no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
donderdag 7 maart 2019 om 08:53
Katten- en musicalliefhebbers
Met het laatste heb ik echt helemaal niks.
Ik ga binnenkort een stuk minder werken en dus ook minder verdienen. Het is te doen qua salaris, maar echt flink sparen zal er niet in zitten. De komende twee maanden ga ik proberen nog even flink wat opzij te zetten en hopelijk krijg ik nog een lekker bedrag terug van de belastingdienst. En dan verder maar zuinig doen. Ik heb op dit moment even andere prioriteiten dan geld.

Ik ga binnenkort een stuk minder werken en dus ook minder verdienen. Het is te doen qua salaris, maar echt flink sparen zal er niet in zitten. De komende twee maanden ga ik proberen nog even flink wat opzij te zetten en hopelijk krijg ik nog een lekker bedrag terug van de belastingdienst. En dan verder maar zuinig doen. Ik heb op dit moment even andere prioriteiten dan geld.
donderdag 7 maart 2019 om 09:15
Ik heb al een tijd niet meer meegeschreven, maar ik check weer even in. Ik reden dat ik minder wil kopen is omdat ik aan het sparen ben voor een lange reis, en omdat ik ook vind dat ik al te veel spullen heb. Ik heb geen katten trouwens
maar wel knaagdieren, en daar heb ik de afgelopen maanden heel veel kosten aan gehad. Operaties enzo.. maar daar heb ik een spaarpot voor want daar wil ik echt niet op bezuinigen.
Ik heb me de laatste tijd heel goed in kunnen houden qua spullen voor in huis en kleding/schoenen kopen
door dit topic ben ik echt wel bewuster gaan nadenken als ik neig iets te kopen. Daardoor denk ik nu eerder 'bij twijfel niet doen'.
Maar waar ik wel geld aan uit wil gaan geven is festivals. Het seizoen komt er weer aan, en ik geniet er heel erg van. Maar nu twijfel ik dus of ik naar meerdere festivals zal gaan, op zich heb ik het geld wel, en ik vind het super ontspannend. Maar die ik nu op het oog heb zijn twee weekenden na elkaar, dat is misschien niet helemaal nodig..
Is bij jullie de lente-zomer ook altijd een stuk duurder qua uitgaven aan uitjes enzo? Of misschien niet, met al die musicalliefhebbers hier

Ik heb me de laatste tijd heel goed in kunnen houden qua spullen voor in huis en kleding/schoenen kopen

Maar waar ik wel geld aan uit wil gaan geven is festivals. Het seizoen komt er weer aan, en ik geniet er heel erg van. Maar nu twijfel ik dus of ik naar meerdere festivals zal gaan, op zich heb ik het geld wel, en ik vind het super ontspannend. Maar die ik nu op het oog heb zijn twee weekenden na elkaar, dat is misschien niet helemaal nodig..
Is bij jullie de lente-zomer ook altijd een stuk duurder qua uitgaven aan uitjes enzo? Of misschien niet, met al die musicalliefhebbers hier

donderdag 7 maart 2019 om 09:23
Een wereldreis maken, dat vind ik pas zonde geld.stokbootje schreef: ↑07-03-2019 09:15Ik heb al een tijd niet meer meegeschreven, maar ik check weer even in. Ik reden dat ik minder wil kopen is omdat ik aan het sparen ben voor een lange reis, en omdat ik ook vind dat ik al te veel spullen heb. Ik heb geen katten trouwensmaar wel knaagdieren, en daar heb ik de afgelopen maanden heel veel kosten aan gehad. Operaties enzo.. maar daar heb ik een spaarpot voor want daar wil ik echt niet op bezuinigen.
Ik heb me de laatste tijd heel goed in kunnen houden qua spullen voor in huis en kleding/schoenen kopendoor dit topic ben ik echt wel bewuster gaan nadenken als ik neig iets te kopen. Daardoor denk ik nu eerder 'bij twijfel niet doen'.
Is bij jullie de lente-zomer ook altijd een stuk duurder qua uitgaven aan uitjes enzo? Of misschien niet, met al die musicalliefhebbers hier![]()

donderdag 7 maart 2019 om 09:39
Ik vind festivals tegenwoordig meer zonde van het geld dan reizen/vakanties.
Maar dat komt denk ik ook doordat ik nu ouder ben, haha. Ik was vorig jaar nog op een festival waar een artiest kwam die vriend wilde zien. Ik vond de drankjes duur, het geluid was bar slecht afgesteld, de mensen vooral bezig met selfies maken ipv lekker dansen en de sfeer nogal 'contrived' op zijn Engels gezegd. Etc. Voelde me toen echt oud en een zeikwijf, hahaha en had het geld liever uitgegeven and een weekend in de middle of nowhere natuur. Maar ik wordt nou eenmaal een dinosaurus die vertelt over vroeger toen je nog zonder mobieltje naar een festival ging
.
Maar dat komt denk ik ook doordat ik nu ouder ben, haha. Ik was vorig jaar nog op een festival waar een artiest kwam die vriend wilde zien. Ik vond de drankjes duur, het geluid was bar slecht afgesteld, de mensen vooral bezig met selfies maken ipv lekker dansen en de sfeer nogal 'contrived' op zijn Engels gezegd. Etc. Voelde me toen echt oud en een zeikwijf, hahaha en had het geld liever uitgegeven and een weekend in de middle of nowhere natuur. Maar ik wordt nou eenmaal een dinosaurus die vertelt over vroeger toen je nog zonder mobieltje naar een festival ging
boebezoebe wijzigde dit bericht op 07-03-2019 09:49
0.46% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 7 maart 2019 om 09:44
Ik moet zeggen dat ik ook (verre) reizen belangrijker vond in mijn jaren 20-30 dan tegenwoordig. Toen wilde ik alles zien, doen en meemaken, nu wil ik vooral ontspannen en buiten zijn. Prioriteiten veranderen gewoon met de jaren.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 7 maart 2019 om 10:08
Ik voldoe wel erg aan het stereotype dat jullie schetsen haha, eind twintig en wat dat betreft dus echt een millennial. Hoewel ik dan weer niet hou van selfies maken en ook houd van trektochten door de natuur (naast in de stad zijn, en drukke festivals bezoeken).
De reden dat ik nu voor een lange reis spaar is juist omdat ik nu nog geen 'strings attached' heb, en dus nog geen huis/kinderen/vast contract heb die me thuis houden of waar ik geld aan uit moet geven. Ik ben niet van plan op wereldreis te gaan, maar door Europa te reizen. Vooral om eens het gevoel te ervaren van echt ergens de tijd voor hebben, niet continue een planning hebben en elke minuut bezig te zijn. Dat is ook wat ik zo fijn vind aan festivals, het is super relaxed en ik kan me echt overgeven aan beetje hangen, biertjes drinken, muziek luisteren, dansen. Een van de weinige momenten dat er geen to-do lijst door mijn hoofd gaat.
Maar duur is het zeker, vooral met eten en drinken erbij ja. Maar goed, het is geld dat ik met liefde uitgeef.
De reden dat ik nu voor een lange reis spaar is juist omdat ik nu nog geen 'strings attached' heb, en dus nog geen huis/kinderen/vast contract heb die me thuis houden of waar ik geld aan uit moet geven. Ik ben niet van plan op wereldreis te gaan, maar door Europa te reizen. Vooral om eens het gevoel te ervaren van echt ergens de tijd voor hebben, niet continue een planning hebben en elke minuut bezig te zijn. Dat is ook wat ik zo fijn vind aan festivals, het is super relaxed en ik kan me echt overgeven aan beetje hangen, biertjes drinken, muziek luisteren, dansen. Een van de weinige momenten dat er geen to-do lijst door mijn hoofd gaat.
Maar duur is het zeker, vooral met eten en drinken erbij ja. Maar goed, het is geld dat ik met liefde uitgeef.

donderdag 7 maart 2019 om 12:59
Hier ook festivalliefhebber en lange reizen liefhebber
En ja ik heb ook nog katten.
Festivals vallen voor mij buiten de no buy. Ik geniet daar erg van en ik wil daar niet op mijn centen letten. Voor een festival ben ik ongeveer net zo veel kwijt als aan een vakantie, maar dat is het mij waard.
Overigens ligt het heel erg aan het festival hoe duur eten/drinken/entree is.
Na drie a vier dagen festival is mijn batterij meer opgeladen dan twee weken vakantie.

Festivals vallen voor mij buiten de no buy. Ik geniet daar erg van en ik wil daar niet op mijn centen letten. Voor een festival ben ik ongeveer net zo veel kwijt als aan een vakantie, maar dat is het mij waard.
Overigens ligt het heel erg aan het festival hoe duur eten/drinken/entree is.
Na drie a vier dagen festival is mijn batterij meer opgeladen dan twee weken vakantie.
donderdag 7 maart 2019 om 15:41
Katten check
Reizen check
Musicals (theater algemeen) check
Festivals en concerten check
Win ik nu de bingo?
Kraam is verkocht via Ticketswap gelukkig. Begin nu ook wat reacties via MP te krijgen, nog geen concrete verkopen maar het staat er net een dag op. Straks weer even wat extra advertenties er op zetten.
Ik ga deze maand 11 keer naar het theater, cabaret en concerten zie ik net. Schrik er best van maar alles bij elkaar heeft dat me 135 euro gekost en is in verschillende maanden geboekt. Telkens hele goede plaatsen (rang 1) en bij sommige dingen zelfs twee tickets. Ook gebruik ik nu die WeArePublicpas sinds kort, dus drie shows zijn daarom "gratis" en 1 slechts 5 euro. Maar dat is natuurlijk echt geen no buy en echt overboord... Ben de afgelopen drie maanden een beetje los gegaan met ervaringen. Het komt nu eenmaal zo uit deze maand. Toch is het me gelukt te sparen. April en mei zijn ook meteen een stuk rustiger en moet ik het vooral van die pas hebben. Voel ook niet de behoefte om tickets te kopen voor iets. Dat is voor mij de volgende stap. Het doet me wel goed na een enorme dip vorig jaar maar kan ook overdrijven
.
Overigens wel 1 kledingstuk gekocht, een jasje voor 10 euro. Zocht nog iets voor mijn jurkjes als het te koud is voor blote armen, vorig jaar niet gevonden en liep deze nu tegen het lijf. Tot nu toe 26 euro aan kleding uit gegeven dit jaar.
Reizen check
Musicals (theater algemeen) check
Festivals en concerten check
Win ik nu de bingo?
Kraam is verkocht via Ticketswap gelukkig. Begin nu ook wat reacties via MP te krijgen, nog geen concrete verkopen maar het staat er net een dag op. Straks weer even wat extra advertenties er op zetten.
Ik ga deze maand 11 keer naar het theater, cabaret en concerten zie ik net. Schrik er best van maar alles bij elkaar heeft dat me 135 euro gekost en is in verschillende maanden geboekt. Telkens hele goede plaatsen (rang 1) en bij sommige dingen zelfs twee tickets. Ook gebruik ik nu die WeArePublicpas sinds kort, dus drie shows zijn daarom "gratis" en 1 slechts 5 euro. Maar dat is natuurlijk echt geen no buy en echt overboord... Ben de afgelopen drie maanden een beetje los gegaan met ervaringen. Het komt nu eenmaal zo uit deze maand. Toch is het me gelukt te sparen. April en mei zijn ook meteen een stuk rustiger en moet ik het vooral van die pas hebben. Voel ook niet de behoefte om tickets te kopen voor iets. Dat is voor mij de volgende stap. Het doet me wel goed na een enorme dip vorig jaar maar kan ook overdrijven

Overigens wel 1 kledingstuk gekocht, een jasje voor 10 euro. Zocht nog iets voor mijn jurkjes als het te koud is voor blote armen, vorig jaar niet gevonden en liep deze nu tegen het lijf. Tot nu toe 26 euro aan kleding uit gegeven dit jaar.
donderdag 7 maart 2019 om 16:38
Grr, ik had nog een bon van lege flessen van Albert Heijn. Een tijdje geleden vergeten in te leveren en daarna niet meer in die vestiging geweest (in andere AH’s kon ik hem niet verzilveren). Nu wilde ik hem alsnog inleveren en kon het niet meer! Is maar “een week of zo” geldig, aldus de caissière. Ik ben best pissed, ik vind dat me €6,50 door de neus geboord is en ik vind het nergens op slaan. Ik heb die flessen toch netjes ingeleverd?
In ieder geval heb ik mijn lesje wel geleerd en gebeurt me dit niet nog een keer.
In ieder geval heb ik mijn lesje wel geleerd en gebeurt me dit niet nog een keer.
donderdag 7 maart 2019 om 18:26
Wat een onzin vind ik dat.lizenlotte schreef: ↑07-03-2019 17:58Een week? Dat is heel coulant! Bij de meeste winkels zijn die bonnen alleen op dag van uitgifte geldig, daarna heb je echt pech gehad. Zonde van het geld idd, maar het is niet anders.
donderdag 7 maart 2019 om 18:51
Ze zullen het waarschijnlijk doen zodat mensen niet bonnetjes sparen als ware het zegeltjes. Schijnt dat sommige mensen eenzelfde iets doen met de automatische betalingen van de electra/gas en dus veel krediet opbouwen, wat ongunstig is voor de bedrijven zelf. (Nou ja, misschien niet helemaal hetzelfde..haha)
donderdag 7 maart 2019 om 18:54
13 shows is wel veel
Ik merk wel dat als ik mijn eigen te vol plan ik minder van dingen geniet (maar ik had al vastgesteld dat ik hard aan een oud wijf begin te worden). Kan best genieten van een weekend helemaal 'niks' doen na een periode van veel feestjes en uitjes.

Ik merk wel dat als ik mijn eigen te vol plan ik minder van dingen geniet (maar ik had al vastgesteld dat ik hard aan een oud wijf begin te worden). Kan best genieten van een weekend helemaal 'niks' doen na een periode van veel feestjes en uitjes.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 08-03-2019 00:13
1.27% gewijzigd

donderdag 7 maart 2019 om 19:20
Wauw, ik wist niet dat de statiegeldbonnen een vervaltermijn hadden!
Het is niet zo no buy, maar we hebben dit weekend de zomervakantie geboekt. Helaas door vriends werk ‘moeten’ we in de vakantieperiode zelf. Helemaal een andere bestemming dan we vooraf bedacht hadden (wel Europa), maar langer weg binnen het budget (200 ‘over’) in plaats van iets korter en flink buiten budget (600-1000 (!) meer). Voor dezelfde luxe/inhoud (koffers/gewicht, aantal sterren, locatie, maaltijden) dus. Zomaar even de uitjes mee uitgespaard dus door ons toch aan het budget te houden en open te staan voor andere bestemmingen
Het is niet zo no buy, maar we hebben dit weekend de zomervakantie geboekt. Helaas door vriends werk ‘moeten’ we in de vakantieperiode zelf. Helemaal een andere bestemming dan we vooraf bedacht hadden (wel Europa), maar langer weg binnen het budget (200 ‘over’) in plaats van iets korter en flink buiten budget (600-1000 (!) meer). Voor dezelfde luxe/inhoud (koffers/gewicht, aantal sterren, locatie, maaltijden) dus. Zomaar even de uitjes mee uitgespaard dus door ons toch aan het budget te houden en open te staan voor andere bestemmingen

donderdag 7 maart 2019 om 19:40
Ik heb weleens gehoord van een caissière dat ze drie maanden geldig zijn.
Ik had hem mooi meegenomen en naar de servicebalie gegaan inderdaad.
Zonde en jammer dit.
Ik lees net op Google ergens: 5 jaar staat op de site van AH, weet alleen niet of dit een oude bron is.
Trouwens bij de jumbo lever ik ze soms maanden na dato in.
Ik had hem mooi meegenomen en naar de servicebalie gegaan inderdaad.
Zonde en jammer dit.
Ik lees net op Google ergens: 5 jaar staat op de site van AH, weet alleen niet of dit een oude bron is.
Trouwens bij de jumbo lever ik ze soms maanden na dato in.
donderdag 7 maart 2019 om 19:50
Dit klopt echt niet. Grote kans dat de cassiere de bon achterover heeft gedrukt om later zelf in te leveren. Ik zou een klacht indienen tegen betreffende cassiere.pamelacourson schreef: ↑07-03-2019 16:38Grr, ik had nog een bon van lege flessen van Albert Heijn. Een tijdje geleden vergeten in te leveren en daarna niet meer in die vestiging geweest (in andere AH’s kon ik hem niet verzilveren). Nu wilde ik hem alsnog inleveren en kon het niet meer! Is maar “een week of zo” geldig, aldus de caissière. Ik ben best pissed, ik vind dat me €6,50 door de neus geboord is en ik vind het nergens op slaan. Ik heb die flessen toch netjes ingeleverd?
Ik werkte vroeger bij AH en er is eens een vakkenvuller ontslagen omdat hij een gevonden statiegeldbon zelf had ingeleverd ipv af te geven bij de servicebalie.
donderdag 7 maart 2019 om 20:55
Ik heb een 'capsule wardrobe' tegenwoordig (dat is een chique benaming voor uit een koffer leven) en ik merk dat de paar kledingstukken die ik momenteel heb heel hard achteruit gaan. Ik draag eigenlijk nooit kleding af dus dit is wel nieuw voor mij. Mijn favoriete yogalegging vallen de gaten in en ik heb al jaren zo'n coated legging, zag er tot 3 maand geleden nog als nieuw uit. Opeens is de coating er af en zie ik dat de stof op de billen heel dun aan het worden is. Toevallig vond ik die coated legging met 70% korting online terwijl die al een paar jaar in de basiscollectie van 10Days zit. Ook nog dezelfde yogalegging kunnen vinden. Mazzel dus maar wel 100 euro lichter.
donderdag 7 maart 2019 om 21:06
Slecht plan...keek zojuist op de website van de action. Staat het Janneke Brinkman servies er in voor niet veel geld. Servies is hier een samengeraapt allegaartje, waarvan zeker de bekers aan vervanging toe zijn. En dat servies vind ik al héél lang erg leuk. Lekker vrolijk. Kijk er al jaren naar maar ja, ik héb toch borden (ook al zijn daar stukjes af en kunnen ze niet in de magnetron). En wat maakt het uit dat ik vijf niet bijpassende bekers heb (met in twee een soort koffieaanslag binnenin). En nu wil ik dus dat servies hebben hè, niet echt no buy *zucht*

donderdag 7 maart 2019 om 21:18
''Bij ons" zijn statiegeldbonnen na jaren nog in te leveren.... Het is maar net hoe de winkel er mee omgaat misschien. Er zal vast een bepaalde regel voor zijn per winkelketen, maar als ze een beetje klantvriendelijk zijn kun je zo'n bon toch na een paar maanden ook nog wel inleveren? Je hebt tenslotte die flessen daar ingeleverd en zij hebben het geld dus ook van de leverancier terug ontvangen. De exacte vestiging staat altijd op het statiegeldbonnetje.
donderdag 7 maart 2019 om 21:20
Ik heb geen flauw idee pinuts, ik dacht dat dat servies gewoon overal hetzelfde was? Of ik nou bij blokker of bij action koop. Maar dat is dus niet zo begrijp ik? Hoe kom ik daar achter trouwens, een keertje laten stuiteren in de winkel zal vast niet mogen
O maar dat mag dan ook toch LadyDay? Capsule wardrobe is toch vooral investeren in kwaliteit en niet in kwantiteit? En die broeken gebruik je blijkbaar intensief, dus dat is dan het geld waard. Met een Zeemanlegging blijf je aan het kopen anders. En een mooie korting gescoord ook nog!

O maar dat mag dan ook toch LadyDay? Capsule wardrobe is toch vooral investeren in kwaliteit en niet in kwantiteit? En die broeken gebruik je blijkbaar intensief, dus dat is dan het geld waard. Met een Zeemanlegging blijf je aan het kopen anders. En een mooie korting gescoord ook nog!