Groep B Streptokokken-bacterie niet actief of toch wel?

16-03-2009 16:03 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nu bijna 40 week zwanger en gedurende deze zwangerschap meerdere malen blaasontsteking gehad. Een aantal weken terug is mijn urine op kweek gezet om te kijken of er misschien sprake was van GBS, Groep B Streptokokken. Er is toen vastgesteld dat op dat moment de bacterie niet actief was. Hartstikke mooi naturlijk maar dit is alweer 5 weken geleden. Vraag me echt af of het kan zijn dat de bacterie nu bijv. wel alsnog actief kan worden? Ben er nl net achter dat ik wederom voor de 4e keer, een blaasontsteking heb. Ook had de vk gezegd dat er alsnog een kans bestaat dat ik gewoon draagster ben (is tenslotte 1 op de 10 vrouwen zonder dat ze het weten). Wie o wie heeft ervaring met deze nare bacterie? Of kan mij er meer over vertellen?

gr marleen
Ik zou het je huisarts of vk vragen.
Hoi,

nav je vraag, ik ben net 3 dagen geleden bevallen van een zoon, terwijl ik ook draagster ben van de GBS bacterie. Mijn 1e bevalling is geeindigd in een spoed sectio, en mijn zoon moest opgenomen worden tengevolge van meningitis,ws veroorxaakt door de GBS.. Daarom ben ik nu bevallen met een zgn profylaxe, dan krijg je zodra je vliezen breken om de 4 uur een stoot antibiotica, tot aan de geboorte. Je moet wel in het ziekenhuis bevallen dan. Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en ook hierom vragen! Ook 24 uur ter observatie gebleven.

Probeer nog even een gesprek met je verloskundige te plannen.

Succes!
Ja het is een vreemd iets dat GBS. Ben ook draagster. Máár bij mij is nooit in urine de GBstreptokok gekweekt. Alleen op 1 moment tijdens zwangerschap en dan na inwendig onderzoek.

Ik had langdurig gebroken vliezen en dat maakt het er niet makkelijker op. Zoon werd uiteindelijk ziek geboren en gekweekt op E-coli. Wat weer de veroorzaker is van blaasontsteking, aldus mijn VK. Maar niet op GBS. Dat was wel een voordeel.

Ik ben nu 27 weken zwanger van de derde en ik krijg géén aparte behandeling. Ik drink liters cranberry om blaasontsteking te voorkomen. Als er verder niets aan de hand is kan ik dus volgens de VK gewoon bevallen.

En ik blijf het raar vinden....Maar ze zou het wel weten toch?!

Blijf alert en bespreek jou vragen eens met je VK. Ik ben ook benieuwd wat zij zeggen.

Groetjes Fleur
Hallo,

Ik ben ook draagster, kwamen ze achter na de geboorte van mijn dochter met 33w3d. Ze heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Dit vanwege de vroeggeboorte, verder had ze niets.

Na een jaar was ik weer zwanger en vanwege de vroeggeboorte was ik onder begeleiding van de gyn. Al vrij snel in het begin is gekeken of ik de bacterie weer had. Vanwege dit moest ik in het ziekenhuis bevallen (ook al zou het geen vroeggeboorte worden) en zou dan inderdaad vanaf het begin van de bevalling om de 4 uur een stoot AB krijgen. Met 34w4d braken mijn vliezen en 4 uur later was mijn zoon geboren in het ZH. Nadeel was dat ik eerst een tijd heb moeten wachten op een dokter om te kijken of ik echt aan het bevallen was. Tegen de tijd dat ik eindelijk aan het infuus hing, werd de baby al geboren en zo heeft hij dus niets gehad aan de AB. Hij was ook goed ziek. Uit voorzorg heeft hij een week AB gekregen. Gelukkig knapte hij daar goed van op en na 2 weken mocht hij mee naar huis. Nu is hij 7 weken en een heerlijk ventje!

Ik heb trouwens nooit een blaasontsteking gehad, als symptoom. Tijdens mijn 1e bevalling kwamen ze daar achter door een kweekje te nemen. En de 2e keer ook.

Heel veel vrouwen zijn draagster, maar niet bij iedereen wordt die bacterie actief. Ik hoop voor jou dat die ook niet actief gaat worden.
missmysterious31; ik las dat je bent bevallen. Gefeliciteerd!

Hoe is het nu gegaan?
Hey ladies,

ik ben ook 1 van de 5(!) vrouwen die draagster is van GBS. Ik ben nu 26 weken zwanger van onze derde. Na onze tweede heb ik veel vrouwelijke ongemakken gehad en toen ben ik in een medisch circuit terechtgekomen en daar is oa uitgekomen dat ik GBS heb. Alleen is het nog helemaal niet tot mij doorgedrongen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Nu was ik toevallig bij mijn huisarts en die wees mij erop dat ik wel aan de VK moest melden dat ik GBS heb. Nu weet ik bijna zeker dat die bij mij wel actief is (door wat kenmerken).

Gisteren ging ik op internet kijken over hoe en wat en daar schrok ik toch wel heel erg van... wat een droevige verhalen... nu weet ik ook wel dat het niet bij iedereen zo afloopt, maar het blijft wel in je hoofd spoken.

Volgende week moet ik weer naar de VK, dus dan ga ik het maar eens voorleggen. Ik wil dus wel een atibiotica-infuus krijgen, wat het protocol van de VK ook is. Zou het mijzelf niet vergeven als er anders wat zou gebeuren.

Ik zou dus ook nog graag andere reacties lezen van vrouwen die ermee te maken hebben gehad...

miss mysterious... hoe gaat het met je na de bevalling? En hoe is het met je kindje?

groeten,

GB3
Ik ben ook draagster van de GBS-bacterie. Ben er pas achter gekomen tijdens de bevalling van m'n eerste kind. Had toen langdurig gebroken vliezen en wegens niet verder vorderende ontsluiting, optreden van koorts bij mij en het verslechteren van de hartslag van de baby is toen tot een spoed-keizersnede overgegaan. Ze kwam ook redelijk ziek ter wereld, had ook koorts en na nader onderzoek bleek toen dat zij via mij besmet was met de GBS-bacterie. Uiteindelijk heeft ze een week op neonatologie gelegen aan een antibiotica-infuus. Gelukkig knapte ze snel op en mocht ze mee naar huis. Ze is nu een gezonde peuter van 2.

Tijdens de 2e bevalling, nu bijna 11 weken geleden, ben ik aan het begin van de bevalling gelijk aan een antibiotica-infuus gelegd. Het toedienen van antibiotica is het meest adequaat als de toediening minimaal 4 uur voor de geboorte van de baby is gestart, maarja het ligt er natuurlijk maar net aan hoe lang de bevalling duurt (zie het verhaal van Bieb). Bij mij duurde de bevalling "gelukkig" lang genoeg. Eigenlijk te lang, want weer geeindigd in een keizersnede i.v.m. niet vorderende ontsluiting, maar dat heeft niks met de GBS-bacterie te maken. Dochter 2 kwam helemaal gezond ter wereld, ze is nog wel geobserveerd door de kinderarts, dat moet geloof ik 48 uur lang, maar we waren toch nog in het ziekenhuis i.v.m. de keizersnede, dus dat was ook niet erg.

GB3, ik zou zeker aan de VK melden dat je draagster bent van de GBS-bacterie en vragen hoe zij hier verder mee omgaat.
De VK vertelde mij dat ik met 37 weken maar een plasje in moet leveren bij de huisarts om te onderzoeken of de GBS actief is. Maar omdat mijn 2e voor de 37e week is geboren heb ik er dus zelf op aangedrongen om het eerder te doen. Ik ga waarschijnlijk al met 35 weken met mijn plas naar de HA. Desnoods met 37 weken nog een keer.

Vind het trouwens ook wel raar... FleurtjeFee...

Bij mij is er ook nooit eerder urine gekweekt op GBS. Nooit aanleiding voor geweest ook, zoals een blaasontsteking.

Eerst maar zorgeloos verder zwanger zijn naar de 35 weken toe...

Hoe is het met de anderen?
Ik heb vorige week nogmaals gevraagd hoe het zat mbt GBS-draagster zijn.

En wederom; er volgt géén speciale behandeling als de zwangerschap verder goed verloopt.

Ik zei dus tegen de vk; dus als ik beval met 40 weken ofzo..dan is er geen vuiltje aan de lucht? Geen A.B oid?

Antwoord van vk: idd, dan hoeven wij niets te doen. Dan is het gewoon verder prima..

*mijn bek valt open van verbazing*

Ik word hier ZO onzeker van!!!!

Ik wil mensen(vk/huisarts) niet tegen me het harnas in jagen door het doordrammen hierover. Maar de gezondheid van mijn kind dan???

Ik heb al eens een doodzieke pasgeborene op mijn borst gehad en die is toen twee weken bij me weggehaald, rechtstreeks de couveuse in.

Úren daarna zag ik hem pas weer.

In een couveuse geklemd aan apparatuur&slangetjes.

Mijn mannetje die 9 maanden in míjn buik heeft gezeten, mocht ik nu door een gat 'aaien.'.

Afschuwelijk.

Maar goed, goddank heeftie het allemaal overleefd. En GBS is ook NIET bij hem gekweekt.

En bij alle kinderen waarbij moeder GBS draagster is, was dit wél zo.

Wellicht dat dit een wezenlijk verschil is?
Fleurtje Fee... wat vreselijk irritant dat je niet gehoord wordt. Ze (in dit geval VK) gaan er zo makkelijk mee om. In mijn geval precies hetzelfde hoor! En ik ben degene die zich inderdaad zorgen maakt om de gezondheid van mijn kindje. Ze doen er zo laconiek om.

Moet jij nog wel urine inleveren tegen het einde van de zwangerschap? Zat het bij jou toen bij je mannetje in de urine of in je vagina?

Misschien ligt het aan mij hoor (en ben ik ineens toch een dom blondje), maar als de bacterie in je vagina zit komt je kindje toch OOK met de bacterie in aanraking en kans op besmetting??? VK zei dat er dan niets aan de hand is... ik kan mij dat niet voorstellen. Ik voelde mij niet serieus genomen. Ze moest het zelf ook opzoeken in wat paperassen.

Hoeveel weken ben jij nu? Ik ben nu 27w4d.

In hoeverre kan je erop staan dat je aan een AB-infuus gelegd wordt ten tijde van de bevalling?

Fleurtje Fee, laten we hopen dat alles goed gaat komen en onze kindjes gezond ter wereld komen.
Hallo,

Ook ik ben draagster van de GBS-bacterie.. Net als iedereen van jullie. Bij mijn dochter is dit nooit naar voren gekomen en bij de zwangerschap van mijn zoontje wel..

Ik was 33 weken zwanger toen ik in rust harde buiken had en die langdurig aanhielden en ik had bloedverlies. De vk heeft me toen direct doorgestuurd naar het ziekenhuis, bleek ook al 1 1/2 cm ontsluiting te hebben. Ze wist niet of dit bij mijn zwangerschap hoorde (omdat het de 2e was) of dat de bevalling al aan het beginnen was. We wisten op dat moment nog niet dat ik draagster was/ben van de gbs-bacterie.

In het ziekenhuis ben ik toen onderzocht, 's nachts nog wakker geweest, van achteraf weeen, harde buiken. Ik moest ter observatie blijven.. Volgende ochtend was alles rustig en mocht ik naar huis toe..

In de auto kreeg ik verschrikkelijke buikpijn, herkende het ook absoluut niet als weeen.. Dit heeft echt de hele middag/avond geduurd. Om 16 uur heeft mijn man de vk gebeld, zij vervolgens de ambulance omdat ze in de file stond en ze het vermoeden had dat ik weeen had. Ze waren al op de hoogte van het ziekenhuis over mij. Het hele circus stond bij ons in huis, ben getoucheerd, bleek nog steeds 1 1/2 cm ontsluiting te hebben. Moest op de brandcard liggen en ben afgevoerd met sirene en zwaailichten. Man en dochter achterlatend omdat de oppas eerst nog moest komen. Mijn dochter was helemaal overstuur dat ik zo snel werd afgevoerd. Is daarna helemaal goed gekomen. Maar we moesten wel rekening houden met een vroeggeboorte. In het zkh werd ook besloten om ons zoontje geboren te laten worden. Couveuse stond al klaar.. Ze kwamen erachter dat ik koorts had en ik kreeg, net als jullie, een ab-kuur toegediend, 2 soorten. In het zkh bleek ik wel al 3 cm ontsluiting te hebben, en dat binnen een kwartier. (De redenen die ze opgaven om ons zoontje te laten komen: bijna 34 wk zwanger, 3 cm ontsluiting).

Door de ab-kuur werd mijn lichaam weer rustig, koorts zakte en de weeen waren ook weg.. Op dat moment erg frustrerend omdat je je erbij neerlegt dat je kindje te vroeg wordt geboren.

Na een week mocht ik weer naar huis, ze wilden me weer onder toezicht van de vk doen maar dat durfde ik niet meer. Ben dan ook al die tijd onder behandeling gebleven van de gyn. Maar zoontje werd dus niet te vroeg geboren.. Vanaf dat ik thuis was stond de tas klaar.. De weken gingen voorbij en de spanning bouwt zich op. Uiteindelijk was 1 gyn bereid om me in te leiden omdat ze me wel snapte (waren meer factoren die meespeelden met haar beslissing). Ons zoontje is uiteindelijk geboren met 38.6 wk. Helaas bleek hij na de bevalling te kreunen en dit kan wijzen op een hersenvliesontsteking.. Omdat het niet afzakte is de kinderarts erbij gekomen en is besloten om hem en mij vast te houden totdat de kweken duidelijk waren. Hij lag dus niet bij mij op de kamer. Wel lag hij in een open couveuse waar we makkelijk bij konden en zn overstappen gingen snel.. Na 1 dag lag hij al op medium care en na 4 dagen mochten we samen naar huis toe.

Maar die spanning zit er in hoor! Kan me dat zo goed voorstellen!

Wat ik me nog kan herinneren van de vk bij de nacontroles, is dat er 2 soorten zijn en de een is net wat gevaarlijker voor het ongeboren kind. Ik had de minst gevaarlijke variant. Ik ben ook onnodig bang gemaakt door een lompe vrouwelijke gyn.

De reden dat het in NL de zwangere vrouwen niet op testen is puur een geldkwestie.

Ik snap dan ook daadwerkelijk niet dat ze hier niet op testen! Iedereen hoort gewoon getest te worden op dit als ze zwanger zijn.

Fleurtje fee, laat je man ook alert zijn. Als jij verhoging/koorts/harde buiken e.d hebt kan het zijn dat de bacterie wel actief is.. Tenminste in mijn geval wel..

GB3, ik zou het gewoon vragen en als je in het zkh bevalt (hier geen ervaringen met thuisbevallingen ivm 2x medisch redenen) temperaturen ze je regelmatig. Zelf heb ik geen ab-kuur gehad toen ik ben ingeleid, daarna wel omdat mijn zoontje kreunde en het dus kon duiden op een hersenvliesontsteking.

Bij mijn zoontje is uiteindelijk niks uit de kweken gekomen en is er behalve wat verkoudheden en normale kinderziektes ook niks aan de hand. Een gezond knulletje van 1 is het inmiddels. Wel heeft hij ook een week lang 2 soorten ab gehad.

MissM31, ik heb in mijn zwangerschap 1x een blaasontsteking gehad en dit, zeggen ze, heeft bij mij geen verband gehad met de streptokok b.. Zelf denk ik het wel.
dank je wel voor je reactie mamavan2lievekids. Wat een verhaal en zo helder beschreven. Fijn dat alles goed gaat met je mannetje en jezelf!

ik hoop dat er meer vrouwen hun verhaal met ons willen delen. Je steekt er toch wel weer wat van op.

Fijne avond
De GBS is actief en moet dus in het ZH met antibiotica bevallen. Momenteel ook nog blaasonsteking en vandaag de tip van de cranberries gehad (las ik hier ook al). Dus morgen maar halen.

FleurtjeFee, ben je inmiddels bevallen? Moet volgens mij wel? Maar alles goed gegaan? Geen actieve GBS?

Nu maar afwachten wanneer hier de kleine zich aan zal dienen? Net zoasl oudste 2 eerder??? Zou ik prima vinden, ben het wel een beetje zat aan het worden. Grotendeels door de pijn in mijn bekken en in mijn SI-gewricht.

We'll see!
Nee, ik ben nog niet bevallen. Half juni uitgerekend! Het kan dus al wel...

Toevalling vandaag op het mei 2009 topic nog over gehad over GBS.

Daar zit ook een GBS draagster.

Hoe weet jij dat op dit moment de GBS actief is?

Vandaag is bijvoorbeeld bij mij in de urine wat leuco's aangetroffen wat kan duiden op een beginnende blaasonsteking. Begonnen dus weer met VIt C en cranberry.

Even copy/paste van wat ik schreef op het mei-topic:

Bij mij kwamen ze bij de vorige zws daar achter door mijn langgebroken vliezen.

Kind werd uiteindelijk ziek geboren máár werd gekweekt op de E-coli bacterie.

Mijn vk zegt: Het is toeval geweest dat je toen-en-toen werd onderzocht en op dát moment kwam uit dat je GBS-draagster bent.

In urine is nooit GBS gekweekt bij mij.

Had maw net zo goed niks kunnen uitkomen, aldus VK.

Ook zeggen ze: baby had E-coli. Das heel wat anders.

Dus geen redenen om bij deze derde baby gedurende de bevalling AB te geven, míts mijn vliezen niet breken voor ik weeen heb.

Al met al vind ik het nog steeds gek.

Maar het schijnt maar niet door te dringen bij de VK's/huisarts.

?

Ik begrijp niet dat mijn vk niet het zekere voor het onzekere neemt!!!

Want baby's kunnen zo ziek worden door deze streptokok.

Gisteren las ik weer een verhaal over ook een schijnbaar normale bevalling maar baby wel doodziek geboren.

En dat was door B-streptokok!

Maar die vrouw wist van te voren van niets.

Dan kan je er ook niets aan doen.

Hoe slecht zou het zijn om AB te krijgen ten opzichte van de risico's dat de baby tóch besmet word?

Ik ben tenslotte draagster.

Vk en huisarts zeggen beide dat de kans dat baby besmet word nihil is.

Dat is toch apart?

Ja, ik blijf er over doormalen.

En weetje? NIEMAND neemt de verantwoording als mijn kind straks wél ziek word.

Been there, done that.

Destijds met vorige zws zijn er ook tálloze medische fouten gemaakt. Je kunt medici helaas niet blind vertrouwen. Terwijl je toch denkt: 'zij zullen het wel weten,'

helaas. niet.
..Up..
Hoi FF

ik liep ook tegen een enorm hoge muur op... ik zat met dezelfde gevoelens zoals jij die beschrijft. Je gaat toch niet onnodig risico lopen, zou ik zo zeggen. Maar zoals bij jou de VK en de HA reageerden ging het bij mij ook.

Hoe ik nu weet dat ie actief is...? VK wilde dat ik met 36 weken urine zou inleveren. Ik heb toen direct gezegd dat ik dat dan eerder wilde doen, omdat mijn beide kinderen (dit is nr 3) te vroeg zijn geboren. Ik wilde eerder weten waar ik aan toe zou zijn. Mocht ik eerder bevallen wilde ik niet de stress hebben dat ik niet zou weten of t wel of niet actief zou zijn.

Dus door middel van het testen van mijn urine weet ik dat de GBS actief is en dat ik op dat moment ook een blaasontsteking heb. Daar een kuur voor gekregen. Weet het nu sinds vrijdag.

Gisteren met VK afgesproken wat nu het plan wordt als de bevalling begint. En dat is direct de VK bellen, erbij vermelden dat ik een actieve GBS heb en dan direct door naar het ZH waar ik zal bevallen met antibiotica, maar wel onder begeleiding van de VK (dat vind ik dan wel weer prettig).

Vandaag weer urine ingeleverd om te laten bekijken of de blaasontsteking weg is. Kon na 2uur vanmiddag bellen voor de uitslag. Maar door een jarige zoon ben ik dat helemaal vergeten, dus morgenochtend maar bellen.

Heb jij geen urine meer hoeven inleveren dan? Zou ik op staan als ik jou was. Héél vervelend dat je in de medische wereld soms zelf zooo op je strepen moet staan... Kom voor jezelf en je kindje op, want een ander doet het niet hoor! You go girl, zet hem op!
Zie nu dat je wel urine hebt ingeleverd met misschien beginnende blaasontsteking. Ik zou weer urine inleveren als ik jou was. Kijken of het nu een echte blaasonsteking is geworden. Want blaasontstekingen zouden ook kunnen worden veroorzaakt door GBS.

Kijk eens op de onderstaande link... ik vond de info erg helder beschreven. Daarin staat ook weer een link naar de website van de stichting GBS.

http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/gbs_001.htm

Hou je me op de hoogte hoe het gaat? Sterkte meid. Ik ben begin juli uitgerekend, maar doordat oudste 2 te vroeg waren ga ik ervan uit dat ik ook in juni zal bevallen (hoop ik ook, ben het wel een beetje zat...).

Succes!!!
Ik ben 4 weken geleden bevallen van mijn dochtertje. Toen ik 34 weken zwanger was, bleek tijdens een standaard controle uitstrijkje dat ik GBS-drager was. Ik ben ook bevallen met een profylactisch infuus met antibioticum.

Om je kind te besmetten, hoeft de bacterie inderdaad niet aantoonbaar te zijn in een urinestaal: de besmetting vindt nl. plaats in het geboortekanaal, dus de loutere aanwezigheid van de bacterie in de vagina maakt overdracht op de baby mogelijk. Sterker: dit zorgt in één op de 2 bevallingen voor besmetting van de baby. Besmetting leidt gelukkig echter maar zelden tot GBS-ziekte; in één op de 100 gevallen, als ik me goed herinner.

Als er door een extra risicofactor (zoals langdurig gebroken vliezen, actieve infectie tijdens de zwangerschap, eerder kind met gbs-ziekte,...) een verhoogde kans is op GBS-ziekte, wordt er normaal gezien een antibioticuminfuus tijdens de bevalling gegeven om besmetting van de baby iig te voorkomen.

Aangezien dit risico niet volledig ingeschat kan worden (zo heb ik zelf in de zwangerschap een blaasontsteking gehad, waarbij de veroorzaker destijds niet is geidentificeerd), was het protocol in het ziekenhuis waar ik beviel, om bij GBS-dragerschap áltijd preventief AB te geven tijdens de bevalling. Dit omdat besmetting van de baby op die manier eenvoudig en effectief voorkomen kan worden, terwijl de behandeling van GBS-ziekte bij de baby áls die zou optreden, een heel wat ingrijpender verhaal is (qua behandeling, kosten, enzovoorts... Om nog maar te zwijgen van de impact van zo'n ernstige ziekte op kind en ouders.).
anoniem_15275 wijzigde dit bericht op 08-06-2009 00:46
Reden: verduidelijking en typo's
% gewijzigd
up
GB3: Ja het is inderdaad een muur waar je tegen aan loopt. Op een gegeven moment voelde ik me een 'zeikerd' door er weer over te beginnen. En weetje? Het voelt nog niet goed. Ik ben echt ZO bang dat mijn zoon doodziek word geboren.

In mijn lijf op dit moment té veel adrenaline, en ik vraag me af of de bevalling uberhaupt wel uit zichzelf gaat beginnen....

Maar, aan de andere kant..als ik lees wat Koeka schrijft:

Besmetting leidt gelukkig echter maar zelden tot GBS-ziekte

Als er door een extra risicofactor (oa langdurig gebroken vliezen, actieve infectie tijdens de zwangerschap, eerder kind met gbs-ziekte) een verhoogde kans is op GBS-ziekte, wordt er normaal gezien een antibioticuminfuus tijdens de bevalling gegeven om besmetting van de baby iig te voorkomen.

En als je het zo bekijkt? Het is dus niet zeker. Sterker nog; ik heb geen kind met gbs-ziekte gehad, mijn vliezen zijn niet langdurig gebroken.

Dán nog denk ik ook dat het wel beter is om AB te geven gedurende de bevalling. Om alles uit te sluiten!

Vorige keer zaten er toch leuco's in de urine. Ben weer vollop aan de Vit.C en Cranberry. De vraag is nu: is dít een actieve infectie? Of beginnende?

Want dat is toch amper te checken?! Waarom dan toch niet kiezen voor AB???? Ik snap dat niet.

A.s woensdag weer naar VK en ik ga het WEER bespreken.

Met vk is nu alleen afgesproken dat ik direct mag bellen als mijn vliezen breken. Dus ook s'nachts.

Maar over het algemeen begint een bevalling met weeen.

Dus tegen die tijd.....en wanneer de vliezen breken.......

Je moet er toch niet aan denken dat het kindje word besmet én ziek word met alle gevolgen van dien.

GB3, je ook succes met de laatste loodjes!
Sterkte allemaal!

Hierbij een link met hele duidelijke informatie over alles wat GBS inhoudt:

http://www.nvog-documente ... b=116&fSelectedParent=117

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Hmm, link doet het niet goed; hier naar "verloskunde" gaan in linkerkolom en dan "verloskunde specifiek" en dan natuurlijk naar "groep B streptokok en zwangerschap"
dolfijntje01 wijzigde dit bericht op 07-06-2009 12:50
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:FleurtjeFee schreef op 03 juni 2009 @ 22:33:

Nee, ik ben nog niet bevallen. Half juni uitgerekend! Het kan dus al wel...

Toevalling vandaag op het mei 2009 topic nog over gehad over GBS.

Daar zit ook een GBS draagster.

Hoe weet jij dat op dit moment de GBS actief is?

Vandaag is bijvoorbeeld bij mij in de urine wat leuco's aangetroffen wat kan duiden op een beginnende blaasonsteking. Begonnen dus weer met VIt C en cranberry.

Hoe slecht zou het zijn om AB te krijgen ten opzichte van de risico's dat de baby tóch besmet word?

Ik ben tenslotte draagster.

Vk en huisarts zeggen beide dat de kans dat baby besmet word nihil is.

Dat is toch apart?

Fleurtjefee,

Dit is echt een volledig ongegronde uitspraak van je vk en huisarts. Kijk ook even op de site van NVOG (via de link in het bericht hierboven). De kans dat je baby besmet raakt is namelijk 50 procent! De kans dat je besmette baby vervolgens ook ziek wordt, is één procent. Dat is allesbehalve nihil..

Overigens snap ik niet goed dat je steeds spreekt van een al dan niet actieve infectie. Dat maakt nl voor de besmetting van de baby niet uit. Als je draagster bent en de bacterie aanwezig is in de vagina, is er een gerede kans dat die bacterie de baby bereikt, óók als jij op dat moment geen actieve infectie doormaakt.

Als je VK bij haar standpunt blijft, zou je kunnen overwegen om contact op te nemen met het ziekenhuis waar je zoontje destijds is behandeld en je twijfels voor te leggen aan de kinderarts aldaar.

(Als je in het ziekenhuis gaat bevallen, zou ik vantevoren al contact opnemen met de gynaecoloog daar om dit te bespreken.)
Koeka, nav je verhaal heb ik besloten om nu direct de vk te bellen. En heb haar letterlijk jou info doorgegeven.

Ik ben dan destijds op GBS gekweekt. Tóen had ik gebroken vliezen. Langdurig.

Kind heeft vervolgens nooit GBS gehad. Hij werd welliswaar ziek, maar werd gekweekt op E-coli.

Heel wat anders dus.

Daarnaast heb ik nooit GBS in de urine gehad.

De VK vertelde me nogmaals dat er voor mij écht geen reden is om te twijfelen.

Ik kan haar verhaal niet letterlijk na vertellen natuurlijk.

Maar haar verhaal vind ik wel aannemelijk. Hoewel ik diep in mijn hart altijd een beetje bang blijf natuurlijk. Het was zo afschuwelijk om toen een doodziek kind te baren. Twee weken op kinderafdeling gelegen en alle ellende van dien.

Ik ben blij dat ik iig mijn onzekerheid heb besproken. Want dáár zit het hm ook in natuurlijk.
FleurtjeFee,

Als je geen extra risicofactor hebt, wordt er doorgaans niet standaard AB gegeven, dat begreep ik ook al uit de GBS-protocollen van een aantal ziekenhuizen (oa Erasmus) die ik online heb gevonden. Die protocollen sluiten aan bij de benadering van de NVOG, die je via die al genoemde link kan vinden.

Dus wat dat betreft is de opstelling van je VK zeker niet uitzonderlijk. Ik beviel zelf toevallig in een ziekenhuis dat wat sterker op de preventie van overdracht was gericht, en dat vond ik zelf wel fijn (vooral voor mijn eigen gemoedsrust: ik kan nogal een stresskip zijn als het op dergelijke dingen aankomt ;)), ik denk ook wel dat je er vanuit kan gaan dat je VK weet wat ze doet, zeker nu je dit nog eens zo duidelijk hebt aangekaart.

Maar de stellingen dat de kans op besmetting in jouw geval NIHIL zou zijn, en dat het risico op besmetting alleen zou bestaan op het moment van een actieve infectie, zijn simpelweg onjuist, vandaar dat ik nog even reageerde

De kans op een baby met GBS-ziekte is echt klein, dus ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken.

Veel succes met je bevalling!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven