Rust, reinheid, regelmaat ??!

27-03-2009 18:54 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aloha,

Sinds 7 weekjes zijn wij papa en mama van een prachtige zoon. Helemaal leuk, een kerngezonde kanjer . Het is ons eerste kindje, en we zijn echt nog superblanco voor wat betreft een soort van 'ritme' wat erin zou moeten komen. Niet dat er geen ritme is, het is er wel maar toch weer niet. Iedere dag is zo anders!

Sinds de laatste 2 weken is er een ritme gekomen in de nacht: 1 voeding rond 19.00 uur, 1 voeding rond 22/23.00 uur, een voeding rond 04.00 uur en dan weer rond 7 uur 's morgens. Dan overdags is het niet te peilen: onze zoon drinkt dan om de 2,5 uur. Of om de 3 uur of soms doet hij een reuzen-slaapje en zit er 4 uur tussen.

Ik geef borstvoeding, op verzoek, en ben ontzettend bezig te proberen te herkennen wat ons kindje wil op welke momenten. Bezig met slapen-voeden-spelen. Maar... kan iemand me vertellen of dit al ergens op begint te lijken???

Groetjes

Een onzekere mamma
Hoi Pippi,

Het lijkt zeker ergens op! Das lekker, dat je al een uur of 5 kan slapen (mits je na de late avond voeding naar bed gaat). Andere ouders met oudere kindjes kunnen dat lang niet altijd zeggen!

Ik geef ook volledig bv op verzoek, en hou ook in principe slapen / eten / spelen slapen aan. Maar zoals bij alles gaan dingen niet zoals je gepland had. En dan pas je je aan.

Je doet het dus prima, niet onzeker zijn, kijk naar je kindje!!

LF
Lees anders Rust en Regelmaat van Ria Blom. Heerlijk boek om wat puntjes uit te halen.

Voel jij je goed bij wat je beschrijft? Dan is het goed!
Je doet het hartstikke goed!!!!!

Ik heb een zoon van 8 weken en het is onze tweede kindje. Ook hier BV op verzoek. Dan zit er 4 uur tussen en dan maar een half uur....... 's Ochtends vaak een lange tijd maar 's avonds wil hij heel vaak en dat doe ik dan ook maar.

Niet onzeker zijn want je doet het super!
Hai onzekere mama,

kan me goed voorstellen dat het moeilijk is. Want ik weet nog van mezelf dat ik het ook lastig vond hoor! Het is echt zoeken, zeker als je voedt op verzoek. Ik kan je daar helaas weinig tips over geven, omdat het consultatiebureau mij op een gegeven moment geadviseerd heeft het voeden op verzoek los te laten. Mijn dochter kwam erg vaak (ik had achteraf ook te weinig), waardoor er van iets anders op een dag nauwelijks iets kwam. Het voeden is toen aan striktere regetjes gelegd, waarbij er wél sprake werd van een ritme. Zeker toen er met een fles bijgevoed moest worden en dat al snel de volledige voeding werd.

Ik vraag me echt af of het nl. mogelijk is om een heel duidelijk en strak ritme te ontwikkelen met borstvoeding en zeker al zo snel? Als het mogelijk is een ritme op te bouwen met bv, dan zul je eerst nog wat weekjes verder moeten zijn denk ik. Met een fles kan dat veel sneller, omdat je nl. ook vrij zeker weet hoeveel je kind binnen krijgt en dat is altijd even voedzaam. Terwijl bv qua voedzaamheid nogal kan wisselen geloof ik.

Succes iig met een ritme vinden. Met drie maanden wordt het een stuk duidelijker iig. Hou je daar maar aan vast aan die magische drie maanden grens. Dan heb je echt veel meer overzicht al!
Gefeliciteerd allereerst! Ik herken het wel, inmiddels al een paar jaartjes geleden maar wat kun je onzeker zijn. Net als je denkt dat je een ritme te pakken hebt, bedenkt meneertje weer iets nieuws. Mijn advies: luister niet teveel naar anderen, zelf weet je instinctief heel goed wat juist is. Je kunt nu nog geen ritme hebben. Ik weet nog dat ik koste wat kost m'n kindje om 19 uur in z'n eigen bed wilde hebben. Nr. twee lag rustig tot 23 uur in de box te slapen met de tv aan. Je merkt er nu niets meer van. Dus: mijn advies (waar je niet naar zou luisteren ;) ): niet te druk maken om een ritme, dat geeft je kindje vanzelf aan, kun je niet sturen en vooral je verbazen over dat nieuwe leventje! Geniet ze!
Het boek van Ria Blom is inderdaad een goede tip!
Dat ritme zoeken begon ik ook vanaf een weekje of 10. Ik wilde mijn zoontje toch kunnen 'afleveren' met een soort van schema bij het kdv met 13 weken. Ook ik gaf bv - tot 17 maanden - en dat is toch best wel in te passen. Ik hield 2 daagjes de schema's van Gina Ford aan (de Tevreden Baby). Ik merkte wel dat hij wat vaker drinken nodig had en wat langer wilde slapen dan zijn 'voorschreef', maar ik had het alleen nodig om even zijn eigen ritme te ontdekken. En dat had ik al vrij snel door. Heerlijk, geen onzekerheid van 'heeft hij honger of is het nou slaap?'.

Ik kon eens weer wat plannen overdag omdat ik zo ongeveer wist wanneer er gegeten werd en wanneer geslapen.

Ja.... de schema's uit dat boek - mits flexibel gebruikt en goed kijken naar je kindje - kunnen een goede leidraad zijn.

Om een voorbeeld te geven van mijn ritme... ik startte de dag altijd met 7.00 uur voeden. Of hij nu om 2.00 uur of 5.00 uur voor het laatst had gedronken. Dan tankte hij zijn buik vol en kon ik een beetje inschatten hoe de dag ging verlopen (ook handig straks om te weten wanneer het kdv moet voeden en jij kolven). Hoe de schema's precies ook alweer waren voor die leeftijd weet ik niet meer zo goed - boek uitgeleend - maar hij was nooit langer dan 2 uur wakker. Kijk anders eens in de bieb.

Sterkte!
Hoi,

Thanx voor alle reacties! Ben nu ook zover dat ik na de voeding van 05.30 deze ochtend gewoon maar uit bed ga - ik kan niet meer slapen. Dan duik ik vanmiddag wel op de bank :D

Blij te lezen dat iedereen zoekt naar een bepaald ritme. Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het best zwaar! Had niet gedacht dat het makkelijk zou zijn, maar het is best hard werken, hihi.

Gelukkig is onze kanjer echt een schatje, een brede lach als ik hem uit zijn bedje haal, makes my day. Echt geweldig! En ook zo gaaf om te zien hoe hij (zo snel ook) nieuwe dingetjes doet/leert... Echt superlief. (maar dat is miss weer iets voor een ander topic?)

xx

Pip
Ik denk ook dat het best zwaar is pippilottax. In het begin ten minste. Rond drie maanden hebben de meeste ouders inene het gevoel van een beetje overzicht, dat alles nu veel beter 'past'. Soort gewenning treed in zeg maar. En na nog weer een aantal maanden gaat het ook qua zwaarte een stuk beter.

Ik kan het nu makkelijk zeggen hoor, want dochter wordt al bijna 4 en eigenlijk gaat het zo hard en wordt het zoveel makkelijker weer.

Het gaat strakjes vanzelf een stuk makkelijker, echt!
Sorry hoor maar ik vind dat boekje van Ria Blom eigenlijk helemaal geen aanrader.

Ik kreeg er het gevoel van dat ik constant op de klok moest kijken om te zien of ik wel op schema zat.

Volgens mij gaat het inderdaad veel meer om een herhaling van dezelfde gebeurtenissen en niet om op welke tijden dat precies gebeurt.

Ik kan alleen maar de tip geven dat je je eigen regelmaat moet maken waar je jezelf het lekkerst bij voelt.
Aan het boek van Tracy Hogg, Wat je baby vertelt heb ik echt houvast gehad.

Daar staat heel duidelijk een 'ritme' aangegeven, maar dan niet echt met tijden erbij. Zodat je inderdaad niet helemaal tureluurs wordt van het op de klok kijken. Maar er dus wél een regelmaat ontstaat.
quote:Pieta schreef op 29 maart 2009 @ 15:48:

Sorry hoor maar ik vind dat boekje van Ria Blom eigenlijk helemaal geen aanrader.

Ik kreeg er het gevoel van dat ik constant op de klok moest kijken om te zien of ik wel op schema zat.

Volgens mij gaat het inderdaad veel meer om een herhaling van dezelfde gebeurtenissen en niet om op welke tijden dat precies gebeurt.

Ik kan alleen maar de tip geven dat je je eigen regelmaat moet maken waar je jezelf het lekkerst bij voelt.Misschien heb ik het wel verdrongen, maar er staan toch helemaal geen schema's met vaste tijden in Bloms boekje? Wel haar theorie en de bekende volgorde slapen / eten / spelen.
ja precies, helemaal geen klok. Je leert juist heel erg naar je kind kijken met dat boek. Maargoed, ieder moet zijn eigen ding erbij voelen natuurlijk.
Hoihoi,

Ik heb het boekje 'Baby in een ritme' van Stephanie Lampe, wat mij betreft ook een aanrader.. je hoeft niet steeds op de klok te kijken, maar wel een volgorde aanhouden van slapen-voeden-eten. Er staan wel indicaties in, hoe lang een baby wakker kan blijven. Het gaat met name om onrustige baby's e.d., ik heb het aangeschaft bij een inbakerdoek .. en het werkt. Vandaag ging alweer heel erg goed, qua het begrijpen van onze zoon.. herkennen van slaapsignalen en communicatie-signalen - erg interessant! En het werkt, super!

Ik ga ook nog even kijken naar de boekjes die in jullie reacties werden aangeraden, lijkt me wel leuk om verschillende dingen te lezen hierover.

doeidoei

x

pip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven