10 maanden oud en slapen met de speen!?!?
woensdag 25 maart 2009 om 19:55
Dag allemaal,
Zoonlief is nu 10 maanden oud en is een goede slaper. Natuurlijk heeft hij wel eens dagen dat het niet wil, maar over het algemeen slaapt hij vlot in. Dat lukt echter alleen goed als hij zijn speen heeft. Tot dusver heeft hij zijn vingers / duim nog niet gevonden. Kan dit kwaad? Moet ik hem er langzamerhand niet aan wennen om zonder speen te gaan slapen? CB zegt dat het niet zo erg is, omdat hij nog bv krijgt en zijn mondmotoriek dus goed gestimuleerd wordt. Manlief zegt: als hij 18 is, is het vast over (en daar heeft hij gelijk in). Ik denk af en toe wel eens dat het misschien beter zou zijn hem te laten wennen zonder speen in slaap te laten vallen.
Wie heeft er ervaringen??? Wat vinden jullie???
Zoonlief is nu 10 maanden oud en is een goede slaper. Natuurlijk heeft hij wel eens dagen dat het niet wil, maar over het algemeen slaapt hij vlot in. Dat lukt echter alleen goed als hij zijn speen heeft. Tot dusver heeft hij zijn vingers / duim nog niet gevonden. Kan dit kwaad? Moet ik hem er langzamerhand niet aan wennen om zonder speen te gaan slapen? CB zegt dat het niet zo erg is, omdat hij nog bv krijgt en zijn mondmotoriek dus goed gestimuleerd wordt. Manlief zegt: als hij 18 is, is het vast over (en daar heeft hij gelijk in). Ik denk af en toe wel eens dat het misschien beter zou zijn hem te laten wennen zonder speen in slaap te laten vallen.
Wie heeft er ervaringen??? Wat vinden jullie???
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde

woensdag 25 maart 2009 om 20:00
Ow, lekker mee laten slapen.
Gebruik ze zelf niet, hier duimen ze allemaal. Volgens tandarts schijnt speen beter te zijn voor mond dat de duim, want speen is gevormd naar de mond, en de duim drukt de tanden naar voren.
Vriendinnen met kinderen die ook een speen hebben, leren ze het pas af na hun tweede, de reden weet ik niet, maar allemaal pas na hun 2e verjaardag. Zal wel een reden hebben...
Gebruik ze zelf niet, hier duimen ze allemaal. Volgens tandarts schijnt speen beter te zijn voor mond dat de duim, want speen is gevormd naar de mond, en de duim drukt de tanden naar voren.
Vriendinnen met kinderen die ook een speen hebben, leren ze het pas af na hun tweede, de reden weet ik niet, maar allemaal pas na hun 2e verjaardag. Zal wel een reden hebben...
woensdag 25 maart 2009 om 20:10
Als je een kind vóór zijn tweede (of volgens mij zelfs vierde, maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen) jaar de speen afleert, bestaat de kans dat het kind alsnog naar de duim gaat grijpen. Veel jonge kinderen hebben bij het in slaap vallen die zuigbehoefte eenmaal nog. Zolang het bij het slapen blijft en hij niet de hele dag met dat ding in z'n giechel loopt/zit/ligt/kruipt/tijgert, zou ik persoonlijk geen enkele reden zien om het af te bouwen.
woensdag 25 maart 2009 om 20:11
laat dat lieve kleine mannetje nog maar even lekker spenen hoor!!! eigenlijk moeten ze er vanaf zijn als de tandjes er allemaal doorzijn, anders groeit het scheef maar hier pas met 2,5 jaar. voordeel is dat je het dan wel kan uitleggen waarom...
en heel eerlijk, eerder durfde ik het niet aan met dat grote risico op drama-nachten
en heel eerlijk, eerder durfde ik het niet aan met dat grote risico op drama-nachten
woensdag 25 maart 2009 om 20:13
Gewoon er mee laten slapen. Nu zal je hem af en toe aan moeten geven, maar straks pakt hij hem zelf als hij hem kwijt is. Hier hebben we het als volgt opgelost. Toen ze wat groter werden en ze de speentjes steeds kapot beten of kwijt maakten hebben we op een gegeven moment gezegd (toen ze dat konden begrijpen natuurlijk) dat Dit d elaatste speen was die ze kregen en als ze hem kapot of kwijt maakten moesten ze het voortaan zonder doen. Allebei zijn hem inderdaad op een gegeven moment kwijt geraakt en sindsdien slapen ze zonder. Ik had ook gewoon de instelling dat ze het heus niet zouden doen tot hun 18e. Maar in hun 3e levensjaar waren ze er vanaf zonder problemen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
woensdag 25 maart 2009 om 20:14
Van die "dental" modellen (zoals de bibi spenen) zouden voor de tandjes geen probleem zijn. Mijn dochter is ruim 2 en die kan echt niet zonder haar speen slapen. Voordeel van de speen is dat je die makkelijker af kan wennen dan de duim.
Met 10 maanden zou ik hem lekker laten spenen als hij daar lekker van slaapt.
Volgens mij is de regel dat ze vanaf een jaar wel zonder speen kunnen.
Met 10 maanden zou ik hem lekker laten spenen als hij daar lekker van slaapt.
Volgens mij is de regel dat ze vanaf een jaar wel zonder speen kunnen.
woensdag 25 maart 2009 om 20:21
Leuk om die verschillende ervaringen te lezen! Ik zal mannetje voorlopig lekker zijn speen laten behouden, en over een paar maanden eens kijken of hij zonder kan. Hij heeft overigens een "dental Bibi" speen en gebruikt hem alleen in bed. Groot voordeel is dat hij 'm over het algemeen zelf weet te vinden en in zijn mond duwt! Bedankt voor jullie reacties.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde

woensdag 25 maart 2009 om 21:43
Lekker speentje geven!
Weet je wat ik nou geen gezicht vind. Kind van een jaar of 2-3 die over straat/supermarkt of waar dan ook met speen in mond loopt. En dan niet eens huilende kinderen. Nee, rennende spelende kinderen die ondertussen een heel verhaal vertellen waar ik niks van versta omdat er een speen in de weg zit.
Ik vind een speen gewoon in bed horen, of bij kleine baby's ook buiten bed, maar that's it.
Weet je wat ik nou geen gezicht vind. Kind van een jaar of 2-3 die over straat/supermarkt of waar dan ook met speen in mond loopt. En dan niet eens huilende kinderen. Nee, rennende spelende kinderen die ondertussen een heel verhaal vertellen waar ik niks van versta omdat er een speen in de weg zit.
Ik vind een speen gewoon in bed horen, of bij kleine baby's ook buiten bed, maar that's it.
woensdag 25 maart 2009 om 21:52
Ik heb tot minstens mijn 25ste jaar geduimd. Vanaf een bepaalde leeftijd wel stiekem trouwens.
Mijn jongste, bijna 5 maanden, krijgt gewoon lekker de speen als ze wilt slapen. Niks aan de hand. Als ze 'm op d'r 18e nog niet kan missen, dan legt ze dat zelf maar uit aan d'r vriendje.
Mijn oudste wordt 10, nooit geduimd en geen speen, en moet echt wel aan een beugel. (Och arme, 't schaapje heeft ook al een brilletje.....)
Mijn jongste, bijna 5 maanden, krijgt gewoon lekker de speen als ze wilt slapen. Niks aan de hand. Als ze 'm op d'r 18e nog niet kan missen, dan legt ze dat zelf maar uit aan d'r vriendje.
Mijn oudste wordt 10, nooit geduimd en geen speen, en moet echt wel aan een beugel. (Och arme, 't schaapje heeft ook al een brilletje.....)
woensdag 25 maart 2009 om 21:54
Hallo allemaal,
Hier even geen reactie van een moeder maar van een logopediste.
Het is inderdaad niet erg om een kind tot ongeveer 3 jaar een speen te geven maar daarna moet hij het liefst toch weg!
Dit is veel beter voor de tanden stand, mondmotoriek en het spreken. Ik krijg regelmatig kinderen in de praktijk die mede door de speen een open beet hebben, (tanden staan een stuk van elkaar) niet goed slikken, mondademen, slissen etc. Deze afwijkende mondgewoonten moeten dan weer afgeleerd worden om zo een goede tanden stand te krijgen.
Nou ja ik kan er nog wel veel meer over vertellen, maar hier even een kort stukje van mijn kant over o.a.de speen.
Hier even geen reactie van een moeder maar van een logopediste.
Het is inderdaad niet erg om een kind tot ongeveer 3 jaar een speen te geven maar daarna moet hij het liefst toch weg!
Dit is veel beter voor de tanden stand, mondmotoriek en het spreken. Ik krijg regelmatig kinderen in de praktijk die mede door de speen een open beet hebben, (tanden staan een stuk van elkaar) niet goed slikken, mondademen, slissen etc. Deze afwijkende mondgewoonten moeten dan weer afgeleerd worden om zo een goede tanden stand te krijgen.
Nou ja ik kan er nog wel veel meer over vertellen, maar hier even een kort stukje van mijn kant over o.a.de speen.
donderdag 26 maart 2009 om 08:53
Mieke, is dat dan ook bij kinderen die er alleen mee slapen?
Mijn zoontje van bijna 2 heeft alleen nog een speen in bed. Eigenlijk wordt hij er te groot voor, want ze gaan steeds sneller stuk. Maarja....ik hik tegen slapeloze nachten aan en hij is al niet zo'n held in slapen (Slappeling die ik ben).
Mijn zoontje van bijna 2 heeft alleen nog een speen in bed. Eigenlijk wordt hij er te groot voor, want ze gaan steeds sneller stuk. Maarja....ik hik tegen slapeloze nachten aan en hij is al niet zo'n held in slapen (Slappeling die ik ben).
donderdag 26 maart 2009 om 09:26
Mijn dochter van net twee slaapt ook met een speen. Zij heeft hem trouwens nog nooit stuk gebeten of kwijt gemaakt..
Als ze uit bed komt gooit ze hem in de wasbak en dat is het dan. Ik laat haar voorlopig nog maar lekker.
Grotere kinderen met een speen in op straat iod vind ik ook echt geen gezicht!
Als ze uit bed komt gooit ze hem in de wasbak en dat is het dan. Ik laat haar voorlopig nog maar lekker.
Grotere kinderen met een speen in op straat iod vind ik ook echt geen gezicht!
donderdag 26 maart 2009 om 10:11
donderdag 26 maart 2009 om 10:31
donderdag 26 maart 2009 om 15:36
Mijn oudste dochter heeft tot haar derde jaar met speen geslapen(ze mocht het nooit buiten bed) en daags na haar derde verjaardag vond ze zichzelf te groot voor een speen, daar kwam ze zelf mee en hoefde ze het niet meer. Voor die tijd durfde ik echt de speen niet weg te halen omdat ik bang was dat ik slaapdrama's ging krijgen. Maar ze loste het dus zelf op.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
donderdag 26 maart 2009 om 16:54
Lara, ik heb tegen mijn zoon gezegd dat hij niet op z'n speen mag bijten en dat dit de laatste is die ik voor hem heb gekocht. Inene gaat het kreng niet meer stuk
Maar mijn zoon van ruim twee en half heeft dus ook (alleen in bed) nog steeds een speen. Ik begrijp dat ik nu ongeveer moet beginnen met afleren, Mieke? Ehm... Heb je ook tips hoe dan, zonder dramanachtenals gevolg ?
Maar mijn zoon van ruim twee en half heeft dus ook (alleen in bed) nog steeds een speen. Ik begrijp dat ik nu ongeveer moet beginnen met afleren, Mieke? Ehm... Heb je ook tips hoe dan, zonder dramanachtenals gevolg ?
donderdag 26 maart 2009 om 20:38
Tsja Roque, dat heb ik geprobeerd, maar blijkbaar heb jij de jouwe beter onder de duim... Hij kantelt hem in zijn kond en kauwt er dan op voor hij in slaap valt. Maargoed, we gaan het maar weer eens proberen.
Peppie: (hee, ken ik jou niet van die goede tips die je me bijna 2 jaar geleden t.a.v. de bv gaf?) wij hebben twee spenen in bed liggen en daar zitten speendoekjes van Difrax aan. Sindsdien kan hij ze ook 's nachts moeiteloos vinden.
Peppie: (hee, ken ik jou niet van die goede tips die je me bijna 2 jaar geleden t.a.v. de bv gaf?) wij hebben twee spenen in bed liggen en daar zitten speendoekjes van Difrax aan. Sindsdien kan hij ze ook 's nachts moeiteloos vinden.
donderdag 26 maart 2009 om 21:10
Mijn oudste dochter is vanaf haar derde verjaardag zonder speen gaan slapen. Al lang voor haar verjaardag gezegd dat als ze 3 was dat ze dan geen speentje meer hoefde en dat beaamde ze altijd.
De avond van haar derde verjaardag naar bed gebracht en helemaal niet over de speen gepraat. Na 5 minuutjes riep ze en vroeg naar de speen, ik uitgelegd dat ze nu 3 was en geen speen meer hoefde. Oja, was de reactie en ze heeft er NOOIT meer naar gevraagd!
De jongste wordt 3 in mei en elke avond als ik haar in bed leg zeg ik; als je straks jarig bent ben je echt een grote meid hè? Dan doen we het speentje niet meer in de mond... blablabla...
Ik hoop dat ze er net zo makkelijk mee stopt als de oudste.
De avond van haar derde verjaardag naar bed gebracht en helemaal niet over de speen gepraat. Na 5 minuutjes riep ze en vroeg naar de speen, ik uitgelegd dat ze nu 3 was en geen speen meer hoefde. Oja, was de reactie en ze heeft er NOOIT meer naar gevraagd!
De jongste wordt 3 in mei en elke avond als ik haar in bed leg zeg ik; als je straks jarig bent ben je echt een grote meid hè? Dan doen we het speentje niet meer in de mond... blablabla...
Ik hoop dat ze er net zo makkelijk mee stopt als de oudste.
donderdag 26 maart 2009 om 21:16
donderdag 26 maart 2009 om 22:43
Hier was zoonlief 8 maanden toen zijn tanden begonnen door te komen. Vanaf dat moment hebben we hem cold turkey af laten kicken van de speen, hij taalde er toen zowiezo niet zo erg naar, deed kennelijk pijn door de doorkomende tandjes.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit precies in onze vakantie viel en het dus wat makkelijker was dan als we zouden werken.
(We waren op vakantie in Frankrijk, zoonlief kreeg uitslag in en rond zijn mondje, en de arts die we daar benaderden zei dus dat we het beste konden stoppen met de speen omdat het beter zou zijn vanwege de uitslag)
Heb trouwens ook een hekel aan kinderen die met 2 of 3 jaar (of nog ouder) de hele dag rondlopen met zo'n ding in hun mond...alleen in bed zou ik niet erg vinden.
Verwacht niet teveel, dan krijg je niet te weinig.
zaterdag 4 april 2009 om 20:19
Hier een speen-verslaafde drie-jarige...we hebben al geprobeerd de speen aan de kerstman mee te geven maar ze had net haar pampers aan hem gegeven (dag en nacht droog). Nu hebben we het met een half jaartje verlengd maar ben bang dat het nog wel een klein drama gaat worden. Ze mag alleen bij het slapen gaan een speen, en als ik ga slapen trek ik hem er altijd uit. Dat gaat zelfs in de nacht met protest haha! Ze zuigt hem uit vacuum. Ben bang dat we maar moeten rekenen met een paar moelijke nachten...nog meer tips?