geld-issue vriendschap
maandag 18 maart 2019 om 22:04
Ik en mijn man hebben vrienden waar we al een jaar of 10 graag mee omgaan. We kunnen erg lachen met elkaar en hebben dezelfde hobbies. De band tussen hun kinderen en onze kinderen is ook hecht. Echter, er is iets wat ons steeds irriteert en we hebben gemerkt dat ze aanvallend reageren als we het bespreekbaar willen maken.
Graag jullie ongezouten mening hierover...
Wij zijn volgens mij best vrijgevige mensen... leggen dingen nooit op een weegschaal, betalen vaker voor etentjes dan anderen (we hebben het goed en we denken daar niet zo over na), nodigen uit en pakken dan uit etc. Wij zijn nooit zo van het exact tot de cent berekenen hoeveel benzine iemand kwijt is voor iets hobby-matigs als dat een beetje over en weer gaat; allemaal prima.
Echter, de vader van dit gezin komt steeds met lijstjes (tot de cent nauwkeurig) wat dingen die we delen voor onze hobby hen gekost hebben. Natuurlijk betalen we daar dan de helft van. Inmiddels maken wij ook van die lijstjes omdat het er anders echt te scheef (voordeel hun kant natuurlijk) aan toeging en gaan ze over allerlei kleine dingen in discussie. Hier hebben wij zo geen zin in en meestal geven we ze gelijk terwijl dat echt niet eerlijk is maar ok. Het voelt absoluut niet goed, als we erover willen praten merken we steeds dat ze hele lange tenen hebben en alleen hun kant zien.
Vind dit zo jammer en willen ze ook niet kwijt als vrienden maar dit staat echt tussen ons in. Hierover praten zal eindigen in verbreken vriendschap schatten we in... Wat zouden jullie doen? Overigens zwemmen die vrienden in het geld hihi
Graag jullie ongezouten mening hierover...
Wij zijn volgens mij best vrijgevige mensen... leggen dingen nooit op een weegschaal, betalen vaker voor etentjes dan anderen (we hebben het goed en we denken daar niet zo over na), nodigen uit en pakken dan uit etc. Wij zijn nooit zo van het exact tot de cent berekenen hoeveel benzine iemand kwijt is voor iets hobby-matigs als dat een beetje over en weer gaat; allemaal prima.
Echter, de vader van dit gezin komt steeds met lijstjes (tot de cent nauwkeurig) wat dingen die we delen voor onze hobby hen gekost hebben. Natuurlijk betalen we daar dan de helft van. Inmiddels maken wij ook van die lijstjes omdat het er anders echt te scheef (voordeel hun kant natuurlijk) aan toeging en gaan ze over allerlei kleine dingen in discussie. Hier hebben wij zo geen zin in en meestal geven we ze gelijk terwijl dat echt niet eerlijk is maar ok. Het voelt absoluut niet goed, als we erover willen praten merken we steeds dat ze hele lange tenen hebben en alleen hun kant zien.
Vind dit zo jammer en willen ze ook niet kwijt als vrienden maar dit staat echt tussen ons in. Hierover praten zal eindigen in verbreken vriendschap schatten we in... Wat zouden jullie doen? Overigens zwemmen die vrienden in het geld hihi
dinsdag 19 maart 2019 om 03:19
Niet op dit forum
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
dinsdag 19 maart 2019 om 03:48
Dat hebben ze dus wel verteld? Dat er vriendschappen stuk zijn gelopen op geld, of eigenlijk dat ze dachten/merkten dat er van hen geprofiteerd werd.Saartje70 schreef: ↑18-03-2019 23:30Ja, ik denk dat we voortaan maar alles apart gaan afrekenen. Omdat dit niet bij ons past denk ik dat we ze minder en minder zullen zien. Zo gaan die dingen helaas. Ik snap het ook niet want ze zijn zo leuk en aardig en dan dit gedrag. Ik weet dat ze in het verleden vriendschappen hebben gehad waar een einde aan kwam door geld issues. Volgens hun omdat anderen profiteerden van hen. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dat ieman ooit gelukt is!
Kan zijn dat dat vroeger wel gebeurd is en ze nu doorgeslagen zijn met 'alles moet eerlijk'...?
Wel lastig, als jullie kinderen ook leuk samen spelen en het verder wel gezellig is.
Al zou ik er zelf heeeeeel slecht tegen kunnen, sodeju! Dat verpest toch de sfeer, steeds dat gemiep over geld?
Geen idee wat de hobby is maar als je bv samen een bootje huurt of bezit en gaat waterskiën (even voor het voorbeeld) is het ook lastig de kosten een beetje te delen.
Ik zou ook geneigd zijn tot een welgemeend toedeledokie maar als dat geld het enige is waar ze zo ehmm apart over doen...
Misschien een idee om een potje te maken voor zaken die je samen moet betalen? Bij een bootje huren en gaan skiën bv geld voor de huur, benzine, verzekering en andere onkosten die je maakt. Eten en drinken: altijd apart afrekenen.
Desnoods zeg je kort dat jullie een huishoudboekje bij willen houden en wil weten wat jullie op jaarbasis aan de hobby uitgeven of zo.
Het is maar wat de vriendschap je waard is, zelf kan ik niet zo goed tegen mensen die altijd hun portemonnee/bankpas niet bij zich hebben als er iets moet worden betaald: ik ken er ook 2. De laatste keer dat ik was uitgenodigd voor een hapje en drankje (wij trakteren!!) en het pasje vergeten bij het afrekenen zei ik ijskoud: ik heb geen cent bij me, en nu? Toen kwam er toch een pasje boven water gek genoeg
Maar als je zelf een borrel geeft of een etentje en dure wijn koopt en duur eten is dat niet op hun verzoek: ik kan er ook niks aan doen als ergens wijn van 35,- per fles wordt geschonken, voel me niet verplicht dat dan ook te doen. Is voor mij te duur, hier krijg je Gall&Gall wijn
Kan natuurlijk zijn dat ze echt tienduizenden hebben uitgeleend of dure spullen en dat nu nóg terug moeten krijgen en nu wat overdreven op hun hoede zijn. Je kent ze zelf het best en weet ook het best of je ze niet kwijt wil als vrienden.. zo'n gezamenlijke pot kan mss een hoop discussie voorkomen?
Succes!
dinsdag 19 maart 2019 om 06:44
Hoe zou jij het graag willen?
Ik denk dat het beste is om altijd ieder voor zich af te rekenen dat heb je het minste gedoe. Dus als men zegt: schiet even voor dan aangeven. We willen apart afrekenen. Zo heb je geen gedoe met lijstjes.
Ik denk dat het beste is om altijd ieder voor zich af te rekenen dat heb je het minste gedoe. Dus als men zegt: schiet even voor dan aangeven. We willen apart afrekenen. Zo heb je geen gedoe met lijstjes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 19 maart 2019 om 07:08
Je kan het open gooien en hen eens vragen wat zij een eerlijke verdeling vinden. Ze hebben daar vast een antwoord op. En dan ga je samen met je vriend kijken of jullie daar in mee willen gaan.
Is het mogelijk om het op andere manieren op te lossen, dan iedereen standaard voor zichzelf betaalt zonder te hoeven splitten?
Is het mogelijk om het op andere manieren op te lossen, dan iedereen standaard voor zichzelf betaalt zonder te hoeven splitten?
dinsdag 19 maart 2019 om 07:55
Ik reageer op de openingspost.
Het andere stel wordt er van beschuldigd knieperds te zijn omdat ze op de cent nauwkeurig terug willen wat ze voor to hebben uitgegeven.
To wil nu niet meer met ze omgaan omdat ze daar geen zin in heeft.
Dus to is zelf de knieperd die voor haar gemaakte kosten niet wil betalen.
Want waarom zou je anders moeilijk doen over een eerlijke verdeling.
En dat probeert ze te verbloemen met wij pakken altijd groot uit.
Wat iemand anders al zei. Stel het gast om de huur van een bootje.
Dan zou ik ook liever de helft van de kosten van de huur van het bootje terug hebben.
Dan dat er gezegd wordt joh nu hebnen jullie betaald de volgende keer beta ik en dat het dan zogenaamd wordt recht getrokken met een dure fles wijn. Terwijl ik de huiswijn van ah ook goed genoeg zou vinden.
Dan kom ik de volgende keer ook met de gespecificeerde factuur van het bootje.
dinsdag 19 maart 2019 om 08:00
Het andere stel is juist het stel dat voorschiet. To raakt vervolgens geïrriteerds als ze dan hun deel moet betalen omdat de ander dan met een lijstje komt van de gemaakte kosten.viva-amber schreef: ↑19-03-2019 06:44Hoe zou jij het graag willen?
dinsdag 19 maart 2019 om 08:02
Dat doen ze al.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 08:07
4.82% gewijzigd
dinsdag 19 maart 2019 om 08:05
Wow, bijne in elke zin een aanname, knap!sugarmiss schreef: ↑18-03-2019 23:53Jij wil ze dus minder gaan zien omdat ze in jouw ogen niet dankbaar genoeg zijn voor wat jij hun opdringt wat ze helemaal niet willen hebben en in ruil voor wat jij ze opdringt mogen ze niet de helft van de rekening bij je terugvragen als jullie iets gezamenlijk doen.
Mensen die zo moeilijk doen over geld als jij daar zou ik ook geen trek in hebben.
Ik betaal wel gewoon voor mij zelf. Dan komt een ander niet te kort en ik ook niet. Dat is nog altijd het eerlijkst.
En als je dan toch de gulle gever uit wil hangen dan moet je gewoon niets terug verwachten.
dinsdag 19 maart 2019 om 08:14
+1
Héél wonderlijke reactie inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 19 maart 2019 om 09:54
Say whut?sugarmiss schreef: ↑19-03-2019 07:55Ik reageer op de openingspost.
Dan dat er gezegd wordt joh nu hebnen jullie betaald de volgende keer beta ik en dat het dan zogenaamd wordt recht getrokken met een dure fles wijn. Terwijl ik de huiswijn van ah ook goed genoeg zou vinden.
Dan kom ik de volgende keer ook met de gespecificeerde factuur van het bootje.
Jij bent niet goed hoor!
dinsdag 19 maart 2019 om 10:09
Tien jaar vriendschap en dit probleem speelt hoe lang al?
Kan me niet voorstellen dat zich al al die tijd zo gedragen en dat dat nu pas een probleem vormt voor jou.
Dus vraag ik me af wanneer het veranderd is en wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
Stel: de eerste vijf jaar deden ze nog normaal, en hadden ze naast jullie nog een stel vrienden.
Dat andere vriendenstel begon van hen te profiteren, waardoor jouw vrienden alles gaan dicht zetten zijn.
Dan zou 'ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen zou kunnen profiteren' niet meer opgaan.
Of misschien hebben ze een zware financiële tegenslag gekregen waar ze zich voor schamen: verslaving of zo, dat vertel je niet zo gauw aan vrienden.
En proberen ze die problemen op te ruimen door dit soort gedrag?
Kan me niet voorstellen dat zich al al die tijd zo gedragen en dat dat nu pas een probleem vormt voor jou.
Dus vraag ik me af wanneer het veranderd is en wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
Stel: de eerste vijf jaar deden ze nog normaal, en hadden ze naast jullie nog een stel vrienden.
Dat andere vriendenstel begon van hen te profiteren, waardoor jouw vrienden alles gaan dicht zetten zijn.
Dan zou 'ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen zou kunnen profiteren' niet meer opgaan.
Of misschien hebben ze een zware financiële tegenslag gekregen waar ze zich voor schamen: verslaving of zo, dat vertel je niet zo gauw aan vrienden.
En proberen ze die problemen op te ruimen door dit soort gedrag?
dinsdag 19 maart 2019 om 12:30
Wow, de reacties van sommige mensen hier.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb vrienden waarbij het 'gebruikelijk' is om alles te verrekenen wat voorgeschoten is (want zo wordt het dan gezien) en ik heb vrienden waarbij het geen 'voorschieten' betreft want het is een balans; dus de ene keer betaald de ene, de andere keer de andere, afhankelijk van waar we eten.
Nu is dit vaak wel beetje zo gevormd over de tijd heen en weet je snel bij welke vrienden wel en niet en dan heeft het geen zin om 'de balansmanier' erdoorheen te douwen, want het wordt nooit een fijne balans zo.
Mijn advies? Ga erin mee, zorg dat je ook gewoon alles optelt en verreken het. Bij andere vriendschappen lekker doen wat je zelf wilt doen.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb vrienden waarbij het 'gebruikelijk' is om alles te verrekenen wat voorgeschoten is (want zo wordt het dan gezien) en ik heb vrienden waarbij het geen 'voorschieten' betreft want het is een balans; dus de ene keer betaald de ene, de andere keer de andere, afhankelijk van waar we eten.
Nu is dit vaak wel beetje zo gevormd over de tijd heen en weet je snel bij welke vrienden wel en niet en dan heeft het geen zin om 'de balansmanier' erdoorheen te douwen, want het wordt nooit een fijne balans zo.
Mijn advies? Ga erin mee, zorg dat je ook gewoon alles optelt en verreken het. Bij andere vriendschappen lekker doen wat je zelf wilt doen.
dinsdag 19 maart 2019 om 13:37
dinsdag 19 maart 2019 om 13:45
dinsdag 19 maart 2019 om 14:37
Oei, dan moet de rest van de vriendschap wel heel stevig zitten, anders gaat het echt wankelen.
Heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Vrienden die voor het eerst aansloten bij een (jaarlijks)feest, lekker hele avond mee aten & dronken. Wij betaalden, want dat waren we zo gewend, de ene keer betaalt het ene stel, volgend jaar organiseert&betaalt ander stel.
De nieuwelingen boden aan volgend jaar te organiseren, nou leuk, gezellig. Alleen... of we zelf bier mee konden brengen, want dat hadden ze nooit in huis, en oh en wijn graag. En misschien dat we allemaal wat hapjes konden maken...
We zijn gegaan, hadden kratjes bier bij ons, maar hebben ze (voor deze avond) nooit meer uitgenodigd. Dat past blijkbaar niet.
En ja, dan gaat het om het principe, want we vallen allemaal niet om van de kosten
Heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Vrienden die voor het eerst aansloten bij een (jaarlijks)feest, lekker hele avond mee aten & dronken. Wij betaalden, want dat waren we zo gewend, de ene keer betaalt het ene stel, volgend jaar organiseert&betaalt ander stel.
De nieuwelingen boden aan volgend jaar te organiseren, nou leuk, gezellig. Alleen... of we zelf bier mee konden brengen, want dat hadden ze nooit in huis, en oh en wijn graag. En misschien dat we allemaal wat hapjes konden maken...
We zijn gegaan, hadden kratjes bier bij ons, maar hebben ze (voor deze avond) nooit meer uitgenodigd. Dat past blijkbaar niet.
En ja, dan gaat het om het principe, want we vallen allemaal niet om van de kosten
dinsdag 19 maart 2019 om 14:39
Dit. Het lijkt op een vriendschap met voorwaarden. Niks voor mij.
dinsdag 19 maart 2019 om 14:41
Waar slaat dit nu weer opsugarmiss schreef: ↑18-03-2019 23:53Jij wil ze dus minder gaan zien omdat ze in jouw ogen niet dankbaar genoeg zijn voor wat jij hun opdringt wat ze helemaal niet willen hebben en in ruil voor wat jij ze opdringt mogen ze niet de helft van de rekening bij je terugvragen als jullie iets gezamenlijk doen.
Mensen die zo moeilijk doen over geld als jij daar zou ik ook geen trek in hebben.
Ik betaal wel gewoon voor mij zelf. Dan komt een ander niet te kort en ik ook niet. Dat is nog altijd het eerlijkst.
En als je dan toch de gulle gever uit wil hangen dan moet je gewoon niets terug verwachten.
dinsdag 19 maart 2019 om 15:52
Of iemand wel of niet "veel geld" heeft doet in principe niet veel terzake zolang de uitgaven waar het om gaat gedaan kunnen worden. En dat kan blijkbaar. Iedereen heeft het recht bewust met geld om te gaan en onnodige uitgaven te voorkomen. En ja, zuinigerds zijn vaker "rijk" dan mensen die alles gelijk over de balk smijten, mede daardoor.
Dat jullie - voor je gevoel - soepel omgaan met betalen voor anderen zolang dat - ook weer voor jullie gevoel - een beetje in balans is betekent niet dat jullie dezelfde opstelling kunnen verwachten van anderen. Zou wel fijn zijn, maar iedereen is anders.
ik vind het persoonlijk heel normaal dat je kosten die je maakt voor gedeelde activiteiten netjes verdeelt, hetzij fifty-fifty, hetzij naar afgesproken rato of verbruik als de verhouding scheef ligt. En dat het dan prettig is om dat op basis van bonnen te doen is ook niet gek. Ik snap wel dat die vrienden dat zo doen, al is het maar om transparant te zijn naar jullie. Ik snap ook dat ze dat van jullie verwachten en het niet prettig vinden als jullie zeggen "Ach, doe maar 75 euro". Aan de andere kant is het ook niet leuk als de ene partij voor het gemak bedragen afrondt en de andere partij zich druk kan maken over een paar euro.
Eenzijdige uitnodigingen liggen natuurlijk anders. Daar betaalt in principe degene die uitnodigt. Maar ook daar moet je als zelfbenoemd vrijgevige een beetje in de gaten houden dat je anderen niet voor het blok zet door te ruime vrijgevigheid of ongeïnteresseerde houding ten opzichte van geld.
Dat jullie - voor je gevoel - soepel omgaan met betalen voor anderen zolang dat - ook weer voor jullie gevoel - een beetje in balans is betekent niet dat jullie dezelfde opstelling kunnen verwachten van anderen. Zou wel fijn zijn, maar iedereen is anders.
ik vind het persoonlijk heel normaal dat je kosten die je maakt voor gedeelde activiteiten netjes verdeelt, hetzij fifty-fifty, hetzij naar afgesproken rato of verbruik als de verhouding scheef ligt. En dat het dan prettig is om dat op basis van bonnen te doen is ook niet gek. Ik snap wel dat die vrienden dat zo doen, al is het maar om transparant te zijn naar jullie. Ik snap ook dat ze dat van jullie verwachten en het niet prettig vinden als jullie zeggen "Ach, doe maar 75 euro". Aan de andere kant is het ook niet leuk als de ene partij voor het gemak bedragen afrondt en de andere partij zich druk kan maken over een paar euro.
Eenzijdige uitnodigingen liggen natuurlijk anders. Daar betaalt in principe degene die uitnodigt. Maar ook daar moet je als zelfbenoemd vrijgevige een beetje in de gaten houden dat je anderen niet voor het blok zet door te ruime vrijgevigheid of ongeïnteresseerde houding ten opzichte van geld.
dinsdag 19 maart 2019 om 16:21
in theorie heb je gelijk, maar in praktijk trek ik gemakkelijker mijn portemonnee voor een vriendin dit echt weinig heeft. Dan geef ik net een paar rondjes meer dan zijJuriaanB schreef: ↑19-03-2019 15:52Of iemand wel of niet "veel geld" heeft doet in principe niet veel terzake zolang de uitgaven waar het om gaat gedaan kunnen worden. En dat kan blijkbaar. Iedereen heeft het recht bewust met geld om te gaan en onnodige uitgaven te voorkomen. En ja, zuinigerds zijn vaker "rijk" dan mensen die alles gelijk over de balk smijten, mede daardoor.
Bij vriendin die net als ik wel wat te besteden heeft, delen we aan eind van de avond de rekening
dinsdag 19 maart 2019 om 16:53
En van mensen met voldoende te besteden kan ik gemiep over een paar euro ook slechter hebben.lilalinda schreef: ↑19-03-2019 16:21in theorie heb je gelijk, maar in praktijk trek ik gemakkelijker mijn portemonnee voor een vriendin dit echt weinig heeft. Dan geef ik net een paar rondjes meer dan zij
Bij vriendin die net als ik wel wat te besteden heeft, delen we aan eind van de avond de rekening