Betrapt
vrijdag 22 maart 2019 om 09:19
Drugs hoort voor de meeste mensen niet bij het leven. In je eentje drinken ook niet. Dat zijn vreemde ideeën die je hebt hoor. Waarom vind je dat normaal?
Ik hoop dat je bij GGZ leert op een meer verantwoordelijke manier, je eigen leven vorm te geven. Los van de meningen van je familie (voor zover haalbaar) een volwassen pad inslaan en iets opbouwen voor jezelf. Heel veel succes daarbij!
Ik hoop dat je bij GGZ leert op een meer verantwoordelijke manier, je eigen leven vorm te geven. Los van de meningen van je familie (voor zover haalbaar) een volwassen pad inslaan en iets opbouwen voor jezelf. Heel veel succes daarbij!
vrijdag 22 maart 2019 om 09:21
lap tekst kon ik niet doorheen maar D en E moet je sowieso skippen.
ik ben ook niet verder gekomen dan dat je zus de telefoon doorlas , ga naar je huisarts evt voor verwijzing naar ggz ivm drank/drugs als je er niet mee om kunt gaan
maak je school/studie af zoek een baan en ga op je zelf wonen !! inschrijven voor huurwoning heb je neem ik aan al lang gedaan toen je 18 werd?
oh en wtf is dit ?? : een bepaalde app op haar laptop waardoor ze mijn gesprekken op whatsapp kon blijven lezen.
ik ben ook niet verder gekomen dan dat je zus de telefoon doorlas , ga naar je huisarts evt voor verwijzing naar ggz ivm drank/drugs als je er niet mee om kunt gaan
maak je school/studie af zoek een baan en ga op je zelf wonen !! inschrijven voor huurwoning heb je neem ik aan al lang gedaan toen je 18 werd?
oh en wtf is dit ?? : een bepaalde app op haar laptop waardoor ze mijn gesprekken op whatsapp kon blijven lezen.
vrijdag 22 maart 2019 om 09:25
Ok, je leeft dus zoals een gemiddelde Nederlandse student en bent lesbisch. Je ouders hebben zich niet erg aangepast aan de Nederlandse mores en eisen dat jij dat ook niet doet. Tja dan hadden ze hier maar niet moeten gaan wonen.
Mijn zoon (21) blowt ook en nee daar ben ik ook niet blij mee. Maar maak er geen halszaak van. Laatst vertelde hij uit zichzelf dat hij gestopt was als enige van zijn huis. Dat is het fijne als je er als ouders normaal over doet, dan kun je erover praten.
Ik denk dat je gewoon lekker op jezelf moet gaan. Gewoon maximaal lenen. Zoveel doen dat. Je hoeft na afloop niet gelijk te beginnen te betalen en daarna heb je er 35 jaar de tijd voor en als je zonder baan komt te zitten ofzo hoef je ook niet te betalen, dus het is niet onoverkomelijk. Bij mijn dochter op de vereniging verklaren ze haar voor gek dat ze zoveel werkt en niet gewoon lekker voluit leent, lenen is echt volkomen normaal.
Mijn zoon (21) blowt ook en nee daar ben ik ook niet blij mee. Maar maak er geen halszaak van. Laatst vertelde hij uit zichzelf dat hij gestopt was als enige van zijn huis. Dat is het fijne als je er als ouders normaal over doet, dan kun je erover praten.
Ik denk dat je gewoon lekker op jezelf moet gaan. Gewoon maximaal lenen. Zoveel doen dat. Je hoeft na afloop niet gelijk te beginnen te betalen en daarna heb je er 35 jaar de tijd voor en als je zonder baan komt te zitten ofzo hoef je ook niet te betalen, dus het is niet onoverkomelijk. Bij mijn dochter op de vereniging verklaren ze haar voor gek dat ze zoveel werkt en niet gewoon lekker voluit leent, lenen is echt volkomen normaal.
vrijdag 22 maart 2019 om 10:02
Over de DUO schuld hoef je je niet zoveel zorgen te maken hoor. Je mag er lang over doen om terug te betalen en de maandbedragen zijn heel redelijk. En natuurlijk ga je het halen! Je hebt 10 jaar de tijd om je diploma te halen en daar ben je nog lang niet.
Drinken en blowen in je studentenjaren is echt niet raar. Zoek wel hulp als je merkt dat je moeite hebt met grenzen.
Ik zou snel op jezelf gaan wonen. Al is het maar een studentenkamertje. Dan heb je rust en afstand om na te denken hoe jij wilt leven zonder de druk van het thuisfront. Er zijn ongetwijfeld mensen die daar een oordeel over gaan hebben maar jouw welzijn is wel even wat belangrijker vind ik.
Drinken en blowen in je studentenjaren is echt niet raar. Zoek wel hulp als je merkt dat je moeite hebt met grenzen.
Ik zou snel op jezelf gaan wonen. Al is het maar een studentenkamertje. Dan heb je rust en afstand om na te denken hoe jij wilt leven zonder de druk van het thuisfront. Er zijn ongetwijfeld mensen die daar een oordeel over gaan hebben maar jouw welzijn is wel even wat belangrijker vind ik.
vrijdag 22 maart 2019 om 10:18
Hopelijk kun je snel terecht bij de GGZ.
Ik heb geen ervaring met een andere culturele achtergrond, maar wel met dat verstikkende in de opvoeding. Op mijn 18e ben ik het huis uitgegaan door een studie in een andere stad te kiezen. Mijn zussen en broer begrepen dat niet en hadden verwacht dat ik snel weer 'thuis' zou komen. Maar nee, ik heb juist mijn thuis gemaakt. Het contact met hen is toen wel verslechterd en nog steeds slecht. Maar ja, uiteindelijk mis je er niet veel aan. Je kan niet anderen blijven pleasen en daar jezelf zó ongelukkig mee maken dat je grijpt naar drank en drugs om de dagen een beetje door te komen.
Ik heb geen ervaring met een andere culturele achtergrond, maar wel met dat verstikkende in de opvoeding. Op mijn 18e ben ik het huis uitgegaan door een studie in een andere stad te kiezen. Mijn zussen en broer begrepen dat niet en hadden verwacht dat ik snel weer 'thuis' zou komen. Maar nee, ik heb juist mijn thuis gemaakt. Het contact met hen is toen wel verslechterd en nog steeds slecht. Maar ja, uiteindelijk mis je er niet veel aan. Je kan niet anderen blijven pleasen en daar jezelf zó ongelukkig mee maken dat je grijpt naar drank en drugs om de dagen een beetje door te komen.
vrijdag 22 maart 2019 om 10:20
Ben je misschien Marokkaans of Turks? Dan begrijp ik dat je spreekt van ‘schande’ mbt het blowen. En dan begrijp ik het taboe op je seksualiteit.
Blowen en alcohol drinken is inderdaad niet goed. Niet omdat het een schande is. Maar omdat het schadelijk is voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. En het is verslavend.
Je seksuele voorkeur (dat je op vrouwen valt) is onderdeel van wie jij bent. Je identiteit. Heel erg als dat verafschuwt en afgewezen wordt door jezelf en je omgeving. Wellicht helpt het je als je hierover gaat praten met bijvoorbeeld een psycholoog. Je kan wel wat hulp/steun/advies gebruiken.
Als vrouw (ongetrouwd) op jezelf gaan wonen is inderdaad nog lang niet altijd geaccepteerd binnen bepaalde culturen. Toch denk ik dat dat het beste zou zijn voor jou. Nog even doorzetten dus, hard werken en sparen en zorgen dat je zsm op jezelf kan gaan wonen. Dan zijn je ouders maar (even) boos. Het is niet anders.
Blowen en alcohol drinken is inderdaad niet goed. Niet omdat het een schande is. Maar omdat het schadelijk is voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. En het is verslavend.
Je seksuele voorkeur (dat je op vrouwen valt) is onderdeel van wie jij bent. Je identiteit. Heel erg als dat verafschuwt en afgewezen wordt door jezelf en je omgeving. Wellicht helpt het je als je hierover gaat praten met bijvoorbeeld een psycholoog. Je kan wel wat hulp/steun/advies gebruiken.
Als vrouw (ongetrouwd) op jezelf gaan wonen is inderdaad nog lang niet altijd geaccepteerd binnen bepaalde culturen. Toch denk ik dat dat het beste zou zijn voor jou. Nog even doorzetten dus, hard werken en sparen en zorgen dat je zsm op jezelf kan gaan wonen. Dan zijn je ouders maar (even) boos. Het is niet anders.
vrijdag 22 maart 2019 om 10:26
vrijdag 22 maart 2019 om 10:36
Het grote verschil tussen jongens en meisjes en mannen en vrouwen, dat je broers wel alle vrijheid krijgen en jij niet: dat is niet eerlijk. Dat zie ik heel erg terug in mijn eigen omgeving. Binnen de Marokkaanse cultuur.
Ik ben zelf Nederlands, maar opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. En ik had altijd veel Marokkaanse vriendinnen op de basisschool en de middelbare school. Ik heb veel van hen meegekregen en geleerd.
Het is lastig om dit soort aspecten binnen een cultuur te doorbreken. Maar vrijheid en gelijkheid is té belangrijk, daar moet je voor vechten. Fijn dat er wel al vooruitgang is bij jou thuis ten opzichte van vroeger. En je doet er denk ik goed aan om voor jezelf te kiezen en zelfstandig te worden. Ondanks dat het niet (meteen) geaccepteerd zal worden door je ouders en broers.
Jouw generatie moet het in de toekomst echt anders gaan aanpakken met jullie eigen kinderen. Geloven is prima. Maar behandel je kinderen gelijk. Dus wees even streng voor je zoons en dochters of geef ze evenveel vrijheid.
Ik ben zelf Nederlands, maar opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. En ik had altijd veel Marokkaanse vriendinnen op de basisschool en de middelbare school. Ik heb veel van hen meegekregen en geleerd.
Het is lastig om dit soort aspecten binnen een cultuur te doorbreken. Maar vrijheid en gelijkheid is té belangrijk, daar moet je voor vechten. Fijn dat er wel al vooruitgang is bij jou thuis ten opzichte van vroeger. En je doet er denk ik goed aan om voor jezelf te kiezen en zelfstandig te worden. Ondanks dat het niet (meteen) geaccepteerd zal worden door je ouders en broers.
Jouw generatie moet het in de toekomst echt anders gaan aanpakken met jullie eigen kinderen. Geloven is prima. Maar behandel je kinderen gelijk. Dus wees even streng voor je zoons en dochters of geef ze evenveel vrijheid.
vrijdag 22 maart 2019 om 11:56
Altijd optie e.randomgirl schreef: ↑21-03-2019 23:41Optie a: thuis blijven wonen en onderdrukt leven. Ik kan niet zomaar de deur uit en als dat als is moet dat een bepaald reden hebben. Of ik moet liegen, want even borrelen in de stad in de avond is voor hen een beetje vreemd. Dat liegen kan ik ook niet meer opbrengen, zorgt namelijk voor veel stress.
Optie b; bij mijn zus intrekken en vaak ruzie of irritaties krijgen. Ze is ook nu vaak best agressief en dan moet ik echt op mentale vlak vooral gebukt leven.
Optie c: op mezelf wonen maar dat kan nu nog niet, pas na een jaar zou ik me dat kunnen permitteren. Dan heb ik het geld ervoor. Maar dan moet ik alsnog nog een jaar of twee bij mijn zus of moeder blijven wonen en ga ik een volle laag krijgen. Volle laag krijg ik sowieso, maar minder als ik al in ieder geval stap voor stap bij mijn zus intrek. Dan is het makkelijker doordat ze het al gewend zijn dat ik niet meer thuis woon en kan ik nog altijd ervoor kiezen wel op mezelf te gaan.
Optie d; weglopen en mezelf terug zoeken doordat ik eigenlijk iedereen hier zat ben en dan naar het buitenland een nieuw leven opstarten. Dan moet ik wel zonder familie leven.
Optie e; een man zoeken en trouwen en proberen via de idealen van mijn ouders te leven. Wellicht als ik ervoor opensta kan het ook nog eens goed uitpakken ook. Het is alleen dat ik te modern ben voor die gedachtegang ofso. Ik wil vrijheid, maar vrijheid kent ook zijn grens en negatieve keerzijde wellicht.
Waarom twijfel je nog?
vrijdag 22 maart 2019 om 14:02
Ik vind het een vrij ongeloofwaardig verhaal, gebaseerd op het drama gehalte. Hoe dan ook vind ik je gedrag erg onvolwassen. Daarnaast is het niet normaal om zoveel te zuipen en blowen. En nee, dat is gern normaal studentengedrag. Sommige (met de nadruk op sommige) studenten zullen af en toe wel eens te diep in het glaasje kijken of een blowtje roken. Maar iemand die dat zo veel doet als jij heeft echt wel serieuze issues. Dus ik begrijp je (bezorgde) ouders best.
To, stop met drinken en blowen en pak je leven op. Want nu ben je die gewoon aan her verknallen!
To, stop met drinken en blowen en pak je leven op. Want nu ben je die gewoon aan her verknallen!
vrijdag 22 maart 2019 om 14:20
Omdat ze lesbisch is hoop ik niet dat ze voor deze optie kiest. To je hoeft je zeker niet te schamen voor deze gevoelens.
To kan je niet iemand zoeken om mee te praten? Je hebt problemen waar je best wat hulp bij kan gebruiken.
Ga niet bij je zus wonen, dan heb je nog steeds je vrijheid niet. Ik zou zorgen dat je zo snel mogelijk genoeg geld hebt om op jezelf te gaan.
Sterkte en succes
zaterdag 30 maart 2019 om 03:11
Wat bedoel je met de laatste zin?randomgirl schreef: ↑23-03-2019 04:00Mijn uiterlijk, gezondheid, school werk allemaal zal ik voor gaan strijden! Voor die ene doel om na die jaren te kunnen zeggen dat het me allemaal is gelukt. De vraag is dan wel of het nog dan wel allemaal de moeite waard zal zijn.
Ik denk trouwens dat het ook goed voor jou zou zijn als je een soort training in 'grenzen aangeven' zou volgen. Want dat is erg belangrijk in het geval van jouw familie. Dat je richting hun goed leert aangeven waar jouw persoonlijke leven begint en hun (ziekelijke) bemoeienis zou moeten eindigen.
Off-topic: Niet iedereen heeft problemen met lange postings. Ik lees ze altijd vlot en met aandacht, want hoe meer info ik krijg, hoe beter ik kan adviseren.
Ik snap de kritiek op dit forum dus nooit zo, van: 'je posting is onleesbaar want te lang'.
Ik kom op een forum om te lezen en ook gebrekkig Nederlands of lange stukken zonder interpunctie kan ik prima volgen.
Ik vind het hoe dan ook boeiend om het kernprobleem uit een verhaal te halen en dan advies te geven.
donderdag 4 april 2019 om 00:08
Mijn ouders en omgeving hebben eigenlijk als ik eerlijk ben ook wel gelijk. Wellicht dat ik het niet goed besef. Enigszins Moet ik mijn vrijheid ook verdienen. Vroeger hadden we geen keuze, maar nu is die er en pak ik m niet gretig met beide handen aan. Dat is wel stom inderdaad. Het komt wel goed. Ik hou van jullie allemaal wel en ben er ook achter gekomen dat er ook genoeg mooie leuke dingen oo de wereld zijn. Iedere dag streven naar een betere versie van jezelf heb ik de laatste periode aan de kant laten liggen. Liever dat ik in zulke tijden van dom doen niet benuttig door juist meer kennis op te doen. Dat deed ik ook vroeger toen ik nog helemaal geen echte vrijheid kende. Nu stel ik mezelf aan en moet ik gewoon van mijn leven gaan genieten inderdaad. Hoe kan je alleen van je leven blijven genieten als je ziet dat iedereen erdoor heen zit. Sommigen gebruiken wel hen dip juist als motivatie en kracht om uiteindelijk een drastische verandering te brengen om het positieve te kunnen bereiken en aan anderen door te geven. Leven is veel te kort door zo te denken. Ik ga zsm grip op alles krijgen en dan weer meer betekenen voor anderen waarbij ik mezelf wel begrens en ga werken aan mezelf en voor mezelf ..tantejans schreef: ↑22-03-2019 07:58Je zegt van jezelf dat je hooggevoelig bent, maar gezien hoe je omgaat met drank en drugs is er misschien wel meer aan de hand.
Ook lijkt het alsof je gevoelig bent voor depressies, omdat je zelf schrijft dat je perioden hebt dat je alleen nog maar op bed wil liggen.
Je studeert en je woont nog thuis en toch moet je geld lenen, schrijf je.
Dus iets gaat niet goed.
Als je op vrouwen valt is geen probleem en af en toe uitgaan op zich ook niet, maar volgens mij heb jij jezelf niet in de hand en dat zou ook een reden zijn dat je extra gecontroleerd wordt door je familie.
Misschien proberen ze je te beschermen.
Ik denk dat je niet meer vrijheid nodig hebt, maar juist een betere structuur totdat je je studie hebt afgemaakt.
Anders moet je veel te veel tegelijk doen en leren en dat is niet goed als je overgevoelig bent.
Ga niet naar je zus, dat geeft te veel stress.
Dus: richt je op je studie, probeer zo weinig mogelijk te lenen en ga niet drinken en blowen, want het is geen goede manier om te ontspannen omdat het in jouw geval juist extra spanningen geeft.
Respect en vertrouwen zul je krijgen als je wat meer verantwoordelijkheid neemt en dan hoef je ook niet te breken met je familie.
Dat betekent dat wel dat je wat geduld zult moeten hebben en misschien andere vriendinnen nodig hebt die andere dingen leuk vinden zoals samen thee drinken en een dagje shoppen of een filmpje kijken zonder te blowen.
Houd nog een paar jaartjes vol, dan heb je je diploma en dan kun je alsnog vrij zijn.