef:
19-02-2019 14:18
Hij blijft natuurlijk links rijden, omdat tijdens het appen van rijbaan wisselen veel te gevaarlijk is😬😉
:-D dat zal het zijn!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
19-02-2019 14:17
TO, hoe hard rijd je dan in die linkerbaan? De maximumsnelheid of 20 km/u harder?

Mocht je tot die tweede categorie horen: ik ga niet opzij om achter een vrachtwagen te gaan hangen omdat jij te hard rijdt.
Weer zo een die over vrachtwagens begint. Ik heb het over een LEGE rechterbaan. Zo ver het oog kan reiken, geen verkeer. En dan toch op die middenbaan gaan plakken waardoor ik 2x2x van baan moet wisselen om jou in te halen met je 90 km/u op een 100km weg.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
19-02-2019 14:12
Ik weet niet waar dat klokkijken op slaat, maar ik heb het over een LEGE rechterbaan. Niet over een vrachtwagen.

Dit. Niemand heeft het over je klem rijden tussen vrachtwagens. Als er ruimte is, moet je gewoon naar rechts.
Alle reacties Link kopieren
De reacties maken wel een hoop duidelijk. Mensen hebben kennelijk de angst dat er over 5 minuten misschien een vrachtwagen rijdt. En dat ze dan klem komen te zitten. Dus blijven ze liever gewoon 5 minuten in het midden tuffen en een fuik voor anderen creëren, dan dat ze heel misschien de kans lopen om over 5 minuten even een manoeuvre te moeten maken of te moeten bijgassen om niet klem te komen te zitten.

Puur egoïsme dus.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik denk dat diegene expres in het midden bleef rijden om jou te ergeren en zich de King of the road voelde 😉
Apart dat je niet even naar jezelf kunt kijken en meteen aanvallend reageert op mensen die dat suggereren. Laat jij iedereen die achter en vrachtwagen klemt dreigt te komen ertussen, bijvoorbeeld? Ik noem maar wat. Er zijn genoeg automobilisten die dat niet doen.

Ik haat het als anderen me klem rijden achter een slomerd omdat ze te beroerd zijn om aan de kant te gaan. En als het vierbaans is dan wil ik ook nog wel eens een abonnement nemen op de tweede baan van rechts. Rijdt veel rustiger en er is genoeg ruimte om mij in te halen.

Waarom erger je je zo aan anderen? Dat ligt toch echt bij jezelf. Misschien is het boek 'The subtle art of not giving a fuck' wat voor je. Want hoe dramatisch is het nou helemaal om twee banen op te schuiven?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die zich niet met je mee-ergert is een egoïst die ook vast wel links blijft rijden. :lol:
Ik blijf nooit links rijden, heb het prima naar mijn zin op de rechterrijbaan. Maar ik snap niet waarom je je zo vreselijk gaat ergeren. Je weet niet wat de ander beweegt om die handeling uit te voeren. En de mensen die zich het meest ergeren in het verkeer zijn in mijn ervaring de grootste aso's.
Alle reacties Link kopieren
Wauww.... onder de indruk van zoveel egoïsme. :-(
You can never have too many hats, gloves and shoes
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
patsy--stone schreef:
19-02-2019 14:33
Wauww.... onder de indruk van zoveel egoïsme. :-(
Heb je pas je rijbewijs?
patsy--stone schreef:
19-02-2019 14:26
De reacties maken wel een hoop duidelijk. Mensen hebben kennelijk de angst dat er over 5 minuten misschien een vrachtwagen rijdt. En dat ze dan klem komen te zitten. Dus blijven ze liever gewoon 5 minuten in het midden tuffen en een fuik voor anderen creëren, dan dat ze heel misschien de kans lopen om over 5 minuten even een manoeuvre te moeten maken of te moeten bijgassen om niet klem te komen te zitten.

Puur egoïsme dus.
Of gewoon: een andere rijstijl. Als je er langs kunt, waarom dan zo miepen? Als het nou iemand was op een tweebaans weg, vooruit. Dan is het ook strafbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven