Bruiloften, Daggasten etc
woensdag 6 maart 2019 om 22:54
Naar aanleiding van een ander topic,
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
vrijdag 8 maart 2019 om 10:05
Wij hadden zelfs 2 gasten op onze bruiloft die wij helemaal niet kenden. Daar kwamen we een jaar of 15 later pas achter. Wij waren het fotoalbum aan het bekijken samen met onze zoon. Onze zoon wees 2 mensen aan en vroeg wie dat waren. Ik zei van dat zijn collega's van ons pa. Nee zei mijn man dat zijn toch collega's van jou. Toen bleek dus dat wij beiden geen idee hadden wie deze mensen waren.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:10
Mensen die jou uitnodigen weten dat toch ook van je? Het zit er dik in dat je alleen maar gevraagd wordt als formaliteit, omdat ze nou eenmaal alle neven & nichten uitnodigen, of hun beste 10 vrienden.redbulletje schreef: ↑08-03-2019 09:34Blijft een feit dat ik niet van de massaliteit hou en daar krijg je nu eenmaal mee te maken. Tel daar de herrie bij op van iedereen die elkaar probeert te overschreeuwen om boven de muziek uit te komen en ik ben wel uitgeblust.
Ik heb ook mensen in mijn vriendenkring en familie die ongelukkig worden van een feestje. En sommige feestjes sla ik zelf liever over. No problem. Dan prik je nav zo'n uitnodiging een ander moment om samen iets te doen dat voor beiden veel leuker is. Ik heb laatst nog tweedehands boekwinkels afgestruind en in een piepklein Indiaas restaurantje gegeten met een vriendin omdat we elkaars verjaardagen hadden 'gemist'. Veel leuker voor beiden.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:12
Wij hadden 1 trouwkaart en iedereen was de hele dag welkom, in ons huis in de ochtend, gemeentehuis, receptie, feest. Was een man of 60/70, dus prima te doen. Je directe naasten blijven toch wel de hele dag bij je en anderen kiezen wat ze graag willen. Vrienden van ons hadden wel 4 verschillende uitnodigingen, heel gepuzzel en gedoe.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:36
Blondie456 schreef: ↑08-03-2019 10:05Wij hadden zelfs 2 gasten op onze bruiloft die wij helemaal niet kenden. Daar kwamen we een jaar of 15 later pas achter. Wij waren het fotoalbum aan het bekijken samen met onze zoon. Onze zoon wees 2 mensen aan en vroeg wie dat waren. Ik zei van dat zijn collega's van ons pa. Nee zei mijn man dat zijn toch collega's van jou. Toen bleek dus dat wij beiden geen idee hadden wie deze mensen waren.
Ik had wel eens gehoord/gelezen dat er mensen zijn die dat doen, puur om een avond te kunnen eten en drinken en dan afspeuren waar er huwelijksfeestjes zijn, maar nog nooit van iemand zelf gehoord bij wie dat gebeurd was.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:44
Orangetree schreef: ↑08-03-2019 10:03in Engeland was het (vroeger iig) doodnormaal dat de gasten een aantal consumptiebonnen kregen en de overige drankjes waren voor eigen kosten. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
Ja, dat is nog steeds zo. Al gebruiken steeds meer mensen geen consumptiebonnen meer, maar lossen ze het op een andere manier op. Maar er zijn ook genoeg mensen waar ze dit helemaal niet meer doen en de drankjes voor de rekening van het bruidspaar zijn.
Ik ben naar meerdere bruiloften geweest waar alleen de drankjes tijdens de receptie en tijdens het diner niet zelf betaald hoefden te worden. De drankjes op het avondfeest moest je zelf betalen. Dat vond ik de eerste keer heel vreemd en absoluut niet gastvrij. Nu ben ik eraan gewend.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:46
Supersas09 schreef: ↑08-03-2019 10:12Wij hadden 1 trouwkaart en iedereen was de hele dag welkom, in ons huis in de ochtend, gemeentehuis, receptie, feest. Was een man of 60/70, dus prima te doen. Je directe naasten blijven toch wel de hele dag bij je en anderen kiezen wat ze graag willen. Vrienden van ons hadden wel 4 verschillende uitnodigingen, heel gepuzzel en gedoe.
En eten?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 8 maart 2019 om 10:47
Dat zei ik ook al eerder ergens hier, maar dat was niet zo volgens een aantal.Nectarinepit schreef: ↑08-03-2019 10:44Ja, dat is nog steeds zo. Al gebruiken steeds meer mensen geen consumptiebonnen meer, maar lossen ze het op een andere manier op. Maar er zijn ook genoeg mensen waar ze dit helemaal niet meer doen en de drankjes voor de rekening van het bruidspaar zijn.
Ik ben naar meerdere bruiloften geweest waar alleen de drankjes tijdens de receptie en tijdens het diner niet zelf betaald hoefden te worden. De drankjes op het avondfeest moest je zelf betalen. Dat vond ik de eerste keer heel vreemd en absoluut niet gastvrij. Nu ben ik eraan gewend.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:50
Oh ja! Ik ben in Engeland ook eens op een cash bar wedding geweest (ook op diverse bruiloften waar dat juist niet zo was, en waar zelfs verblijf in hotel op kosten van het bruidspaar was). Maar dat werd wel als een beetje tacky gezien. Maar goed, daar trakteer je als jarige ook niet zelf natuurlijk.Orangetree schreef: ↑08-03-2019 10:03in Engeland was het (vroeger iig) doodnormaal dat de gasten een aantal consumptiebonnen kregen en de overige drankjes waren voor eigen kosten. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 10:52
12.26% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 10:51
Lucifer2018 schreef: ↑08-03-2019 10:47Dat zei ik ook al eerder ergens hier, maar dat was niet zo volgens een aantal.
Toch wel dus. Afgelopen december nog meegemaakt.
vrijdag 8 maart 2019 om 10:55
Dan ben je naar een bruiloft met een 'open bar' geweest, oftewel de drank is voor rekening van het bruidspaar.
Bruiloften met een 'cash bar' vinden echt plaats hoor en het wordt duidelijk aangegeven, dus je weet dat je voor je eigen drank moet betalen.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 10:57
12.58% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 11:02
Snel rondje Google leert dat (artikel uit 2017) maar 21% in de UK een open bar heeft. Het wordt echter wel steeds populairder.
vrijdag 8 maart 2019 om 11:05
Consumptiebonnen of mensen zelf drank laten betalen vind ik echt vreemd. Zou mijn keuze niet zijn. Als de reden daarachter de oplopende kosten zijn dan zou ik kiezen voor een minder lang feest (en dat hoeft echt niet 21.00 te zijn zoals bij ons, maar bijv tot 23.00 of 0.00) dan dat ik het feest tot 4.00 laat doorgaan maar de genodigden maximaal 3 drankjes op onze kosten krijgen).
vrijdag 8 maart 2019 om 11:11
NYC schreef: ↑08-03-2019 11:05Consumptiebonnen of mensen zelf drank laten betalen vind ik echt vreemd. Zou mijn keuze niet zijn. Als de reden daarachter de oplopende kosten zijn dan zou ik kiezen voor een minder lang feest (en dat hoeft echt niet 21.00 te zijn zoals bij ons, maar bijv tot 23.00 of 0.00) dan dat ik het feest tot 4.00 laat doorgaan maar de genodigden maximaal 3 drankjes op onze kosten krijgen).
Men weet hier niet anders en vind het heel normaal. De reden erachter zijn vaak inderdaad de oplopende kosten. Maar ook het feit dat bruiloftlocaties vaak een pakket aanbieden dat uit het boeken van de locatie en eten bestaat. Een drankenpakket is vaak ontzettend duur, ook voor weinig gasten. Daarom kiest men er voor om dan een 'cash bar' te openen.
Ik vond het bij mijn eerste Engelse bruiloft ook heel vreemd, maar inmiddels ben ik eraan gewend. Het hoort nu eenmaal bij de cultuur.
En een bruiloft die om 21:00 uur afgelopen is, vind ik ook erg vreemd overigens. Sowieso vind ik het vreemd om een eindtijd aan te geven, maar dat is een ander verhaal.
vrijdag 8 maart 2019 om 11:12
ik heb even de trouwbladen gecheckt (hoop dat ons systeembeheer meekijkt, wat ik doe
vrijdag 8 maart 2019 om 11:13
Wat er in die tijdschriften staat, is geen weerspiegeling van de realiteit he. De grote meerderheid van bruidsparen kiest voor een cash bar.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 11:21
20.97% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 11:15
Ik verzin het niet hoor
Sandra is a 29-year-old London-based designer and has been to 12 weddings in the past two-and-a-half years. At every single one she’s been expected to pay for her own drinks.
This isn’t a quirk of her friendship group. According to a survey by wedding planning app Bridebook, only 21% of couples offer an open bar at their wedding, but for people outside of Sandra’s demographic, this is an odd phenomenon.
vrijdag 8 maart 2019 om 11:24
kan best zijn, dat die bladen juist wat traditioneler zijn. Ik ken namelijk dan weer geen bruidspaar waarvan de ouders de portemonnee trokken.Star² schreef: ↑08-03-2019 11:15Ik verzin het niet hoorJij hebt recentere bladen denk ik? Dit hieronder is uit 2017.
Sandra is a 29-year-old London-based designer and has been to 12 weddings in the past two-and-a-half years. At every single one she’s been expected to pay for her own drinks.
This isn’t a quirk of her friendship group. According to a survey by wedding planning app Bridebook, only 21% of couples offer an open bar at their wedding, but for people outside of Sandra’s demographic, this is an odd phenomenon.
Onze generatie betaalt zelf toch??? (of ben ik genaaid door mijn (schoon)ouders?)
vrijdag 8 maart 2019 om 11:30
Traditioneel gezien wordt er juist gebruik gemaakt van een cash bar dus die tijdschriften zijn niet traditioneler.
Het heeft ook te maken met de klasseverschillen die bij sommige dingen nog duidelijk aanwezig zijn. Rijkere ouders, van een hogere klasse, betalen eerder voor de bruiloft van hun kind dan ouders uit een lagere klasse.
En vergeet ook niet dat we het hier over Engeland hebben, op bepaalde vlakken is er een flink cultuurverschil met Nederland.
vrijdag 8 maart 2019 om 11:32
Volgens mij is het couponnetjesgedoe juist vrij traditioneel. Maar goed, er is doorsneemensentraditioneel en middle en upper class traditioneel.
Onze generatie upper class betaalt de bruiloft nog steeds niet zelf gok ik.