Je moet niet vetter worden

13-04-2019 16:49 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net een knallende ruzie achter de rug na wat begon als een ontzettende leuke dag. Mijn vriend en ik hadden net wat issues over ons sexleven uitgepraat op een goede en volwassen manier omdat ik door deze issues wat onzeker werd.

We raakte in gesprek over een foto aan mijn muur waarop hij vindt dat ik er mooi uitzie waarop ik opmerkte: jeetje was daar wel een stuk slanker maar zat ook zo niet lekker in mijn vel toentertijd. Hij zei hierop terwijl hij mij recht in de ogen aan keek: je bent goed zoals je nu bent maar je moet niet vetter worden, waarop ik hem verbaasd aankeek en hij daarop zei ik meen het hoor!

Ik vond het echt een klote opmerking ook omdat ik een normaal gewicht bij mijn lengte heb en ik echt niet wist waar dit nu ineens vandaan kwam, en het voor mij echt uit het niets kwam.

Ik vroeg hem waarom hij dit zei of hij mij te dik vindt? Eerst zei hij dat hij het niet meende en zelf ook niet wist waarom hij dit zei. Toen probeerde hij het bij mij neer te leggen dat vrouwen zeuren over hun gewicht en hij dat niet erg vindt dat ze te zwaar zijn, toen ging het ineens over zijn ex die daar ook altijd over zeurde. Ik zei hem: ik zeur nooit tegen jou over mijn gewicht behalve dat ik mij wat onzeker in bed ging voelen door bepaalde dingen.

Waar ik zelf een gruwelijke hekel aan heb is dat iemand iets zegt wat een ander kwetst en het daarna ontkent wordt of het bij jou neerlegt alsof het ineens mijn probleem is.
Het enige wat ik wilde weten is waarom hij dit zei. Dat kon ik mij dus niet vertellen. Het ontaarde in een vette ruzie en hij is gelukkig weggegaan.

Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet.
Want ik ben echt niet onzeker over hoe ik eruit zie, ik heb mezelf geaccepteerd hoe ik ben, zorg goed voor mezelf, eet goed.
Ga niet mee in zijn suikerverslaving ook omdat het mij niets doet, vind het niet eens lekker. Maar toch zit het mij dwars, vooral dat “je moet niet vetter worden” want dan zegt hij toch eigenlijk dat hij mij vet vindt? Of ben ik nou gek?
Belg007 schreef:
13-04-2019 17:23
Hier heeft man 1 keer een opmerking in die richting gemaakt.

12 jaar later mag ie nog geregeld door 't stof.

Ik zal die opmerking toch écht nooit of te nimmer vergeten en ik herinner hem daar regelmatig fijntjes aan.

(Intussen ben ik overigens een paar jaar geleden effectief 20 à 25 kilo bijgekomen door medicatie.
Die levenslang is.
Daar heeft hij maar mee te dealen.

Of niet ... maar dan trapt ie 't zelf maar af.)
Djeezzz... leuk hoor, die oude koeien uit de sloot blijven halen. Hoe lang moet hij nog boeten? Oh wacht, ik vermoed dat hij levenslang gekregen heeft.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
RikM schreef:
13-04-2019 18:39
Vetter impliceert bovendien dat hij je nu al vet vindt. Dat klinkt niet lief.
Dat inderdaad.
Blijenvrij schreef:
13-04-2019 19:03
Dat zou ik maar eens doen, want iemand drukt zich 1 x onhandig uit en je gaat het gelijk uitmaken? Je maakt er wel een heel ding van zo. En je begon er zelf over.

Ik geloof er niets van dat je voldoende zelfvertrouwen hebt, wat je later ergens schrijft, want dan had dit je niet zo geraakt.
Dit is niet onhandig. Dit is denigrerend. En als zoiets ' er uit floept' weet je wel dat dit trekje er gewoon in zit. Dat zou voor mij de reden zijn om afscheid te nemen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Tja voor mij zou de relatie over zijn na zo’n opmerking. Ik vind dat zo denigrerend klinken, zo’n man is dan mijn type niet. En ik zou er te vaak aan terug denken denk ik, vooral tijdens intimiteit, dat haalt alle spontaniteit, en dat fijne gevoel van “helemaal jezelf kunnen zijn bij iemand” weg uit een relatie.
Sjaantje37 schreef:
13-04-2019 19:24
Maar hij is voor mij wel meer dan een botte vriend, ik bedoel we zijn intiem met elkaar en daarin wil ik mij goed voelen, en hoeveel zelfvertrouwen een mens ook heeft tegelijkertijd heb je ook je onzekerheden die op zo’n moment gevoed wordt. Daarbij generaliseert hij vrouwen heel graag, maar ik wil graag gezien worden als mens met mijn eigen gevoelens, emoties, normen en waarden en hoe je met elkaar omgaat en niet op een hoop gegooid worden met alle vrouwen omdat ik een vrouw ben en hij dat stereotypeert.

Vind het echt een hele lieve, zorgzame aantrekkelijke man, maar moet hier echt even over nadenken...
Yup, dat is er zo eentje met een boodschappenlijstje. Dat je dan opeens aan zou kunnen komen, of bijvoorbeeld je haar knipt, maakt dit soort types dan onvriendelijk. De vrouw-accessoire blijkt dan niet te doen hoe ze het willen, dus dan trappen ze er wat tegenaan in de hoop dat ie (oftewel de vrouw) het weer doet zoals ze willen.
Paarsebloem schreef:
13-04-2019 20:37
Yup, dat is er zo eentje met een boodschappenlijstje. Dat je dan opeens aan zou kunnen komen, of bijvoorbeeld je haar knipt, maakt dit soort types dan onvriendelijk. De vrouw-accessoire blijkt dan niet te doen hoe ze het willen, dus dan trappen ze er wat tegenaan in de hoop dat ie (oftewel de vrouw) het weer doet zoals ze willen.
Precies. Echt een keiharde no-go, en verbaast me helemaal niks gezien de uitspraken die hij al eerder heeft gedaan. Ik zou zo'n vent niet als levenspartner willen.
Heeft hij niet een beetje gelijk. Beetje objectief bekijken???
oudmannetje schreef:
13-04-2019 23:55
Heeft hij niet een beetje gelijk. Beetje objectief bekijken???
Sjaantje37 schreef:
13-04-2019 16:49

Ik vond het echt een klote opmerking ook omdat ik een normaal gewicht bij mijn lengte heb en ik echt niet wist waar dit nu ineens vandaan kwam, en het voor mij echt uit het niets kwam.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In bed is hij al niet veel aan en dan maakt hij ook nog lompe opmerkingen..ik zeg brei er maar een eind aan.
Een 'normaal' gewicht zegt niets.
Een lerares dieetleer ging onlangs naast een leerlinge van haar staan en liet ons raden wie het meeste weegt.
Ongeveer zelfde leeftijd, zelfde lengte en blijkbaar ook hetzelfde gewicht. En toch zag die leerlinge er heel anders uit. Leerlinge zandloper, lerares appelfiguur.

Je zegt zelf dat je jezelf hebt geaccepteerd hoe je bent. Dat klinkt heel anders dan dat je blij bent met hoe je er uit ziet.
Maar aangezien je niet veranderd bent sinds jullie elkaar leerden kennen vind ik zijn opmerking erg grof. Maakt hem heel onaantrekkelijk.
Het is totaal geen handige opmerking van hem. De woordkeuze is niet ideaal en dat hij het daarna omdraait en bij jou legt is niet netjes. Het gewicht van een vrouw ligt vaak gevoelig.
Wel vind ik dat als je relatie goed zit, je hierover moet kunnen praten. Zeker als blijkt dat je allebei een ander beeld hebt. Jij vindt dat je een goed gewicht hebt, hij vindt je misschien wat voller. Ik kan beide kanten daarin snappen. Jouw gewicht ligt in de gezonde norm dus is prima, maar je geeft ook aan een buikje te hebben en dat vinden sommige mensen misschien net weer meer dan gemiddeld.
Ieder mag daarin een mening hebben, maar die moet je dan vertellen zonder een ander te kwetsen en het bij de ander te droppen. Dus dat heeft hij niet handig gedaan.
Hadewychh schreef:
14-04-2019 09:12
Een 'normaal' gewicht zegt niets.
Een lerares dieetleer ging onlangs naast een leerlinge van haar staan en liet ons raden wie het meeste weegt.
Ongeveer zelfde leeftijd, zelfde lengte en blijkbaar ook hetzelfde gewicht. En toch zag die leerlinge er heel anders uit. Leerlinge zandloper, lerares appelfiguur.

Je zegt zelf dat je jezelf hebt geaccepteerd hoe je bent. Dat klinkt heel anders dan dat je blij bent met hoe je er uit ziet.
Maar aangezien je niet veranderd bent sinds jullie elkaar leerden kennen vind ik zijn opmerking erg grof. Maakt hem heel onaantrekkelijk.
Mensen hebben nu eenmaal verschillende vormen. Dat wil niet zeggen dat het geen goed gewicht is.
Als iemand van nature een appelfiguur heeft, dan zal er heel wat aan te pas moeten komen om een zandloper figuur te krijgen.

Dat 1 figuur meer sociaal gewenst is dan de andere wil niet zeggen dat de andere dan ongezond is.
En dat sociaal gewenste figuur verandert ook nog eens met de tijd. In de jaren negentig hadden talloze actrices anorexia, en moesten ze zo dun mogelijk zijn. Nu moet er juist weer grote billen gekweekt worden. Niet elk lichaam kan makkelijk naar het sociaal wenselijke lichaam van het jaar gebogen worden. Vandaar dat zelfs hele sportieve mensen nog borst vergrotingen en bilimplantaten nemen.

Dat er zelfs kunstmatig aan lichamen geboetseerd wordt, geeft wel aan hoe krankzinnig dit allemaal is.
Waarom is het relevant dat TO wel of niet dik is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij vindt je denk ik een stuk onaantrekkelijker dan vroeger maar wel nog steeds aantrekkelijk (op het randje). Zijn woordkeuze is denigrerend en hoef je echt niet te pikken. Maar dat verandert helaas niks aan mijn eerste zin. Overweeg je om er iets aan te doen?
Stel je eens voor dat hij naar die foto kijkt en zegt: wat zie je er daar mooi uit.
En dat to daarop zegt: ja, maar toen was ik ook 5 jaar jonger.
En dat hij dan zegt: hmmm, je moet niet ouder worden!

Het gaat niet om gewicht, het gaat ook niet om leeftijd.
Waar het wél om gaat?
Geef je complimenten of geef je kritiek?
En als je in een relatie bent met iemand en je wil ermee naar bed, beter geef je dan complimenten.
Maar misschien is het de kift van zijn kant...omdat híj hem niet meer omhoog kan krijgen en dan reageert hij dat op deze manier af op to.
viva-amber schreef:
14-04-2019 10:00
Waarom is het relevant dat TO wel of niet dik is?
Omdat ze het er misschien een beetje mee eens is? Je lichaam accepteren is iets anders dan er blij mee zijn. Het is een ontzettend lompe opmerking van die vriend maar als hij dit op een andere manier zou zeggen dan mag hij dit toch wel bespreken?
Stel dat ze 50kg was toen ze een relatie kregen en nu opeens 65kg weegt, wat allebei in de gezonde marge kan vallen, dan mag hij toch aangeven dat hij dat wat minder vindt?

Context is belangrijk en die weten we verder niet. Maar stel je voor dat je vriend veel aan zou komen omdat hij niet meer sport en vaak McDonald’s eet, dan zou je dit wel even bespreken toch?
tantejans schreef:
14-04-2019 10:16
Maar misschien is het de kift van zijn kant...omdat híj hem niet meer omhoog kan krijgen en dan reageert hij dat op deze manier af op to.
En dit.
Sooofff schreef:
14-04-2019 10:17
Het is een ontzettend lompe opmerking van die vriend maar als hij dit op een andere manier zou zeggen dan mag hij dit toch wel bespreken?
Hij zegt het op deze manier...dus nogmaals waarom is het relevant?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sooofff schreef:
14-04-2019 10:17
Maar stel je voor dat je vriend veel aan zou komen omdat hij niet meer sport en vaak McDonald’s eet, dan zou je dit wel even bespreken toch?
To sport en eet gezond...ze heeft een klein buikje vanwege de overgang.....maar nogmaals: waarom is dat relevant?
Ze eet niet ongezond en zit niet stil, ze is niet dik..en haar vriend doet nog steeds onaardig en bespreekt dingen ook niet op een nette manier.

Wat als TO echt dik was geweest dan had haar vriend aardiger kunnen doen..., wat, als, dan, maar allemaal niet zo relevant; wat je schetst is niet aan de orde.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-04-2019 10:42
38.58% gewijzigd
viva-amber schreef:
14-04-2019 10:38
Hij zegt het op deze manier...dus nogmaals waarom is het relevant?
Omdat hij haar gewicht best bespreekbaar mag maken als hij haar hierdoor minder aantrekkelijk vindt.
viva-amber schreef:
14-04-2019 10:39
To sport en eet gezond...ze heeft een klein buikje vanwege de overgang.....maar nogmaals: waarom is dat relevant?
Ze eet niet ongezond en zit niet stil, ze is niet dik..en haar vriend doet nog steeds onaardig en bespreekt dingen ook niet op een nette manier.

Wat, als, dan...allemaal niet zo relevant.
Als dit echt zo is en ze doet moeite om er goed uit te blijven zien dan hoort hij er niets over te zeggen. Maar ieder verhaal heeft twee kanten dus ik denk dat we er weinig over kunnen zeggen behalve dat hij het op een nettere manier kan aankaarten als hij het storend vindt.
Sooofff schreef:
14-04-2019 10:42
Omdat hij haar gewicht best bespreekbaar mag maken als hij haar hierdoor minder aantrekkelijk vindt.
Nee, dat vind ik niet, want het gewicht van to is niet veranderd sinds die 5 maanden dat zij elkaar hebben leren kennen.

Dus toevallig omdat hij een foto ziet van to van 5 jaar geleden mag hij dan nu ineens zeggen dat hij dát van toen mooier vond??
viva-amber schreef:
14-04-2019 10:39

Wat als TO echt dik was geweest dan had haar vriend aardiger kunnen doen..., wat, als, dan, maar allemaal niet zo relevant; wat je schetst is niet aan de orde.
Eens.
Bovendien heeft hij haar 5 maanden geleden leren kennen zoals ze nu is, dus dan komt zo'n opmerking wel ineens uit de lucht vallen.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
14-04-2019 10:47
Eens.
Bovendien heeft hij haar 5 maanden geleden leren kennen zoals ze nu is, dus dan komt zo'n opmerking wel ineens uit de lucht vallen.
Die 5 maanden heb ik overheen gelezen, dus in dit geval ben ik het eens dat hij er niets over hoort te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven