Herkenbaar (vriendschap)

28-03-2019 23:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit? Je belt een vriend(in) om even je hart te luchten...

Jij: Hey Meis, hoe is het? Ik wil even m’n hart luchten hoor, dit en dit is er aan de hand... (best heftige persoonlijke gebeurtenis)

Vriendin: ohja, vervelend! Zo weet je wat mij vandaag overkwam?! Ik liep in de Albert Heijn en ze hadden geen Granny Smith appels meer, dus moest andere groene appels nemen..... (bewijze van spreken)

En dit is niet de eerste keer, maar de 10de keer dat zoiets voorvalt. Wie herkend dit gedrag. Ik kon best wel even haar steun gebruiken vandaag, maar ik vind dit toch behoorlijk egoïstisch.. of overdrijf ik?
.
anoniem_377385 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 23:52
Reden: Post per ongeluk in reactie geplaatst
99.74% gewijzigd
Als het de 10de keer is dat dit voorvalt, vindt zij misschien dat je te vaak met heftige problemen belt en probeert dat zo op een indirecte manier duidelijk te maken?

En anders is zij de egocentrische. Vanaf hier moeilijk te bepalen wie wie is.
Of jij bent degene die vaak steun nodig heeft of zij is geen leuke vriendin.
Merrick schreef:
28-03-2019 23:49
Als het de 10de keer is dat dit voorvalt, vindt zij misschien dat je te vaak met heftige problemen belt en probeert dat zo op een indirecte manier duidelijk te maken?

En anders is zij de egocentrische. Vanaf hier moeilijk te bepalen wie wie is.
Het is niet zo dat ik iedere keer met heftige verhalen kom, het is meer in het algemeen dat ze altijd heel snel het gesprek over haar wil laten gaan.
Tattooaddict87 schreef:
28-03-2019 23:51
Het is niet zo dat ik iedere keer met heftige verhalen kom, het is meer in het algemeen dat ze altijd heel snel het gesprek over haar wil laten gaan.
Dat vindt zij misschien ook wel van jou. Ga eens in gesprek.
Moire schreef:
28-03-2019 23:52
Dat vindt zij misschien ook wel van jou. Ga eens in gesprek.
Ze zal het vast niet kwaad bedoelen, ze is verder heel lief, maar merkte vandaag dat ik er eigenlijk zo verbaasd over was, dat ik gewoon dicht klapte.
Tattooaddict87 schreef:
28-03-2019 23:56
Ze zal het vast niet kwaad bedoelen, ze is verder heel lief, maar merkte vandaag dat ik er eigenlijk zo verbaasd over was, dat ik gewoon dicht klapte.
Ga eens in gesprek. Vertel haar wat je opvalt en vraag haar of zij die indruk wel eens bij jou heeft en denk samen na of jullie het anders willen en hoe.
Je begint zelf met "hoe is het?"

Dus ja, stel je haar nou een oprechte vraag of alleen maar uit fatsoen om vervolgens over jezelf kunnen te kleppen?
Ja. Ik heb zo'n vriendin. Ze heeft meerdere vriendschappen verloren, omdat ze gewoon heel erg met zichzelf bezig is. Ik heb daar weinig last van, omdat mijn leven niet van haar steun en begrip afhangt. Ik heb daar weer andere goede vrienden voor, die wel die kwaliteit bezitten. Ze vraagt gerust hoe het gaat, maar als ik dan vertel dat ik in het ziekenhuis lig, dan vraagt ze niet door, en dan heeft ze het wel heel lang over haar baan switch, haar nieuwe puppy en vakantieplannen. Ik zit er niet mee. Ik ken haar al mijn hele leven. Als we elkaar zien en spreken is het leuk en gezellig, maar ik heb geen verwachtingen. En dat heb ik mezelf niet aangeleerd om niet gekwetst te raken ofzo, ik heb gewoon een heel leven opgebouwd, waarbij ik weet wat ik aan mensen heb.

Maar wanneer ze weer eens niet begrijpt, waarom een van haar andere vrienden heeft aangegeven het contact voorlopig te willen stoppen uit teleurstelling/irritatie, dan neem ik ook geen blad voor de mond. Dan leg ik haar heel goed uit, waarom egoistische trekjes, bij menden die veel energie in de vriendschap steken en dat ook terug verwachten, niet tof zijn. En dat ze daar niet raar van op moet kijken, als dat eens voorkomt. Je oogst wat je zaait. Dat vindt ze dan heel hard van me. Maar dat is dan jammer. Ze weet ook dat ik gelijk heb, en dat geeft ze ook toe.

Als je daar geen zin in hebt TO, dan kan je dat gerust aangeven bij je vriendin. Wat is er mis met een potje eerlijkheid? Echte vriendschap moet daar gewoon tegen kunnen af en toe.
Ik herken dit niet bij mijn vrienden. Maar ik zou mijn problemen niet neerleggen bij een vriendin die daar niet voor open staat. Sommige vrienden heb je alleen voor bepaalde situaties. Bel gewoon een andere vriendin.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 11:52
0.46% gewijzigd
Bel iemand die wel wil luisteren.
Ik heb helaas ook zo'n vriendin. Als ik iets vertel heeft zij het ook maar dan erger. Of zij probeert het af te doen met dat het allemaal zo erg niet is, of dat het mijn eigen schuld is. Dat heeft er dus in geresulteerd dat ik niet meer met mijn problemen bij haar aanklop. Ze vraagt zich trouwens wel regelmatig af waarom ze niet zo'n goede band met haar enige zus heeft (die ik wel heb met mijn zus). Dat heb ik haar dus wel uitgelegd, hoe zoiets werkt. Deze vriendin is er dus voor de leuke gezellige dingen maar niet voor de problemen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Mijn collega sprak mij en en nog een andere collega hierop aan.
'hallo hee ik zit hier over mijn scheiding te vertellen en jullie gaan even naadloos over appels beginnen? Echt als hier een camera had gehangen was het echt slapstick'
Komt best aan hoor, ik voelde me heel lullig en heb mijn excuses aangeboden.

Waarom dit zo ging?
Ik moet zeggen dat ik nogal een flapuit ben. Dus collega ging er even voor zitten allerlei toestanden uit te leggen, ik ging in de ontspannen luistermodus achterover zitten, andere collega kwam binnen en daar flapte ik een soort 'appelvraag' uit
Collega 2 wist niet van start gesprek dus tettert vrolijk terug, ik was alweer afgeleid dus ging erin mee
Heel onbeschoft.
Gewoon zeggen, het is inderdaad echt niet netjes.
En anders het gesprek zo snel mogelijk beëindigen. Zo moet je je niet laten behandelen.
Ik kon daarna tegen collega 1 nog wel reproduceren wat ze zei en kon een relevante vraag stellen om zo duidelijk te maken dat ik wel degelijk het verhaal wilde horen.
Maar ik zit dit echt te typen met een knoop in mijn maag, ik vindhet heel erg van mezelf. En ben blij dat die collega nog de moeite nam het verhaal te hervatten.
Nee, ik herken het niet. Ik bel nooit een vriendin met de tekst “ik moet even m’n hart luchten.” De persoonlijke verhalen moet je echt uit me trekken.
Waarmee ik maar zeggen wil: het zou ook kunnen dat jij over die vriendin heen gewalst ben met je “best heftige persoonlijke gebeurtenis.” Je kunt ook eerst vragen of ze daar tijd en aandacht voor heeft op dat moment.
Maar Groepje, iedereen maakt wel eens een fout, of doet iets onhandigs. Juist de manier waarop je ermee omgaat (erkennen, excuses aanbieden) dat telt.

Zou het ook kunnen dat deze mensen gewoon niet geleerd hebben hoe ze in dit soort situaties moeten reageren? Dat ze over iets anders beginnen uit ongemak of onzekerheid?

Ik herken het in die zin wel dat mensen als je iets heel ergs mee maakt altijd proberen om je op te beuren, soms door te vertellen van een buurman van hun broer waar het wel allemaal goed kwam, of juist nog veel erger was. Of door te gaan praten over iets leuks wat ze zelf hebben meegemaakt om je op te vrolijken.
Tattooaddict87 schreef:
28-03-2019 23:51
Ja ik snap het zo iemand als jij zegt ik heb vandaag wat raars meegemaakt bij de kapper die dan komt direct met Oh weet je mijn kapper heeft mijn haren ...
of de hond is niet fit vandaag komt zij de hond van mijn broer heeft dit en dat ..
Als je vriendschap verder goed is zou je de heftige dingen met een ander kunnen bespreken ? als je je eenmaal gaat ergeren aan iemand dan gaat het vaak mis
Universeinmotion schreef:
29-03-2019 00:08
Ja. Ik heb zo'n vriendin. Ze heeft meerdere vriendschappen verloren, omdat ze gewoon heel erg met zichzelf bezig is. Ik heb daar weinig last van, omdat mijn leven niet van haar steun en begrip afhangt. […...enz....]
Wat kom jij sterk over! Ik vind dat mooi aan mensen, als ze dingen kunnen accepteren en toch eerlijk durven te zijn. TO: ik weet niet hoe ik hiermee om zou gaan. Ook erover praten geloof ik, maar niet aanvallend. Heb dit nog nooit echt meegemaakt zo, gelukkig.
To, je vraagt aan jouw vriendin hoe het met haar is maar je geeft zelf antwoord. Zelf kan je er dus ook aardig wat van.
Ik vermijd meestal dat soort mensen.
Het hangt wel af van wat de best heftige persoonlijke gebeurtenis was, hoe snel iets bij jou een best heftige persoonlijke gebeurtenis is, en hoe vaak het voorkomt.
Ik zou het gewoon zeggen IPV over haar te posten op een forum. Ik had een vriendin die boos was over dingen, maar ik had geen idee. Zij trok ook onterechte conclusies en nu is de vriendschap over. Ze vertelde bijvoorbeeld nooit wat haar dwars zat in haar leven, maar ik moest er naar gaan raden. Later was ze boos dat ik er niet naar had gevraagd, maar ik had geen idee van het probleem. Soms moet je gewoon duidelijk zijn IPV klagen tegen anderen en doen alsof er niks is tegen haar.
Joanjett schreef:
29-03-2019 11:25
To, je vraagt aan jouw vriendin hoe het met haar is maar je geeft zelf antwoord. Zelf kan je er dus ook aardig wat van.
Ik vermijd meestal dat soort mensen.
Nee, ik vroeg haar hoe het met haar ging, heb haar d’r verhaal laten doen en toen zij aan mij vroeg: “en, hoe is het met jou?” toen gaf ik aan even m’n hart te willen luchten.
Mensen praten het liefst over zichzelf, dat is nu eenmaal zo. Vaak hebben ze het niet door dat ze je verhaal "overnemen". Wat verwacht je als reactie van haar? Dat ze gewoon luistert of eerder goede raad geeft? Vertel haar dit en geef aan dat het deugd doet dat je bij haar terecht kan. Als iemand dit bij mij doet zeg ik altijd "mag ik mijn verhaal even afmaken? Daarna zal ik naar jou luisteren." Dikwijls schrikt de ander dan. Daarna echt wel luisteren hoor!
MissOnigiri schreef:
29-03-2019 20:12
Mensen praten het liefst over zichzelf, dat is nu eenmaal zo. Vaak hebben ze het niet door dat ze je verhaal "overnemen". Wat verwacht je als reactie van haar? Dat ze gewoon luistert of eerder goede raad geeft? Vertel haar dit en geef aan dat het deugd doet dat je bij haar terecht kan. Als iemand dit bij mij doet zeg ik altijd "mag ik mijn verhaal even afmaken? Daarna zal ik naar jou luisteren." Dikwijls schrikt de ander dan. Daarna echt wel luisteren hoor!
Ja, dit had ik misschien beter kunnen zeggen, maar ik was op dat moment eigenlijk een beetje afgebluft en daardoor dichtklapte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven