Mbrt gestudeerd, maar wat nu?
dinsdag 26 februari 2019 om 19:23
Hallo!
Ik heb de opleiding medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken gestudeerd. Ik werk ook in het ziekenhuis op een afdeling die te maken heeft met mijn opleiding. Alleen dit is het echt niet voor mij. Overal staat wel dat je het bedrijfsleven in kan met deze opleiding, maar ik kan nergens specifiek vinden wat ik dan zou kunnen doen. Nu mijn vraag aan mensen die er toevallig ervaring mee hebben, weten jullie wat ik zou kunnen doen en waar ik bijvoorbeeld kan werken met deze erg specifieke opleiding? Of gewoon andere tips zijn ook erg welkom.
Alvast heel erg bedankt!
Ik heb de opleiding medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken gestudeerd. Ik werk ook in het ziekenhuis op een afdeling die te maken heeft met mijn opleiding. Alleen dit is het echt niet voor mij. Overal staat wel dat je het bedrijfsleven in kan met deze opleiding, maar ik kan nergens specifiek vinden wat ik dan zou kunnen doen. Nu mijn vraag aan mensen die er toevallig ervaring mee hebben, weten jullie wat ik zou kunnen doen en waar ik bijvoorbeeld kan werken met deze erg specifieke opleiding? Of gewoon andere tips zijn ook erg welkom.
Alvast heel erg bedankt!
woensdag 27 februari 2019 om 18:45
Radiotherapie is echt een hele andere werktak. Misschien toch eens daar een meeloop dag organiseren? Opleiding geven? Werkbegeleider worden? In het ziekenhuis waar ik werk is ook een PA, doet zelfstandig oa echo's. Ook heel leuk. En idd daar heb je 2 jaar ervaring voor nodig, maar dat is een kwestie van doorzetten.
Vind je de kwaliteit kant/ protocollering leuk? daar is bij ons zkhs ook een radiologie ass. fulltime mee bezig. LIjkt me ook heel leuk. Kortom, zoek in mogelijkheden. Bedenk wel facet van het werk je wel leuk vindt, en doe daar je voordeel mee.
Vind je de kwaliteit kant/ protocollering leuk? daar is bij ons zkhs ook een radiologie ass. fulltime mee bezig. LIjkt me ook heel leuk. Kortom, zoek in mogelijkheden. Bedenk wel facet van het werk je wel leuk vindt, en doe daar je voordeel mee.
woensdag 27 februari 2019 om 18:48
Dus je werkt alleen op het bestralingstoestel? Zijn er geen mogelijkheden om hierbij op de planning of CT te gaan werken? Fulltime op het bestralingstoestel kan idd erg afknappen weet ik uit ervaring. Mocht je interesse hebben in managementsfuncties dan is gezondheidswetenschappen een goede keuze. Buiten de industrie zijn er als stralingsdeskundige mogelijkheden bij bijv. RIVM, COVRA of een ministerie. Zelf doe ik naast het werk met patiënten wetenschappelijk onderzoek, dit geeft mij extra diepgang aan mijn werk.
De meeste ziekenhuizen hebben ook loopbaanadviseurs in dienst, deze kunnen misschien ook wel wat voor je betekenen. Misschien zelfs een hele andere functie binnen het ziekenhuis.
De meeste ziekenhuizen hebben ook loopbaanadviseurs in dienst, deze kunnen misschien ook wel wat voor je betekenen. Misschien zelfs een hele andere functie binnen het ziekenhuis.
woensdag 27 februari 2019 om 19:18
Welke vakken vond je tijdens je studie leuk? Was er tijdens je stages iets wat je aansprak?
Je kunt mensen altijd benaderen om eens dagje met ze mee te lopen om er achter te komen wat zij zoal doen in hun functie. Zo lang je maar respectvol met diegene en de privacygevoelige dingen omgaat, is het meestal geen probleem.
Je kunt mensen altijd benaderen om eens dagje met ze mee te lopen om er achter te komen wat zij zoal doen in hun functie. Zo lang je maar respectvol met diegene en de privacygevoelige dingen omgaat, is het meestal geen probleem.
woensdag 27 februari 2019 om 19:31
Perifeer? Dan gaat ze niet 5 schalen omhoog maar 1 schaal. Tussen 45 en 50 zit niks.poldervrouw schreef: ↑27-02-2019 18:34Mm.. vreemd..waar mijn dochter werkt is dat dus wel zo.. 5 schalen omhoog, opleiding wordt betaalt door ziekenhuis . Maar gemiddeld genomen ga je dus wel omhoog in je schaal.
woensdag 27 februari 2019 om 19:47
Ik denk dat je in de wat bent met het feit dat ziekenhuis schalen per 5 gaan. Je hebt dus 35,40,45 etc. Maar er tussenin niks. Nummer gaat dus 5 omhoofg maar schaal slechts 1.poldervrouw schreef: ↑27-02-2019 18:34Mm.. vreemd..waar mijn dochter werkt is dat dus wel zo.. 5 schalen omhoog, opleiding wordt betaalt door ziekenhuis . Maar gemiddeld genomen ga je dus wel omhoog in je schaal.
donderdag 28 februari 2019 om 19:21
Dat is wel het jammer van de huidige organisatie, dat je maar in twee vakgebieden stage loopt ipv alle drie. Zelf nog wel in alle 3 stage gelopen.
Ik heb in het begin ook iets van twee jaar alleen op het toestel gestaan, daarna ben ik de planning erbij gaan doen.
Echt jaren die combinatie, wat ik een waardevolle afwisseling in mijn werk vond. Niet alleen voor de extra kennis die ik opdeed en het contact met de artsen, maar ook om het gewoon leuk te houden.
Ook al sta je aan het begin van je carrière, je kunt altijd met je leidinggevende gaan praten wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb in het begin ook iets van twee jaar alleen op het toestel gestaan, daarna ben ik de planning erbij gaan doen.
Echt jaren die combinatie, wat ik een waardevolle afwisseling in mijn werk vond. Niet alleen voor de extra kennis die ik opdeed en het contact met de artsen, maar ook om het gewoon leuk te houden.
Ook al sta je aan het begin van je carrière, je kunt altijd met je leidinggevende gaan praten wat de mogelijkheden zijn.
"I love not Man the less, but Nature more..."
donderdag 28 februari 2019 om 20:08
Ik ken meerdere MBRT'ers die zich hebben laten omscholen tot anesthesiemedewerker. Dat is een duale opleiding, werken & leren in 3 jaar.
Je kunt ook Gezondheidswetenschappen of Zorgmanagement als master gaan doen. Dan ga je meer richting kwaliteitszorg en projectmanagement. Of richting de wetenschap natuurlijk. Maar al die werkvelden moeten je wel liggen, het heeft soms niks meer met patiëntenzorg te maken.
Je kunt je ook bezig gaan houden met opleiden van nieuwe studenten in de praktijk of bij een onderwijsinstelling.
Je kunt ook Gezondheidswetenschappen of Zorgmanagement als master gaan doen. Dan ga je meer richting kwaliteitszorg en projectmanagement. Of richting de wetenschap natuurlijk. Maar al die werkvelden moeten je wel liggen, het heeft soms niks meer met patiëntenzorg te maken.
Je kunt je ook bezig gaan houden met opleiden van nieuwe studenten in de praktijk of bij een onderwijsinstelling.
maandag 4 maart 2019 om 19:56
Sorry voor mijn afwezigheid, ik merkte dat ik er continue mee bezig was dus ik moest even proberen niet er aan te denken. Dat probeer ik sowieso zo min mogelijk in het weekend.
Ik weet inderdaad heel goed wat ik niet wil en niet zo goed wat ik dan wel wil.
Doe jij wetenschappelijk onderzoek in het ziekenhuis of voor een extern bedrijf?
Wij hebben inderdaad een loopbaanadviseur en ik heb al enkele weken het email adres opgeslagen alleen ik kan nog niet de stap zetten om er naar toe te gaan. Ook omdat ik niet wil dat mensen weten dat ik hier mee bezig ben.
Ik vond medische vakken eigenlijk het leukste vak. Ik vind met mensen werken heel leuk, alleen zo jammer dat het voelt als productiewerk en dat is gewoon niks voor mij.
Bedoel je dan op mijn afdeling of gewoon random mensen?
Ja dat vind ik inderdaad ook. Al was het een kortere stage geweest, beter dan het helemaal missen. Ik weet nu helemaal niet of nucleaire geneeskunde het wel is voor mij.
Ik ga inderdaad binnenkort met mijn leidinggevende praten en dingen bespreken, ook over een eventuele master volgen.
Ik ben mij inderdaad aan het verdiepen in dat soort opleidingen en aan het nagaan wat de mogelijkheden zijn. Binnenkort zijn de open avonden dus dan ga ik er heen!
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!
Zoals anderen al zeiden, is dat niet hetzelfde als bij eventueel andere bedrijven. De schalen gaan in het ziekenhuis per 5, dus dan is het eventueel 1 schaal omhoog.poldervrouw schreef: ↑27-02-2019 18:34Mm.. vreemd..waar mijn dochter werkt is dat dus wel zo.. 5 schalen omhoog, opleiding wordt betaalt door ziekenhuis . Maar gemiddeld genomen ga je dus wel omhoog in je schaal.
Ik ben zelf totaal niet goed in uitleg geven, dus werkbegeleider of leraar is echt niks voor mij. PA lijkt mij dus inderdaad leuk, maar de 2 jaar zie ik een beetje tegenop. Ik wil nu al met andere dingen bezig zijn, niet nog 2 jaar op het toestel werken. Mij lijkt de kwaliteit kant inderdaad leuk, helaas is daar in mijn ziekenhuis op het moment geen vacature voor.deenje schreef: ↑27-02-2019 18:45Radiotherapie is echt een hele andere werktak. Misschien toch eens daar een meeloop dag organiseren? Opleiding geven? Werkbegeleider worden? In het ziekenhuis waar ik werk is ook een PA, doet zelfstandig oa echo's. Ook heel leuk. En idd daar heb je 2 jaar ervaring voor nodig, maar dat is een kwestie van doorzetten.
Ik weet inderdaad heel goed wat ik niet wil en niet zo goed wat ik dan wel wil.
Ik werk inderdaad alleen op het bestralingstoestel en eens in de paar weken een paar uur op de invoer. Er zijn uiteindelijk wel mogelijkheden om eventueel op de planning, ct, mri te werken. Maar omdat ik er nog zo kort werk acht ik de kans klein. Ik heb binnen een paar weken wel een gesprek met mijn leidinggevende dus dan ga ik de mogelijkheden bespreken. Ik ga in ieder geval vragen om mee te lopen op de verschillende aspecten. Ik heb inderdaad vaak gezondheidswetenschappen gehoord, ik heb nu ook mijn oog laten vallen op andere masters dus zodra de open avonden zijn ga ik daarheen.Rose210 schreef: ↑27-02-2019 18:48Dus je werkt alleen op het bestralingstoestel? Zijn er geen mogelijkheden om hierbij op de planning of CT te gaan werken? Fulltime op het bestralingstoestel kan idd erg afknappen weet ik uit ervaring. Mocht je interesse hebben in managementsfuncties dan is gezondheidswetenschappen een goede keuze. Buiten de industrie zijn er als stralingsdeskundige mogelijkheden bij bijv. RIVM, COVRA of een ministerie. Zelf doe ik naast het werk met patiënten wetenschappelijk onderzoek, dit geeft mij extra diepgang aan mijn werk.
Doe jij wetenschappelijk onderzoek in het ziekenhuis of voor een extern bedrijf?
Wij hebben inderdaad een loopbaanadviseur en ik heb al enkele weken het email adres opgeslagen alleen ik kan nog niet de stap zetten om er naar toe te gaan. Ook omdat ik niet wil dat mensen weten dat ik hier mee bezig ben.
huisduif schreef: ↑27-02-2019 19:18Welke vakken vond je tijdens je studie leuk? Was er tijdens je stages iets wat je aansprak?
Ik vond medische vakken eigenlijk het leukste vak. Ik vind met mensen werken heel leuk, alleen zo jammer dat het voelt als productiewerk en dat is gewoon niks voor mij.
Bedoel je dan op mijn afdeling of gewoon random mensen?
PimPom schreef: ↑28-02-2019 19:21Dat is wel het jammer van de huidige organisatie, dat je maar in twee vakgebieden stage loopt ipv alle drie. Zelf nog wel in alle 3 stage gelopen.
Ja dat vind ik inderdaad ook. Al was het een kortere stage geweest, beter dan het helemaal missen. Ik weet nu helemaal niet of nucleaire geneeskunde het wel is voor mij.
Ik ga inderdaad binnenkort met mijn leidinggevende praten en dingen bespreken, ook over een eventuele master volgen.
Ik heb inderdaad ook geregeld gekeken naar naar anesthesiemedewerker, omdat dat een van de weinige opleidingen in de zorg is die je inservice kan doen.Skippy85 schreef: ↑28-02-2019 20:08Ik ken meerdere MBRT'ers die zich hebben laten omscholen tot anesthesiemedewerker. Dat is een duale opleiding, werken & leren in 3 jaar.
Ik ben mij inderdaad aan het verdiepen in dat soort opleidingen en aan het nagaan wat de mogelijkheden zijn. Binnenkort zijn de open avonden dus dan ga ik er heen!
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!