Verschillende verwachtingen

29-03-2019 21:12 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Willen jullie meedenken over de volgende casus? Ik zou graag zeggen dat ik het voor een goede vriend vraag, maar helaas.

Intussen zijn wij op de helft van onze zwangerschap en hebben mijn man en ik al veel geregeld. Hoewel onze smaken altijd met alles best verschillen, lukt het ons altijd goed om het eens te worden. Een echt team.

Het stukje oppas is iets wat nu enorm speelt: hoe vullen we dat in? Dat speelt vooral, omdat mijn ouders afgelopen week hevig geëmotioneerd aan me vertelden dat ze ernstig teleurgesteld in me zijn, omdat ik ze nog niet had gevraagd om (een dag) op te passen. Dat komt, omdat mijn man dat eigenlijk gewoon niet wil. Hij vindt het onzin en wil ons kindje naar één vaste gastouder brengen.
Daarnaast noemt hij het argument dat hij niet wil dat ze een vaste rol spelen in de opvoeding en hij zegt dat mijn ouders inspelen op mijn gevoel.

Nu is het probleem, dat ik mijn ouders en mijn man z’n argumenten snap. Echt. Maar ik voel me als een boksbal tussen ze instaan. Als het aan mij ligt, mag ons toekomstige kindje prima een dag naar mijn ouders. Aan de andere kant, de manier van aanpak waarvoor ze gekozen hebben nu vind ik ronduit gemeen. Het is nu zo zwaar beladen. En dat terwijl we nog niet eens weten op welke dagen we zelf gaan werken....

Wat zouden jullie doen?
Ik vind het echt niet kunnen hoe je ouders zich gedragen! Emotionele chantage...

En ik snap je vriend helemaal.
Ik vind t ook niet netjes van je ouders, net zoals opa en oma het recht hebben om te weigeren heb jij het recht om het anders op te lossen. Het is niet dat sowieso alle opa’s en oma’s een dag op hun kleinkind passen als ze dat willen.

Maar poeh, ik snap dat dit voor jou nu heel moeilijk is. Misschien gewoon eerlijk tegen je ouders zeggen dat je het nu nog niet weet? En dat jullie nadenken over een gastouder om voor het kind niet teveel verschillende verzorgers te hebben, dat is pedagogisch heel goed te verantwoorden. Je hoeft het niet nu al helemaal besloten te hebben.
Waarom wilt je man niet dat je ouders een rol spelen in de opvoeding? Dringen ze vaker hun eisen op? Dan snap ik hem wel.

Ik zou tegen je ouders zeggen dat dit iets is wat jij samen met je man moet beslissen. Bedankt voor het aanbod maar ik moet nog even bekijken hoe we het gaan regelen, zoiets.

Zelf heb ik er overigens geen probleem mee als grootouders vaste oppas zijn, vind het erg leuk zelfs.
Hoe is dr band tussen jou en je ouders? En tussen je vriend en je ouders?
Lastig dat het zo beladen is.

Ik zou voor jezelf nagaan waarom je ze in eerste instantie niet gevraagd hebt. Want dat zegt genoeg. Daar zul je al dan niet bewust een goede reden voor hebben.

De manier waarop ze nu een dag proberen af te dwingen zou bij mij averechts werken. Ik begrijp daarin je man. Want dit zegt iets over hoe ze communiceren. Gaat dat dadelijk ook zo over de daginvulling/opvoeding van jullie kind? Dat jij A zegt en zij B afdwingen?
Hips, hopsakee en pierlala.
Ik snap je vriend helemaal, je ouders klinken heel erg manipulatief.
Kom op geëmotioneerd doen omdat je ze nog niet gevraagd heb als oppas, denk dat je er heeeeel verstandig aan doet die geen vaste voet aan de grond te krijgen op vaste basis.
En aanvulling: ga voor de middenweg.
Kies een gastouder voor de reguliere opvang en bespreek met je ouders dat zij opvangen in de vakanties of bij ziekte van de gastouder. Dat is anders dan op een kdv, met een gastouder vallen er sneller gaten. En dan vanuit het graag of helemaal niet-principe. Als ze beledigd zijn, zoek je verder.
Hips, hopsakee en pierlala.
Je bent pas op de helft en dan komen ze nu al heftig geëmotioneerd? Het zijn vast lieverds maar ik denk dat je man er verstandig aan doet....
Opa's en oma's als vaste oppas vind ik sowieso geen goed idee.
En zeker niet als ze het op deze manier willen afdwingen.

Kind lekker naar het kdv, oppas incidenteel voor de leuk.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik begrijp het probleem niet zo. Ze bieden zich aan als oppas, handig toch? Blijkbaar hadden ze wel de verwachting dat jij/ jullie ze zouden vragen. Hevig emotioneel..tja ze worden opa &oma, dat is ook niet niks?
Hier vroegen mijn schoonouders toen ik 9 weken zwanger was van de eerste al of ze één dag in de week voor vast mochten oppassen. Viel ook wat rauw op m'n dak maar ze passen nu al steevast drie jaar op en de kinderen vinden het altijd geweldig!! En ons kost het niks. Win-win :)
Hevig geëmotioneerd?
Ik vind het ook emotionele chantage en voor je vriend een bevestiging van zijn mening over je ouders.
Zij hebben toch geen rechten, het is jullie kind. Ik zou je geen speelbal laten voelen, maar achter de mening van je vriend staan.
Kies alsjeblieft waar jullie je goed bij voelen en laat je niet onder druk zetten door je ouders.

Hier heel bewust gekozen voor een gastouder. Één vaste plek waar dochter altijd heengaat bij iemand die ervoor geleerd heeft. Het lijkt me erg lastig om je ouders erop te wijzen als je iets toch graag anders ziet. Bovendien ziet ze ook andere kindjes bij de opvang. Opa en oma ziet ze voldoende maar het is niet structureel. Schoonmoeder snapt deze beslissing van ons ook niet maar wij voelen ons hier het best bij. Ik breng haar nu ook wat sneller daar zonder me bezwaard te voelen dat ik haar 'alweer' breng. Zij genieten intens van die momenten en ik weet niet of dat ook zo was als ze echt een opvoedende rol hadden.

Dus wat merlot zegt zou ik doen. Kies voor een kdv of gastouder en laat je ouders oppassen als je op andere dagen eens opvang nodig hebt. Tenzij jullie er allebei achter staan dat je ouders oppassen natuurlijk. Het scheelt wel een hoop geld.
Ernstig teleurgesteld nog wel.

Ik snap het wel. Mijn schoonouders hadden ook gedacht/gehoopt dat ze een vaste oppasdag zouden krijgen. Mijn eigen moeder daarentegen was van mening dat ze haar kinderen groot heeft en dat we dat maar mooi zelf moesten oplossen. Incidenteel prima, vast niet. Ze had wel wat anders te doen.

Maar ik ben team vriend. Een vaste oppas, misschien nog één of twee andere kindjes waar mee gespeeld kan worden, geen gesjouw met allerlei spullen, geen zorgen om stopcontacten, traphekjes en keukenkastjes (de topics met ´ouders vinden dat maar nieuwerwetse onzin´ zijn hier in heel royale mate te vinden) en de oppas heeft als het goed is haar EHBO.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Gewoon duidelijk zijn. Pa en Ma we hebben nog geen idee hoe we de zorg gaan invullen als we aan het werk zijn. Omdat we niet teveel verzorgers voor de baby willen hebben gaan we hoogstwaarschijnlijk voor het kdv of een vaste gastouder.
Ik hoop dat jullie wel nog incidenteel willen oppassen bij ziekte en als we een avondje weg willen.
Kom op zeg, het is geen recht hoor dat opa en oma oppassen, ik vind het raar gedrag van je ouders en geef dan ook je vriend gelijk. Zijn ze op andere gebieden ook zo dwingend?
ik geef mn bek ook maar een douw
Nou ik denk altijd heel nuchter; opa en oma hebben zelf 3 kids goed groot weten te brengen dus als ze ergens veilig zijn is het wel daar! En ook opa en oma doen aan traphekjes, stopcontact beveiliging etc etc ;)
Hier gaan ze 2dagen per wk naar het kdv en 1 naar opa en oma.
Madeliefjees schreef:
29-03-2019 22:53
Gewoon duidelijk zijn. Pa en Ma we hebben nog geen idee hoe we de zorg gaan invullen als we aan het werk zijn. Omdat we niet teveel verzorgers voor de baby willen hebben gaan we hoogstwaarschijnlijk voor het kdv of een vaste gastouder.
Niet teveel verzorgers? Nou als het érgens rouleert dan is het wel op een kdv! Hahaha..
Met terugwerkende kracht ben ik dan weer zo blij met hoe mijn moeder was.
Ze was net met pensioen toen ik zwanger was en zei meteen dat ze niet structureel wilde oppassen.
Toen de wachttijd bij het kdv 1,5 jaar bleek is ze ingesprongen zo veel ze kon, maar zodra er plek was op het kdv was ze erg blij dat ze haar vrijheid weer terug had.
En ze was echt een fantastische oma.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb t ook al gezegd tegen de kinderen: ik wordt geen oppasoma. Ze zijn nog niet zwanger, maar dan weten ze dat alvast. Bij ziekte of calamiteiten zal ik altijd klaarstaan, maar ga me niet vastpinnen op 1 of 2 dagen per week.
ik geef mn bek ook maar een douw
shining_star schreef:
29-03-2019 22:55
Nou ik denk altijd heel nuchter; opa en oma hebben zelf 3 kids goed groot weten te brengen dus als ze ergens veilig zijn is het wel daar! En ook opa en oma doen aan traphekjes, stopcontact beveiliging etc etc ;)
Hier gaan ze 2dagen per wk naar het kdv en 1 naar opa en oma.

En wat zou je doen als je man dat pertinent niet zou willen??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als ouders moeten jullie uiteraard zelf de beslissing nemen, los van wat anderen willen.
Onze kinderen gaan elke week een dag naar elke kant grootouders. En ik zou het echt niet anders willen. Grootouders en kleinkinderen, (gegeven et bekwame mensen zijn), zo een relatie is onbetaalbaar. Leuk extraatje is, dat ze het daar zo gewoon zijn dat we in het weekend ineens een goede babysit erbij hebben indien nodig. Ze blijven regelmatig slapen en het is altijd feest.

Nadeel is dat je als ouder op sommige vlakken op je strepen moet staan tov grootouders, en op andere vlakken gewoon moet loslaten (hoeveelheid snoepjes bijvoorbeeld), maar ook dat maakt het voor de kinderen extra waardevol daar.
shining_star schreef:
29-03-2019 22:59
Niet teveel verzorgers? Nou als het érgens rouleert dan is het wel op een kdv! Hahaha..
Dat hoeft echt niet. Dochter gaat al 2,5 jaar en heeft altijd 2 vaste leidsters. De derde wisselt weleens. Nadeel is wel dat ze in de zomervakantie 3 weken dicht zijn en niet altijd even flexibel zijn, maar er zijn altijd vaste leidsters.
Bedankt voor jullie reacties. Ergens ben ik vooral blij dat de reacties nogal uiteen lopen: Het laat me zien dat mijn dilemma niet ongegrond is.😊

We hebben gisteravond, na een verhitte discussie, maar besloten om het onderwerp op te schorten tot na het helder hebben van onze eigen invullingen qua werk. Daarna zien we wel verder...

Wat ik hier, wederom, van leer is eigenlijk het volgende: Mensen, wie dan ook, ontwikkelen verwachtingen. Als een ander daar niet aan voldoet, ontstaat er een teleurstelling zonder dat een ander daar perse iets aan kan doen. Toch?
Ik snap je man wel. Dat is ook de reden waarom hier niet vast wordt opgepast door grootouders op 3 uurtjes op dinsdagmiddag na.
Ik denk dat het belangrijk is dat jullie iets doen waar jullie allebei achterstaan. En als je man niet wil dat je ouders vast oppassen, dan kan dat dus niet. Het is het kind van jullie allebei en je moet beide met een goed gevoel naar je werk kunnen.

Breng je kind naar het kdv of een gastouder, dan wordt er ook niet teveel heen en weer gesleept. En vraag je ouders om incidenteel op te passen zodat jullie samen iets leuks kunnen doen. Geloof me, er komen nog zat momenten waarop je op andere momenten oppas nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven