Kinderen
alle pijlers
Autostoel voor opa's en oma's
woensdag 17 april 2019 12:00
Ik ben op zoek naar een autostoel voor mijn kind (15 maanden, 10 kg, 80 cm) die de opa's en oma's gezamenlijk kunnen gebruiken. Mijn schoonouders passen namelijk regelmatig bij ons thuis op en ouders wonen bij ons in de buurt en vangen kind incidenteel op (bijv. als achtervang bij ziekte). Niet nodig om voor allebei een eigen stoel te kopen dus het idee is 1 stoel kopen die bij ons blijft staan en die zij zo nodig in de auto kunnen zetten.
Maar... (schoon)ouders zijn al wat op leeftijd en bovendien niet heel technisch onderlegd. De stoel moet dus vooral licht in gewicht (goed in een hogere auto te tillen) en makkelijk in en uit de auto te halen zijn. In ieder geval een van de auto's heeft geen isofix, maar dat kan eventueel ingebouwd worden. Kosten maken niet zo heel veel uit, zolang het maar binnen het redelijke blijft.
Wie heeft er ideeën?
Maar... (schoon)ouders zijn al wat op leeftijd en bovendien niet heel technisch onderlegd. De stoel moet dus vooral licht in gewicht (goed in een hogere auto te tillen) en makkelijk in en uit de auto te halen zijn. In ieder geval een van de auto's heeft geen isofix, maar dat kan eventueel ingebouwd worden. Kosten maken niet zo heel veel uit, zolang het maar binnen het redelijke blijft.
Wie heeft er ideeën?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
donderdag 18 april 2019 12:33
Ik quote de anwb even betreft de autostoel van de Hema:
“Autostoeltje dat geschikt is voor een lange gebruiksperiode (9-36 kg) met lichte tekortkomingen wat betreft gebruik en tekortkomingen wat betreft veiligheid. “
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... -doorgroei
“Autostoeltje dat geschikt is voor een lange gebruiksperiode (9-36 kg) met lichte tekortkomingen wat betreft gebruik en tekortkomingen wat betreft veiligheid. “
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... -doorgroei
•
donderdag 18 april 2019 12:58
Het zal best een prima stoel voor gebruik zijn, maar het gaat er uiteindelijk om dat ie in een botsing ook veilig is. En dan zijn er veel veiligere stoelen.
zondag 21 april 2019 02:59
Marktplaats nooit doen. Je weet niet wat er mee gebeurd is en als ie bij een botsing betrokken is geweest kan het zijn dat ie niet (goed) meer beschermt. Sorry, maar ik snap opm als "het is maar een incidentele rit" of "het zijn maar korte stukjes" niet. Je draagt zelf toch ook je gordel bij incidentele of korte ritjes? Je rijdt toch ook niet incidenteel of voor korte stukjes rond met een borreltje teveel op? Waarom zou je dan wel het leven van je kind af en toe of kortstondig in de waagschaal zetten?
maandag 22 april 2019 13:32
Nee dat begrijp ik ook niet.mater_matuta schreef: ↑21-04-2019 02:59Marktplaats nooit doen. Je weet niet wat er mee gebeurd is en als ie bij een botsing betrokken is geweest kan het zijn dat ie niet (goed) meer beschermt. Sorry, maar ik snap opm als "het is maar een incidentele rit" of "het zijn maar korte stukjes" niet. Je draagt zelf toch ook je gordel bij incidentele of korte ritjes? Je rijdt toch ook niet incidenteel of voor korte stukjes rond met een borreltje teveel op? Waarom zou je dan wel het leven van je kind af en toe of kortstondig in de waagschaal zetten?
Net als dat je vaak ziet dat mensen meer dan duizend euro uitgeven aan een kinderwagen maar een goedkope autostoel kopen die slecht scoort op crashtests. De gevolgen van een slechte autostoel met een botsing zijn gigantisch. Van een minder handige kinderwagen is de impact veel minder.
maandag 22 april 2019 14:40
Dit is volgens mij logica die gekopiëerd wordt van motorhelmen - waar echt een kreukelzone in zit - die vertaald wordt naar kinderstoeltjes.mater_matuta schreef: ↑21-04-2019 02:59Marktplaats nooit doen. Je weet niet wat er mee gebeurd is en als ie bij een botsing betrokken is geweest kan het zijn dat ie niet (goed) meer beschermt.
Die vergelijking zal geen fabrikant tegenspreken want zo verkopen ze meer stoeltjes.
Een kinderstoeltje heeft volgens mij zelf geen bescherming die ook maar in de buurt komt van de stalen veiligheidskooi van een auto.
De functie van het stoeltje is zorgen dat het kind bij een botsing op zijn plek blijft.
Een gordel voor volwassenen heeft niet de goede afmetingen voor een kind.
En daarom wordt het kind in een plastic mal gesnoerd die ongeveer de vorm van het kind heeft.
Als jouw auto geraakt wordt door 1000 kilo staal met 60km/h komt je bescherming van de stalen veiligheidskooi van de auto, en niet van een dun laagje plastic. Je moet alleen wel op je plek blijven en niet als een kegelbal door die auto gaan vliegen. Daar is die stoel voor: snoer het kind vast in een stoel die ongeveer zijn maat en vorm heeft.
Kort gezegd: Het kind moet vooral op zijn plek blijven, en de veiligheid komt van de auto.
Kinderstoeltjes en maxicosis en kinderwagens worden zo goed gemaakt dat ze wel tien kinderen meekunnen. En zeker bij opa/oma is het beter om een tweedehandsje in de auto te plakken dan dat ze het overslaan 'omdat het maar een kort ritje is'.
M.a.w liever een tweedehands dan géén kinderstoel vanweg het gedoe.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
maandag 22 april 2019 21:44
Je kunt je beter druk maken of het kind wel goed in de gordel zit, dan of het stoeltje zelf maximaal positief uit de test komt.
Bij driekwart van de onderzochte kinderen in autostoeltjes zit óf het stoeltje zelf te los in de gordel, of zit het kind te los in de gordel.
Dan kun je wel het allerbeste stoeltje in de auto hebben, maar als de gordel niet goed zit klapt je kind alsnog tegen de voorruit.
Dus welk stoeltje je ook koopt, zorg dat opa en oma echt snappen hoe stoel en kind vastgesnoerd moeten worden.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/k ... afgesteld/
Bij driekwart van de onderzochte kinderen in autostoeltjes zit óf het stoeltje zelf te los in de gordel, of zit het kind te los in de gordel.
Dan kun je wel het allerbeste stoeltje in de auto hebben, maar als de gordel niet goed zit klapt je kind alsnog tegen de voorruit.
Dus welk stoeltje je ook koopt, zorg dat opa en oma echt snappen hoe stoel en kind vastgesnoerd moeten worden.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/k ... afgesteld/
maandag 22 april 2019 22:06
Idd!Ananas schreef: ↑22-04-2019 21:44Je kunt je beter druk maken of het kind wel goed in de gordel zit, dan of het stoeltje zelf maximaal positief uit de test komt.
Bij driekwart van de onderzochte kinderen in autostoeltjes zit óf het stoeltje zelf te los in de gordel, of zit het kind te los in de gordel.
Dan kun je wel het allerbeste stoeltje in de auto hebben, maar als de gordel niet goed zit klapt je kind alsnog tegen de voorruit.
Dus welk stoeltje je ook koopt, zorg dat opa en oma echt snappen hoe stoel en kind vastgesnoerd moeten worden.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/k ... afgesteld/
maandag 22 april 2019 22:07
Achterwaarts vervoeren is veel veiliger. Een kinderhoofd is relatief zwaar en bij een botsing komen er enorme krachten op de nek te staan, een klein kind kan daardoor intern onthoofd worden. Voor de rest heb je helemaal gelijk, goed vastsnoeren is echt een dingetje: geen dikke jas aan in de stoel, en max 1 vinger speling tussen kind en gordel.
Oh, en tot 18 kg is ISOFIX volgens mij veiliger dan bevestiging met de autogordel, juist ook omdat je m dan niet te los o.i.d. kan zetten.
Oh, en tot 18 kg is ISOFIX volgens mij veiliger dan bevestiging met de autogordel, juist ook omdat je m dan niet te los o.i.d. kan zetten.
maandag 22 april 2019 22:18
Ik weet niet wat voor stoel jij hebt maar in die van ons zit piepschuim. (Of spul dat daar op lijkt.) Van dat schuim dat ook in bijv een fietshelm zit, of in een motorhelm. Volgens mij is dat bedoeld om te helpen een schok te absorberen, en moet je een stoel (net als een helm) vervangen na een ongeval omdat er haarscheurtjes in kunnen zitten waardoor het niet (goed) meer absorbeert.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑22-04-2019 14:40Dit is volgens mij logica die gekopiëerd wordt van motorhelmen - waar echt een kreukelzone in zit - die vertaald wordt naar kinderstoeltjes.
Die vergelijking zal geen fabrikant tegenspreken want zo verkopen ze meer stoeltjes.
Een kinderstoeltje heeft volgens mij zelf geen bescherming die ook maar in de buurt komt van de stalen veiligheidskooi van een auto.
De functie van het stoeltje is zorgen dat het kind bij een botsing op zijn plek blijft.
Een gordel voor volwassenen heeft niet de goede afmetingen voor een kind.
En daarom wordt het kind in een plastic mal gesnoerd die ongeveer de vorm van het kind heeft.
Als jouw auto geraakt wordt door 1000 kilo staal met 60km/h komt je bescherming van de stalen veiligheidskooi van de auto, en niet van een dun laagje plastic. Je moet alleen wel op je plek blijven en niet als een kegelbal door die auto gaan vliegen. Daar is die stoel voor: snoer het kind vast in een stoel die ongeveer zijn maat en vorm heeft.
Kort gezegd: Het kind moet vooral op zijn plek blijven, en de veiligheid komt van de auto.
Kinderstoeltjes en maxicosis en kinderwagens worden zo goed gemaakt dat ze wel tien kinderen meekunnen. En zeker bij opa/oma is het beter om een tweedehandsje in de auto te plakken dan dat ze het overslaan 'omdat het maar een kort ritje is'.
M.a.w liever een tweedehands dan géén kinderstoel vanweg het gedoe.