Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Wat een prachtige afbeelding cc ❤️

Koettie, lijkt me moeilijk om iemand zo dichtbij te zien worstelen met het leven. Fijn dat ze is mee gegaan, hopelijk krijgt ze snel de hulp die ze nodig heeft.

Vind het juist mooi hoe hier passie voor de tuin en de natuur maar ook het leven met elkaar wordt gedeeld!

Moosey, fijn dat je even lekker in de tuin hebt kunnen rommelen. Wees wel zuinig op jezelf 😉

Wat een mooie foto’s komen er voorbij, lekker kleurrijke tuin heb je Koettie!
Duet, die Akeleien zijn prachtig! Heb er ook een paar heel donker paarse.

Weet niet meer van wie de palettuin is, helemaal leuk. Zeker als hij vol staat met planten. Ga je hem ophangen of zet je hem neer? Zag in Parijs ook een paar van dit soort verticale tuintjes, maakt gelijk sfeer!

Gisteren online een hele verzameling planten gekocht, moet alleen zo lang wachten voordat ze worden bezorgd 😕
Heb verschillende geraniums gekocht, monnikskap, vingerhoedkruid, leverkruid, hysop, bergamot, marjolein, veldsalie, druifkruid, blauw knoop en kruiptijm.
Helemaal los dus! 😄
Thanks foxy!

Vooral die geranium vind ik zo cool. Drie jaar terug waren het twee pluimpje, nu neemt het de tuin over. Vind ik het teveel trek ik het er uit en plant ik het ergens anders, groeit gewoon door. Paar weken terug een bij m'n zus neergezet en die bloeit nu ook. Dankbare plant, bloeit heel lang zolang je regelmatig de uitgebloeide bloemen eruit haalt. De hommels zijn er blij mee.
ik heb net een offerte gekregen voor mijn tuin, nou, dan mag ik de staatsloterij eerst wel winnen. Mehn, ik dacht dat ik voor max de helft klaar zou zijn.
Dat gaan we dus niet doen. Ik ga kijken of ik het anders kan gaan oplossen.
Koettie schreef:
29-04-2019 20:54
@Tuingravin. Tja ouders. Ze zijn heel lief op hun eigen manier maar echt steun heb ik niet van ze. En herken het vooruitzicht, m'n zusjes en ik zijn ook halve mantelzorgers voor m'n vader. Hij is diabeet wat vaak fout gaat en vergeet vaker dingen. Alle drie proberen we eens per week langs te gaan. Heb nu wel een betere band met hem dan vroeger, heb hem na de scheiding van m'n ouders een jaar of twee niet gezien. Volwassenheid en tijd heelt een hoop maar niet alles. Mijn moeder is echt een tof mens om mee naar de kroeg te gaan en om te shoppen. Verder is ze eigenlijk heel egoïstisch. Niet expres maar toch. Draait vaak om haar.

@CC, wat een prachtige plaat! Misschien een idee om ergens op te hangen? Simpel en elegant, echt prachtig. Ik hoop dat je vannacht een beetje kan slapen. Fijn dat je broer en jij elkaar kunnen steunen. Samen het afscheid voorbereiden lijkt me mooi. Het is idd een ooievaarsbek, Geranium macrorrhizum.

Egel net uit z'n hok gehaald, ze reageert nu tenminste. Toen ze net kwam ging ze in een soort winter-wen slaap. Daar is ze nu uit maar eten ho maar. Heb er een kwak pindakaas door gegooid, hopelijk werkt het.
Dank je :bigkiss:

De vogelafbeelding gaat hier zeker een plekje krijgen, ik vind 'em te mooi om er niets mee te doen.
Hoop dat je egel lekker gaat smullen van de pindakaas en wat actiever wordt.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
friezinnetje2014 schreef:
29-04-2019 21:36
ik heb net een offerte gekregen voor mijn tuin, nou, dan mag ik de staatsloterij eerst wel winnen. Mehn, ik dacht dat ik voor max de helft klaar zou zijn.
Dat gaan we dus niet doen. Ik ga kijken of ik het anders kan gaan oplossen.
Balen dat het zo tegenvalt. Hopelijk is er een andere oplossing via familie of vrienden of zo?
Purr-a-noia
Calamitycat schreef:
29-04-2019 21:44
Balen dat het zo tegenvalt. Hopelijk is er een andere oplossing via familie of vrienden of zo?
ja daar ga ik eens naar kijken en overleggen. Ik betaal geen 25 duizend euro voor een voortuin :O
@( OMG!
Ik had ook het plan een hovenier te laten komen om een flink aantal dingen in de achtertuin te laten doen. Ik vrees met grote vreze...
Purr-a-noia
Een schitterend plaatje CC

@Koettie, sterkte met de situatie en ik hoop dat je de juiste begeleider voor je zus gaat vinden.
Wat is je tuin al mooi gegroeid lekker sfeertje ook, een heel verschil met vorig jaar.

@Duet wat een prachtige Akeleien, precies mijn kleuren heb ze op mijn lijstje gezet.
Heel treffend wat je schreef over het ruimen van het ouderlijk huis heb er helaas ook ervaring mee.

@Apatura bedankt voor de linkjes, ik zal me eens verdiepen ik de maten. mijn regenpijp zit weggewerkt in de gemeente afscheiding dus moet even zien hoe ik dat kan oplossen.

@Foxymama heb je al eerder online planten besteld? Hoe groot zijn de plantjes dan die je krijgt geleverd? Online staat bijv wel vaak de potmaat aangegeven maar dan weet je nog niet hoe groot de plant is. Zou je er misschien een foto van willen maken? :-$
25000??!! :O

Ik weet het ook nog niet, nog nooit eerder gedaan. Zal foto’s plaatsen als ze binnen zijn.
Calamitycat schreef:
29-04-2019 21:59
@( OMG!
Ik had ook het plan een hovenier te laten komen om een flink aantal dingen in de achtertuin te laten doen. Ik vrees met grote vreze...
ik had een nieuw tuinhuis met carport, opnieuw straten/herbestraten, border maken, nieuw gras. Heb een grote voortuin hoor, ong 275m2 . Maar in geen 100 jaar dat ik daar zo veel geld aan ga uitgeven.
Ik ben vandaag de tuin in gegaan om te fotograferen. Daar kan ik helemaal in opgaan en ik word er altijd ontspannen van.

Schijnaugurk
Afbeelding

50 tinten groen... ;-D
Afbeelding

Viltige hoornbloem nu vol vrolijke witte bloemetjes. Op de achtergrond groot kaasjeskruid
Afbeelding

Akelei
Afbeelding

Afbeelding

De scheefkelk bloeit wel mooi maar niet zo uitbundig. Waarschijnlijk een iets te schaduwrijke plek
Afbeelding

De clematis bloeit eindelijk volop
Afbeelding

Reigersbek vandaag in een pot gezet
Afbeelding

Mijn broedkamertje voor stekjes :)
Afbeelding
calamitycat wijzigde dit bericht op 30-04-2019 00:19
1.47% gewijzigd
Purr-a-noia
29-04-2019 22:06
ik had een nieuw tuinhuis met carport, opnieuw straten/herbestraten, border maken, nieuw gras. Heb een grote voortuin hoor, ong 275m2 . Maar in geen 100 jaar dat ik daar zo veel geld aan ga uitgeven.
Snap ik. Ik vind het echt een enorm bedrag :O
Purr-a-noia
Mooi CC!
:hug:

@koettie, wat een leuke tuin en hopelijk eet Timide Tineke (zo heette ze toch) straks veel.

@cc, mooie plaat.

Hier opzoek naar tegels om en muurtje te bouwen kom ik deze 'tuin' tegen. Wat een trieste boel Afbeelding Maar goed ze willen de tegels eruit (gratis op te halen) dus misschien wordt het wel prachtig.

Hier groeit moestuinbak 1 enorm hard. De meeste planten voor bak 2 kunnen binnenkort naar buiten (en bak 3 moet ik nog maken/vullen). Moestuinen is leuk.
Verder trek ik nog steeds iedere week een aantal esdoorn zaailingen uit de grond, die zitten echt overal.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
29-04-2019 22:06
Wat een enorm bedrag! Komen er volgroeide geldboompjes in de borders? ;-)
Je zou nog een 2e offerte kunnen aanvragen, onze bouwoffertes scheelden soms ook de helft, ik hoop dat dit gewoon een dure is.

Mooie foto's zie ik weer langskomen. @cc jouw clemantis heeft ook een mooie kleur.
Ik zal woensdag wel een foto rondje doen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
ik heb nog een offerte lopen, dus die wacht ik nog even af, maar denk dat die zelfs nog duurder wordt. nou ja, ik heb van deze iig wel een ontwerptekening gekregen, die kan ik altijd weer gebruiken..
Friezinnetje, de tuin laten doen is idd wel heul erg prijzig...hopelijk vind je nog een goedkopere optie.
CC, mooie afbeelding!
Ik ga de echtelijke sponde maar es opzoeken, het is een lange dag geweest en manlief ligt al te knorren.
Een hele goedemorgen, nog nooit gepost in dit topic maar ik lees al geruime tijd mee. Moet zeggen dat ik altijd erg blij wordt van al dat groen en jullie manier van denken over tuinen.
Zelf hebben wij een tuintje achter en voor een Delftse stoep. Langzaam maar zeker wordt het steeds meer naar mijn zin en ook steeds groener. Zal er later uitgebreider over vertellen, voor nu heb ik een vraag:
Achter bestaat uit tegelpad van poort naar tuindeur, een grasveld en langs de schuttingen (vd buren, ik had een heg genomen maar dat zou mij nu de halve tuin kosten) en rondom het gras brede stroken met planten en bloemen.
Nu willen wij een zitje maken in de tuin en het liefste zou ik dat op gras doen maar ik ben bang dat dat heel snel lelijk en modderig word. Ook omdat wij de lichtste (nog) niet zijn en dan de stoel poten die door het gras prikken etc.
Zie ik dat verkeerd en zou ik gewoon ern terras van gras kunnen maken of is de beste optie toch tegelen en wat plantenpotten er op te plaatsen ook?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto’s van de tuin in bloei :heart:

Ik vind 25000 euro ook een enorm bedrag voor je tuin Friezin O_O
Voor iedereen een groene tuin
Wow friezin, wat een geld. Maar ook, wat een gigantische tuin, als dat alleen al je voortuin is. Valt mijn tuintje van 30m2 bij in het niet :p
Ik zat te twijfelen of ik deze week al het een en ander in de moestuin zou zetten, maar zo te zien gaat het nog wel aardig koud worden. Wacht ik nog maar even braaf tot ijsheiligen.
Afbeelding

Elfenbloem (epimedium) bloeit ook goed :daisy:
Voor iedereen een groene tuin
DDDoekje schreef:
30-04-2019 09:31
Een hele goedemorgen, nog nooit gepost in dit topic maar ik lees al geruime tijd mee. Moet zeggen dat ik altijd erg blij wordt van al dat groen en jullie manier van denken over tuinen.
Zelf hebben wij een tuintje achter en voor een Delftse stoep. Langzaam maar zeker wordt het steeds meer naar mijn zin en ook steeds groener. Zal er later uitgebreider over vertellen, voor nu heb ik een vraag:
Achter bestaat uit tegelpad van poort naar tuindeur, een grasveld en langs de schuttingen (vd buren, ik had een heg genomen maar dat zou mij nu de halve tuin kosten) en rondom het gras brede stroken met planten en bloemen.
Nu willen wij een zitje maken in de tuin en het liefste zou ik dat op gras doen maar ik ben bang dat dat heel snel lelijk en modderig word. Ook omdat wij de lichtste (nog) niet zijn en dan de stoel poten die door het gras prikken etc.
Zie ik dat verkeerd en zou ik gewoon ern terras van gras kunnen maken of is de beste optie toch tegelen en wat plantenpotten er op te plaatsen ook?
Welkom :)
Ik vrees dat het gras er niet mooier van wordt. Ook is het lastig dat, als je moet maaien, dat je dan steeds het hele zitje weg moet halen.
Al eens aan een vlonder gedacht?
Purr-a-noia
GroenTuintje schreef:
30-04-2019 12:01
Afbeelding

Elfenbloem (epimedium) bloeit ook goed :daisy:
Hij is bij mij toch opeens weer gaan groeien, ik had te hard geroepen dat hij verdwenen is. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven