Werk & Studie alle pijlers

Geen reactie op mails

27-03-2019 08:38 57 berichten
Ik ben een schrijvende freelancer met een redelijke staat van dienst. Ik moet natuurlijk altijd zorgen dat de nieuwe opdrachten blijven komen. Wat ik lastig vind is als ik nieuwe mogelijke opdrachtgevers benader, ze regelmatig helemaal niet reageren. Ik mail (goede mails met een aantrekkelijk voorstel en een verwijzing naar eerder werk) en hoor niks meer. Als ik dan na een tijdje aan de bel trek is het van 'oh ja, druk hier, je hoort nog' en dan hoor ik daarna weer niks. Ik heb dan eigenlijk zo de pest in dat ik het liefst een mail terug zou sturen met daarin 'stik erin' maar dat doe ik natuurlijk niet. Heeft iemand dit ook en zo ja, hoe ga jij er mee om?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
27-03-2019 08:58
En als het gevraagde aanbiedingen zijn: ja, zo gaat dat. Toevallig vandaag en gisteren asn vijf advocaten gevraagd of ze beschikbaar zijn voor een heel specifieke klus. Die weten alle vijf dat ze mogelijk de klus niet krijgen. Ik voel me echt niet verplicht vier van hen te bellen dat ze het niet geworden zijn. Wel als de relatie er naar is en ook wel als ze een uitgebreide offerte hebben opgesteld. Niet na een “kan jij dit?”, “ja, kan ik”.

Dus ook hier: werk asn je relaties.
Vind je dat ook als je die 5 om een uitgebreide offerte vraagt (ik kan niet uit je bericht opmaken of dat het geval is). Want die maak ik voor mijn werk nog wel eens. Ik zou het heel onbeschoft vinden als ik dan niks hoor. Overigens gebeurt me dat dan weer nooit.
coravanmora schreef:
27-03-2019 10:08
Vind je dat ook als je die 5 om een uitgebreide offerte vraagt (ik kan niet uit je bericht opmaken of dat het geval is). Want die maak ik voor mijn werk nog wel eens. Ik zou het heel onbeschoft vinden als ik dan niks hoor. Overigens gebeurt me dat dan weer nooit.
Dat zeg ik dus letterlijk he.

Als ik om een serieuze offerte vraag reageer ik ook als ik met een ander verder ga.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
27-03-2019 10:09
Dat zeg ik dus letterlijk he.

Als ik om een serieuze offerte vraag reageer ik ook als ik met een ander verder ga.
Sorry, ik las te vlug.
coravanmora schreef:
27-03-2019 10:15
Sorry, ik las te vlug.
No problem
(Dead Kennedys)
Wat mij dan weer fascineert: hoor he als TO ook te reageren in je eigen topic, of is dat anders?
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
27-03-2019 10:18
Wat mij dan weer fascineert: hoor he als TO ook te reageren in je eigen topic, of is dat anders?
Wilde ik net vragen.
JollyRider schreef:
27-03-2019 10:18
Het zijn wel gevraagde reacties.
Volgens mij is het in de schrijverij/journalistiek prima geaccepteerd als je een mail met een verhaalvoorstel stuurt hoor. Zo wordt dat ook geadviseerd namelijk. Als ze je idee goed vinden, hoor je vanzelf wel wat.
Such fun!1
Als ik zo'n mail binnen krijg, wat ik hetzelfde vind als een folder thuis, dan moet ik op dat moment maar net die dienst nodig hebben en nog niemand kennen in mijn eigen klantenkring die hetzelfde doet. En dan zou het kunnen dat ik op je mailing reageer.

Als ik naar aanleiding van zo'n mail gebeld word en ik heb geen interesse in je diensten, geef ik je een antwoord dat mij het minste energie kost en waar zo weinig mogelijk kans op discussie is.

Ik heb het tenslotte al druk genoeg.
MarindaH schreef:
27-03-2019 10:26
Volgens mij is het in de schrijverij/journalistiek prima geaccepteerd als je een mail met een verhaalvoorstel stuurt hoor. Zo wordt dat ook geadviseerd namelijk. Als ze je idee goed vinden, hoor je vanzelf wel wat.
En zo niet dus niet? Dan is de ervaring van TO dus volkomen normaal in haar werkveld?
(Dead Kennedys)
Ik denk niet dat je je realiseert hoeveel mails van verkopers, zzp’ers en freelancers mensen ontvangen. Ik reageer ook lang niet altijd op alle copywriters, videografers, infographic designers, SEO schrijvers, etc. Ik bel je wel als ik je nodig heb.
JollyRider schreef:
27-03-2019 08:58
En als het gevraagde aanbiedingen zijn: ja, zo gaat dat. Toevallig vandaag en gisteren asn vijf advocaten gevraagd of ze beschikbaar zijn voor een heel specifieke klus. Die weten alle vijf dat ze mogelijk de klus niet krijgen. Ik voel me echt niet verplicht vier van hen te bellen dat ze het niet geworden zijn. Wel als de relatie er naar is en ook wel als ze een uitgebreide offerte hebben opgesteld. Niet na een “kan jij dit?”, “ja, kan ik”.

Dus ook hier: werk asn je relaties.
Zet je dan echt een rfp uit en daarna bel de afvallers niet af?

Edit: oh, het is meer als je een mail/belrondje doet.
montblanc schreef:
27-03-2019 08:41
Hebben ze om je mail gevraagd of is het koude acquisitie? Want in dat geval: ik reageer ook niet op alle reclamefolders die hier binnenkomen.
Dat je het Kruidvat opbelt om te zeggen dat je deze week geen gebruik gaat maken van hun aanbiedingen, maar bedankt voor de offerte :rofl:
JollyRider schreef:
27-03-2019 10:36
En zo niet dus niet? Dan is de ervaring van TO dus volkomen normaal in haar werkveld?

Ik vrees van wel ja.
Such fun!1
SjaanRoeispaan schreef:
27-03-2019 10:54
Dat je het Kruidvat opbelt om te zeggen dat je deze week geen gebruik gaat maken van hun aanbiedingen, maar bedankt voor de offerte :rofl:

:rofl:
Such fun!1
SjaanRoeispaan schreef:
27-03-2019 10:54
:rofl:
Mijn beste opdrachten heb ik zo dus wel gekregen, door ongevraagd voorstellen in te sturen naar redacties. (Goed uitgewerkte en passende voorstellen, geen losse flodders dus.)
Zelf word ik ook weleens ongevraagd benaderd door collega schrijvers die samenwerking zoeken. Als ik zie dat het een serieus voorstel is en dat erover nagedacht is, antwoord ik altijd, ook als ik er niet mee verder wil.
Maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik teveel verwacht als ik een reactie verwacht.
Dank voor deze realitycheck!
teuneke schreef:
27-03-2019 11:17
Mijn beste opdrachten heb ik zo dus wel gekregen, door ongevraagd voorstellen in te sturen naar redacties. (Goed uitgewerkte en passende voorstellen, geen losse flodders dus.)
Zelf word ik ook weleens ongevraagd benaderd door collega schrijvers die samenwerking zoeken. Als ik zie dat het een serieus voorstel is en dat erover nagedacht is, antwoord ik altijd, ook als ik er niet mee verder wil.
Maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik teveel verwacht als ik een reactie verwacht.
Ik werkte op een tijdschriftredactie en kreeg ongeveer 50 tot 100 mailtjes PER DAG van freelancers die iets voor ons blad wilden schrijven, variërend van uitgewerkte artikelvoorstellen met interviewkandidaten en alles erop en eraan, tot losse floddertjes met 'he hallo het lijkt me leuk om iets voor jullie te schrijven over cavia's en hun vachtonderhoud in de wintermaanden, ok nou doei'. Denk je echt dat er iemand op de redactie was die tijd had om al die voorstellen te lezen en erop te reageren?
Wat eten we vanavond?
teuneke schreef:
Maar je zegt dat je geen reacties krijgt in je OP. En nu je "ja duh" terugkrijgt zeg je dat je juist wel reacties krijgt, sterker nog, je beste opdrachten heb je zo gekregen.

Wat is dan het punt? Dat een deel van de mensen die je mailt geen reactie geven? Daar doe je niets aan, je moet incalculeren wat het percentage losses is van je salesinspanningen. Als je de conversie niet kan verhogen moet je de input verhogen, dus meer redacties aanschrijven. Als je altijd 2% binnenharkt, krijg je bij 100 mails 2 opdrachten en bij 1000 mails 20.
teuneke schreef:
Jij wordt dus wel eens benaderd. Bedrijven worden overspoeld. Da's het verschil. Wel eens iemand moeten beantwoorden is niet zo'n punt, maar dit meerdere keren per dag moeten doen is dat wel.
Als je naar Viva gemaild hebt: die geven nooit antwoord.
Het lijkt erop dat je goed te werk gaat. En ook dan horen afwijzingen erbij ... .
Ik delete die mails altijd...ik heb het druk zat met mijn reguliere werkzaamheden en als ik ook alle reclame nog persoonlijk moet afhandelen, dan komt dat in het gedrang.

Ik stel prioriteiten en daar hoort reageren op reclame niet bij. Als ik een dienst nodig heb dan gebruik ik mijn netwerk of Google.

En bij offerteaanvragen reageer ik altijd.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 27-03-2019 12:28
6.77% gewijzigd
kindrebel schreef:
27-03-2019 11:42
Maar je zegt dat je geen reacties krijgt in je OP. En nu je "ja duh" terugkrijgt zeg je dat je juist wel reacties krijgt, sterker nog, je beste opdrachten heb je zo gekregen.

Wat is dan het punt? Dat een deel van de mensen die je mailt geen reactie geven? Daar doe je niets aan, je moet incalculeren wat het percentage losses is van je salesinspanningen. Als je de conversie niet kan verhogen moet je de input verhogen, dus meer redacties aanschrijven. Als je altijd 2% binnenharkt, krijg je bij 100 mails 2 opdrachten en bij 1000 mails 20.
Goed punt
Overigens is mijn ervaring dat je prima voorstellen kunt sturen naar opdrachtgevers waar je al bekend bent. Bij nieuwe opdrachtgevers werkt het vaak gewoon niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven