Konijntjes

16-04-2019 18:13 65 berichten
Hoi,

Mijn neefjes hebben 2 dwergkonijnen maar ze willen ze niet meer.
Nou wil ik ze wel adopteren. Ik heb in de tuin een stukje grond over van ongeveer 2 bij 2 meter. Is dat groot genoeg?
En hoe zit het met eten? Ik heb al een zak van die droge knabbels in huis gehaald en hoeveel groente/gras en hooi mag daar dan bij?
Tenslotte: drinkflesje of bakje water?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
16-04-2019 21:18
Schuilhok/nachthok hoeft niet groot te zijn, zolang ze maar buiten het hok de ruimte hebben een sprintje te trekken. Wel opletten voor roofdieren: hier gaan ze 's nacht het hok in met daaraan vast een dichte ren van 2 x 1 m. Belangrijkste is dat er 's zomers een plek is met permanente schaduw: konijnen kunnen niet goed tegen hitte (hier een plekje in de ren met stenen, dat permanent in de schaduw van een heg staat, daar was het zelfs vorige zomer nog goed te doen).
Niet alleen 's nachts oppassen voor roofdieren. Hier zat vorige week nog een sperwer op het tuinhek en ik woon gewoon in de randstad. Heb ooit een van mijn konijnen overdag in drie stukken teruggevonden in de tuin, dat gun ik echt niemand.
Konijnen onder toezicht in de tuin prima maar zonder toezicht zou ik het echt afraden.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
PiNuts14 schreef:
16-04-2019 21:27
Als het heel heet is, kan je naast voldoende schaduw ook meer bakjes water neerzetten en bijv bevroren flessen water in een handdoek wikkelen en bij ze neerleggen. Er bestaan ook ‘icepods’ maar mijn konijnen weigerden daar op of bij te liggen :twisted: Maak in ieder geval nooit de pootjes of de oren (of hele lichaam) nat, in vochtige vacht kunnen vliegen eitjes (bah) in leggen, en maden wil je echt niet hebben.

Maar los van alle doemscenario’s, geniet ook van je konijnen :)
Ik had vorig jaar ook bevroren waterflessen in de ren, maar die werden aangevallen door mijn konijnen 😄. 1 nacht heb ik mijn konijnen binnengehaald, omdat ik de dag erna een dag en nacht weg zou zijn, maar om 3 uur 's nachts kregen de dame en heer zo'n heftige echtelijke ruzie in het kleinere binnenhok, dat ik ze midden in de nacht weer in het buitenhok heb gezet, waar direct weer alles pais en vree was. Stomme beesten 😁.
Sowieso elke dag schoon maken en bij warm weer nog secuurder dan alles ivm de eitjes die in de kont gelegd worden.
Ik zou een overdekte ren nemen, gewoon op stahoogte. Kan jij er makkelijk bij en kunnen je konijnen naar buiten wanneer ze willen. Nachthok goed isoleren ivm tocht, lang genoeg zodat ze languit kunnen liggen en lekker veel stro. Waterdicht is vanzelfsprekend :)
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 21:36
0.53% gewijzigd
Ik wil ook een geïsoleerde nachtpon, heerlijk lijkt me dat :proud:
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Calamitycat schreef:
16-04-2019 21:35
Ik wil ook een geïsoleerde nachtpon, heerlijk lijkt me dat :proud:
:rofl:
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 20:48
Ik wil ook 2 konijntjes en heb een stukje van 6 vierkante meter waar ze dan kunnen, het is bij mij de bedoeling dat het hok gewoon altijd open staat. Is een standaard hok dan ook te klein? Ik weet ook nog niets over konijntjes maar wil wel graag meer leren voor ik ze in huis haal
ik zou ze zeker niet vrij laten lopen altijd want er zijn altijd roofdieren in de buurt, katten, roofvogels, marters etc.
zo’n standaardhok is alleen geschikt als nachtverblijf of ziektehok. Maar vergis je niet, konijnen zitten zelden in hun nachthok
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 20:54
Sinds wanneer is een konijn geen knaagdier meer??????
Dat van die vitamine C weet ik idd van mijn cavia's.
een konijn is nooit een knaagdier geweest
ook zijn ze bijzonder ongeschikt om een ‘band’ mee te krijgen, het zijn prooidieren. Konijnen zijn leuk maar niet om mee te knuffelen. wel om naar te kijken, mits ze ruimte hebben om konijn te zijn
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 21:39
0.35% gewijzigd
Moire schreef:
16-04-2019 21:16
Een konijn is een haasachtige. De rest die jij noemt zijn knaagdieren. Ander gebit.
gewoon heel ander diersoort
S-Meds schreef:
16-04-2019 21:37
een konijn is nooit een knaagdier geweest
ook zijn ze bijzonder ongeschikt om een ‘band’ mee te krijgen, het zijn prooidieren. Konijnen zijn leuk maar niet om mee te knuffelen. wel om naar te kijken, mits ze ruimte hebben om konijn te zijn
Ze willen ook niet opgetild worden.
Moire schreef:
16-04-2019 21:41
Ze willen ook niet opgetild worden.
nee dan gaan ze krabben en dan brengen mensen ze terug naar de winkel want hij is vals
Konijnen kan je trouwens ook zindelijk maken. Bij de ene kost het meer moeite dan de andere, maar het is wel mogelijk.

De mijne (die ik van jongs af aan had) kwam trouwens graag naast me liggen voor kriebels op zijn kopje en wangen. Maar als hij het zat was, kon hij ook gemeen bijten. Hij kwam ook als je hem riep (en met het bakje rozijnen schudde) :heart:
Labrujajoder schreef:
16-04-2019 21:14
En een haas is ook geen knaagdier???
En wat is een cavia dan???
En een hamster???
En een chinchilla???

Het zijn allemaal knaagdieren want ze hebben knaagtanden.

Verder luister ik niet meer naar deze onzin.
Een konijn heeft stifttanden en is absoluut geen knaagdier. Je kunt het wel onzin noemen, maar het zijn gewoon feiten.
Doubletree20 schreef:
16-04-2019 21:12
Inentingen tegen mix en VHS 1 zijn toch standaard 1 jaar geldig? VHS 2 was vroeger een half jaar geldig maar die heb je nu ook voor een jaar
Klopt, maar mijn DA vertelde van de shows en dat daar toch nog 2x per jaar enten verplicht is.
Ik heb mijn dames vorige maand laten enten, toen hebben we het erover gehad.
In augustus/ september hebben we er weer contact over en kijken we wat we doen. Zij gaat iig nog info halen bij oa de fabrikant en ik ga ervan uit ook bij collega DA-en.
Schijnbaar is men niet geheel overtuigd dat de enting ook geheel jaar beschermt tegen VHS 2 en wellicht zelfs 1.
In NL kan een lab een dood konijn testen op VHS, maar niet welk type. Ben ff kwijt of ze dat of in Duitsland of in Frankrijk wel kunnen.
Mocht ze in najaar ge-ente, zieke konijnen binnenkrijgen, dan laat zij ze iig testen in buitenland om zekerheid te zijn welk type VHS.
Ik ga iig niet besparen op die paar tientjes om mijn dames te beschermen, woon aan een bos -en heide gebied met veel vennetjes. Veel muggen en wilde konijnen en hazen.
Nope
PiNuts14 schreef:
16-04-2019 21:48
Konijnen kan je trouwens ook zindelijk maken. Bij de ene kost het meer moeite dan de andere, maar het is wel mogelijk.
Ik heb nog nooit onzindelijke konijnen gehad. In de ren staat een bak die ik dagelijks schoonmaak, daar plassen ze altijd op. Keutelen doen ze door de hele ren, meeste in die bak, maar ik veeg ook altijd de boel ff aan en op.

En nachthok gaan ze alleen in als het heel koud is, want dan zitten ze in het stro, verder zitten ze idd meestal buiten op de tegels.
TO scherm je hok goed af voor ratten, katten en andere rovers. Denk ook aan buizerds, als je dicht bij een natuurgebied woont.

Mijn konijnen zijn niet bang voor katten want ik heb ook katten, waar ze tussendoor lopen als ze los mogen hollen door tuin. Als ik er niet ben zitten de konijnen altijd in de ren en nooit alleen los met de katten. Vroeger liep mijn konijn ook met de honden los, ook alleen onder supervisie. Gevolg is wel dat ze niet meer bang zijn.
Konijnen zijn wel 1 van de leukste huisdieren om te hebben, uren kijkplezier gegarandeerd.
Maar het zijn geen knuffeldieren/ dieren om met (kleine) kinderen te zijn. Koop dan bij Intertoys een pluche exemplaar. Of een golden retriever, die kunnen tegen een stootje ;-)
Nope
Die van mij zat zelfs achter de katten aan, zowel die van m’n ouders als de buurkatten toen hij buiten met z'n vriendinnetje woonde. Hij rende er grommend achteraan :rofl:

Een van zijn vriendinnetjes heb ik niet helemaal zindelijk gekregen, zij plaste wel eens naast de toiletjes en keutels lagen altijd overal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven