Babyshower schoonzus

30-03-2019 04:45 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik wil even van mij afschrijven en/of advies of feedback over jullie bevindingen. Vriend en ik zijn nu precies één maand geleden thuis gekomen van een drie maanden lange reis door Azie. We kwamen terug, na een lange vlucht, op een vrijdag. Die zondag daarop hadden vriendinnen van schoonzus een babyshower georganiseerd. Op mijn reis werd ik in een groepsapp toegevoegd en gaf ik aan er wel bij te kunnen zijn, ondanks dat ik dan nog maar terug zou zijn van de reis.

Nadat we geland waren op Schiphol werden we opgewacht door vrienden en zijn we daarna met zijn tweetjes naar huis gegaan. Ik was helemaal kapot en heb die eerste nacht geen oog dicht gedaan, hoogstens 2 uurtjes geslapen. De volgende dag heb ik dus een whatssap bericht gestuurd in de groepschat dat ik er niet bij ben vanwege de jetlag (moeheid en voelt alsof ik er niet helemaal bij ben) en niet had verwacht dat deze zo erg zou zijn. Die meiden reageerden gewoon prima alleen nu doet mijn schoonfamilie afstandelijk. Ze zeggen het niet direct maar aan hun reacties merk ik dat zij het geen leuke beslissing vonden en mijn vriend gaat daar nu een beetje in mee.

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat mijn vriend, dezelfde dag, ook een “babyshower”/verrassing had van zijn broer (haar partner) en wel daar naar toe is gegaan.

Handig om erbij te vermelden wellicht. Mijn schoonfamilie woont op 1,5 uur reizen (met OV) van ons vandaan en de babyshower werd daar dus ook georganiseerd. Het is dus niet om de hoek. Schoonzus en ik hebben niet een hele goede band, ook niet slecht, we zijn gewoon erg verschillend.
appelientjex schreef:
01-04-2019 19:06
Precies, ofwel je weet helemaal niet van tevoren of je wel of niet moe zult zijn. Dus geen drama als iemand een keertje iets afzegt toch als ie een jetlag heeft. Heeft niks te maken met egoïsme.
Dit. Pure waanzin die dames die vinden dat je dood en doodziek moet zijn om je ergens op het laatste moment voor af te melden.
Murrmurr schreef:
01-04-2019 18:27
Maar bij die verjaardagen komt ze toch niet steeds terug van een reis? Misschien is dit wel de enige keer dat dit samenvalt. Ik vind dit een heel erg zeiktopic geworden. Het is zeiken om het zeiken. Ze voelt zich lullig en schuldig en weet wat ze de volgende keer anders moet doen, maar het is ook allemaal hullie schuld, terwijl die mensen niks gezegd hebben. Wat wil je nou? Maak een gebaar of ga achter je nieuwe egoïstische in Azië ontdekte levenshouding staan.
Dat je geen fan bent van mijn actie, is mij onderhand vrij duidelijk. Je vind het een zeik topic maar bent hier het meest actief. Je vind mij egoïstisch maar je kent mij niet.
appelientjex schreef:
01-04-2019 15:54
TO hoe is het nu en wat ga je nu doen?
Ik ben laatst met vriend bij hen langsgeweest. We hadden namelijk cadeautjes gekocht in Azie en deze gegeven. Ik kijk het vanaf nu gewoon aan tot de volgende keer dat ik ze zie. Mochten er spanningen blijven, ga ik een gesprek aan.
Ik vind het best raar dat vriendschap en familiebanden zo worden afgemeten aan de aan/afwezigheid bij dit soort dingen.

Laatst ook een topic over een vriendin die iets had afgezegd, om (volgens mij) volkomen normale redenen, ruim op tijd. Heel veel reacties dat de vriendschap dan wel klaar is, etc etc.
Als familie en vrienden elkaar daarop allemaal gaan afrekenen...

Ik heb een broer die vrij standaard op vakantie is op mijn verjaardag. Of hij gaat net weg of hij is net terug (met jetlag :-P) Dan ga ik toch ook niet boos worden en zeggen dat hij geen goede broer is en dat ik liever alleen nog met mijn zus om ga? Ik vind het ook een beetje kinderachtig om zo te denken. Als ik een feestje geef en iemand komt niet, maakt mij verder niet uit. Niemand hoeft met tegenzin de avond uit te zitten.
Je kunt méér.
Ik heb niet alles gelezen, heb ook niet echt een mening in dit geval.

Maar ben ik de enige die de ontwikkeling van babyshowers die nu zelfs overslaat naar de a.s. vader nogal stom vind?
Murrmurr schreef:
01-04-2019 14:15
Oh, zij had al vóór die reis gezegd dat ze niet kwam? Dan snap ik het ook wel ja. Ik las het zo dat ze eerst had toegezegd en pas vlak van tevoren afzegde.
Oh nondeknetter zeg. Ga je lekker hier? Het is nou niet bepaald een halszaak om een babyshower eerst toe en dan weer af te zeggen. Kwamen genoeg andere mensen neem ik aan.
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-04-2019 08:00
Oh nondeknetter zeg. Ga je lekker hier? Het is nou niet bepaald een halszaak om een babyshower eerst toe en dan weer af te zeggen. Kwamen genoeg andere mensen neem ik aan.
Nou, wat een drama idd. To was niet lekker en dat kan ik volkomen begrijpen na zo'n reis.
Belachelijk dat mensen zo'n halszaak maken van een babyshower. Op verjaardagen zeggen mensen ook weleens af , dat kan nu eenmaal gebeuren.
coravanmora schreef:
02-04-2019 07:39

Maar ben ik de enige die de ontwikkeling van babyshowers die nu zelfs overslaat naar de a.s. vader nogal stom vind?
Nee! 😁
coravanmora schreef:

Ohnee je bent zeker niet de enige. Ik ben zelf ook totaal geen fan en hoop maar dat mn vriendinnen dat serieus nemen want ik ben nu zelf zwanger. Mijn zus was wat teleurgesteld dat er geen gender reveal party komt, heb haar verteld dat het gender reveal feestje uit hooguit een appje bestaat waar in staat wat het wordt 😂
Eenbeetjegek schreef:
02-04-2019 01:43
Ik ben laatst met vriend bij hen langsgeweest. We hadden namelijk cadeautjes gekocht in Azie en deze gegeven. Ik kijk het vanaf nu gewoon aan tot de volgende keer dat ik ze zie. Mochten er spanningen blijven, ga ik een gesprek aan.
Precies, kijk het gewoon aan. Waarschijnlijk zakt dit vanzelf wel. Je hoeft je sowieso niet te verontschuldigen, want je hebt helemaal niets fout gedaan.
Moon-Alisa schreef:
02-04-2019 02:45
Ik vind het best raar dat vriendschap en familiebanden zo worden afgemeten aan de aan/afwezigheid bij dit soort dingen.

Laatst ook een topic over een vriendin die iets had afgezegd, om (volgens mij) volkomen normale redenen, ruim op tijd. Heel veel reacties dat de vriendschap dan wel klaar is, etc etc.

Het is volgens mij een mentaliteitskwestie. Ik heb ook een schoonfamilie die 'betrokkenheid' afmeet aan de hoeveelheid cadeaus/je aanwezigheid op verjaardagen etc., terwijl ik het zelf belangrijker vind dat mensen écht geïnteresseerd zijn, en dan maakt het me niks uit als ze een keer afbellen. Of geen cadeau hebben.

Bij onze verjaardagen rukt de volledige schoonfamilie uit om vanuit allerlei uithoeken in Nederland naar ons toe te rijden met een cadeau. Op zich leuk en aardig, maar als ze vervolgens zijn gearriveerd, proppen ze je het cadeau in handen, klokken een glas wijn achterover en staan binnen een halfuur weer buiten.

Ik denk dan: wat kom je dóen? Voor het cadeau hoeven ze dat hele eind echt niet te rijden, wat mij betreft. Wij noemen dat altijd 'aantikken': als de schoonfamilie ons huis heeft aangetikt, hebben ze hun plicht vervuld en kunnen ze weer opgelucht naar huis. Ze zijn dus totaal niet in ons geïnteresseerd, ze meten 'liefde' af aan hun (ultrakorte) aanwezigheid en het cadeau.

Als wij bij hen langsgaan op een verjaardag, wordt er ook geen gesprek gevoerd. Ze hebben elkaar gewoon niet zoveel te vertellen. En dus draait het om buitenkant: cadeaus, aanwezigheidsplicht.

Ik heb ook ooit de fout gemaakt die TO maakte, gewoon omdat ik helemaal niet gewend ben aan deze manier van 'vriendschap', maar nu ik mijn schoonfamilie wat beter ken, doe ik gewoon wat er van me gevraagd wordt: aantikken, dus. Binnen een halfuur sta ik weer buiten zonder dat we een woord hebben gewisseld, en iedereen is blij.

Nou ja, het moet maar :-D
samarinde schreef:
02-04-2019 08:34
Het is volgens mij een mentaliteitskwestie. Ik heb ook een schoonfamilie die 'betrokkenheid' afmeet aan de hoeveelheid cadeaus/je aanwezigheid op verjaardagen etc., terwijl ik het zelf belangrijker vind dat mensen écht geïnteresseerd zijn, en dan maakt het me niks uit als ze een keer afbellen. Of geen cadeau hebben.

Bij onze verjaardagen rukt de volledige schoonfamilie uit om vanuit allerlei uithoeken in Nederland naar ons toe te rijden met een cadeau. Op zich leuk en aardig, maar als ze vervolgens zijn gearriveerd, proppen ze je het cadeau in handen, klokken een glas wijn achterover en staan binnen een halfuur weer buiten.

Ik denk dan: wat kom je dóen? Voor het cadeau hoeven ze dat hele eind echt niet te rijden, wat mij betreft. Wij noemen dat altijd 'aantikken': als de schoonfamilie ons huis heeft aangetikt, hebben ze hun plicht vervuld en kunnen ze weer opgelucht naar huis. Ze zijn dus totaal niet in ons geïnteresseerd, ze meten 'liefde' af aan hun (ultrakorte) aanwezigheid en het cadeau.

Als wij bij hen langsgaan op een verjaardag, wordt er ook geen gesprek gevoerd. Ze hebben elkaar gewoon niet zoveel te vertellen. En dus draait het om buitenkant: cadeaus, aanwezigheidsplicht.

Ik heb ook ooit de fout gemaakt die TO maakte, gewoon omdat ik helemaal niet gewend ben aan deze manier van 'vriendschap', maar nu ik mijn schoonfamilie wat beter ken, doe ik gewoon wat er van me gevraagd wordt: aantikken, dus. Binnen een halfuur sta ik weer buiten zonder dat we een woord hebben gewisseld, en iedereen is blij.

Nou ja, het moet maar :-D
Nou nee hoor, dat hoeft helemaal niet.
En fijn dat het bij jou bij aantikken blijft, ik ken kringen waarin verwacht wordt dat je er altijd bent en dan ook nog eens het feestje uitzit. En dan moet je nog eens 1,5 uur heen en 1,5 uur terugreizen. Ik pas hiervoor, dan maar wat onenigheid.
Eenbeetjegek schreef:
02-04-2019 01:43
Nou dat is dan toch prima opgelost zo? Niet meer schuldig voelen dan. Ik zou er wel alleen iets van zeggen als er ook echt concrete aanleiding is, dus als ze iets doen of zeggen.
Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar jezus ik vind baby showers en gender reveal party's echt grote onzin, die hadden wat mij betreft in Amerka mogen blijven. Ik had dus bij voorbaat al vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.
Maar het eerst toezeggen en dan op het laatste moment afzeggen (terwijl je nog een dag had om bij te komen) is een actie die ik zelf ook niet zou kunnen waarderen.
Als je daarna nog apart bent gegaan met vriend (en de cadeautjes van jullie reis) zou het voor mij daarna wel klaar zijn.

Hopelijk blijft je schoonfamilie hier niet te lang in hangen.
Eat glitter for breakfast and shine all day
Moon-Alisa schreef:
02-04-2019 02:45

Ik heb een broer die vrij standaard op vakantie is op mijn verjaardag. Of hij gaat net weg of hij is net terug (met jetlag :-P) Dan ga ik toch ook niet boos worden en zeggen dat hij geen goede broer is en dat ik liever alleen nog met mijn zus om ga? Ik vind het ook een beetje kinderachtig om zo te denken. Als ik een feestje geef en iemand komt niet, maakt mij verder niet uit. Niemand hoeft met tegenzin de avond uit te zitten.
Helemaal met je eens ! Het is wel zo dat je dan voor lief "moet" nemen dat als je consequent je prioriteiten elders legt, dat gevolgen kan hebben voor de band. Dan bedoel ik niet TO overigens. Binnen een vriendengroepje van me was er een vriendin die stelselmatig afhaakte omdat ze andere dingen/mensen steeds voor liet gaan. Helemaal prima maar dat had gewoon duidelijk gevolgen voor de band. Maar niet in de zin van dat we gingen zitten mokken zoals TO schrijft over de schoonfamilie.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 02-04-2019 15:50
0.07% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
02-04-2019 15:42
Helemaal met je eens ! Het is wel zo dat je dan voor lief "moet" nemen dat als je consequent je prioriteiten elders legt, dat gevolgen kan hebben voor de band. Dan bedoel ik niet TO overigens. Binnen een vriendengroepje van me was er een vriendin die stelselmatig afhaakte omdat ze andere dingen/mensne steeds voor liet gaan. Helemaal prima maar dat had gewoon duidelijk gevolgen voor de band. Maar niet in de zin van dat we gingen zitten mokken zoals TO schrijft over de schoonfamilie.
Gelukkig legt TO de prioriteiten niet consequent anders, maar deze ene keer. Notabene voor een babyshower, waar nog tientallen andere mensen zullen komen die belangrijker zijn voor schoonzus.
vivautrecht85 schreef:
02-04-2019 15:42
Helemaal met je eens ! Het is wel zo dat je dan voor lief "moet" nemen dat als je consequent je prioriteiten elders legt, dat gevolgen kan hebben voor de band. Dan bedoel ik niet TO overigens. Binnen een vriendengroepje van me was er een vriendin die stelselmatig afhaakte omdat ze andere dingen/mensne steeds voor liet gaan. Helemaal prima maar dat had gewoon duidelijk gevolgen voor de band. Maar niet in de zin van dat we gingen zitten mokken zoals TO schrijft over de schoonfamilie.
Het is sowieso de vraag of je uberhaupt wel trek hebt in een band met dat soort mensen. Tenzij je zelf een kind wil en ook aan al dit soort poppenkast mee wil doen en daarbij graag een groot publiek trekt, is het beter om afstand te nemen van dit soort ongewenste familieverplichtingen. Als jij zelf ook geen feestjes geeft, hoef je ook niet elke keer op te komen draven op die van een ander.
Lachattenoir schreef:
02-04-2019 15:48
Gelukkig legt TO de prioriteiten niet consequent anders, maar deze ene keer. Notabene voor een babyshower, waar nog tientallen andere mensen zullen komen die belangrijker zijn voor schoonzus.
Vandaar dat ik ook zei dat dit niet voor TO geldt. Ik reageerde op Moon-Alisa. Tientallen mensen, wow. Nog nooit meegemaakt, gelukkig.
redbulletje schreef:
02-04-2019 15:50
Het is sowieso de vraag of je uberhaupt wel trek hebt in een band met dat soort mensen. Tenzij je zelf een kind wil en ook aan al dit soort poppenkast mee wil doen en daarbij graag een groot publiek trekt, is het beter om afstand te nemen van dit soort ongewenste familieverplichtingen. Als jij zelf ook geen feestjes geeft, hoef je ook niet elke keer op te komen draven op die van een ander.
Waarheid.
redbulletje schreef:
02-04-2019 15:50
Het is sowieso de vraag of je uberhaupt wel trek hebt in een band met dat soort mensen.
:rofl: "dat soort mensen". Jezus wat overdreven dit. Ik lees zoveel dingen op het forum (badkamers van 10.000 euro, kampeervakanties in Frankrijk met drie kids in de auto, knutselen, poepseks) waarvan ik denk 'jouw feestje', en er valt het woord babyshower en iedereen doet of er genocide staat. Wat maakt het uit wat de gelegenheid was? Iemand vindt dit belangrijk en rekent op TO, TO was niet lekker. No biggie. Maar die mensen doen toch helemaal niks verkeerd? Ze hebben er nota bene niet eens iets van gezegd.
Wat ik vaak hoor is dat er tussen schoonzussen toch wel wat rivaliteit bestaat, en ik lees tussen de regels door ook dat TO die van haar niet heel aardig vindt (ze is al dertiger en praat veel over baby's). Misschien dat schoonfamilie dat ook onbewust aanvoelt en haar afwezigheid daaraan vebindt.
Murrmurr schreef:
02-04-2019 18:06
:rofl: "dat soort mensen". Jezus wat overdreven dit. Ik lees zoveel dingen op het forum (badkamers van 10.000 euro, kampeervakanties in Frankrijk met drie kids in de auto, knutselen, poepseks) waarvan ik denk 'jouw feestje', en er valt het woord babyshower en iedereen doet of er genocide staat. Wat maakt het uit wat de gelegenheid was? Iemand vindt dit belangrijk en rekent op TO, TO was niet lekker. No biggie. Maar die mensen doen toch helemaal niks verkeerd? Ze hebben er nota bene niet eens iets van gezegd.
+1. Prima samenvatting.
Murrmurr schreef:
02-04-2019 18:06
Het verschil is dat men niet van je verwacht aan poepsekssessies deel te nemen en aan babyshowers, vrijgezellenfeesten e.d. wel.
;-D
coravanmora schreef:

Uberhaupt die hele babyshowers. Wat is het nut behalve 2x cadeaus cashen?
redbulletje schreef:
02-04-2019 18:17
Het verschil is dat men niet van je verwacht aan poepsekssessies deel te nemen en aan babyshowers, vrijgezellenfeesten e.d. wel.
;-D
Tsja ik vind er geen hol aan en heb mijn hele vriendenkring blijkbaar fantastish bij elkaar geselecteerd want het komt nooit voor. Alleen een babyshower van mijn zusje en één vriendin. Vond het afgrijselijk maar natuurlijk sta ik daar. Als ik een vriend zou hebben en zijn familie vindt zoiets belangrijk dan sta ik er ook en hul ik me nog in het blauw of roze ook als het moet. Het gaat namelijk niet om mij en hoeveel kinderen zal zo'n vrouw er nou helemaal uitgooien in haar leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven