Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
De waar- en waarom-fase hebben we hier nog niet gehad. We zitten wel al maanden in de 'wat is dit?' fase. Ze vraagt het bij doodnormale dingen die ze prima weet, dus ik geef meestal een raar antwoord.

"Wat is dit?"
"Een koe"
"Neeeeeeee, dat is een sok!"
Haha Fiona, dat doet mijn zoon dus ook. Zo grappig.

We kijken Casper en Emma op safari. Zoon zegt: ik ook olifanten kijken.

Dus ik zeg, we moeten maar een keer naar de dierentuin.

Zoon: schoenen aan!!!! En rent al naar de gang.
:lol:

Hier stond peuter ook na Casper & Emma zijn zwemluier uit de la te trekken om naar het zwembad te gaan.
@Aaaane, fijn om je bericht te lezen. Welke pufjes gebruikte je? Wij hebben nu pufjes maar hopen daar juist door de maatregelen en de xyzal vanaf te komen. We gaan eerst eens een mnd 2x per dag Xyzal geven en kijken hoe het gaat.

@Vosje, wat vervelend dat het jou niet heeft geholpen, wat waren jouw symptonen? Hier vooral veel hoesten, benauwdheid, tranende ogen en verstopte neus.

De waar fase is hier ook al een tijdje in volle gang. Tussendoor herhaalt ze ook vaker waar iedereen is. Oh en het vervoersmiddel is ook heeeeeel belangrijk. Als haar vader op het werk is herhaalt ze regelmatig dat hij met de fiets is.
Ik ben wel benieuwd naar jullie eventuele antwoorden op deze vragen: ;-)
  • Waarom moet je werken?
    Wat is bidden? - En in het verlengde daarvan: Wat is God?
    Waarom ga je dood?
    Waarom heb jij een bh aan?
Stelt peuter die vragen morgenstond?? Hier een kleuter met dat soort vragen.
Werken moet om geld te verdienen en omdat ik dat leuk vindt, maar al vindt je het niet leuk moet het toch.
Sommige mensen geloven in een god, dat die de wereld heeft gemaakt en alle mensen helpt. Geloof jij dat mama? Nee ik niet. En jij? Ja ik wel, want iemand moest alles toch maken. Maar ik geloof niet dat hij iedereen kan helpen met probleempjes oplossen.
Doodgaan gebeurd als je oud bent of heel superziek. Dat hoort erbij, net als geboren worden.
En een bh heb ik aan omdat mn borsten anders wiebelen en dat dan pijn doet.
Op kinderniveau een eerlijk antwoord geven is naar mijn idee het beste.
Morgenstond_ schreef:
01-05-2019 11:11
Ik ben wel benieuwd naar jullie eventuele antwoorden op deze vragen: ;-)
  • Waarom moet je werken?
    Waarom ga je dood?

Waarom moet je werken?
- Omdat ik mij anders verveel. Koken, zorgen voor jezelf en/of anderen en jezelf en/of anderen gelukkig maken is ook werken. Ook al krijg je er geen geld voor.

- Dat is heel hard hopen dat iemand anders iets voor je oplost of helpt op te lossen. God is hoop hebben, voor mensen die denken dat ze dat nodig hebben. Voor een andere opinie kan ik opa en oma aanraden.

Waarom ga je dood?
- Omdat organen een levensduur hebben. Net als de oude oven (we hebben net een nieuwe) kan het zijn dat organen door veelvuldig gebruik opraken. De organen van de ene zijn eerder op dan die van een ander. Soms raken organen ook onherstelbaar beschadigt en dan ga je ook dood. Soms kan je organen vervangen.

- Omdat de maatschappij dat netjes vindt. Oma heeft een bh aan omdat ze anders in de Vogezen haar tepels kunnen zien.

Mijn nichtjes en neefjes hebben hierna meestal meer vragen. Ik beantwoord alles, voor zo ver ik kan :)
Funnymiss, ja, mijn peuter stelt die vragen. Hij is nu 3 jaar + 2 maanden oud. Hij vraagt het altijd met een aanleiding hoor. Als ik zegt dat ik moet werken vraag hij waarom. Ik zeg nu vaak 'omdat ik dat met mijn collega's heb afgesproken'. Al zou hij misschien inmiddels wel snappen dat geld nodig is voor dingen, omdat hij nu soms met zijn gespaarde geld wat koopt.

Bidden was naar aanleiding van het feit dat we een Moskee zagen. Dus peuter vroeg wat je daar kon doen en ik zei dat je daar kan bidden voor een God. Maar toen moest ik dus uitleggen wat dat was en hoe leg je dat nou uit voor een peuter ;-)

Doodgaan had ik ook aan oud + ziek gekoppeld. Voelde ik me gisteravond mega beroerd, zegt peuter: Alleen oude mensen mogen doodgaan. Arm kind, moet nog even uitleggen dat niet alle ziek hetzelfde is.

Ha, voor de bh had ik ook ivm het wiebelen. En toen vroeg hij natuurlijk waarom borsten niet mogen wiebelen :P

Mijn antwoorden lijken wel erg op de jouwe! Maar soms zijn dingen zo'n begrip (zoals bidden of God) dat het moeilijk uit te leggen is. Voor het bidden hem ik hem richting z'n opa en oma verwezen, haha, die bidden wel.
GC, jij hebt ook leuke antwoorden! Die van bidden en God vind ik heel duidelijk.

Maar zou je dat van de Vogezen en oma ook zo aan jouw peuter uitleggen? Beetje gevaarlijk met oog op wat peuter aan oma zegt :P
Morgenstond_ schreef:
01-05-2019 11:34
GC, jij hebt ook leuke antwoorden! Die van bidden en God vind ik heel duidelijk.

Maar zou je dat van de Vogezen en oma ook zo aan jouw peuter uitleggen? Beetje gevaarlijk met oog op wat peuter aan oma zegt :P

Ja dat zou ik ook zo aan peuter uitleggen :-$ De ene oma zal er om grinniken en de andere snapt het niet.
Dat god en kerk gebeuren vind ik ook lastig hoor.
Onze oudste is 6 en daar dus wel mee bezig, want sommige klasgenootjes doen wel communie volgend jaar. Wij hebben besloten dat zij dat niet doet, maar ze mag daar zelf gerust een ander idee over hebben en, om de goede redenen (dus niet om de mooie jurk en het feest), evt wel communie doen.
En op die manier probeer ik alle (levens) vragen te beantwoorden, eerlijk, maar zonder een mening op te leggen. Voor alle ik-word-er-gek-van vragen gooi ik er meestal een beetje humor in, of ik vraag: wat denk je zelf? Vaak hebben ze zelf een heel plausibel antwoord.
GlitterCupcake schreef:
01-05-2019 08:59
Oh ja de ‘waar is’ fase, daar zitten wij al maanden in. Het lastigste is op de snelweg langs een graafmachine rijden en peuter niet helemaal snapt waar die graafmachine is gebleven.
Ow dat ligt dus niet aan mijn kind haha. Die snapt inderdaad niet dat die motor niet naast ons blijft rijden.
Ik heb een vraag. Dochter wil sinds drie dagen niet meer slapen overdag. Ik kondig het van tevoren aan, ze gaat ook gewoon mee naar boven, maar zodra ik haar wil uitkleden of ze echt in bed moet begint ze te huilen en klampt ze zich aan me vast.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ze kan eigenlijk nog niet zonder, want is echt niet te genieten aan het eind van de dag. Moet ik het maar gewoon niet meer proberen en het middagslaapje voortaan weglaten? Ik wil met het oog op de avonden ook niet laten zien dat ze haar zin krijgt door zo te huilen. Ik wil dit drama namelijk niet ook 's avonds krijgen.
fiona2018 schreef:
01-05-2019 13:08
Ik heb een vraag. Dochter wil sinds drie dagen niet meer slapen overdag. Ik kondig het van tevoren aan, ze gaat ook gewoon mee naar boven, maar zodra ik haar wil uitkleden of ze echt in bed moet begint ze te huilen en klampt ze zich aan me vast.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ze kan eigenlijk nog niet zonder, want is echt niet te genieten aan het eind van de dag. Moet ik het maar gewoon niet meer proberen en het middagslaapje voortaan weglaten? Ik wil met het oog op de avonden ook niet laten zien dat ze haar zin krijgt door zo te huilen. Ik wil dit drama namelijk niet ook 's avonds krijgen.
Misschien niet zo de nadruk op slapen leggen? Dat ze even gaat rusten en ook nog even een boekje mag lezen als ze wilt. Als ze echt moe is, valt ze miss nog wel in slaap. Anders slaapje om de dag proberen? Of na drukke dag/ochtend.

Inmiddels hier de ervaring dat als ze echt niet willen slapen, dat ook niet gaat gebeuren overdag. Een ander rustmomentje inbouwen!
pavo07 schreef:
01-05-2019 13:13
Misschien niet zo de nadruk op slapen leggen? Dat ze even gaat rusten en ook nog even een boekje mag lezen als ze wilt. Als ze echt moe is, valt ze miss nog wel in slaap. Anders slaapje om de dag proberen? Of na drukke dag/ochtend.

Inmiddels hier de ervaring dat als ze echt niet willen slapen, dat ook niet gaat gebeuren overdag. Een ander rustmomentje inbouwen!
Ik wilde haar net ook een boekje geven om te lezen maar die werd uit mijn hand geslagen :roll: Misschien moet ik me er ook niet zo druk om maken, want elke dag een uur drama schiet ook niet op. Ik hoop alleen dat het slaap-drama zich beperkt tot de middag en dat ze dat niet ook 's avonds gaat doen. Maar volgens mijn man ben ik een doemdenker :sarcastic:
Hoe oud is je dochter ook alweer Fiona? Misschien haar toch de keuze geven in plaats van het aan te kondigen? En hoe laat gaat ze nu naar bed? Kan dat eerder in de avond?

Je zou ook nog zo'n slaaptrainer kunnen proberen. Zie, 'wekker' slaapt ook, ga jij nu ook een dutje doen?
Ze is precies 2,5 jaar. Ze sliep van 13-14.30 en gaat om 19.00 naar bed. Dat zou eventueel wel eerder kunnen.

Ik zou haar inderdaad de keus kunnen geven, maar ze ging net wel keurig mee naar boven. Pas boven werd het echt een drama.
Misschien realiseert ze zich boven pas dat ze dan echt moet gaan slapen. Kan je achterhalen waarom ze niet wil slapen? Soms is het zó lastig erachter te komen waarom iets moeilijk gaat. Onze peuter vindt tandenpoetsen niet leuk en dat doen we nu met een filmpje. Maar dan vragen we of hij z'n mond open doet en dat doet hij dan niet. Nu zijn we erachter - en dat heeft echt wel even geduurd - dat hij z'n mond niet open wil doen omdat hij dan het geluid van het filmpje niet goed meer hoort. Het kan dan dus eigenlijk heel simpel zijn.

Je bent bijna uitgerekend toch Fiona? Dus voor jou is het wel fijn om even rust te hebben? ;-) Eventueel samen in bed gaan liggen?
fiona2018 schreef:
01-05-2019 13:08

Zoon is niet makkelijk in bed te leggen dus tegenwoordig probeer ik te zorgen dat we of rondje met buggy doen als hij moet slapen of we in de auto zitten.
Ik ben nu 34 weken zwanger, maar ik heb dat rustmoment op de dag echt nodig. Misschien maar proberen om samen te gaan liggen, desnoods op de bank. Ik ga maar gewoon vragen of ze wil slapen. Auto is niet echt een optie, vind het ook zonde om doelloos rond te rijden en ze valt niet zo snel in slaap. In de buggy zit ze al maanden niet meer.

We zijn net een rondje gaan wandelen voor wat boodschappen in de stad, maar ik merk echt dat ze doodop is. Voortaan doen we dat dus maar in de ochtend.
Ik zorgde gewoon dat ik dan net daarvoor boodschappen deed en dan net stukje omrijden. Buggy zat zoon al lang niet meer in, maar nu zijn broertje in kinderwagen zit wil hij wel weer.
Fiona, even als hart onder de riem: Het kan ook zó weer omslaan. Over een paar dagen wil je dochter het misschien wel. Ik zou het blijven aanbieden, maar er voor jezelf vanuit gaan dat ze niet wil. En dan desnoods om 18:00 al op bed?
Fiona wellicht werkt omkopen? Dus laten kiezen tussen 1. wakker blijven en geen koekje/speeltuin of 2. gaan slapen en daarna wel een koekje of naar de grote speeltuin?

Normaal ben ik er niet van maar met 34 weken zou het mij aan mijn bips roesten.

Ik doe het wel eens zonder bijgedachte. Dan vraagt peuter vlak voor het slapen om de grote speeltuin en die stond op de planning voor in de middag. Dan zeg ik gedachteloos ‘ja gaan we na je slaapje doen.’ En *poef* hij slaapt :-?
Ik zeg wel eens: je hoeft niet te gaan slapen als je niet wil, we gaan alleen maar naar bed toe.

Soms met wat drama erbij met alle gordijnen dicht want ik ga ook slapen, ahum. Soms met een beetje omkopen ‘als je wakker word dan.... *iets leuks*’. Of nog even speels ‘dreigen’: waag het niet te gaan slapen he! We gaan alleen naar bed, niet slapen. Ik kom zo kijken of je niet slaapt.

Vaak werkt het, maar wij zitten nu eigenlijk ook op het punt dat het slaapje er uit gaat. Helaas. En veel vroeger dan bij kleuter.
fiona2018 schreef:
01-05-2019 15:48
Ik ben nu 34 weken zwanger, maar ik heb dat rustmoment op de dag echt nodig. Misschien maar proberen om samen te gaan liggen, desnoods op de bank. Ik ga maar gewoon vragen of ze wil slapen. Auto is niet echt een optie, vind het ook zonde om doelloos rond te rijden en ze valt niet zo snel in slaap. In de buggy zit ze al maanden niet meer.

We zijn net een rondje gaan wandelen voor wat boodschappen in de stad, maar ik merk echt dat ze doodop is. Voortaan doen we dat dus maar in de ochtend.
Om zelf wat rust te krijgen kun je na de lunch toch even samen een uurtje op de bank liggen? Dochter even op tablet/filmpje kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven