Doorgeven achternamen vriend
zaterdag 4 mei 2019 om 19:45
Hallo allemaal!
Ik ben al een aantal jaren samen (niet getrouwd) met mijn vriend. Mijn vriend komt uit een land in zuid Europa en heeft (zoals daar gebruikelijk) een hoop achternamen. Het klinkt erg mooi, maar we merken dat het hier soms onhandig is!
Als wij kinderen krijgen, zouden we graag alleen zijn laatste achternaam (of laatste twee) willen doorgeven, maar we vragen ons af of dat mogelijk is. Uiteraard heb ik al flink gegoogeld, maar ik kon daar niet zo snel een antwoord vinden. Zitten er hier soms ervaringsdeskundigen in de zaal die hier meer over weten?
Alvast bedankt!
Ik ben al een aantal jaren samen (niet getrouwd) met mijn vriend. Mijn vriend komt uit een land in zuid Europa en heeft (zoals daar gebruikelijk) een hoop achternamen. Het klinkt erg mooi, maar we merken dat het hier soms onhandig is!
Als wij kinderen krijgen, zouden we graag alleen zijn laatste achternaam (of laatste twee) willen doorgeven, maar we vragen ons af of dat mogelijk is. Uiteraard heb ik al flink gegoogeld, maar ik kon daar niet zo snel een antwoord vinden. Zitten er hier soms ervaringsdeskundigen in de zaal die hier meer over weten?
Alvast bedankt!
zondag 5 mei 2019 om 00:06
Mijn man komt ook uit Zuid-Europa en heeft ook een dubbele achternaam. Voordat ons kind geboren werd heb ik me behoorlijk in deze materie verdiept. Ik ben geen jurist maar wat jij wilt kan volgens mij niet, zeker niet in eerste instantie.
Als je namelijk je kind gaat aangeven moet je kiezen. Of zijn (volledige) achternaam, of die van jou. Dat zijn op dit moment je keuzes. Wij wilden ook wat anders en hebben een formeel naamswijzigingstraject doorlopen om ons kind de achternaam te geven waar hij volgens zijn tweede nationaliteit, die van mijn man, recht op had. Maar of dat voor jullie een optie is weet ik niet.
Maar wat ik me afvraag, waarom heeft je vriend hier in de praktijk zo’n last van? Mijn man gebruikt in de praktijk alleen z’n laatste achternaam en alleen op officiële documenten en vliegtickets alle namen.
Als je namelijk je kind gaat aangeven moet je kiezen. Of zijn (volledige) achternaam, of die van jou. Dat zijn op dit moment je keuzes. Wij wilden ook wat anders en hebben een formeel naamswijzigingstraject doorlopen om ons kind de achternaam te geven waar hij volgens zijn tweede nationaliteit, die van mijn man, recht op had. Maar of dat voor jullie een optie is weet ik niet.
Maar wat ik me afvraag, waarom heeft je vriend hier in de praktijk zo’n last van? Mijn man gebruikt in de praktijk alleen z’n laatste achternaam en alleen op officiële documenten en vliegtickets alle namen.
zondag 5 mei 2019 om 16:50
Bedankt voor je reactie!
Last is natuurlijk een groot woord en in het dagelijks leven gebruikt bij ook zijn laatste achternaam, maar soms bij officiële documenten of vliegtickets of andere (online) formulieren waarop je achternamen moeten overeenkomen met je paspoort, is het onhandig. Dan past het niet en moet er gebeld worden. Mochten we kinderen krijgen, zouden we dit zo mogelijk graag willen voorkomen.. Helaas zal dat dus nog lastig worden (tenzij we kiezen voor mijn achternaam).
Last is natuurlijk een groot woord en in het dagelijks leven gebruikt bij ook zijn laatste achternaam, maar soms bij officiële documenten of vliegtickets of andere (online) formulieren waarop je achternamen moeten overeenkomen met je paspoort, is het onhandig. Dan past het niet en moet er gebeld worden. Mochten we kinderen krijgen, zouden we dit zo mogelijk graag willen voorkomen.. Helaas zal dat dus nog lastig worden (tenzij we kiezen voor mijn achternaam).
zondag 5 mei 2019 om 17:49
Je zou nog kunnen overwegen om jullie kind een combinatie van jullie namen te geven. Dat is wat wij wilden. Man heeft zijn moeders en zijn vaders achternaam. Wij wilden graag de naamgevingssystematiek volgen die in land man gebruikelijk is dus mijn naam doorgeven in plaats van zijn moeders achternaam. Zoon heeft ook mans nationaliteit en heeft daar recht op maar daarvoor moesten we wel een formeel naamswijzigingstraject doen. Mochten met zo’n constructie nou 2 van de 3 (?) namen vervallen dan kan dat mogelijk een oplossing bieden voor jullie. Kost wel ca €800.
zondag 5 mei 2019 om 18:52
Dat is inderdaad ook in het land van mijn vriend gebruikelijk. Een combi van mijn achternaam en zijn laatste zou ook prima zijn!
Nog maar even nadenken dus. Zo'n traject is erg prijzig! Zouden jullie voor jullie (eventuele) volgende kinderen weer hetzelfde traject door moeten of krijgen die automatisch dezelfde achternaam als jullie eerste kind?
Nog maar even nadenken dus. Zo'n traject is erg prijzig! Zouden jullie voor jullie (eventuele) volgende kinderen weer hetzelfde traject door moeten of krijgen die automatisch dezelfde achternaam als jullie eerste kind?
maandag 6 mei 2019 om 10:11
Ik weet niet of het automatisch de laatste zou zijn die behouden zou blijven. Spanje en Portugal hanteren een wat andere systematiek. In Spanje staat achternaam vader vooraan en achternaam moeder achteraan, Portugal is andersom. Dus als achternaam moeder vervalt en vervangen wordt door jouw achternaam, dan zou het kunnen dat de eerste namen nog steeds behouden blijven.Bedrijvigheid schreef: ↑05-05-2019 18:52Dat is inderdaad ook in het land van mijn vriend gebruikelijk. Een combi van mijn achternaam en zijn laatste zou ook prima zijn!
Het traject is inderdaad prijzig maar volgende kinderen krijgen automatisch dezelfde achternaam als de andere kinderen die je als stel hebt. Daarom hebben wij het nu meteen na ons eerste kind laten doen. Als je het pas na meerdere kinderen doet, moet je voor alle kinderen apart betalen.
maandag 6 mei 2019 om 21:14
Ah top. Er is al weer een hoop duidelijk. Thanks voor je advies!borboletas schreef: ↑06-05-2019 10:11Ik weet niet of het automatisch de laatste zou zijn die behouden zou blijven. Spanje en Portugal hanteren een wat andere systematiek. In Spanje staat achternaam vader vooraan en achternaam moeder achteraan, Portugal is andersom. Dus als achternaam moeder vervalt en vervangen wordt door jouw achternaam, dan zou het kunnen dat de eerste namen nog steeds behouden blijven.
Het traject is inderdaad prijzig maar volgende kinderen krijgen automatisch dezelfde achternaam als de andere kinderen die je als stel hebt. Daarom hebben wij het nu meteen na ons eerste kind laten doen. Als je het pas na meerdere kinderen doet, moet je voor alle kinderen apart betalen.