Ervaringen tweede zwangerschap

05-05-2019 16:34 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

6 weken zwanger van mijn tweede kindje :cheer2:

Ik ben super benieuwd,
Groeide jullie buik veel sneller dan bij de eerste zwangerschap?
En de bevalling, ging die inderdaad sneller en makkelijker?
Wat vonden jullie nog meer echt anders dan bij jullie eerste zwangerschap?

Ben benieuwd! :heart:
Mijn buik groeide sneller, ik werd dikker,
het was zwaarder, kind werd met keizersnede geboren itt mijn eerste. Tweede kind was ook zwaarder 10 pond i.p.v. 7 pond. En de eerst was een meisje, tweede een jongen.
Zwangerschap was fysiek zwaarder, dit kwam aan de ene kant door het feit dat er al een dreumes rondliep en omdat ik vroegtijdig weeën kreeg. Mijn buik groeide langzamer (heel gek). Ik ben 1,5 week eerder bevallen en dat ging sneller dan bij de eerste (8 uur vs. 5 uur). En! De kraamweek met 2 kindjes is wel even heel pittig!
Mijn 2e zwangerschap vond ik een stuk makkelijker dan de eerste. Bij de eerste had ik vanaf week 24 heel veel pijn in mijn benen en heupen, waardoor ik max 1,5 uur achter elkaar sliep, bij de tweede niet. Wel kreeg ik bij de tweede mijn zwangerschapsdiabetes niet onder controle met dieet en moest ik insuline spuiten. De eerste is geboren via een spoedkeizersnee nadat inleiden geen resultaat had. Tweede werd een geplande ks, en ook hier tweede keer ervaren als relaxter en makkelijker herstel.
Buik groeide idd sneller, bevalling was appeltje eitje. Wel vind ik zwanger zijn terwijl je al kinderen hebt echt klote. Ik bleef maar overgeven en was volkomen uitgeput maar had een 1 jarige rond hobbelen dus kon nooit eens goed mijn rust pakken. Mijn 3de zwangerschap vond ik al helemaal klote met een 2 jarige en een 1 jarige die ik had.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ervaringen van anderen zeggen natuurlijk allemaal niks over hoe het bij jou zal gaan.

In mijn geval was de tweede zwangerschap zwaarder: veel langer misselijk, veel heviger bekkeninstabiliteit. Wel minder aangekomen gelukkig.

Bevalling van de tweede was daarentegen een eitje. Bij de eerste duurde het vanaf het moment dat ik het écht niet meer te doen vond nog 18 uur, bij de tweede nog 12 minuten. Eerste was een klein mager sprietje en de tweede een flinkerd, dus dat zegt helemaal niks. Beide zijn overigens jongens.
Mijn buik groeide sneller maar ik werd uiteindelijk minder dik.
Eerste werd met keizersnede geboren, tweede niet.
Eerste was een jongen, tweede een meisje.
Whatsinaname1988 schreef:
05-05-2019 16:45
Buik groeide idd sneller, bevalling was appeltje eitje. Wel vind ik zwanger zijn terwijl je al kinderen hebt echt klote. Ik bleef maar overgeven en was volkomen uitgeput maar had een 1 jarige rond hobbelen dus kon nooit eens goed mijn rust pakken. Mijn 3de zwangerschap vond ik al helemaal klote met een 2 jarige en een 1 jarige die ik had.
Deed de vader/je man niks dan?
Tweede zwangerschap was zwaarder. Groter kind ook en mijn buik sneller dik. Eerste kwam met 36, dus daarvan was de nasleep juist zwaarder, want de tweede met 38.3.
De tweede bevalling ging net zo gemakkelijk als de eerste, met uitzondering van de dalende hartslag van mijn zoontje toen ik pijnstilling kreeg, maar dat was vlug opgelost. En ook deed hij er 8 uur over en zijn grote zus destijds 6 uur. Tweede bevalling is niet altijd sneller ;)
Ik ben op dit moment 29 weken zwanger van nummer 2.

Ik ben minder dik op dit moment dan bij de eerste zwangerschap, ik voel me over het algemeen ook fitter. Nog geen harde buiken ( bij zwangerschap 1 al vanaf een week of 24), geen vocht vasthouden ( vorige keer vanaf week 26 opgezwollen enkels) en ik moet nog zeker 15kg aankomen in 12 weken, wil ik in de buurt komen van het vorige gewicht.

Wel voelde ik deze keer veel sneller beweging, maar dat had in mijn geval te maken met het feit dat de placenta nu achter ligt, bij de eerste zwangerschap lag deze voor.

Totaal andere zwangerschap tot nu toe, wel twee dochters straks als het goed is.

Wat ik een groot verschil vind, is dat ik de vorige keer alles bijzonder en speciaal vond. Nu vliegt de tijd voorbij met een rondrennende dreumes en vergeet ik soms dat ik zwanger ben. Als me gevraagd word hoelang ik nog moet, dan moet ik echt even nadenken, daar waar ik het de vorige keer tot op de dag precies wist.

Niet dat ik niet blij ben met deze zwangerschap en deze baby, maar het is een stukje normaler op de een of andere manier.
Wel geniet ik meer van deze periode ( ook omdat ik me gewoon beter voel) ook omdat ik denk dat dit de laatste keer is. Ik sta wat meer stil op de momenten dat ik echt beweging voel, bij deze zwangerschap.

Wel heel benieuwd hoe ik de bevalling ga ervaren van een tweede en de kraamtijd.
Gefeliciteerd!

Ik ben 13 weken zwanger van de tweede nu en vond het eerste trimester wel zwaarder, omdat ik zo moe was en slecht extra energie kon geven aan m'n 4-jarige thuis en ik heb meer werk en studie dan tijdens mijn eerste zwangerschap.

Daarentegen is mijn zoontje superlief! Toen we hem vorige week vertelde dat hij een broertje of zusje zou krijgen, zei hij: dat heb ik altijd al willen hebben :)

Hoe oud is je eerste kindje?
Ik was 6 maanden na de 1e weer zwanger, je zag sneller een buik en doordat alles nog niet hersteld was heb ik mijn zoon in een kwartier op aarde gezet. Heb de zwangerschap wel minder bewust meegemaakt dan de eerste want toen had ik de zorg voor de oudste.
Mijn buik werd bij de tweede zeker sneller dik. Maar ben niet meer aangekomen.
Bevalling van de eerste ging sneller, toen had ik ook een weeenstorm. Bij de eerste vond ik de ontsluitingsweeen vreselijk. Persen was een fluitje van een cent.
Bij de tweede was het tot 8,5 cm echt prima. Persweeen waren veel minder sterk, moest dus veel harder werken. Moest ook twee keer de weeën wegpuffen, o.a toen het hoofdje stond (au). Maar wel met 0 hechtingen (bij eerste vijf). Al met al kies ik voor de tweede bevalling.
Alleen de kraamtijd met een peuter, dat was echt pittig.
Bij mij zat er 3,5 jaar tussen. De tweede keer werd ik sneller dik, en de bevalling ging een stuk sneller (niet gemakkelijker). De eerste keer was ik in het begin vooral moe, de tweede keer juist misselijk. Eerste keer ook veel kwaaltjes, zoals een zwabberbekken, ischias en dikke voeten. Daar had ik de tweede keer allemaal helemaal geen last van.

Maar uiteindelijk zeggen ervaringen van anderen natuurlijk helemaal niks over hoe het bij jou gaat verlopen.
vanzee schreef:
05-05-2019 17:32
Gefeliciteerd!

Ik ben 13 weken zwanger van de tweede nu en vond het eerste trimester wel zwaarder, omdat ik zo moe was en slecht extra energie kon geven aan m'n 4-jarige thuis en ik heb meer werk en studie dan tijdens mijn eerste zwangerschap.

Daarentegen is mijn zoontje superlief! Toen we hem vorige week vertelde dat hij een broertje of zusje zou krijgen, zei hij: dat heb ik altijd al willen hebben :)

Hoe oud is je eerste kindje?
Mijn zoontje is bijna 4 jaar :)
Grappig Linn013, dan zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje :)
Heb je bewust gekozen voor zoveel jaar tussen de eerste en tweede?
Gefeliciteerd! Hier 25 weken zwanger vn de tweede. Eerste vond ik pittig, misselijk tot 20 weken en door te hard werken vanaf 25 weken bekkenklachten. Bij deze zwangerschap nog steeds misselijk en vanaf het begin dezelfde bekkenklachten die nu erger beginnen te worden. Buik groeit sneller, ik denk ook meer aan te komen (ondanks de eerste maanden weinig eten). En dan loopt er ook nog een Peuter rond die aandacht vraagt en met duplo wil spelen op de grond, terwijl ik me afvraag hoe ik ooit weer omhoog kom ;)

Maar goed, dat ben ik. Er zijn de afgelopen weken twee vriendinnen van me van de tweede bevallen die tijdens hun babyshowers met 34/36 weken fitter waren dan ik. Dus verschilt per persoon (natuurlijk), hoop dat jij een prettige zwangerschap ervaart!
Maya85 schreef:
05-05-2019 16:58
Deed de vader/je man niks dan?
Wat een dooddoener die opmerking, of is bij jou de vader van je kinderen 24/7 thuis en leeft van een uitkering?
Gefeliciteerd! Grappig hoe iedereen de verschillen anders ervaart. Mijn eerste zwangerschap vond ik negen maandenlang hel. Dit keer was ik net zo moe/ziek maar dan met een peuter erbij, toch ervaar ik het als minder zwaar. Misschien omdat ik nu beter wist wat me te wachten stond. Ik ga nu ook rustig gelijk met mijn dochter naar bed, terwijl ik tijdens mijn eerste zwangerschap nog een heel ander ritme had.

Mijn buik (ik ben nu 35 weken) is exact even groot als de vorige keer, net als mijn gewicht. Terwijl ik 2kg zwaarder en 2cm dikker begon. Hoe de bevalling zal zijn weet ik nog niet, ik hoop iets soepeler en sneller.

De tijd gaat sneller, maar tegelijk ben ik er juist bewuster mee bezig omdat ik weet (denk) dat dit de laatste zwangerschap zal zijn.
Momenteel ongeveer 28 weken zwanger van de tweede. Mijn buik begon idd sneller te groeien en voelde al iets eerder beweging dan bij de eerste.
Ook heb ik deze zwangerschap zo goed als geen kwaaltjes (op de zwangerschapsdiabetes na dan maar had ik bij de eerste ook), terwijl ik bij de eerste doodmoe was rond deze periode en constant brandend maagzuur had.
Wat ook anders is, is dat ik er deze keer relaxter in sta. Weet wat ik kan en mag verwachten nog, dus scheelt een hoop stress.
Oh en deze zwangerschap kan ik blijkbaar dus geen enkel stuk fruit binnen houden, da's dan weer een nadeel...
Ik ben bij de 2e 10 kilo meer aangekomen en nu 2 maanden na de geboorte deze kilo's ook nog niet kwijt.

Tweede zwangerschap eerder in ziektewet beland Ivm bekkeninstabiliteit. Bij 14 weken zat ik op halve dagen en bij 24 volledig thuis. Een rondlopende dreumes maakte het niet makkelijker.

Bevallingen begonnen allebei op 40+6 en eindigden beiden in een keizersnede wegens niet vorderende ontsluiting.
Bij de eerste was ik super fit, sportte ik, kwam ik weinig aan en had ik bijna geen klachten.

Tweede zwangerschap was heel anders: ontzettende bekkenpijn, kortademig, grotere buik en veel meer aangekomen. Ik voelde me af en toe een bejaarde!

Gelukkig liep er een zindelijke en vrij begripvolle kleuter van 3 rond die al naar school ging (België).

De eerste kwam met 38w en ik en man waren er heilig van overtuigd dat deze nog eerder zou komen. Niet dus, pas bij 41+1 bevallen van een zoon die minder woog dan onze dochter bij 38w. Ze kwamen wel allebei zeer vlot :)

Ofwel, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven