Ruim 1 jaar en nog steeds avond en nachtvoeding fles, TIPS?
zaterdag 28 maart 2009 om 09:19
Hallo mijn zoontje is nu bijna 13 maanden en nog steeds heeft hij en een avondfles en een nachtfles. De avond en nachtflessen gaat hij ook steeds meer vervroegen. Eerst kwam hij om 22.30 a 23.00 voor een fles van 200cc en daarna tussen 04.00 a 05.00, maar tegenwoordig is het al om 22.00 en om 02.30 a 03.00. Dit gaat nu al een jaar zo door en als ik mijn zwangerschap er nog eens bijreken ben ik al bijna 2 jaar op deze manier bezig. Hebben het al eens geprobeerd om de nachtfles niet meer te geven en dan gaat het een week goed en begint het weer van voor af aan. Doordat ik zelf helemaal gesloopt ben geef ik hem vaak maar de fles zodat ik weer door kan gaan slapen. Maar eerst sliep hij tot 08.30 en dat is tegenwoordig ook al niet meer zo en is meneertje om 06.30 het zij eerder al volledig uitgeslapen. Ik ben vaak zo moe dat ik dan gewoon mijn ogen niet open kan houden. Mijn man wordt niet echt wakker dus alles komt op mij aan, het is niet meer vol te houden op deze manier. Heeft iemand tips voor mij hoe ik hier vanaf kan??
Het eetschema is alsvolgt:
06.30 zoontje wakker, Flesje thee
08.00 een bordpap, of een boterham
09.00 a 09.30 naar bed
10.30 gepureerde fruit of een los stuk fruit.
12.00 boterham + bekertje half volle melk 100 ml (dit drinkt hij vaak niet helemaal op)
13.00 naar bed en rond 14.30 wakker
dan bakje vla of yogurt
16.00 liga of rijstewafel + sap
17.30 warm eten (ene keer eet hij wel andere keer niets) + toetje
18.30 naar bed.
10.00 a 10.30 word hij wakker en krijgt hij fles imunoforte 200cc+ 2 schepjes pap
wordt regelmatig wakker 's nachts en gaat huilen en zitten of staan in zijn bedje.
03.00 a 03.30 fles 200cc
Ik hoop dat jullie goede tips hebben want het wordt nou echt weleens tijd dat hij lekker gaat slapen. Mijn zoontje heeft genoeg reserves ( is nu bijna 13 maanden en weegt 9,3 kg en 74,5 cm) dus honger kan het toch niet echt zijn lijkt mij? al gaat wel altijd de hele fles leeg.
Het eetschema is alsvolgt:
06.30 zoontje wakker, Flesje thee
08.00 een bordpap, of een boterham
09.00 a 09.30 naar bed
10.30 gepureerde fruit of een los stuk fruit.
12.00 boterham + bekertje half volle melk 100 ml (dit drinkt hij vaak niet helemaal op)
13.00 naar bed en rond 14.30 wakker
dan bakje vla of yogurt
16.00 liga of rijstewafel + sap
17.30 warm eten (ene keer eet hij wel andere keer niets) + toetje
18.30 naar bed.
10.00 a 10.30 word hij wakker en krijgt hij fles imunoforte 200cc+ 2 schepjes pap
wordt regelmatig wakker 's nachts en gaat huilen en zitten of staan in zijn bedje.
03.00 a 03.30 fles 200cc
Ik hoop dat jullie goede tips hebben want het wordt nou echt weleens tijd dat hij lekker gaat slapen. Mijn zoontje heeft genoeg reserves ( is nu bijna 13 maanden en weegt 9,3 kg en 74,5 cm) dus honger kan het toch niet echt zijn lijkt mij? al gaat wel altijd de hele fles leeg.
zaterdag 28 maart 2009 om 11:36
Is het misschien een idee om wat meer dan schepjes pap erin te doen 's avonds? Ik neem even aan dat je als schepje het nutrilon schepje van de melk bedoelt.
Onze zoon wordt volgende week een jaar en eet nu dit:
6.00 180 cc opvolgmelk met 2 eetlepels pap
9.30 1-2 stuks fruit met sap
12.00 1-2 boterhammen met beleg
15.00 koekje/fruitreep/ontbijtkoek oid met sap
17.30 avondeten met yoghurt als toetje
18.00 100 ml halfvolle melk aangevuld met 90 ml opvolgmelk en 2 eetlepels pap
En tussendoor snoept hij mee met onze boterhammen 's ochtends en smiddags. Hij is ook erg actief wat betreft lopen etc dus eigenlijk kan hij de hele dag wel eten maar daar beginnen we dus mooi niet aan. Hij weegt nu trouwens 8.5 kg en is 74 cm lang dus het is een beetje een inimini denk ik.......
Onze zoon wordt volgende week een jaar en eet nu dit:
6.00 180 cc opvolgmelk met 2 eetlepels pap
9.30 1-2 stuks fruit met sap
12.00 1-2 boterhammen met beleg
15.00 koekje/fruitreep/ontbijtkoek oid met sap
17.30 avondeten met yoghurt als toetje
18.00 100 ml halfvolle melk aangevuld met 90 ml opvolgmelk en 2 eetlepels pap
En tussendoor snoept hij mee met onze boterhammen 's ochtends en smiddags. Hij is ook erg actief wat betreft lopen etc dus eigenlijk kan hij de hele dag wel eten maar daar beginnen we dus mooi niet aan. Hij weegt nu trouwens 8.5 kg en is 74 cm lang dus het is een beetje een inimini denk ik.......
zaterdag 28 maart 2009 om 11:51
Ik zou er maar snel mee stoppen als ik jou was. Een kind van 1 heeft echt geen nachtvoeding meer nodig, het is alleen maar gewenning. Als je het hem blijft geven omdat hij huilt, houd je het in stand. Ik zou hem gewoon een paar nachten laten huilen, wel even naar hem toe gaan maar hem niks geven.
En ik begrijp ook niet dat je zo vroeg opstaat alleen omdat hij wakker is. Hij moet toch ook gewoon leren wat een normale tijd is om op te staan.
En ik begrijp ook niet dat je zo vroeg opstaat alleen omdat hij wakker is. Hij moet toch ook gewoon leren wat een normale tijd is om op te staan.
zaterdag 28 maart 2009 om 12:08
Wij hebben jongste met 12 maanden cold turkey van avond- en nachtvoeding "af laten kicken" omdat ik er helemaal door heen zat (gaf BV). Toen ik op het werk na een dag werken opeens in huilen uitbarstte ben ik op weg naar huis langs de boekhandel gereden en heb het boek Slaap kindje slaap van Dr. Estivill gekocht. Via zijn slaapmethode hebben we, zonder al te veel problemen de voedingen uit het schema kunnen halen. Wel werd mijn zoontje nog heel lang een keer per nacht wakker. Maar dan was er geen drama, na een aai over zijn bolletje sliep ie weer verder.
zaterdag 28 maart 2009 om 12:52
Hier een meisje van 14 maanden, 12,6 kilo, ongeveer 90 cm lang:
07.00: papfles (210 water, 7 schepjes 3 melk, 7 schepjes pap)
08.00: (onderweg naar school) boterham uit het handje
10.30 fruit en sap/thee
12.30: boterham (soms 2) met beleg
15.00: tussendoortje (fruit, biscuitje, ontbijtkoekje ofzo), thee
17.30: avondeten (ongeveer drie opscheplepels en vlees), toetje
19.30 melkfles (210cc)
Heel zelden wordt ze `s nachts wakker, maar alleen als ze overdag niet veel heeft gegeten. Als ik jou was zou ik het zwaartepunt qua eten verleggen. Als je kindje wakker word pap of iets dergelijks, dus meteen een goed ontbijt. Hoe beter ze overdag eten, hoe minder ze in de nacht hoeven te eten.
07.00: papfles (210 water, 7 schepjes 3 melk, 7 schepjes pap)
08.00: (onderweg naar school) boterham uit het handje
10.30 fruit en sap/thee
12.30: boterham (soms 2) met beleg
15.00: tussendoortje (fruit, biscuitje, ontbijtkoekje ofzo), thee
17.30: avondeten (ongeveer drie opscheplepels en vlees), toetje
19.30 melkfles (210cc)
Heel zelden wordt ze `s nachts wakker, maar alleen als ze overdag niet veel heeft gegeten. Als ik jou was zou ik het zwaartepunt qua eten verleggen. Als je kindje wakker word pap of iets dergelijks, dus meteen een goed ontbijt. Hoe beter ze overdag eten, hoe minder ze in de nacht hoeven te eten.

zaterdag 28 maart 2009 om 13:54
Ik heb bij beide kinderen maar een paar keer nachtvoeding gegeven, dus heb geen recht van spreken, maar.... de keren dát ik het gaf, vond ik het wel leuk. Midden in de nacht, ER-dvd er in....
Maar goed, wordt natuurlijk een ander verhaal als je maandenlang nachtvoeding geeft. ER heeft maar een seizoen of 12.....
Maar goed, wordt natuurlijk een ander verhaal als je maandenlang nachtvoeding geeft. ER heeft maar een seizoen of 12.....

zaterdag 28 maart 2009 om 14:44
zondag 29 maart 2009 om 08:20
Goed plan Sarah, lever ik mijn zoon er gratis bij! Als ik hier zo de schema's lees, heb ik holle bolle gijs op de wereld gezet...en die nachtfles: ik houd het erop dat hij honger heeft (is 7 maanden en komt meestal ook nog om 11 uur en om 3 uur). Als we hem overdag meer geven, verschuift het meestal wel heel even, maar daarna valt hij weer terug in hetzelfde nachtritme. Maar hij is eerder te dun dan te dik, dus ik heb maar een rugzak gekocht om mijn wallen in mee te sjouwen
zondag 29 maart 2009 om 08:39
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het wat dubbelop.
Mijn zoontje heeft ook lang avond- en nachtflessen gehad. Uiteindelijk hielp het hem overdag meer eten te geven en 's avonds voor het slapen nog een papfles.
Die nachtflessen hebben we afgebouwd door er steeds meer water en minder lek in te gooien, zodat je uiteindelijk gewoon water overhield.
Mijn zoontje heeft ook lang avond- en nachtflessen gehad. Uiteindelijk hielp het hem overdag meer eten te geven en 's avonds voor het slapen nog een papfles.
Die nachtflessen hebben we afgebouwd door er steeds meer water en minder lek in te gooien, zodat je uiteindelijk gewoon water overhield.
zondag 29 maart 2009 om 09:47
misschien een flesje water aanbieden? kijken wat hij daar mee doet? Als hij daar een slok van neemt en dan weer gaat slapen, weet je dat het dorst is en geen honger. Een flesje met alleen water(dus geen siroop e.d. er in) kan je dan in zn bedje zetten en kan hij zelf pakken. Wellicht anders proberen om overdag wat meer te geven en in de avond de eventuele gewenning af te bouwen met steeds minder schepjes.
Zoonlief heeft gelukkig geen nachtvoeding meer, is nu anderhalf. Maar voor slapen gaan krijgt hij, ondanks weerstand van cb nog lekker een fles. Hij geniet ervan (ookal gaat de fles meestal niet eens helemaal op) en slaapt er prima op. Als hij die fles niet krijgt wordt hij geheid midden in de nacht wakker. Misschien gewenning, misschien van honger, maar die fles om half acht houd ik er lekker in.
Zoonlief heeft gelukkig geen nachtvoeding meer, is nu anderhalf. Maar voor slapen gaan krijgt hij, ondanks weerstand van cb nog lekker een fles. Hij geniet ervan (ookal gaat de fles meestal niet eens helemaal op) en slaapt er prima op. Als hij die fles niet krijgt wordt hij geheid midden in de nacht wakker. Misschien gewenning, misschien van honger, maar die fles om half acht houd ik er lekker in.

zondag 29 maart 2009 om 11:48
Wij hebben een dochter van 16 mnd en die wil ook nog wel eens een nachtfles, ze krijgt nu alsvolgt:
7:30 papfles
10:00 stukje brood of koek
11:00 2 boterhammen met beleg, fles roosvicee
14:30 fruit, fles roosvicee
16:00 soms een koek, soms ook niet
17:30 avondeten + toetje
19:00 melkfles (opvolgmelk)
Wij hebben nu de melk overdag maar vervangen door roosvicee omdat we de avondfles er niet afkregen (en wel heel graag door willen slapen). Als ze nu 's nachts wakker word (zo'n 2x per week) krijgt ze 150 ml water met 2 of 3 scheppen melk erin. We gaan ook niet meer moeilijk doen, we hebben haar echt proberen te laten huilen, maar het gevolg is gewoon dat we haas niet slapen. Ooit gaat het vanzelf over...
Als ze 's
7:30 papfles
10:00 stukje brood of koek
11:00 2 boterhammen met beleg, fles roosvicee
14:30 fruit, fles roosvicee
16:00 soms een koek, soms ook niet
17:30 avondeten + toetje
19:00 melkfles (opvolgmelk)
Wij hebben nu de melk overdag maar vervangen door roosvicee omdat we de avondfles er niet afkregen (en wel heel graag door willen slapen). Als ze nu 's nachts wakker word (zo'n 2x per week) krijgt ze 150 ml water met 2 of 3 scheppen melk erin. We gaan ook niet meer moeilijk doen, we hebben haar echt proberen te laten huilen, maar het gevolg is gewoon dat we haas niet slapen. Ooit gaat het vanzelf over...
Als ze 's