Groepsapp werk
donderdag 7 maart 2019 om 08:08
Goedemorgen allen,
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
vrijdag 8 maart 2019 om 11:26
Goed gedaan hoor, dat je niet gereageerd hebt. Ik zou me eerlijk gezegd totaal niet verantwoordelijk voelen na zo'n appje en ook niet de neiging hebben te reageren (erg vervelend voor de bewoners, maar ze zoeken het maar uit). Dat zijn inderdaad voorbeelden van je verantwoordelijk voelen voor dingen waar je totaal geen verantwoordelijkheid voor hebt,pipootje schreef: ↑07-03-2019 17:36Precies. Door jarenlang structureel te vaak op te komem draven en in eigen tijd dingen te doen (doktersafspraken, langer doorgaan, helpen omdat een invaller er niet uit komt etc) ben ik op een gegeven moment overspannen geraakt. En ondanks dat dat 2 jaar terug is en ik de neiging om op mijn fiets te springen had, ben ik uit de app gegaan. Dat kostte aardig wat moeite om eens voor mezelf te kiezen.
zaterdag 9 maart 2019 om 01:08
Waarom moet je bespreken dat je eruit wil, voordat je eruit stapt als je ook zonder mededeling vooraf bent toegevoegd?pamelacourson schreef: ↑07-03-2019 08:42Ik vind zo’n app wel handig, al begrijp ik je irritatie. Zelf vind ik het vooral vervelend als er op mijn vrije dag van alles voorbij komt wat werkgerelateerd is. Dan heb ik nog niet het idee dat ik vrij ben.
Maar dan zet ik de groepsapps op stil en zie ik het ‘s avonds of de volgende dag wel.
Als je eruit wilt, bespreek het eerst even.
Pick your battles and bloom
zaterdag 9 maart 2019 om 01:31
SubjectiefMichella_1991 schreef: ↑07-03-2019 12:51Pas geleden een topic gelezen van iemand die er ook moeite mee had dat ze zo laat nog geappt werd, waar maken mensen zich druk om!?
Een vriend van mij is een nachtbraker en reageert soms laat of gewoon als hij wat heeft meegemaakt, nou en. Als het goed is staat je telefoon 's nachts op stil..
En voor zo'n groepsapp gewoon afspraken maken of eruit gaan
Mijn telefoon staat overdag op stil, want dan ben ik aan het werk. Ik zet hem op stil zodra ik ons kantoorpand binnenloop. Soms zet ik hem zelfs uit, soms laat ik hem thuis. Dat mag, het is prive eigendom en niemand verplicht mij om altijd bereikbaar te zijn of om op te nemen. Dat bepaal ik zelf.
Als ik naar huis ga zet ik het geluid weer aan, en dat blijft zo de hele nacht. Het is een privé telefoon namelijk. Mijn privé kring zal niet zomaar midden in de nacht bellen, behalve als er wat is en dan wil ik mijn telefoon horen.
Mijn zieke pa of verdrietige vriendin mogen mij om 2.30 uur in de nacht bellen, die hoeft niet de volgende dag te horen dat mijn telefoon uitstond of op stil stond omdat mijn colega's me anders lastig vallen. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. Ik vind het soms al lastig genoeg dat ik hun oproepen tijdens mijn werk mis.
Mijn collega's kunnen me bereiken tussen 8.30 en 17.00 uur en tijdens mijn bereikbaarheidsdiensten, en altijd per email die ik tijdens werktijden check.
Pick your battles and bloom
zaterdag 9 maart 2019 om 15:15
Hoezo als het goed is staat je telefoon snachts op stil????Michella_1991 schreef: ↑07-03-2019 12:51Pas geleden een topic gelezen van iemand die er ook moeite mee had dat ze zo laat nog geappt werd, waar maken mensen zich druk om!?
Een vriend van mij is een nachtbraker en reageert soms laat of gewoon als hij wat heeft meegemaakt, nou en. Als het goed is staat je telefoon 's nachts op stil..
En voor zo'n groepsapp gewoon afspraken maken of eruit gaan
zondag 10 maart 2019 om 11:19
zondag 10 maart 2019 om 12:47
Mijn telefoon staat inderdaad wel stil en ik heb een aantal contacten die er wel doorheen komen als mijn telefoon op stil staat. Dan denk ik aan kinderen, (schoon) ouders en een groep mensen die dichtbij staan. De rest mag wachten tot de volgende ochtend.
maandag 11 maart 2019 om 07:54
Ik heb mijn telefoon ook op stil 's nachts behalve voor bepaalde contacten, zoals mijn moeder die nogal met haar gezondheid worstelt en weleens valt. De rest komt er niet door. Kan ik in mijn telefoon instellen, tijdvak dat alle oproepen worden gedempt behalve van dat-en-dat contact.
maandag 11 maart 2019 om 08:54
Ach so, niet bij stilgestaan dat je het kunt instellen. Als er 's nachts echt iets is, moet men bij ons gewoon ouderwets op de vaste telefoon bellen. De directe familie weet dat ook gewoon, dus dat komt goed. Mobiele telefoons blijven eigenlijk altijd beneden in de tassen zitten.hamaika schreef: ↑11-03-2019 07:54Ik heb mijn telefoon ook op stil 's nachts behalve voor bepaalde contacten, zoals mijn moeder die nogal met haar gezondheid worstelt en weleens valt. De rest komt er niet door. Kan ik in mijn telefoon instellen, tijdvak dat alle oproepen worden gedempt behalve van dat-en-dat contact.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 11 maart 2019 om 08:59
Dat is ook DE reden, dat we nog een vaste lijn hebben, die is echt voor noodgevallendianaf schreef: ↑11-03-2019 08:54Ach so, niet bij stilgestaan dat je het kunt instellen. Als er 's nachts echt iets is, moet men bij ons gewoon ouderwets op de vaste telefoon bellen. De directe familie weet dat ook gewoon, dus dat komt goed. Mobiele telefoons blijven eigenlijk altijd beneden in de tassen zitten.
maandag 11 maart 2019 om 10:48
Het mag niet. Wel vanuit particuliere opzet, dus een groepsapp onder collega's mét toestemming van elkaar, bijvoorbeeld om een uitje te regelen, een bloemetje voor iemand oid. De groepsapp mag niet vanuit de werkgever opgezet worden zonder toestemming en zonder verplicht karakter.
Ik zou het gesprek aangaan en daarna uit de groep stappen.
maandag 11 maart 2019 om 10:57
Wij hebben een vaste lijn omdat ik het gewoon makkelijker vind bellen. Ik heb zelf prepaid en vriend een klein abonnement, dus voor uren kletsen is de gewone telefoon gewoon het handigst.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.