Groepsapp werk
donderdag 7 maart 2019 om 08:08
Goedemorgen allen,
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
donderdag 7 maart 2019 om 08:10
Je manager kan jou niet verplichten om met je privé-nummer in een werkgroepsapp te zitten. ik vind het persoonlijk heel fout dat ze jou zonder te vragen heeft toegevoegd.
Ik zou je manager zeggen dat je uit de groep gaat stappen voordat je er echt uitstapt. Maar wel voet bij stuk houden en er dus echt uit stappen.
Ik heb ook teamleden die niet in de groepsapp zitten. Mocht ik iets willen zeggen tegen echt iedereen, dan moet ik dat dus naar die personen apart appen. Of gewoon mailen aan iedereen.
Ik zou je manager zeggen dat je uit de groep gaat stappen voordat je er echt uitstapt. Maar wel voet bij stuk houden en er dus echt uit stappen.
Ik heb ook teamleden die niet in de groepsapp zitten. Mocht ik iets willen zeggen tegen echt iedereen, dan moet ik dat dus naar die personen apart appen. Of gewoon mailen aan iedereen.
donderdag 7 maart 2019 om 08:11
Je kunt de meldingen van de app op stil zetten, kun je zelf bepalen wanneer je kijkt of er ge appt is in die groep en heb je dus minder last dat je erin zit.
Wij hebben een appgroep op het werk die bij mij eigenlijk altijd aan staat, maar op het moment dat ik vakantie heb of vrij ben, zet ik de meldingen op stil.
Wij hebben een appgroep op het werk die bij mij eigenlijk altijd aan staat, maar op het moment dat ik vakantie heb of vrij ben, zet ik de meldingen op stil.
donderdag 7 maart 2019 om 08:14
Voor mijn werk heb ik geen telefoon nodig. Ik ben administrator, dus ik heb geen enkele taak die ik buiten werktijd zou moeten kunnen opvolgen.blondie-90 schreef: ↑07-03-2019 08:12Goed excuus om ook een werktelefoon te vragen, of aan te geven dat je dit liever gescheiden houdt en het per mail wil.
Ik ga dan inderdaad aangeven het gescheiden te willen houden denk ik..
donderdag 7 maart 2019 om 08:16
Dank je voor je reactie. Ik weet dat ik berichten op stil kan zetten, maar bij mij blijven dat wel die cijfertjes opkomen bij mijn whatsapp-symbool en ik ben neurotisch genoeg om daar niet tegen te kunnen.. Verder merk ik aan mezelf dat het dieper zit dan dat - ik wil gewoon buiten werktijd niet gestoord worden, vooral niet voor onrelevante zaken..OldWood schreef: ↑07-03-2019 08:11Je kunt de meldingen van de app op stil zetten, kun je zelf bepalen wanneer je kijkt of er ge appt is in die groep en heb je dus minder last dat je erin zit.
donderdag 7 maart 2019 om 08:33
Bij ons zou dat ook echt niet mogen. Privé adressen, verjaardagen, allemaal strikt vertrouwelijke informatie.poldervrouw schreef: ↑07-03-2019 08:18Gewoon melden in de app dat je dit niet wil en eruit stappen. Privé nummer zonder toestemming gebruiken en privacy is wat je kunt gebruiken als argument
donderdag 7 maart 2019 om 08:36
Lastig. Ik snap je irritatie. Op mijn vorige werk ben ik er ook uitgegaan. Maar ik merkte wel dat ik veel dingen niet wist want die waren dan via de app gecommuniceerd. Op mijn huidige werk ook weer een groepsapp en hoewel ik er ook geen voorstander van ben zit ik ee toch in. Moet zeggen dat er weinig in wordt geappt en alleen de noodzakelijke dingen, werkgerelateerd, dus ik vind het voor nu wel prima.
donderdag 7 maart 2019 om 08:42
Ik vind zo’n app wel handig, al begrijp ik je irritatie. Zelf vind ik het vooral vervelend als er op mijn vrije dag van alles voorbij komt wat werkgerelateerd is. Dan heb ik nog niet het idee dat ik vrij ben.
Maar dan zet ik de groepsapps op stil en zie ik het ‘s avonds of de volgende dag wel.
Als je eruit wilt, bespreek het eerst even.
Maar dan zet ik de groepsapps op stil en zie ik het ‘s avonds of de volgende dag wel.
Als je eruit wilt, bespreek het eerst even.
donderdag 7 maart 2019 om 08:45
Wellicht kan er iets afgesproken worden over het gebruik van de app. De app van mijn team mag alleen gebruikt worden voor belangrijke mededelingen. En er mag niet op gereageerd worden, bij ons dus geen duimpjes beterschap eenzovoort.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
donderdag 7 maart 2019 om 08:49
Ik denk dat het binnen de AVG sowieso niet mag: een werkgever moet terughoudend zijn met het openbaar delen van gegevens van werknemers.MinkeDeWit schreef: ↑07-03-2019 08:33Bij ons zou dat ook echt niet mogen. Privé adressen, verjaardagen, allemaal strikt vertrouwelijke informatie.
TO's telefoonnummer, mag niet zomaar gedeeld worden.
donderdag 7 maart 2019 om 08:49
Je kan het ook uitzetten dat je de melding in je scherm krijgt. Je ziet dan dus pas wanneer je Whatsapp opent dat er berichten zijn.Ceridwen91 schreef: ↑07-03-2019 08:16Dank je voor je reactie. Ik weet dat ik berichten op stil kan zetten, maar bij mij blijven dat wel die cijfertjes opkomen bij mijn whatsapp-symbool en ik ben neurotisch genoeg om daar niet tegen te kunnen.. Verder merk ik aan mezelf dat het dieper zit dan dat - ik wil gewoon buiten werktijd niet gestoord worden, vooral niet voor onrelevante zaken..
..
donderdag 7 maart 2019 om 08:53
Maar zo hebben opeens al je collega's je privé nummer en kunnen dat ook gebruiken om ongewenst te bellen.
Ik zou not amused zijn, eruit stappen. En de manager hier ook op wijzen dat je niet midden in de nacht geappt wil worden op je privénummer. Hij geeft je maar 'n werktelefoon die je na werktijd gewoon kunt uitzetten en de groepsapp op still.
donderdag 7 maart 2019 om 08:53
Ik kreeg bij mijn huidige werkgever de vraag of ik mijn telefoonnummer door wilde geven voor de groepsapp. Ik heb eerst geïnformeerd waarvoor het is, want gelijk 'nee' zeggen staat zo onvriendelijk. Maar het bleek een soort gezelligheidsapp te zijn. Ik heb er voor bedankt. Wel werd er een beetje aangedrongen, want ik kon hem gewoon op stil zetten, maar als ik hem toch niet gebruik, dan vind ik dat onnodig. Als het wel werkgerelateerd zou zijn, zou ik trouwens ook geweigerd hebben. Het is mijn privételefoon en ik gebruik hem gewoon weinig. Het risico is namelijk dat ik dus berichten ga missen en men dan gaat miepen over dat het op de app stond.
Als er nu echt iets is, moeten ze mij gewoon bellen, want als ze dat niet doen, is het echt niet dringend genoeg. Dat mag wel op mijn privénummer, maar of ik hem hoor...
Als er nu echt iets is, moeten ze mij gewoon bellen, want als ze dat niet doen, is het echt niet dringend genoeg. Dat mag wel op mijn privénummer, maar of ik hem hoor...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 maart 2019 om 08:54
Net zo irritant.
Of afspreken dat de groepsapp echt alleen voor bloedspoed is en niet voor duimpjes en andere onzin. Wanneer dat niet kan zou ik er uit gaan. Dan mailen ze je maar met belangrijke info
donderdag 7 maart 2019 om 08:56
Dit. En sterker nog: het mag niet eens wat ze gedaan heeft. Ze mag nl. niet zonder jouw toestemming privé gegevens delen en dat doet ze nu wel. Ik zou dus gewoon uit de groep stappen en haar een bericht sturen dat je dit met haar wil oppakken.Marana-- schreef: ↑07-03-2019 08:10Je manager kan jou niet verplichten om met je privé-nummer in een werkgroepsapp te zitten. ik vind het persoonlijk heel fout dat ze jou zonder te vragen heeft toegevoegd.
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 08:56
0.30% gewijzigd
donderdag 7 maart 2019 om 08:56
Inderdaad. Zo hebben je collega's allemaal je privénummer en daar zou ik zeker niet blij mee zijn.
Zeker met de AVG mag dat niet (meer).
donderdag 7 maart 2019 om 08:57
To, als argument kun je gebruiken dat je het liever niet wilt dat iedereen je privénummer heeft.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 08:53Maar zo hebben opeens al je collega's je privé nummer en kunnen dat ook gebruiken om ongewenst te bellen.
Ik zou not amused zijn, eruit stappen. En de manager hier ook op wijzen dat je niet midden in de nacht geappt wil worden op je privénummer. Hij geeft je maar 'n werktelefoon die je na werktijd gewoon kunt uitzetten en de groepsapp op still.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 maart 2019 om 08:59
Ze kan er ook gewoon uit gaan. Is haar privenummer. En blijkbaar is het ook niet nodig om haar werk uit te voeren.
Ik zou het vanochtend vriendelijk melden. Hartstikke lief dat je wilde laten weten dat je later kwam maar ik ga weer uit de appgroep hoor. En klaar.
donderdag 7 maart 2019 om 09:00