Gezondheid alle pijlers

YAZ anticonceptie

27-03-2009 14:38 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik wilde graag een anticonceptie pil waarbij ook de acne minder word (weg gaat) zoals bijvoorbeeld de Diane.

Maar de dokter vind de Diane een te zware pil en schreef mij Yaz voor, hij zei dat de Yaz er ook voor zorgt dat de acne minder word of weg gaat. Maar volgens mij is dat helemaal niet waar, ik lees er niets over op internet of in de bijsluiter. Weet iemand hier meer vanaf?

Oja en wat ik zo gelezen heb in de bijsluiter zitten er wel veel (ernstige) mogelijke bijwerkingen bij de pil..... dus ik ben benieuwd.

Nog meer mensen die de Yaz gebruiken? Ben namelijk wel benieuwd hoe anderen deze pil ervaren.
Geen ervaring met de Yasmine-pil (ik neem aan dat je die bedoelt?), wel met de Diane. Binnen drie maanden was ik acne-vrij; heb nog nooit zo'n mooi huidje gehad . Verder geen bijwerkingen gehad.
http://www.anticonceptiep ... anticonceptie/yaz/yaz.asp

Nee, t is iets anders, een pil zonder stopweek...? Geen ervaring mee, ik had er nog nooit eerder van gehoord.

Op die site staat trouwens:

"Het 24+4 systeem bevat een combinatie van twee soorten hormonen, oestrogeen en progestageen. Het progestageen heeft een positieve invloed op acne en voorkomt het vasthouden van vocht."

Maar waarom vertrouw je je huisarts niet?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ernstige bijwerkingen zal wel meevallen anders kwam het heus niet op de markt als anticonceptiepil. En ze bedoelt de Yaz 24+4, minder hormoonschommelingen etc. Wie weet helpt het wel.
zonder stopweek MET onttrekkingsbloeding. 4 placebo-pillen volgens de instructies.

Ik zou voor de gewone pil gaan, en die doorslikken.

Heb zelf geen ervaring met de YAZ, maar zou er niet voor kiezen obv de beschrijving. Tenzij je 24 pillen kunt slikken en weer verder kunt gaan met de volgende 24 zonder de 4 placebopillen te slikken en zo dus een onttrekkingsbloeding kan voorkomen.

Elke maand ongesteld terwijl je aan de pil bent is zooooo 2005
Mijn zus gebruikt de Yaz sinds 4 maanden en haar acne is idd helemaal weg! Wel is zij ca 3 kilo aangekomen. Maar verder is ze erg tevreden!
Belachelijk van je arts. De Diane is geen te zware pil.
Ik slik de Yaz sinds begin oktober. En heb nu volgens mij wel minder last van pukkeltjes, eigenlijk alleen nog tijdens die paar dagen dat je placebo-pillen moet slikken. Die gaan overigens bij mij linea recta in de prullenbak. Ga een beetje voor niets wat naar binnen werken. Ik ben er ook niet van aangekomen. Of het zou een kilo moeten zijn, maar ik zie niets zeg maar.

Verder ben ik er heel erg blij mee, na wat andere minder leuke pil-ervaringen.

Succes
.
Ja ik heb mijn huisarts al wel eerder gevraagd of ik de Diane mag proberen maar telkens schrijft hij me liever iets anders voor.

Ik slikte hiervoor de Yasmin.... en blijkbaar is de Yaz dus exact hetzelfde als de Yasmin, haha dan snap ik het nut er niet van in dat hij mij de Yaz voorschrijft als ik de Yasmin al heb. Misschien om mij tevreden te houden ofzo hahaha.

Op de site van Yaz staat inderdaad iets over dat het helpt tegen acne maar in de bijsluiter staat daar niks over vermeld. De dokter zei dat deze pil helpt acne te verminderen doordat de hormoonspiegel gelijk/constant/neutraal blijft (zoiets zei hij). Nah ik moet het nog maar is zien eigenlijk. Ik ben best tevreden over de Yasmin, weinig last van bijwerkingen etc. Alleen de puistjes blijven toch nog wel een beetje hangen, het is wel iets minder geworden.

Toch snap ik niet waarom je 4 dagen van die placebo pilletjes moet slikken, dan kan je toch net zo goed niets slikken of doorslikken?!
En ik las dat bij vrouwen die combinatiepillen slikken vaker borstkanker voorkomt en dat bij deze pillen roken nog gevaarlijker is ivm trombose etc. Het klinkt allemaal gewoon wat ernstiger zeg maar.
.
Ik dacht dat Yaz de Amerikaanse variant is van Yasmin. Zo te lezen is deze dus lichter ( reactie hierboven) De Yaz is erg populair in de VS wellicht vind je daarom geen nl gebruiksaanwijzing. Ik gebruik al 1,5 jaar de Yasmin, vind het een prima pil en weinig last van de bijwerkingen ( maar dat is personlijk ) Niet aangekomen, geen pijnlijke borsten, geen hoofdpijn, terwijl de Diane bij mij echt een drama was.
link naar onderwerp over yaz hier op het forum

Yaz is exact hetzelfde als de de yasminelle en bijna hetzelfde (zelfde stoffen iets andere samenstelling als de Yasmin)

Als reactie op bericht van Bengal iedere pil kun je doorslikken. (zo 2005 om dat niet te weten grapje!)

Bijlsuiter van Yaz is makkelijk te vinden google 'yaz bijsluiter' en het eerste zoekresultaat geeft de bijsluiter.

Om het makkelijk te maken (en te zien of info klopt)

bijsluiter Yaz

bijsluiter Yasminelle

bijsluiter Yasmin

gr loek
Hoi,

Ik ben op dit moment aan de Diane, maar ben vaak misselijk en erg moe. Zit erover te denken om over te stappen naar de Yaz of de Yasmin, alleen wil ik absoluut geen acne meer! Heb voor de Diane de microgynon gehad maar mijn acne ging daarmee niet weg. Sinds de Diane heb ik geen acne meer, maar zou toch graag naar een lichtere pil willen waarbij de acne wel wegblijft.

Heeft er iemand misschen ervaring met acne en de Yaz of Yasmin pil? (Heb t dan niet over pukkeltjes of jeugdpuistjes) Zou graag ervaringen van meiden horen die m zelf hebben geslikt, die bijsluiters vind ik niet echt betrouwbaar aangezien ze nooit de gevallen waarbij het niet werkte zullen bespreken.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Groetjes
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2018 23:55
Reden: spam
97.06% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven