Wie weet raad?

25-04-2019 18:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn verhaal kort proberen uit te leggen. 4 jaar geleden ben ik verhuisd naar het buitenland om daar te studeren. Nu ik mijn studie heb afgerond wil ik graag terugkeren naar Nederland omdat ik me daar natuurlijk thuis voel en Nederlandse ben.

Nu zit ik met het probleem dat het vrijwel onmogelijk is/lijkt om een woonruimte te vinden. Ik sta ingeschreven voor bij de woningbouw maar dat valt al af door o.a. de wachtrij.

Nu wil ik dus particulier een appartementje huren, maar omdat ik momenteel niet werk in Nederland kan ik dus geen inkomen aantonen, wat bijna overal een vereiste is.

Tijdelijk bij iemand wonen is geen optie omdat mijn moeder vorig jaar is overleden, en ik verder geen directe familie heb waar ik terecht kan. Ik ben verder niet perse op zoek naar een woning in een grote stad o.i.d, maar het liefst in Brabant of desnoods op de Belgische grens als dit wellicht makkelijker is?

Ik ben dus eigenlijk wanhopig op zoek naar een manier om toch aan een woning te komen en dacht misschien heeft hier iemand tips?
Tijdelijk in een studentenkamer of anti-kraak?
Vakantiewoning?

Een woongroep? http://www.woongroep.net/

Onderhuur?

tijdelijke kamer, daar heb je ook van die bureaus voor.

Oproepjes plaatsen op facebook etc.
Toevallig geen oude vriendinnen die je een weekje / paar weken kunnen opvangen?
Broers, zussen, neven, nichten, ...?

En anders ... Jeugdhotel / hostel / vakantie-park en van daaruit zo snel mogelijk een job én kamer zoeken.

Ook es rondkijken op samenhuis-projecten.
Daar zijn ze soms minder strikt, zolang je de huur maar betaalt.

Gewoon es op je Facebook smijten dat je onderdak zoekt?
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 25-04-2019 18:26
10.45% gewijzigd
Via Facebook zie ik regelmatig kamers met huisgenoten voorbijkomen. Dus via daar zoeken? En via Social media via je eigen netwerk in Nederland.
Heb je een rijbewijs, ben je afhankelijk van ov, wil je rustig wonen of juist in een stad, neem die beslissingen mee.
Wat heb je gestudeerd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Geen werk is geen woning, lijkt me logisch. Eerst werk zoeken en dán een huis net als iedereen.
In Belgie kom je sneller en makkelijker, goedkoper aan een particuliere woning. Kijk eens op immoweb.be.
minnimouse wijzigde dit bericht op 25-04-2019 18:30
5.77% gewijzigd
Btw hoe heb je je studie en leefkosten tot nu toe bekostigd? En is alles in Nederland gewoon doorbetaald? Dan heb je misschien recht op nabestaanden uitkering. Wat heb je verder voor financiële middelen?
Ik vrees een beetje dat je voor elke woonvorm inkomen moet aantonen. Ik moest dat zelfs toen ik op kamers ging. Is het een optie om tijdelijk bij andere familie/vrienden te logeren?

Sowieso als je nog geen baan hebt, is de vraag of het handig is om een huurcontract aan te gaan... Tenzij je natuurlijk een buffer hebt. Wellicht kun je dit dan inzetten als je tijdelijk op een kamer gaat waarbij de huur meevalt.
Heb je wel spaargeld? Dat je als verzekering voor de verhuurder een kamer een tijdje vooruit kunt betalen?
Zoek in de uithoeken: zeeland, Groningen, zuid-Limburg. Daar hebben ze relatief korte wachttijden. Anders idd een vakantiewoning of studentenkamer en van daaruit verder zoeken.
Ik ben jaren geleden tijdelijke verhuur/antikraak gaan wonen toen ik terug naar NL kwam. Geen idee of dat nog steeds kan zonder inkomen aan te tonen, maar wellicht het uitzoeken waard.
Ik reageer even zo in plaats van apart op iedere comment. Hoe ik mijn studie in het buiteland heb bekostigd, dit hebben mijn ouders gedaan. Financieel gezien heb ik genoeg buffer om het te kunnen betalen, en dat zeker voor laten we zeggen een half jaar, dus mijn probleem is niet echt het kunnen betalen, maar zo werkt dat helaas niet in Nederland. Uiteraard wil ik natuurlijk ook zo snel mogelijk gaan werken, ik heb Public Relations gestudeerd, dus gwn een internationaal diploma waarmee ik ook hier aan de bak kom.

Is het mogelijk om bijv een bungalow ofzo te huren tijdelijk, en dat dan als verblijf adres op te geven? Iemand die weet hoe dat ongeveer zit?
Via airbnb kan je ook voor langere tijd huren!
Is er nog ergens een vader?
Kan die iets betekenen?

Je tijdelijk in huis halen, eventueel tijdelijk borg staan, mee zoeken, ...?
Belg007 schreef:
25-04-2019 18:51
Is er nog ergens een vader?
Kan die iets betekenen?

Je tijdelijk in huis halen, eventueel tijdelijk borg staan, mee zoeken, ...?

Vader woont ook in het buitenland, die kan dus helaas niet garant staan of iets dergelijks. Borg etc is verder geen probleem daar helpt hij me uiteraard mee
Essiebessie92 schreef:
25-04-2019 18:49
Is het mogelijk om bijv een bungalow ofzo te huren tijdelijk, en dat dan als verblijf adres op te geven? Iemand die weet hoe dat ongeveer zit?

Je kunt je niet overal inschrijven als woonadres. Vraag dat dus na.

Kijk eens bij villex.nl of interveste, zij hebben antikraak-woningen of -kamers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zit met een vergelijkbare situatie, maar ik probeer om vanuit het buitenland te solliciteren via skype. Als ik dan een baan + contract heb, wordt het ook eenvoudiger om een huis te krijgen, dus dan ga ik pas remigreren. Misschien ook iets voor jou?
Jammer dat je geen zorg hebt gedaan of docent bent daar zit men om te springen en ik zie soms zelfs vacatures waarbij je de woning er bijna bij krijgt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven