Loyaliteitsconflict
woensdag 10 april 2019 om 10:33
Zoon (13) heeft binnenkort iets van een auditie waarbij er slechts 1 ouder aanwezig mag zijn. Zijn vader en ik zijn gescheiden en hij vindt het heel moeilijk om te kiezen wie hij mee wil nemen. Ik heb al aangegeven dat ik het echt niet erg vind als hij met zijn vader wil gaan en dat hij moet kiezen wat voor hem in die setting het meest fijn voelt, maar voor hem voelt het toch als kiezen tussen papa en mama.
Ik heb ook aangegeven dat hij ook iemand anders kan meenemen (oma), maar dat vindt hij ook geen goed idee.
Hoe kan ik hem helpen?
Ik heb ook aangegeven dat hij ook iemand anders kan meenemen (oma), maar dat vindt hij ook geen goed idee.
Hoe kan ik hem helpen?
woensdag 10 april 2019 om 13:10
Ik lees vooral dat jij het een probleem vindt en je druk maakt misschien heeft hij het daar ook wel moeilijk mee en voelt hij dat?
Je ben vokral bezig een probleem te maken terwijl je niet eens weet wanneer het is, daar zou ik dan eerst eens achteraan gaan. Vervolgens moet je stoppen met alles voor je zoon en je ex in te vullen.
Dus kijk eerst wanneer de auditie is. Is die in het weekend van vader, dan gaat vader mee, is het in het weekend van jou dan ga jij. Liegen of verzwijgen zoals je het zelf noemt vind ik echt niet kunnen en een totaal verkeerd signaal naar zoon.
Verder vind ik dat je dit probleem niet het probleem van je kind moet maken. Jullie zijn de ouders, probeer hier als volwassenen uit te komen zonder je kind er tussen te plaatsten. Als hij duidelijk aangeeft dat hij jou mee wil nemen ipv vader meld dit dan bij je ex en laat het niet via je zoon lopen.
Ik snap best dat het lastig is. Ik heb ook een niet zon fijn contact met mijn ex. De kunst is echter wel je eigen gevoel niet op de kinderen te projecteren en ze tussen jullie in te zetten. Blijf de volwassene en laat je zoon kind zijn.
Maak vooral duidelijke afspraken voor de toekomst zodat het voor jezelf en ook voor zoon duidelijk is in de toekomst.
Je ben vokral bezig een probleem te maken terwijl je niet eens weet wanneer het is, daar zou ik dan eerst eens achteraan gaan. Vervolgens moet je stoppen met alles voor je zoon en je ex in te vullen.
Dus kijk eerst wanneer de auditie is. Is die in het weekend van vader, dan gaat vader mee, is het in het weekend van jou dan ga jij. Liegen of verzwijgen zoals je het zelf noemt vind ik echt niet kunnen en een totaal verkeerd signaal naar zoon.
Verder vind ik dat je dit probleem niet het probleem van je kind moet maken. Jullie zijn de ouders, probeer hier als volwassenen uit te komen zonder je kind er tussen te plaatsten. Als hij duidelijk aangeeft dat hij jou mee wil nemen ipv vader meld dit dan bij je ex en laat het niet via je zoon lopen.
Ik snap best dat het lastig is. Ik heb ook een niet zon fijn contact met mijn ex. De kunst is echter wel je eigen gevoel niet op de kinderen te projecteren en ze tussen jullie in te zetten. Blijf de volwassene en laat je zoon kind zijn.
Maak vooral duidelijke afspraken voor de toekomst zodat het voor jezelf en ook voor zoon duidelijk is in de toekomst.
woensdag 10 april 2019 om 13:14
Dit is de beste reden dat papa dus meegaat.Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 11:08Overigens is dit evenement een thuiswedstrijd voor de vader dus is er ook iets voor te zeggen dat zijn vader dan dus meegaat.
woensdag 10 april 2019 om 13:33
Maak je het niet te groot? Het is "maar" een auditie, niet de daadwerkelijke uitvoering.
Verzwijgen of afzwakken lijkt me een heel slechte zaak, dan kan hij daarna zijn ei erover niet kwijt bij zijn vader.
Ik zou de activiteiten in het weekend laten bij de ouder bij wie hij is. Voor deze en toekomstige activiteiten.
Verzwijgen of afzwakken lijkt me een heel slechte zaak, dan kan hij daarna zijn ei erover niet kwijt bij zijn vader.
Ik zou de activiteiten in het weekend laten bij de ouder bij wie hij is. Voor deze en toekomstige activiteiten.
woensdag 10 april 2019 om 15:07
Als vader hem een bezwaard gevoel gaat geven dat hij lang moest wachten en blabla dan kan hij beter niet mee gaan dat is ook niet fijn voor zoon. En het kan spannend zijn voor zoon om auditie te doen dus dan kan het beste de ouder mee die hem kan supporten en niet iemand die de heletijd loopt te klagen en hem een kut gevoel geeft. Zo te lezen kan jij dus het beste mee gaan
woensdag 10 april 2019 om 16:18
Je maakt het groter dan het is.
Onze kinderen wilden in zulke situaties ook niet kiezen, en wij zijn gewoon bij elkaar. Wij wisselden gewoon af.
Dat je zoon het nog steeds moeilijk vindt om te kiezen betekent niet dat hij liever jou erbij wil hebben. Hij wil gewoon beide ouders erbij hebben.
Niet zo moeilijk doen, je maakt het hiermee alleen maar moeilijker voor hem.
Onze kinderen wilden in zulke situaties ook niet kiezen, en wij zijn gewoon bij elkaar. Wij wisselden gewoon af.
Dat je zoon het nog steeds moeilijk vindt om te kiezen betekent niet dat hij liever jou erbij wil hebben. Hij wil gewoon beide ouders erbij hebben.
woensdag 10 april 2019 om 18:56
Denk ik ook.lisa_ schreef: ↑10-04-2019 16:18Je maakt het groter dan het is.
En als je hem niet wil laten kiezen. Kies dan voor hem.
woensdag 10 april 2019 om 19:34
woensdag 10 april 2019 om 19:35
Dit is iets anders dan de sport waarmee hij meedeed met het kampioenschap, dit is in een mooi theater, dus die vlieger gaat helaas niet op
woensdag 10 april 2019 om 19:38
Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
woensdag 10 april 2019 om 19:40
Dit is uniek genoeg om daar inderdaad met z’n tweeen te gaan zitten. Dat gebeurt trouwens ook wel bij andere gebeurtenissen als afzwemmen of examensMargjeM schreef: ↑10-04-2019 19:01Als er twee ouders mee mochten waren jij en vader daar allebei in de zaal gaan zitten?
Ik zie dat ouders die bij elkaar zijn ook gewoon heel vaak voor de meest praktische oplossing kiezen en gewoon afwisselend aanwezig zijn en niet per definitie altijd gezamenlijk.
woensdag 10 april 2019 om 19:46
Als mijn zoon iets te doen heeft in het weekend dat hij bij zijn vader is, vraag ik aan vader of dit past. Indien niet (door werk) doe ik het. Meestal zijn die activiteiten ook eerder bij mij in de buurt want hier is thuis, school en sport.
Als vader kan, doet hij het meestal wel. Als zoon mij verkiest zoals bijvoorbeeld bij een medische ingreep, doet zijn vader daar gelukkig niet moeilijk over. Wel wil zoon dan graag dat ik dit met zijn vader bespreek.
Als vader kan, doet hij het meestal wel. Als zoon mij verkiest zoals bijvoorbeeld bij een medische ingreep, doet zijn vader daar gelukkig niet moeilijk over. Wel wil zoon dan graag dat ik dit met zijn vader bespreek.
mrsniceguy wijzigde dit bericht op 10-04-2019 19:49
0.44% gewijzigd
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
woensdag 10 april 2019 om 19:46
Door de manier waarop je erover praat (omdat jij iets voelt) voed je juist een loyaliteitsconflict. Zie je dat echt niet?Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 19:38Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
•
woensdag 10 april 2019 om 19:58
Ik ken jou niet, ik ken je kind niet en ik ken je ex niet.Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 19:38Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
Ik kan er uiteraard enorm naast zitten, maar mijn gevoel is dat jij veel meer bijdraagt aan het loyaliteitsconflict dan jij zelf aanvoelt.
Ik zou je zoon adviseren om met een neutraal iemand te praten over deze gevoelens en keuzes. Niet een goede vriend of familielid, maar een echt neutraal iemand. Zoals een mentor, of sportcoach of leeftijdsgenoot.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 10 april 2019 om 20:09
Whut? Hoe kom je op het idee!Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 10:43Nee, niet echt. Ik zou wel aan zoon kunnen voorstellen om de auditie voor vader te verzwijgen
Zeg tegen zoon dat jij buiten op hem wacht terwijl hij auditie doet en papa dus mee de zaal in kan.
woensdag 10 april 2019 om 20:31
Ik probeer mijn kinderen mee te geven dat ze altijd hun eigen keuze mogen maken en dat ze zich vooral niet bezwaard moeten voelen dat ze eventueel op teentjes trappen - en voor zover het de mijne betreft: ik heb er geen last van. Dus een keuze voor de/een ander is voor mij op geen enkele manier kwetsend.
Dat heb jij volgens mij ook gedaan. Nu moet je zoon zich nog echt helemaal vrij voelen om zelf te kiezen.
Dat heb jij volgens mij ook gedaan. Nu moet je zoon zich nog echt helemaal vrij voelen om zelf te kiezen.
woensdag 10 april 2019 om 20:41
Maar toch zegt hij dat niet.Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 19:38Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
Het idee van zelf laten kiezen is goed maar het is dat hij dat moeilijk vindt.
Juist daarom zou ik hem niet laten kiezen maar gewoon zeggen dat de ouder bij wie hij dat weekend is mee naar de auditie gaat.
woensdag 10 april 2019 om 20:50
Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 19:38Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
Je creëert het wel. Het is een puber en hij gaat iets heel spannends doen en JIJ belast hem met een onmogelijke keuze. In een normaal huwelijk zou je als ouders even overleggen wie er gaat als je merkt dat je kind er niet uit komt. En in de situatie van een scheiding is zo’n keuze sowieso veel moeilijker voor een kind want je voelt je als kind verantwoordelijk voor het teleurstellen van de andere ouder, dat is vrij duidelijk bij je zoon, alleen al uit wat je hier schrijft. Slechte zaak.
Die vrijheid die je hem geeft om te kiezen, die wil hij helemaal niet, dat is een belasting. Snap je dat niet? Jullie moeten als ouders voor hem zorgen en dat doe je nu niet. Wees een volwassen meid en ga met je ex overleggen wie van jullie er gaat. Gewoon zoals je als ouders doet.
woensdag 10 april 2019 om 21:08
Je creëert wel:Elastiekje22 schreef: ↑10-04-2019 19:38Ik creëer niks, geef hem alle ruimte om zelf te kiezen wat hij wil. Maar ik denk inderdaad te weten dat hij liever met mij gaat. Is het zo raar dat ik mijn kind goed genoeg ken om dat soort dingen in te schatten?
je hebt het er over het te verzwijgen
je drukt hem zo op het hart dat jij het niet erg vindt niet gekozen te worden, dat je het voor zijn gevoel wel erg moet vinden.
(Kinderlogica, als ik maar hard genoeg denk dat ik niet bang ben in het donker, dan ben ik niet bang)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 10 april 2019 om 21:11
Ik denk dat jij je gevoel even moet uitschakelen.
Jij begrijpt dat jouw zoon een loyaliteitsconflict heeft. Je weet dat je hier niet met je ex over kunt spreken. Vertel je zoon nogmaals dat jij het prima vindt als hij met zijn vader gaat en laat hem de keuze maken.
woensdag 10 april 2019 om 21:13
Hier ben ik het helemaal mee eens. Juist door op alles zó de nadruk te leggen veroorzaak je dat loyaliteitsconflict.nlies schreef: ↑10-04-2019 21:08Je creëert wel:
je drukt hem zo op het hart dat jij het niet erg vindt niet gekozen te worden, dat je het voor zijn gevoel wel erg moet vinden.
(Kinderlogica, als ik maar hard genoeg denk dat ik niet bang ben in het donker, dan ben ik niet bang)
woensdag 10 april 2019 om 22:29
Als hij zegt “ik weet niet wie ik mee wil hebben omdat ik niet kan kiezen” is het toch logisch dat ik dat beantwoord met de boodschap dat hij gewoon moet bedenken wat het het meest fijn vindt in die specifieke situatie en dat ik er totaal geen moeite mee heb als hij daar alleen met zijn vader naar toe gaat. Wat ik overigens ook echt meen, ik wil dat hij zich daar ontspannen voelt met de ontsteuning die hij het liefst in die specifieke situatie heeft.nlies schreef: ↑10-04-2019 21:08Je creëert wel:
Ik snap oprecht niet wat ik anders had moeten zeggen.
Maar de stelregel, ben je bij papa dan gaat papa mee en ben je bij mama dan gaat mama mee, is bij nader inzien de beste oplossing. Overigens is hij dat weekend bij zijn vader, dus die ga ik vragen om met hem mee te gaan.
woensdag 10 april 2019 om 22:36
Mijn dochter heeft onlangs meerdere spannende auditie momenten gehad. Ze koos in alle gevallen dat mama mee moest. (Hoewel niet daadwerkelijk bij de auditie want niet toegestaan)
Geen probleem. Niet voor mijn man, niet voor mij. Dochter had dit nodig dus faciliteren we dit.
Waarom vind hij her zo moeilijk zn gevoel te volgen en te zeggen wat hij wil? Jullie kunnen toch allebei mee en eventueel samen wachten tot auditie klaar is. (Op de gang)
Als je dat samen weet te rooien, is dat de beste support die je je kind kind geven. Beter dan nu steggelen wie er mee ‘mag’
Geen probleem. Niet voor mijn man, niet voor mij. Dochter had dit nodig dus faciliteren we dit.
Waarom vind hij her zo moeilijk zn gevoel te volgen en te zeggen wat hij wil? Jullie kunnen toch allebei mee en eventueel samen wachten tot auditie klaar is. (Op de gang)
Als je dat samen weet te rooien, is dat de beste support die je je kind kind geven. Beter dan nu steggelen wie er mee ‘mag’