Loon indicatie gehandicaptenzorg
zaterdag 22 november 2025 om 19:30
Hee allemaal,
Jaren geleden heb ik een zorg gerelateerde opleiding gedaan (MBO 4) maar ben door diverse omstandigheden iets heel anders gaan doen.
Momenteel loopt ik vast op mijn werk en heb het niet meer naar mijn zin. Kortom ik wil gaan doen waar ik ooit voor opgeleid. Inmiddels een leuke vacature gezien en zou willen werken met een LVB doelgroep.
Vermoedelijk zou ik wat certificaten moeten halen en is hoef ik mij niet om te laten scholen.
Nu zie ik binnen het CAO gehandicaptenzorg dat er diverse salaris schalen zijn met diverse treden.
Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen wat een realistische schaal is om te starten en op welke trede is realistisch om in te stappen?
Jaren geleden heb ik een zorg gerelateerde opleiding gedaan (MBO 4) maar ben door diverse omstandigheden iets heel anders gaan doen.
Momenteel loopt ik vast op mijn werk en heb het niet meer naar mijn zin. Kortom ik wil gaan doen waar ik ooit voor opgeleid. Inmiddels een leuke vacature gezien en zou willen werken met een LVB doelgroep.
Vermoedelijk zou ik wat certificaten moeten halen en is hoef ik mij niet om te laten scholen.
Nu zie ik binnen het CAO gehandicaptenzorg dat er diverse salaris schalen zijn met diverse treden.
Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen wat een realistische schaal is om te starten en op welke trede is realistisch om in te stappen?
zaterdag 22 november 2025 om 22:10
Dat ligt natuurlijk aan de functie en de organisatie. Bij ons zitten de begeleiders die persoonlijk begeleider zijn (bij ons begeleider b) en naast het begeleiden ook zorgplannen schrijven, contacten onderhouden met ouders, deelnemen aan mdo's etc in schaal 40. Begeleiders die alleen op de groep staan (Begeleider A) gaan in onze organisatie nu net van schaal 30 naar schaal 35.
Ik kan me voorstellen dat het voor jezelf fijn is om te starten als begeleider A om erin te komen en eventueel later door te stromen naar begeleider B. De tree is vaak wel aardig over te onderhandelen, ligt wat aan je ervaring maar ook aan wat je wilt verdienen (en nu eventueel verdient om bijv niet teveel te zakken in salaris). Mijn ervaring is dat ze daar niet heel moeilijk in zijn als ze je graag willen hebben.
En succes! De lvb-doelgroep is zo leuk
Ik kan me voorstellen dat het voor jezelf fijn is om te starten als begeleider A om erin te komen en eventueel later door te stromen naar begeleider B. De tree is vaak wel aardig over te onderhandelen, ligt wat aan je ervaring maar ook aan wat je wilt verdienen (en nu eventueel verdient om bijv niet teveel te zakken in salaris). Mijn ervaring is dat ze daar niet heel moeilijk in zijn als ze je graag willen hebben.
En succes! De lvb-doelgroep is zo leuk
fryskefaam wijzigde dit bericht op 23-11-2025 08:36
3.70% gewijzigd
zaterdag 22 november 2025 om 23:07
Er vanuit gaande dat je op een groep of dagbesteding wil gaan werken:
assistent begeleider schaal 30
begeleider 35 of 40 (afhankelijk van de doelgroep)
persoonlijk begeleider 40 of 45 (afhankelijk van de doelgroep),
en meewerkend teamcoordinator 50
Bij de functie van persoonlijk begeleider en meewerkend teamcoordinator zit veel meer administratie. Zij zijn oa verantwoordelijk voor de plannen, het contact met verwanten, etc. De teamcoordinator mag dan ook nog zorgen voor een soepel werkend team en is de spil tussen de manager en de medewerkers op de vloer.
assistent begeleider schaal 30
begeleider 35 of 40 (afhankelijk van de doelgroep)
persoonlijk begeleider 40 of 45 (afhankelijk van de doelgroep),
en meewerkend teamcoordinator 50
Bij de functie van persoonlijk begeleider en meewerkend teamcoordinator zit veel meer administratie. Zij zijn oa verantwoordelijk voor de plannen, het contact met verwanten, etc. De teamcoordinator mag dan ook nog zorgen voor een soepel werkend team en is de spil tussen de manager en de medewerkers op de vloer.
zondag 23 november 2025 om 10:34
Wel veel persoonlijke ervaring, behalve een opleiding die gedateerd is en persoonlijke ervaring geen specifieke zorgervaring
zondag 23 november 2025 om 10:38
Als je graag wilt, zou ik gewoon solliciteren en kijken hoe ver je komt. Het zou me niet verbazen als ze je graag willen hebben. Mijn tante kreeg op haar 60e nog een opleidingsplek aangeboden toen ze vrijwilliger was. Die heeft dat niet gedaan want het salaris was nog lager dan haar toenmalige WW-uitkering, maar wellicht wordt daar inmiddels anders mee omgegaan. Ik zag wel dat de salarisschalen nu een stuk hoger liggen dan toen zij daarmee bezig was.
zondag 23 november 2025 om 12:37
zondag 23 november 2025 om 12:45
Zeker leuk, maar kijk echt of je ergens in een hecht team terecht kan.
Mijn zoon woont bij een organisatie waar het in veel woningen en dagbestedingen drama is. Veel verloop, veel tijdelijke (ZZP-ers) invallers met een andere insteek als ze komen werken. Ik kan daar heel veel nare voorbeelden voor noemen helaas.
En de LVB-ers varen daar niet wel bij, hebben vaste gezichten nodig en het gedrag is best heftig bij sommigen.
Dus mijn tip zou wel zijn om echt goed uit te vragen hoe het team samengesteld is waar je gaat werken.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 23 november 2025 om 16:10
Een hecht team is zo belangrijk in dit werk! Helaas is het echt heel lastig inschatten vooraf, je merkt het niet altijd bij het gesprek en zelfs niet bij het meelopen.Maleficent schreef: ↑23-11-2025 12:45Zeker leuk, maar kijk echt of je ergens in een hecht team terecht kan.
Mijn zoon woont bij een organisatie waar het in veel woningen en dagbestedingen drama is. Veel verloop, veel tijdelijke (ZZP-ers) invallers met een andere insteek als ze komen werken. Ik kan daar heel veel nare voorbeelden voor noemen helaas.
En de LVB-ers varen daar niet wel bij, hebben vaste gezichten nodig en het gedrag is best heftig bij sommigen.En dan is de doelgroep een stuk minder leuk helaas.
Dus mijn tip zou wel zijn om echt goed uit te vragen hoe het team samengesteld is waar je gaat werken.
Ik hoop dat er wat verbeteringen komen want ik zie het nu nog niet veel veranderen, er komen steeds minder mensen werken en de inzet veranderd enorm.
zondag 23 november 2025 om 18:33
Dat was ook de reden dat ik nu niet meer met deze doelgroep werk helaas. Niet het gedrag want dat kon ik vaak wel begrijpen en goed mee omgaan maar wel dat iedereen met handen en voeten er zo aan het werk kon, uit de bouw en overal vandaan kwamen ze, vooral mannen. Heel veel beheersmatig gedrag van begeleiders die er niks van begrepen, nooit kunnen bouwen aan een hecht team omdat wat er aan de voorkant binnen kwam er aan de achterkant net zo hard weer uit rende en helaas waren dat meestal de goede begeleiders, drama. Lijkt me als ouder supermoeilijk om je kind in zo'n situatie achter te moeten laten.Maleficent schreef: ↑23-11-2025 12:45Zeker leuk, maar kijk echt of je ergens in een hecht team terecht kan.
En de LVB-ers varen daar niet wel bij, hebben vaste gezichten nodig en het gedrag is best heftig bij sommigen.En dan is de doelgroep een stuk minder leuk helaas.
Vaak is de tevredenheid in zulke teams ook niet erg groot en kun je dat met een beetje doorvragen wel gauw achterhalen.
dinsdag 25 november 2025 om 22:19
donderdag 27 november 2025 om 09:36
Ja ik wil helemaal niet generaliseren maar er werken totaal andere mensen/mannen dan 10 jaar geleden. Komen soms ook aanrijden in een peperdure auto en er is totaal geen zicht meer op hoeveel diensten ze al gedraaid hebben achter elkaar. Ze werken bij verschillende organisaties. En of ze allemaal een diploma hebben behaald twijfel ik ook aan. Er was er 1 die een rectale thermometer in de oor van mijn zoon wilde doen toen mijn zoon niet lekker was. Ik weet niet, maar dat lijkt me toch cruciale basiskennis.fryskefaam schreef: ↑23-11-2025 18:33Dat was ook de reden dat ik nu niet meer met deze doelgroep werk helaas. Niet het gedrag want dat kon ik vaak wel begrijpen en goed mee omgaan maar wel dat iedereen met handen en voeten er zo aan het werk kon, uit de bouw en overal vandaan kwamen ze, vooral mannen.
Sommigen komen binnen met een hoop poeha en zeggen dan bijvoorbeeld tegen de vaste mensen dat ze geen ADL doen want dat hoort niet bij hun werkzaamheden. Dan heb je als vaste medewerker er geen fluit aan en zit je dus daar te werken met een dure oppas.
donderdag 27 november 2025 om 10:49
Heel herkenbaar!Maleficent schreef: ↑27-11-2025 09:36Ja ik wil helemaal niet generaliseren maar er werken totaal andere mensen/mannen dan 10 jaar geleden. Komen soms ook aanrijden in een peperdure auto en er is totaal geen zicht meer op hoeveel diensten ze al gedraaid hebben achter elkaar. Ze werken bij verschillende organisaties. En of ze allemaal een diploma hebben behaald twijfel ik ook aan. Er was er 1 die een rectale thermometer in de oor van mijn zoon wilde doen toen mijn zoon niet lekker was. Ik weet niet, maar dat lijkt me toch cruciale basiskennis.
Sommigen komen binnen met een hoop poeha en zeggen dan bijvoorbeeld tegen de vaste mensen dat ze geen ADL doen want dat hoort niet bij hun werkzaamheden. Dan heb je als vaste medewerker er geen fluit aan en zit je dus daar te werken met een dure oppas.
donderdag 27 november 2025 om 11:28
Gelukkig is de zorg voor mijn zoon enorm goed geregeld en heeft hij door zijn meerzorg altijd 1 op 1 en met echt goede mensen, maar ik zie overal daar heen hoe schrijnend het is. Ik heb laatst een cliënt die totaal niet alleen kan en mag zijn van een viaduct af moeten trekken, want die was weggelopen (echt een heeeeel eind weg van zijn woning) en de begeleiders die het kennelijk niet door hadden (?) en ook heel laks reageerden toen ik hem daar weer afzette. Ook op mijn hulpvraag of er iemand kon komen (ik ken de cliënt zijdelings en kan flink escaleren) kwam er niemand. Ze hadden geluk dat ik hem zag, want het kind had wel onder een auto kunnen lopen. En dan kom ik hem brengen en dan is het van; och ja, kan gebeuren.
Ook weer de typische begeleiders die je 10 jaar terug niet zag op de terreinen zeg maar. Ik was er heel erg ontdaan van. Ik heb er maar een melding gedaan naar hogerhand (waar hopelijk wat mee gedaan wordt) want ik zag er ze niet voor aan dat ze zelf zouden melden dat ze een cliënt hadden laten weglopen.
Maar goed, het is een beetje off topic misschien, maar wat ik wil bereiken is juist misschien wel dat mensen zoals TO en meer mensen hopelijk gaan zien hoe hard het nodig is dat de juiste mensen weer terug de zorg ingaan.
Ook weer de typische begeleiders die je 10 jaar terug niet zag op de terreinen zeg maar. Ik was er heel erg ontdaan van. Ik heb er maar een melding gedaan naar hogerhand (waar hopelijk wat mee gedaan wordt) want ik zag er ze niet voor aan dat ze zelf zouden melden dat ze een cliënt hadden laten weglopen.
Maar goed, het is een beetje off topic misschien, maar wat ik wil bereiken is juist misschien wel dat mensen zoals TO en meer mensen hopelijk gaan zien hoe hard het nodig is dat de juiste mensen weer terug de zorg ingaan.
donderdag 27 november 2025 om 22:46
Wat vreselijk! En ook dat ze er geen verantwoordelijkheid voor namen. Gelukkig is het voor jouw zoon goed geregeld maar mijn hart huilt altijd een beetje voor die ouders die hun kind niet zelf meer kunnen verzorgen en dus overgeleverd zijn aan instellingen. Daarnaast merk ik ook op mijn werk (nog wel steeds ghz
maar hele andere doelgroep) echt een groot verschil tussen mondige ouders en ouders die minder mondig zijn en dus minder voor hun kind kunnen opkomen.
Er werken heel veel goede mensen in de zorg maar ik heb ook echt wel dingen van collega's gezien waarvan ik dacht: 'ik zou mijn kind echt nooit door jou willen laten begeleiden.' Ik heb verschillende keren zaken aangegeven bij leidinggevenden maar er is maar 1x iets serieus mee gebeurd (2 collega's op non-actief en later ontslagen na allerlei onderzoek).
Er werken heel veel goede mensen in de zorg maar ik heb ook echt wel dingen van collega's gezien waarvan ik dacht: 'ik zou mijn kind echt nooit door jou willen laten begeleiden.' Ik heb verschillende keren zaken aangegeven bij leidinggevenden maar er is maar 1x iets serieus mee gebeurd (2 collega's op non-actief en later ontslagen na allerlei onderzoek).
zondag 30 november 2025 om 22:53
zaterdag 6 december 2025 om 18:02
Dank jullie wel voor alle reactie's
Het is heel erg snel gedaan, 's ochtends via de website een sollicitatie gedaan en werd 's middags al gebeld wanneer ik op gesprek kan komen.
Inmiddels heb ik het gesprek gehad en heb meegekeken met een dienst.
Ik vond het heel erg leuk en het voelde erg goed!
Blijkbaar waren ze zo enthousias en hebben mij een salaris voorstel gedaan. Schaal 40 trede 5. Volgende week heb ik nog een laatste gesprek en wil proberen om er nog wat treden bij te krijgen. Wellicht wil ik te veel en mag ik hier al heel erg blij mee zijn. Aan de andere kant denk ik, blijkbaar heb je mensen nodig en heb ik mijzelf goed kunnen laten zien.
Het is heel erg snel gedaan, 's ochtends via de website een sollicitatie gedaan en werd 's middags al gebeld wanneer ik op gesprek kan komen.
Blijkbaar waren ze zo enthousias en hebben mij een salaris voorstel gedaan. Schaal 40 trede 5. Volgende week heb ik nog een laatste gesprek en wil proberen om er nog wat treden bij te krijgen. Wellicht wil ik te veel en mag ik hier al heel erg blij mee zijn. Aan de andere kant denk ik, blijkbaar heb je mensen nodig en heb ik mijzelf goed kunnen laten zien.
zaterdag 6 december 2025 om 19:40
Wat fijn! Heel veel plezier gewenst.Juultje20 schreef: ↑06-12-2025 18:02Dank jullie wel voor alle reactie's
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in