Salaris nieuwe baan
donderdag 28 maart 2019 om 18:14
Goedenavond!
Momenteel ben ik bezig met het afstuderen van de studie bedrijfseconomie (hbo). Ik ben mij al aan het oriënteren op een baan zodra ik klaar ben. Waar ik een beetje tegen aanloop is het startsalaris voor deze studie. Als ik op het internet rondkijk dan zie ik dat het tussen de 1800 en 2500 ligt, wat ik persoonlijk nogal een groot verschil vind
Op het moment verdien ik bij mijn bijbaan ruim 2100 bruto, als je daar ook nog toeslagen overheen toe (ADV, avond/zondag toeslag) dan zit je tegen de 2400 bruto aan voor fulltime dienstverband... Dit uiteraard in ratio tot mijn uren. Voor bijbaan heb je totaal geen opleiding voor nodig en heel eerlijk ik zie het ook niet echt zitten om hier voor de komende paar jaar aan het werk te gaan.
Ik wil hier niet al te veel op achteruit gaan maar tegelijkertijd wil ik ook niet bij mijn bijbaan blijven. Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het starterssalaris voor een financiële functie? Dus assistent accountant, assistent controller, etc.
Momenteel ben ik bezig met het afstuderen van de studie bedrijfseconomie (hbo). Ik ben mij al aan het oriënteren op een baan zodra ik klaar ben. Waar ik een beetje tegen aanloop is het startsalaris voor deze studie. Als ik op het internet rondkijk dan zie ik dat het tussen de 1800 en 2500 ligt, wat ik persoonlijk nogal een groot verschil vind
Op het moment verdien ik bij mijn bijbaan ruim 2100 bruto, als je daar ook nog toeslagen overheen toe (ADV, avond/zondag toeslag) dan zit je tegen de 2400 bruto aan voor fulltime dienstverband... Dit uiteraard in ratio tot mijn uren. Voor bijbaan heb je totaal geen opleiding voor nodig en heel eerlijk ik zie het ook niet echt zitten om hier voor de komende paar jaar aan het werk te gaan.
Ik wil hier niet al te veel op achteruit gaan maar tegelijkertijd wil ik ook niet bij mijn bijbaan blijven. Wat zijn jullie ervaringen wat betreft het starterssalaris voor een financiële functie? Dus assistent accountant, assistent controller, etc.
roi wijzigde dit bericht op 28-03-2019 18:36
0.30% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 18:35
Dat is waar, maar ik wil eigenlijk de komende paar jaar goed sparen zodat ik daar ook wat mee kan. Vandaar dat ik best wel naar het salaris kijk op het moment.
Dat was ik inderdaad vergeten erbij te vermelden, het is hbo! Die 2400 klinkt een stuk beter dan die 1800 die ik eerst te horen kreegMinkeDeWit schreef: ↑28-03-2019 18:29Hbo of wo? Voor hbo is het startsalaris rond 2400, voor wo zou ik iets hoger inzetten.
donderdag 28 maart 2019 om 18:38
Wat dacht je van eerst eens een goede baan vinden en ervaring opdoen?
Ik ben met 1900 op basis van 40 uur begonnen en zit nu op 2890 op basis van 36 uur:) 2,5 jaar later.
Eerste baan is gewoon altijd minder betaald. Maar als je je daar goed laat zien en aan je eigen ontwikkeling werkt dan groei je vanzelf.
Immers je gaat pas echt leren als je vanuit de studiebanken gaat werken.
Dus ik zou me niet te erg focussen op eerste salaris en het zien als een investering;)
Ik ben met 1900 op basis van 40 uur begonnen en zit nu op 2890 op basis van 36 uur:) 2,5 jaar later.
Eerste baan is gewoon altijd minder betaald. Maar als je je daar goed laat zien en aan je eigen ontwikkeling werkt dan groei je vanzelf.
Immers je gaat pas echt leren als je vanuit de studiebanken gaat werken.
Dus ik zou me niet te erg focussen op eerste salaris en het zien als een investering;)
donderdag 28 maart 2019 om 19:15
Ik ben na mijn HBO bedrijfseconomie begonnen op gewoon debiteuren crediteuren administratie voor destijds (12 jaar geleden) 1500,- bruto ft. Was wel via uitzendbureau dus echt wel vrij laag en snel hoger gegaan, maar voor ervaring heel goed.
Voor de echte goede salarissen in dit gebied is het toch laag starten, ervaring opdoen en zorgen dat je doorgroeit en dat kan echt wel vrij snel. Maar voor nu is 2400,- als starter wel maximaal haalbare in een financieel administratieve medewerkers functie of junior assistent controller.
En je verdient echt heel flink voor een bijbaantje.
Voor de echte goede salarissen in dit gebied is het toch laag starten, ervaring opdoen en zorgen dat je doorgroeit en dat kan echt wel vrij snel. Maar voor nu is 2400,- als starter wel maximaal haalbare in een financieel administratieve medewerkers functie of junior assistent controller.
En je verdient echt heel flink voor een bijbaantje.
donderdag 28 maart 2019 om 19:17
Kloppen deze bedragen wel? Is dat 2400 bruto? Dat us wel heeel erg weinig en zou minimaal 3000 bruto eisen. Er is werk genoeg.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 29-03-2019 01:20
Reden: OP verwijderd, quoten van de OP is niet toegestaan.
Reden: OP verwijderd, quoten van de OP is niet toegestaan.
71.51% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 19:19
prinsesmaxima schreef: ↑28-03-2019 19:01Je hebt door die bijbaan een goede onderhandelingspositie dus ik zou inzetten op 2400-2500 als startsalaris.
‘Voor bijbaan heb je totaal geen opleiding voor nodig’
Waarom zou ze een goede onderhandelingspositie hebben voor een baan die aansluit op haar studie? Omdat ze toevallig een goedbetaalde ongeschoolde bijbaan heeft?
Maar ze in haar vakgebied nog 0 ervaring heeft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 28 maart 2019 om 19:24
Je zou bij mijn werkgever echt geen € 3.000 krijgen als hbo starter.
Als je echter laat zien dat je het inderdaad kan, dan zit je binnen 2 jaar wel op die € 3.000.
Maar niet als je nog niets hebt laten zien.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
donderdag 28 maart 2019 om 19:25
Bedankt voor alle reacties!
Ik weet dat ik mijn handen echt moet dichtknijpen met hoeveel ik verdien bij mijn bijbaan. Dit komt mede omdat ik daar ook een functie omhoog ben gegaan en daarna nog meerdere schalen omhoog ben gegaan doordat ik werkervaring opbouwde. Zeker op zondagen dan zit ik op bruto ruim 25 euro per uur
Dat tikt best wel aan als je een paar zondagen achter elkaar werkt (contract op basis van twee dagen per week). Netto levert het mij regelmatig 1000 euro per maand op, nog steeds maar op basis van twee dagen per week. Maar ik weet dondersgoed dat ik dit niet overal kan krijgen
Buiten mijn bijbaantje om, heb ik ook nog tweemaal buitenland ervaring opgedaan (minor/stage). Stage gelopen bij een zeer groot en bekend bedrijf. Bovendien heb ik een extra minor gevolgd en bestuursactiviteiten uitgevoerd.
Ik denk dat ik dan toch minimaal 2300 - 2400 wil meenemen in de onderhandelingen (mocht ik een baan tegenkomen tijdens het afstuderen!). Ik wil hierna namelijk nog doorstuderen, wel in een compleet ander vakgebied. Ik vind het vak zelf wel interessant maar met mate, dus twee dagen in de week daarmee bezig zijn en de rest ergens anders mee bezig (meer praktijkwerk) dat zal de ideale situatie zijn. Maar ik droom nog maar even verder
Ik weet dat ik mijn handen echt moet dichtknijpen met hoeveel ik verdien bij mijn bijbaan. Dit komt mede omdat ik daar ook een functie omhoog ben gegaan en daarna nog meerdere schalen omhoog ben gegaan doordat ik werkervaring opbouwde. Zeker op zondagen dan zit ik op bruto ruim 25 euro per uur
Buiten mijn bijbaantje om, heb ik ook nog tweemaal buitenland ervaring opgedaan (minor/stage). Stage gelopen bij een zeer groot en bekend bedrijf. Bovendien heb ik een extra minor gevolgd en bestuursactiviteiten uitgevoerd.
Ik denk dat ik dan toch minimaal 2300 - 2400 wil meenemen in de onderhandelingen (mocht ik een baan tegenkomen tijdens het afstuderen!). Ik wil hierna namelijk nog doorstuderen, wel in een compleet ander vakgebied. Ik vind het vak zelf wel interessant maar met mate, dus twee dagen in de week daarmee bezig zijn en de rest ergens anders mee bezig (meer praktijkwerk) dat zal de ideale situatie zijn. Maar ik droom nog maar even verder
donderdag 28 maart 2019 om 19:27
Van 3000 ga ik ook absoluut niet van uit. Als ik richting de 2500 dan knijp ik mijn handjes wel dicht. Maar mijn moed zakte best wel in de schoenen toen ik 1800 - 2100 euro hoorde.
donderdag 28 maart 2019 om 19:33
1800-2100 vind ik ook erg weinig.
Die € 2.500 die ik noemde is trouwens wel voor fulltime banen. Als je maar 2 dagen zou werken, zou dat bij ons te weinig zijn voor een assistent controller. Je zou dan wellicht wel op de administratie kunnen werken, maar dat verdient wel minder.
(Ik heb zicht op salarissen van assistent controllers, niet van assistent accountants)
Die € 2.500 die ik noemde is trouwens wel voor fulltime banen. Als je maar 2 dagen zou werken, zou dat bij ons te weinig zijn voor een assistent controller. Je zou dan wellicht wel op de administratie kunnen werken, maar dat verdient wel minder.
(Ik heb zicht op salarissen van assistent controllers, niet van assistent accountants)
I'm not lazy
donderdag 28 maart 2019 om 19:35
roi schreef: ↑28-03-2019 19:25
Ik denk dat ik dan toch minimaal 2300 - 2400 wil meenemen in de onderhandelingen (mocht ik een baan tegenkomen tijdens het afstuderen!). Ik wil hierna namelijk nog doorstuderen, wel in een compleet ander vakgebied. Ik vind het vak zelf wel interessant maar met mate, dus twee dagen in de week daarmee bezig zijn en de rest ergens anders mee bezig (meer praktijkwerk) dat zal de ideale situatie zijn. Maar ik droom nog maar even verder![]()
Bedoel je dat je een baan gaat zoeken in het vakgebied waar je nu studeert? Maar dan voor maar 2 dagen?
In dat geval: droom maar verder. Vrijwel nergens nemen
ze iemand aan voor 2 dagen.
himalaya wijzigde dit bericht op 28-03-2019 19:52
0.49% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 28 maart 2019 om 19:40
malibu82 schreef: ↑28-03-2019 19:331800-2100 vind ik ook erg weinig.
Ik heb het verkeerd geformuleerd. Op het moment werk ik twee dagen in de week bij mijn bijbaan. Voor een baan na het afstuderen ga ik wel uit van een fulltime of 32/36 uur baan.
donderdag 28 maart 2019 om 19:41
Na het afstuderen wil ik een fulltime baan of 32/36 uur. Die twee dagen is mijn bijbaantje namelijk.
donderdag 28 maart 2019 om 19:49
Dat is duidelijker
Dan zijn er veel meer opties.
malibu82 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 19:50
1.16% gewijzigd
I'm not lazy
donderdag 28 maart 2019 om 22:14
Ik heb ook alle extras die jij noemt op mijn CV, en mijn eerste baan kreeg ik 1800 bruto voor 37 uur. Na deze baan ging ik naar 2500 voor 40 uur (toen had ik dus al een beetje werkervaring). En nu langzaamaan klim ik steeds wat meer op. Als je nu vers van de opleiding wordt aangenomen verdien je zon 2100-2200 bij ons. Ik ben hbo jurist, dat zijn zeker niet de best betaalde banen.roi schreef: ↑28-03-2019 19:25
Ik denk dat ik dan toch minimaal 2300 - 2400 wil meenemen in de onderhandelingen (mocht ik een baan tegenkomen tijdens het afstuderen!).
Maw: ik denk dat je vrij realistisch bent over je startersloon, maar wees niet verbaasd als het toch wel wat lager gaat uitvallen. Inmiddels heeft iedereen allerlei mooie nevenactiviteiten en buitenlandervaring op zijn CV, dat interesseert ze helaas heel weinig vaak...en hoe hoog je uitkomt heeft ook echt met een gunfactor, uitstraling en onderhandelingsvermogen te maken, dat heb je niet altijd volledig in de hand.
donderdag 28 maart 2019 om 23:31
Als MBO verdien ik 5000 per maand. Dan doe je als HBO wel heel veel fout. Ik zou doorleren voor iets anders. Dit loon us beschamend laag. Ik ben bezig met een HBO opleiding maar als mijn loon gehalveerd wordt blijf ik gewoon in mijn werk.
donderdag 28 maart 2019 om 23:49
Staar je niet blind op het startsalaris! Ik begon met een startsalaris van 2100 euro, maar als je je snel ontwikkelt stijg je zomaar ook heel snel. De eerste 4 jaar steeg ik naar ongeveer 3500 en de 4-5 jaar daarna naar 5000.
Vond 2100 in het begin ook weinig, maar wist dat er heel veel doorgroei mogelijkheden waren
Vond 2100 in het begin ook weinig, maar wist dat er heel veel doorgroei mogelijkheden waren