Bij hoeveel weken vertel je het?

05-03-2019 15:00 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan... ben je zwanger!!!! Je kan het wel van de daken schreeuwen. :cheer:

Er was ooit een ongeschreven regel: Vertellen bij 12 weken dan kon je het 'veilig' vertellen.

Maar iedereen bepaalt zelf hoe ze het doen natuurlijk. En de tijden zijn wat veranderd.
Bij hoeveel weken vertel jij het? En waarom?
En nog leuker, hoe??
Ik vertelde het zodra ik het wist. Het kan nl op elk moment fout gaan en dat deed het bij mij ook met ruim 4 mnd, dus zeiden die "regeltjes" mij ook niks meer.

Ooit via een 5 december gedicht verteld, of op de romper van eerste kind een tekst geschreven en mijn moeder oudere kind laten verschonen.
Aan familie/vrienden gelijk of vrijwel gelijk, op werk rond 11 weken.
Ik heb het echt heel erg lang geheim gehouden bij de eerste. Geloof tot wel 7 maanden ofzo. De situatie waarin ik toen zat was niet echt geschikt voor een baby dus ik had het lef niet om het iemand te vertellen. Ik kreeg ook pas met 7 maanden een buik dus toen moest ik wel.

2de was een verrassing want was al 20 weken zwanger toen ik er zelf achterkwam. Geloof dat ik het iedereen diezelfde dag nog heb verteld.

En de 3de met een week of 10 verteld.

Heb dus nooit een bijzondere aankondiging ofzo gehad. Bij de eerste was ik vooral erg bang om het te vertellen. Een relatie van een maand, geen eigen huis etc. Maar is allemaal goed gekomen.
Na eerste termijnecho deden wij, dan weet je iig zeker dat je zwanger bent van levend vruchtje. Daarna kan het natuurlijk nog steeds mis gegaan. Mijn moeder wel voor die tijd verteld.

Heb bij de tweede de test alleen gedaan en oudste de zwangerschapstest aan papa laten geven :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Wij hebben het verteld bij tien weken, tijdens een familie bbq met zowel mijn familie als schoonfamilie. Wel zo gemakkelijk iedereen bij elkaar.

Mede gedeeld dat we 31 december knallend het jaar uitgaan met een baby!

Dat werd overigens 6 januari jl. :proud:

Eerder vertellen wilde ik niet, vond het heel fijn met manlief een klein geheimpje te hebben!

Ben ook heel benieuwd of er vrouwen zijn die met een nét positieve test in hun handen gelijk iedereen bellen!
Bij mn eerste zwangerschap wilden we wachten tot na de eerste echo.
We hadden mooie prentenboeken gekocht en zouden daar een tekst in schrijven voor onze ouders en broers waaruit dan moest blijken dat ze opa / oma / oom zouden worden. Het bleek
een MA te zijn, dus de boeken niet gebruikt. Toen ik daarna (15 maanden later) eindelijk opnieuw zwanger was, hebben we het mensen die dichtbij staan direct verteld. Zij wisten ook van de miskraam. We hebben toen geen speciale manier gebruikt om het te vertellen. Omdat ik vanaf 6 weken zó ziek was van de zwangerschap en dit ook niet snel over ging, hebben we het de andere mensen met zo'n 7 a 8 weken verteld. Blijven zeggen dat ik buikgriep heb, werkt ook niet. Tja.
En nu ligt onze mooie dochter hier op mij te slapen ;-)
Bij onze oudste raakte ik zwanger door IVF dus toen was het 12 weken geheim houden gewoon geen optie. Werk, familie en vrienden leefden met ons mee namelijk.

Bij de tweede heb ik het tot de eerste echo geheimgehouden en vond ik het eigenlijk niet zo prettig het zo lang geheim te houden. Meer dan een maand wachten voordat je het eindelijk iemand kon vertellen, killing vond ik dat!

Het is dat er geen derde meer komt anders zou ik het doen zoals de eerste keer. Tenminste, bij vrienden en familie.
Met tien weken aan (schoon)ouders door de echo op tafel te gooien en bij de tweede door oudere zus een shirtje aan te trekken met "Ik word grote zus.", bij broers/zussen door het te vertellen en collega's door het ook gewoon te vertellen (met +/- dertien weken).

Gefeliciteerd!
Ik was zwanger via IVF dus iedereen zat net zo op nieuws te wachten als ik. Heb eerst m’n moeder gebeld, toen m’n zusje. Toen heeeeeeeel veel appjes gestuurd :lol:

Misschien dat ik het bij de 2de wat meer geheim hou. Lijkt me namelijk zo leuk om doodrelaxt bij een etentje te zeggen als iemand vraagt: ‘jij een wijntje, lux?’ Van: ‘nee doe maar niet, niet zo goed voor de baby.’
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Toen kind 4 maanden was. Paar bollen blauwe wol meegenomen voor de oma's, yeah jullie worden opa en oma! Over 2 weken komt hij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Met 10 weken. We hadden toen de echo gezien met een kloppend hartje.
ClaireSophie schreef:
05-03-2019 15:08
Wij hebben het verteld bij tien weken, tijdens een familie bbq met zowel mijn familie als schoonfamilie. Wel zo gemakkelijk iedereen bij elkaar.

Mede gedeeld dat we 31 december knallend het jaar uitgaan met een baby!

Dat werd overigens 6 januari jl. :proud:

Eerder vertellen wilde ik niet, vond het heel fijn met manlief een klein geheimpje te hebben!

Ben ook heel benieuwd of er vrouwen zijn die met een nét positieve test in hun handen gelijk iedereen bellen!
Ow ja hoor. Mijn moeder wist het bij mijn 4e gelijk.
Beide keren direct verteld aan ouders, broers, zussen en beste vriendinnen. Mocht het mis gaan, dan had ik het ook fijn gevonden om mijn verhaal te kunnen delen met hen en mogelijk getroost te worden.

Bji de eerste op het werk na 7 weken, want gezien mijn lichamelijk staat was iets anders niet mogelijk. Hele dag door spugen.

En nu heb ik het met 12 weken verteld op het werk, tijdens het nieuwsjaarsontbijt.
Het was makkelijker te verbergen, al had ik wel 2 directe collega's op de hoogte gebracht, ivm mijn veelvuldige bezoekjes aan het toilet.
Bij eerste zwangerschap aan iedereen vertelt, omdat we in ivf traject zaten. Iedereen die van het traject wist, dus ook ingelicht. Vond het heel vervelend om iedereen te moeten vertellen dat het een MA was.

Bij tweede zwangerschap geheim gehouden. Ouders en schoonouders op de hoogte gebracht na eerste goede echo.
Rest van de familie en vrienden pas bij een week of 13.
Tweede zwangerschap was trouwens een natuurlijke zwangerschap, dus was 'makkelijker' geheim te houden.

Mochten we ooit kiezen om voor een tweede te gaan. Hebben we gezegd dat we het traject niet opnieuw ingaan en de natuur zijn gaan laten gaan. Dan zullen we het waarschijnlijk op dezelfde manier als bij de tweede zwangerschap doen. Misschien dat we dochter op een leuke manier laten vertellen dat ze grote zus wordt ofzo. Is op dit moment nog echt geen sprake van, dus zijn we nog helemaal niet mee bezig.
Niks te vertellen aan. De dag na de positieve test gingen we naar ons gebruikelijke kroegavondje met vrienden. Ik nam geen biertje en ging niet mee roken. 1 + 1 was 2 :lol: Maar ik was niet van plan me een aantal weken op te sluiten om het geheim te houden.
Bij eerste meteen zodra ik het wist want zwanger ondanks koperspiraal dus lichtelijk in shock.

Bij 2e hebben we het de ouders net voor de eerste echo verteld want ze gingen op vakantie en wilden het live vertellen. Broers/zus vertelt bij 8 weken na eerste echo. Ouders trouwens vertelt door zoon boek te laten geven met de tekst: Een baby'tje op komst onder mom van wil je voorlezen? Onze broers / zus vertelt doordat zoon slabbertje om had met grote broer in training.
Bij de eerste de familie direct (lag met een dikke vette overstimulatie van de icsi in het ziekenhuis) en mensen verder weg met 12 weken.

Nu ook weer direct aan familie (die wisten van de terugplaatsing).
Op het werk binnenkort, als ik de echo met 11 weken heb gehad.
En de vrienden dan ook, al denk ik dat sommigen nu met carnaval wel een vermoeden hebben. 1 vriendin zat in het complot en bestelde af en toe een 'biertje'. Kind weet het wel af vanaf de echo met 8 weken. Maar goed, omdat het nu 3,5 jaar geduurd heeft, blijft het een beetje spannend.
.
Onze ouders hebben we het met ongeveer 8 weken verteld. Broers/zussen rond de 11 weken. Vrienden rond 13 weken. Mijn beste vriendin heb ik een halfuur na de positieve test gebeld, en andere hele goede vrienden van ons hebben we he met ongeveer 9/10 weken verteld.

Vriend zijn ouders hebben we het gewoon verteld. Voor mijn moeder + haar vriend hadden we slofjes met opa en oma gekocht. Vrienden hebben we het met oud & nieuw verteld toen we met zn allen bij elkaar waren.
Bij de eerste met 6 weken aan ouders en broers. Ouders een boek gegeven met gedichtje voorin:
Je kunt me nog niet horen
Je kunt me nog niet zien
Maar als ik in maart ben geboren
Wil jij me dan voorlezen misschien?

Afbeelding

Broers een Jip en Janneke koffertje met mini luier, rompertje, Dick Bruna boekje, potje, lepeltje en zwitsal zeepje met aan de binnenkant hetzelfde gedichtje maar dan 'mag ik dan een keer komen logeren misschien.

Afbeelding

Nu zwanger van de tweede en hebben we een foto van dochter gemaakt met 'hoera ik wordt grote zus' slinger en daar een puzzel van laten maken. Met kerst (rond een week of 8 dit keer) dochter deze puzzel met haar ooms laten maken.

Het is vast niet nodig om er op deze manier zo'n ding van te maken, maar ik vond dat zelf vooral heel leuk en het hielp mij ook om het een beetje te laten indalen.
Op mijn werk trouwens zo snel mogelijk verteld (1e keer met 6 weken, 2e keer met 8 i.v.m. tussenliggende vakantie) omdat ik regelmatig met agressie te maken heb en dan vind ik het wel zo fijn dat mijn collega's daar alert op zijn (en ook weten waarom ik niet direct inspring als zij een conflict hebben).
Na 6 weken een appje gestuurd naar de familie
mijn ouders wisten het direct, mijn schoonouders niet (mans keuze) en de rest van de wereld pas na 13 weken, vroeg zat.

Hoe? Gewoon verteld, met man naar mijn ouders toe voor koffie en toen verteld, mijn moeder had het al in de gaten

Bij no. 2 idem en no. 3 aan de telefoon, was nogal... uhm onverwacht ;-)

Geen toeters en bellen, slingers en balonnen.. Geen gender reveal party en babyshowers ;-)

En bij no. 2 hebben we het oudste verteld zodra we het aan mijn ouders hadden verteld bij no 3 idem.. Geheim bewaren en kleine kinderen gaat niet goed samen ;-)
Na 6 weken vertelde ik het aan mijn allerbeste vriendin. Zij is zelf 7 weken verder en ik kon toen zij het aankondigde met 11 weken eigenlijk al niet meer wachten. Sprong een gat in de lucht! Had toen 2 dagen ervoor zelf een positieve test in handen.
Na de 12 weken echo heb ik het eerst aan directe familie verteld; niet heel veel later aan de rest vd vrienden en collega’s:)
Mijn ouders en broer hebben we het vrijwel direct verteld, zijn familie pas na de termijnecho. Dat was een bewuste keuze, mocht het fout gegaan zijn dan wilde ik graag steun van mijn ouders, terwijl er in zijn familie al het een en ander aan de hand was met een ander kleinkind dus we wilden hen dan niet extra belasten. Vrienden hebben we het ook na de termijnecho verteld, op mijn werk heb ik het na de NIPT test (14 weken) verteld.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven