Ruim 1 jaar en nog steeds avond en nachtvoeding fles, TIPS?

28-03-2009 09:19 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mijn zoontje is nu bijna 13 maanden en nog steeds heeft hij en een avondfles en een nachtfles. De avond en nachtflessen gaat hij ook steeds meer vervroegen. Eerst kwam hij om 22.30 a 23.00 voor een fles van 200cc en daarna tussen 04.00 a 05.00, maar tegenwoordig is het al om 22.00 en om 02.30 a 03.00. Dit gaat nu al een jaar zo door en als ik mijn zwangerschap er nog eens bijreken ben ik al bijna 2 jaar op deze manier bezig. Hebben het al eens geprobeerd om de nachtfles niet meer te geven en dan gaat het een week goed en begint het weer van voor af aan. Doordat ik zelf helemaal gesloopt ben geef ik hem vaak maar de fles zodat ik weer door kan gaan slapen. Maar eerst sliep hij tot 08.30 en dat is tegenwoordig ook al niet meer zo en is meneertje om 06.30 het zij eerder al volledig uitgeslapen. Ik ben vaak zo moe dat ik dan gewoon mijn ogen niet open kan houden. Mijn man wordt niet echt wakker dus alles komt op mij aan, het is niet meer vol te houden op deze manier. Heeft iemand tips voor mij hoe ik hier vanaf kan??

Het eetschema is alsvolgt:

06.30 zoontje wakker, Flesje thee

08.00 een bordpap, of een boterham

09.00 a 09.30 naar bed

10.30 gepureerde fruit of een los stuk fruit.

12.00 boterham + bekertje half volle melk 100 ml (dit drinkt hij vaak niet helemaal op)

13.00 naar bed en rond 14.30 wakker

dan bakje vla of yogurt

16.00 liga of rijstewafel + sap

17.30 warm eten (ene keer eet hij wel andere keer niets) + toetje

18.30 naar bed.

10.00 a 10.30 word hij wakker en krijgt hij fles imunoforte 200cc+ 2 schepjes pap

wordt regelmatig wakker 's nachts en gaat huilen en zitten of staan in zijn bedje.

03.00 a 03.30 fles 200cc

Ik hoop dat jullie goede tips hebben want het wordt nou echt weleens tijd dat hij lekker gaat slapen. Mijn zoontje heeft genoeg reserves ( is nu bijna 13 maanden en weegt 9,3 kg en 74,5 cm) dus honger kan het toch niet echt zijn lijkt mij? al gaat wel altijd de hele fles leeg.
Heb je al geprobeerd hem een (pap)fles te geven voor het slapen gaan? Zoon hier is dezelfde leeftijd. Hij eet om 17:30 warm + toetje en krijgt dan om 19:00 uur een papfles van 210cc. Sinds we dat doen slaapt hij veel beter 's nachts.
The time is now
Hij neemt dus de meeste calorien in de avond/nacht in plaats van overdag.

Ik zou ook proberen om 's avonds na het avondeten nog een papfles te geven, als toetje.
quote:Banba schreef op 28 maart 2009 @ 09:23:

Heb je al geprobeerd hem een (pap)fles te geven voor het slapen gaan? Zoon hier is dezelfde leeftijd. Hij eet om 17:30 warm + toetje en krijgt dan om 19:00 uur een papfles van 210cc. Sinds we dat doen slaapt hij veel beter 's nachts.

Ja om 22.00 krijgt hij dus zwaarde melk Nutrilon Immunoforte en daarin 2 schepjes Bambix. Ook heb ik al avondje papjes geprobeerd of de Nutrilon goedenacht maar met alles blijft hij maar wakker worden.

Als we hem rond 19.30 de fles geven word hij wederom rond 22.30 wakker voor een fles en gaat die helemaal leeg.
Mijn beide kinderen kregen tot 2/2,5 jaar een flesje 'snachts.. Gewoon accepteren, ben je het snelst weer in bed.

overigens worden mannen wél wakker, wanneer je er als vrouw niet bent of niet kunt. Praat er met hem over, dat je hem wakker maakt. Na een tijdje kun je delen.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 28 maart 2009 @ 09:32:

Mijn beide kinderen kregen tot 2/2,5 jaar een flesje 'snachts.. Gewoon accepteren, ben je het snelst weer in bed.

overigens worden mannen wél wakker, wanneer je er als vrouw niet bent of niet kunt. Praat er met hem over, dat je hem wakker maakt. Na een tijdje kun je delen.

Omdat ik sinds mijn zwangerschap thuis zit vanwege ernstige bekkeninstabilteit en dus niet naar het werk hoef is het er bij ons ingeslopen dat ik de flessen geef. Mijn man moet altijd rond 06.00 op en als hij dan ook nog de nachtfles moet geven trekt hij dat al helemaal niet.

Ik moet er niet aan denken om dit tot zijn 2 jaar vol te moeten houden hoor, hadden ze echt altijd een fles nodig 's nachts? of was het idd gewoon meer gewoonte geworden?
Ik vind wel dat hij overdag weinig eet, ons kleinkind van 1 jaar eet het volgende:

7.30 2 boterhammen met pindakaas of kaas of e.d. met kopje water

9.00 even een dutje

10.30 flesje melk 180 (ze mag meer maar drinkt niet meer)

13.00 weer 2 boterhammen + water

2.30 even een dutje

16.00 stukje kaas, of bekertje yog met fruit

17.30 warm eten (eet met de pot mee of potje als dat zo uitkomt) + toetje

19.20 flesje 180 gram

Tussendoor eet ze nog wel es een stukkie liga of banaan ofzo. Maar ze gaat na die fles van 19.20 naar bed, en slaapt dan aan 1 stuk tot 7.30. Soms neemt ze een slokje water 's nachts bv. na vis eten.
Eens met Dreamer; manlief moet maar meedelen in de vreugde hoor (hebben we hier ook al weer een hele poos ingesteld)

Sarahmeisje is van 6 maart 2008.

Ter indicatie:

08.00 1 boterham + 150 melk met 1 schepje pap

09.30 snack a jack kaas

10.30 fruithap (samen met broer 4 stuks fruit)

11.45 papfles van 200 ml

12.00 tot 14.30 slapen

15.00 boterham

16.00 fles pap 200 ml

17.00 plak koek of soepstengel

18.00 warm eten (met pot mee) + toetje

19.15 na fles pap 200ml naar bed

23.30/24.00 fles pap
Het lijkt mij toch dat je juist vanwege die bekkeninstabiliteit, wel wat hulp kunt gebruiken van je man.....en nacht, na nacht eruit...kom op zeg, dat trek jij toch niet!
quote:toetyfroety schreef op 28 maart 2009 @ 09:44:

Het lijkt mij toch dat je juist vanwege die bekkeninstabiliteit, wel wat hulp kunt gebruiken van je man.....en nacht, na nacht eruit...kom op zeg, dat trek jij toch niet!

Dat klopt dat trek ik idd niet meer nee, daarom wil ik er nu gewoon eens vanaf.

Ik merk dat veel van jullie nog veel vaker de fles (nutrilon of iets) geven. Het CB heeft tegen mij gezegt dat hij er nog maar 2 mag hebben dus de ochtend (en het liefst wil ze die van gewoon half volle melk, en de avond fles evt maar daar moet ik ook vanaf) ik hoef volgens hun maar 300cc melk te geven dit is icl het toetje en een bakje yogurt tussen de middag.

Een echte brood eter is mijn zoontje niet, vaak eet hij ' s morgens het broodje dus al niet eens op. En tussen de middag ene keer wel andere keer niet. Ook gaat het fruit en avond eten vaak niet op. ik denk misschien idd wel omdat hij toch weet dat hij 's avonds en 's nachts nog krijgt of zou hij dit niet beseffen?

Heeft iemand tips of sugesties hoe ik het het beste kan gaan afbouwen of moet ik gewoon gelijk helemaal stoppen met de nachtfles en hem dus alleen de avondfles om 22.00 nog geven met pap erin?
Ik vind dat juist weer erg veel froety!

Mijn dochter van 9 maanden krijgt ongeveer dit

8.00u boterham en flesje melk 150

12.00u boterham en flesje melk 150

15.00u fruit en diksap

18.00u warm eten en yoghurt

En ze groiet hard, woog ruim 9 kg laatste keer cb
quote:Uma schreef op 28 maart 2009 @ 09:50:

Ik vind dat juist weer erg veel froety!

Mijn dochter van 9 maanden krijgt ongeveer dit

8.00u boterham en flesje melk 150

12.00u boterham en flesje melk 150

15.00u fruit en diksap

18.00u warm eten en yoghurt

En ze groiet hard, woog ruim 9 kg laatste keer cb Hebben we het hier over gewoon normale melk zoals half volle melk of echt over opvolg melk?
Nee dit is dan gewoon opvolgmelk... Ik heb een beetje het gevoel dat ik haar ondervoed als ik jullie schema's zie

Overigens kreeg oudste dochter dit ook toen ze 13 maanden oud was, alleen was de opvolgmelk toen vervangen door gewone (halfvolle) melk.
quote:Jennie070 schreef op 28 maart 2009 @ 09:35:

[...]

Omdat ik sinds mijn zwangerschap thuis zit vanwege ernstige bekkeninstabilteit en dus niet naar het werk hoef is het er bij ons ingeslopen dat ik de flessen geef. Mijn man moet altijd rond 06.00 op en als hij dan ook nog de nachtfles moet geven trekt hij dat al helemaal niet.

Jij trekt dit ook niet. Ook zíjn kind, verantwoordelijkheid nemen, verman je moment blablabla.

Maar goed, ik zou zoon overdag wat meer geven....
Toetyfroety,is jouw kleinkind alweer een jaar?!!!
Hier is het manneke bijna 16 maand en krijgt ook om 24.00 nog een nachtfles. Op het cb kreeg ik op mijn kop omdat hij teveel zuivel / melk krijgt en dat is slecht voor de nieren. Wij kregen de tip mee om zijn nachtfels steeds met een schepje minder melk klaar te maken. Op den duur krijgt hij dan alleen maar water en dat vinden ze de moeite niet om wakker te worden. Tot nu toe werkt het niet, hij blijft komen. En inderdaad ik accepteer het maar gewoon, wat anderen ook voor commentaar hebben. Het is mijn nachtrust ;)

succes
Kind van zes maanden krijgt hier nog een fles van 200cc rond twaalf uur. Vanaf volgende week vervangen we die laaste fles door een papfles rond zeven uur en dan hopen we dat ze daarop doorslaapt tot de volgende ochtend (nu slaapt ze ook door, dit is het patroon vanaf dat ze een week of twee is, maar we willen van die laatste fles af).
quote:fleurtje schreef op 28 maart 2009 @ 09:59:

[...]

Jij trekt dit ook niet. Ook zíjn kind, verantwoordelijkheid nemen, verman je moment blablabla.

Maar goed, ik zou zoon overdag wat meer geven....Haha is schop manlief er weleens uit 's nachts maar dan is het een hok vol herrie en laat hij alle lichten aan en die kleine tijdje brullen dat ik het net zo goed zelf had kunnen doen... meneer is dan boos hahah. Tis verder echt een hele lieve zorgzame vader/man alleen de nachten pffff
Mirjam; stap over op gewone melk, kan met een jaar he. Niks geen gekut meer met schepjes, ideaal

@Jennie; ik zit ook fulltime thuis, nou en? Dat betekent niet dat man niet ook snachts er uit kan hoor, kom nou het zijn ook zijn kinderen hoor, ook al werkt ie fulltime. Gelukkig is het hier niet een probleem.

Oh, en ik zou dus niet afbouwen. Maar wel op gezette tijden een fles gaan geven, zodat je wel in elk geval goede nachten kunt maken (zie mijn schema bijvoorbeeld).
quote:Jennie070 schreef op 28 maart 2009 @ 10:06:

[...]

Haha is schop manlief er weleens uit 's nachts maar dan is het een hok vol herrie en laat hij alle lichten aan en die kleine tijdje brullen dat ik het net zo goed zelf had kunnen doen... meneer is dan boos hahah. Tis verder echt een hele lieve zorgzame vader/man alleen de nachten pffffMoet je hem er juist vaker uitschoppen, weet ie over een poosje hoe hij het het snelst en handigst kan doen
Uma, jouw dochterje van 9 maanden krijgt 300 ml opvolgmelk per dag? Bij het cb zeiden ze tegen mij dat ze tot een jaar wel ongeveer 500 ml moeten krijgen. Maar jouw dochtertje groeit dus gewoon goed met 300ml?
quote:Jennie070 schreef op 28 maart 2009 @ 10:06:

[...]

Haha is schop manlief er weleens uit 's nachts maar dan is het een hok vol herrie en laat hij alle lichten aan en die kleine tijdje brullen dat ik het net zo goed zelf had kunnen doen... meneer is dan boos hahah. Tis verder echt een hele lieve zorgzame vader/man alleen de nachten pffffMaar tóch zou je dan kunnen blijven liggen... Hier ga je op een gegeven moment toch aan onderdoor? Zou ik althans hebben. Niet zozeer door die gebroken nachten, maar door de houding van mijn man.
Voor jezelf: ga eerder naar bed. Je trekt het echt zo veel beter om 6 uur als je er om 9 uur al in lag. Uitslapen is er niet meer bij dus dan maar er eerder in om te zorgen dat je toch nog wat 'uitslaapuurtjes' hebt.

Bij ons werkte het goed om de nachtfles steeds verder te verkleinen totdat zoon nog maar 90 ml per keer kreeg. Hij ging de nachtfles zelf steeds verder verlaten totdat hij pas om 6 uur/half 7 om een fles kwam. Echt honger is het volgens mij niet. Het is meer gewenning.
quote:mickey82 schreef op 28 maart 2009 @ 10:09:

Uma, jouw dochterje van 9 maanden krijgt 300 ml opvolgmelk per dag? Bij het cb zeiden ze tegen mij dat ze tot een jaar wel ongeveer 500 ml moeten krijgen. Maar jouw dochtertje groeit dus gewoon goed met 300ml?9kg bij negen maanden is toch niet echt heel groot, of vergis ik me nu en is mijn referentiekader met reuzebaby veranderd?
Wellicht is het een idee om het dagschema aan te passen in de hoop dat je zoon beter slaapt 's nachts. Mijn dochter (ruim 8 maanden) slaapt overdag 2 keer, ongeveer van 10 tot 12 en van 15 tot 17 uur. En sindsdien slaapt ze 's nachts beter dan toen ze op 3 slaapjes overdag zat. En inderdaad wat meer eten geven. Is het proberen waard. Als hij niet wil, zal hij z'n mond wel dichthouden.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven