Ik loop een beetje vast

04-04-2019 20:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrienden kan ik op één hand tellen. Mijn echte vrienden op twee vingers. Best triestig. Maar dat heeft te maken met het verleden waarin verschillende vriendschappen zijn stuk- of doodgelopen, deels door mijn fout - deels door de fout van de ander. Daar heb ik eerder geen probleem mee gehad, maar nu het laatste jaar knaagt het heel erg aan mij. Mede doordat mijn partner steeds nieuwe vriendschappen opbouwt op haar werk en ik niet. Zij bouwt dus steeds een groter netwerk op en ik blijf zitten met mijn beperkte vrienden. Conclusie: ik zou heel graag wat meer sociale contacten hebben en stap voor stap nieuwe vriendschappen creëren. Maar daar wringt het schoentje.

Een hobby zoeken? Ja, ik zou best creatieve workshops, taallessen o.i.d. willen volgen, maar ik vind er geen interessante/haalbare/betaalbare in de regio. Vrijwilligerswerk doen? Ja, graag! Maar dan slechts voor één vaste avond in de week. En ook dát vind ik zo gauw niet. Een sport beoefenen? Ja, ik heb interesse in aquazumba. Maar ik ben zo ongelooflijk bang voor nieuwe situaties. En dus is de drempel te groot om een keer zo'n aquazumbasessie op m'n eentje te gaan volgen. En zo is de drempel voor wel meerdere dingen te groot. Ik ben ook geen persoon dat direct bij het eerste contact heel erg open is, zichzelf is, lollig kan zijn, in goede aarde valt door haar spontaniteit etc.

Tsja. Ik verwacht niet veel van dit topic. Wilde het gewoon even van me afschrijven. :-) Het klinkt allemaal nogal pathetic - zo voel ik me met momenten ook, kan soms behoorlijk in de put zitten omwille van dit feit. En ik weet ook wel dat "ik gewoon die stap moet zetten", "er niets zal veranderen als ik zelf geen stappen onderneem" etc. Dit beseffen is gemakkelijk; er verandering in brengen en iets doen moeilijker. Blergh.
karrotje schreef:
04-04-2019 21:16
Ik ga hier niet te diep op ingaan, maar laat ik grofweg zeggen dat vele banden zijn weggevallen nadat ik mijn Facebookaccount heb verwijderd. Ik heb het een tijdje ook wel laten hangen doordat ik drukker was met andere dingen (relatie, hogere studie). Dat die vroegere vriendschappen dus zijn doodgebloeid snap ik volledig. Dat die niet snel zullen herstellen, snap ik ook. Sta nu echter wel terug open voor nieuwe contacten.

De angst zit hem in de onbekende situaties. Zoals eerder vermeld komen dan alle soorten twijfels naar boven. Voel me ook wel snel onzeker in bijzijn van andere jongedames, wellicht ook daardoor.
Wat ontzettend vervelend voor je dat die vriendschappen zijn spaak gelopen.
Zelf herken ik hier ook wel het één en ander in.
In het verleden zijn er ook vriendschappen bij mij gesneuveld en daar heb ik bijzonder veel last van gehad.
Mijn leerlessen zijn toch wel dat je zo eerlijk en duidelijk mogelijk moet zijn en vooral niet rigoureus te werk moeten gaan.
Daar heb ik in het verleden wel fouten mee gemaakt.
Vriendschappen kunnen behoorlijk complex zijn en soms kun je emotioneel hierin erg verstrengeld raken (althans ik in het verleden vooral dan).
En het is dan erg lastig om hier weer (zonder kleerscheuren) uit te komen.
Wil je dingen zoals zumbalessen volgen om vrienden te maken of wil je niet alleen leuke dingen ondernemen en wil je daarom vrienden, die dan meekunnen? Ik heb eigenlijk nog nooit vrienden aan sportlessen of andere workshops overgehouden. Gelukkig doe ik graag dingen alleen want ik heb ook maar 1 goede vriendin en 2 gewoon vriendinnen.
Poker schreef:
04-04-2019 22:19
Wil je dingen zoals zumbalessen volgen om vrienden te maken of wil je niet alleen leuke dingen ondernemen en wil je daarom vrienden, die dan meekunnen? Ik heb eigenlijk nog nooit vrienden aan sportlessen of andere workshops overgehouden. Gelukkig doe ik graag dingen alleen want ik heb ook maar 1 goede vriendin en 2 gewoon vriendinnen.
Ik wil enerzijds dingen doen om nieuwe mensen te ontmoeten. Anderzijds om mijn 2 eenzame avonden per week een beetje in te vullen. Kan me best bezighouden, maar niet altijd plezierig. Ben graag buitenshuis of in gezelschap.
Ik denk niet dat je iets aan je aantal vrienden moet doen maar aan je angststoornis, dit is toch niet gezond?
viva-amber schreef:
04-04-2019 20:21
Je kan ook de 2 vriendschappen waarderen die je wel hebt. De kwantiteit zegt weinig over de kwaliteit. Niet iedereen is super sociaal.

Helemaal mee eens.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
karrotje schreef:
04-04-2019 20:21
Ik ben een jongedame. Ja, flauw eigenlijk hè dat die drempel zo hoog is. Ik haal vanalles in m'n hoofd, gaande van 'stel dat ik de juiste ingang niet vind' tot 'straks kan ik het sportgehalte als enige niet aan'. Vreselijk. Mijn vriendin wilt helaas niet mee. Eén van m'n andere vriendinnen zou het op zich wel eens willen, maar vind de afstand nogal groot (30 min. autorijden).
Ach flauw. Ik herken het wel. Van vroeger. Ik ben eroverheen. Weet niet precies hoe dat is gebeurd. Ik durfde ook nooit alleen naar een sportles. Soms was ik zelfs al onderweg! Ging ik niet... Straks kan ik de goede zaal niet vinden of kan ik het helemaal niet...
ik durfde ook niet te gaan joggen. Mensen zouden kijken en mij zien. Dan zagen ze dat ik het er geen 5 min volhield! Kijk die slome... Langzaam ben ik mijzelf gaan tegenspreken. Dan zei ik tegen mijzelf misschien denken die mensen wel dat ik net 10 km heb gedaan en nu aan het uitlopen ben... Nu denk ik (als ik er al aan denk) Ja ja dames en heren zie mij eens even een potje sportief zijn (0;

Ik durfde geen rokken aan of een jurk. Ik durfde niet alvast alleen aan een tafeltje te gaan zitten. Je merkte het niet. Maar ik was erg verlegen en onzeker. Het is allemaal weggegaan.

Jezelf tegenspreken en blijven proberen. Je vriendin omkopen als ze meegaat doe jij iets terug voor haar. Of laat haar meegaan en daar koffie gaan drinken. Ben je niet helemaal alleen.
Bloody_Mary schreef:
04-04-2019 23:41
Ik denk niet dat je iets aan je aantal vrienden moet doen maar aan je angststoornis, dit is toch niet gezond?
Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar waar staat dat ze een angststoornis heeft? Dat is nogal wat.
vivautrecht85 schreef:
05-04-2019 06:03
Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar waar staat dat ze een angststoornis heeft? Dat is nogal wat.

Angststoornis is een zwaar woord, maar als je door je eigen gedachten en beren op de weg zien , zo belemmerd bent dat zelfs zoiets eenvoudig als een sportles volgen niet lukt.. Dan zou ik daar toch iets aan proberen te doen.
Kan je partner niet een keer mee naar aquazumba?
Dan is het nieuwe er net een beetje voor je af
aliva schreef:
05-04-2019 07:30
Angststoornis is een zwaar woord, maar als je door je eigen gedachten en beren op de weg zien , zo belemmerd bent dat zelfs zoiets eenvoudig als een sportles volgen niet lukt.. Dan zou ik daar toch iets aan proberen te doen.
Ook zeer herkenbaar.
Zelf heb ik ook wel last van bepaalde (sociale) angsten.
Wil niet zozeer van een angststoornis spreken.
Het speelt me echter wel parten, net als mijn ASS en ook ADD.
Je verhaal klinkt heel bekend en ik heb ook weinig echte goede vriendinnen.
Ik zit hier soms ook best mee.

Ik heb helaas geen tips voor je.
Misschien helpt het als je ziet dat je hierin niet alleen bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven