Mijn moeder is kwetsend

10-05-2019 13:18 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, mijn moeder kan mensen behoorlijk kwetsen en ik heb het daar moeilijk mee.
Toen ze een stuk jonger en gezonder was ging het beter dan nu, al heb ik al jong geleerd niet tegen haar in te gaan en vooral haar zo veel mogelijk te laten praten.

Mijn moeder is het type vrouw dat graag in het middelpunt van de belangstelling staat en een grote groep volgers heeft die alles voor haar doen.
Niet dat ze dit zelf zo zal zien, integendeel, ze zegt geen aandacht te willen.
Ondertussen zoekt zie die altijd op, was het vroeger met ongevraagd haar mening advies en ervaring aan anderen opdringen en woest worden als er niet gedaan werd wat ze wilde, nu door constant te klagen over haar leven, haar ziekte en wat anderen haar aan doen.

Op zich is dat nog niet kwetsend maar de manier waarop de haar woede uit is dat wel.
Klein voorbeeld: omdat ik niet 24/7 voor haar klaar sta om haar te helpen ( full time baan gezin met twee kinderen) krijg ik regelmatig te horen dat ze er liever een eind aan maakt en dat daar niemand rauwig om zou zijn.
Verder laat ze ook regelmatig doorschemeren dat ze liever geen man en kinderen had gehad en dat haar leven dan een stuk beter zou zijn geweest.

Dit soort buien worden dan weer afgewisseld met gesprekken waarin ze juist weer blij is dat we er zijn. Ook onze kinderen merken dat oma niet altijd even aardig is.
Het toppunt was wel toen ik mijn dochter met haar nichtje over hun oma hoorde praten. Ze vroeg haar of oma ook altijd zo boos was op haar ouders :cry:

Wat ik hiermee wil? Geen idee mijn hart even luchten denk ik.
En als iemand dit gedrag kent van haar/zijn moeder misschien dat die kunnen vertellen hoe ze er zelf mee om gaan?

Ik probeer haar altijd gelijk te geven en zoveel mogelijk te sussen door het gesprek naar positievere onderwerpen te sturen maar ik merk dat dit energie vreet en dat ik het er steeds moeilijker mee krijg.
Je kunt beter niets doen, dan druk te zijn met niets. Lao-Tse
Ik vind het niet klinken als een gezond persoon met een stabiele persoonlijkheid.
Klinkt eerder als iets waar een therapeut mee aan het werk zou moeten.

Heeft ze nooit in therapie gezeten? Medicijnen gehad?
Sorry geen tips, alleen een :hug: en bevestiging dat dit inderdaad geen leuk gedrag van je moeder is.
Klinkt psychiatrisch.
Dit soort opmerkingen maakt zij om een reactie uit te lokken. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Dus als je zegt geen tijd te hebben, nou, dan gooit ze er zo'n opmerking in. Vast dat jij daar weer tegenin gaat. Zij die standvastig blijft volhouden en jij die dan weer probeert te sussen. En zo heeft ze toch weer 5 minuten aandacht.

Laat wat meer los wát ze zegt. Het is allemaal loos. Hecht niet teveel waarde aan wat er uit haar mond komt. Ze meent het niet en is slechts een taktiek om aandacht te genereren.

Dus: Ik maak er liever een eind aan zo hoor! Niemand zal me missen...
Jij: Is goed mam, fijne dag!

Mijn leven zou veel fijner zijn geweest zonder man en kinderen!
Sjulia schreef:
10-05-2019 13:55
Ik vind het niet klinken als een gezond persoon met een stabiele persoonlijkheid.
Klinkt eerder als iets waar een therapeut mee aan het werk zou moeten.

Heeft ze nooit in therapie gezeten? Medicijnen gehad?
Ja ze heeft ooit therapie gehad maar is er mee gestopt toen ze zelf vond dat ze klaar was.
Althans dat is wat ze toen zei al zou het me, haar kennende, niet verbazen.
Breizh schreef:
10-05-2019 14:08
Ja ze heeft ooit therapie gehad maar is er mee gestopt toen ze zelf vond dat ze klaar was.
Althans dat is wat ze toen zei al zou het me, haar kennende, niet verbazen.
Jij moet jouw grenzen aangeven. Je wil deze energie niet in je leven, so be it. De voorbeelden die hierboven gegeven worden zijn prima. Je moeder is een volwassen vrouw en jij bent niet verantwoordelijk voor haar.
Als ze niet normaal kan doen of in therapie gaat, dan zou je kunnen overwegen of deze vrouw zoveel meerwaarde geeft en of je haar echt in je leven wil hebben. (En in het leven van je kinderen)
Doreia* schreef:
10-05-2019 14:04
Dit soort opmerkingen maakt zij om een reactie uit te lokken. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Dus als je zegt geen tijd te hebben, nou, dan gooit ze er zo'n opmerking in. Vast dat jij daar weer tegenin gaat. Zij die standvastig blijft volhouden en jij die dan weer probeert te sussen. En zo heeft ze toch weer 5 minuten aandacht.

Laat wat meer los wát ze zegt. Het is allemaal loos. Hecht niet teveel waarde aan wat er uit haar mond komt. Ze meent het niet en is slechts een taktiek om aandacht te genereren.

Dus: Ik maak er liever een eind aan zo hoor! Niemand zal me missen...

Mijn leven zou veel fijner zijn geweest zonder man en kinderen!
Verstandelijk weet ik dat je gelijk hebt.
Het is alleen zo verrekte moeilijk om ook te doen.
Ik ben zelf natuurlijk ook echt een zacht ei en dat weten we allebei.
Ook een reden voor haar om dit zo te doen.
Lijkt erop of je moeder hulp nodig heeft.
Lastig hoor, zo als naaste zijnde.
(Mijn moeder had ooit soortgelijke dingen. Maar daar zat wrs een stoornis achter, heeft zich nooit laten testen ivm zorgmijdend gedrag. Begrijp dat het voor jezelf impact kan hebben..)
En wat Doreia zegt: negatieve aandacht is ook aandacht.

Sterkte..
Breizh schreef:
10-05-2019 14:13
Is dat het antwoord niet al? Dat als jij niet meebuigt, ze het niet doet?

Ja, ze zal even heel boos zijn omdat het niet werkt, maar iemand die structureel aandacht nodig heeft, zal uiteindelijk jouw aandacht wel weer willen en manier zoeken die jij wél accepteert.
Sjulia schreef:
10-05-2019 14:10
Jij moet jouw grenzen aangeven. Je wil deze energie niet in je leven, so be it. De voorbeelden die hierboven gegeven worden zijn prima. Je moeder is een volwassen vrouw en jij bent niet verantwoordelijk voor haar.
Als ze niet normaal kan doen of in therapie gaat, dan zou je kunnen overwegen of deze vrouw zoveel meerwaarde geeft en of je haar echt in je leven wil hebben. (En in het leven van je kinderen)
Verstandelijk weet ik dat ook jij gelijk hebt, maar haar uit mijn leven zetten....
Ik ben thuis altijd degene geweest die alle ruzies probeerde te sussen en iedereen bij elkaar te houden.
Niet goed, maar wel een rol die ik al zo lang als ik me kan heugen heb.
Het gaat bijna op de automatische piloot en ik zal heel hard aan mezelf moeten werken om dat te veranderen.
Zeer herkenbaar. Ik heb inmiddels geen contact meer met mijn moeder, het bracht me namelijk nooit iets positiefs. Het kwetsende gedrag van mijn moeder heeft mijn hele leven eigenlijk bepaald.

Volgende maand ga ik hiervoor in therapie, omdat ik in het dagelijks leven helemaal vastloop. Ik besef dat ik zal moeten veranderen om met mijn moeder te kunnen omgaan, zij gaat namelijk niet veranderen.
het is zoals het is
Breizh schreef:
10-05-2019 14:19
Verstandelijk weet ik dat ook jij gelijk hebt, maar haar uit mijn leven zetten....
Ik ben thuis altijd degene geweest die alle ruzies probeerde te sussen en iedereen bij elkaar te houden.
Het gaat bijna op de automatische piloot en ik zal heel hard aan mezelf moeten werken om dat te veranderen.
Dat is niet goed.
Als het je niet lukt om te doen wat Doreia adviseerde is het misschien een goed idee om hier hulp bij te zoeken.
Jouw moeder pakt nu alle ruimte die jij haar geeft.
Sterkte!
anoniem_650aaeb67f04b wijzigde dit bericht op 10-05-2019 14:24
Reden: letter te weinig
0.08% gewijzigd
Breizh schreef:
10-05-2019 14:19
Je moeder kan dit gedrag bij je laten zien omdat je haar serieus neemt. Je neemt wat ze zegt voor waar aan. En ze roept maar wat.
Alles om haar maar in je aandacht te houden.
En als er niets is, verzint ze wel iets.

Het is niet meer serieus dan een 'wat een mooi weer he? Vorige week hadden we het zo slecht. Bah'.
Zij zal zo niet beginnen in een gesprek. Zij zal beginnen met ene zucht en een 'nu komt er alwéér niemand op visite. Ik kan maar beter dood gaan, niemand zal me missen.'
En dan zeg jij: Goedemorgen mam, wat hebben we weer een vrolijk humeur. Bel je zomaar even of is er iets?
Zij: 'och ja, je hebt zeker alweér geen tijd voor me he? Zo gaat het altijd!"

En zo probeert ze met 0 boodschap een hele discussie, en daarmee tijd en aandacht, te krijgen van je.
Denk erom dat zij je harder nodig heeft dan jij haar.
-jolijn- schreef:
10-05-2019 14:00
Klinkt psychiatrisch.
Als ik het terug lees weet ik dat je gelijk hebt.
chocolol schreef:
10-05-2019 13:56
Sorry geen tips, alleen een :hug: en bevestiging dat dit inderdaad geen leuk gedrag van je moeder is.
Dank je wel,
Stuiterdraakje schreef:
Lijkt erop of je moeder hulp nodig heeft.
Lastig hoor, zo als naaste zijnde.
(Mijn moeder had ooit soortgelijke dingen. Maar daar zat wrs een stoornis achter, heeft zich nooit laten testen ivm zorgmijdend gedrag. Begrijp dat het voor jezelf impact kan hebben..)
En wat Doreia zegt: negatieve aandacht is ook aandacht.

Sterkte..
Dat moet voor jou ook moeilijk zijn geweest, wat er ook achter zulk gedrag zit en hoe veel dat ook kan verklaren ik kan me niet voorstellen dat dat het makkelijker maakt.
dropsleutel schreef:
10-05-2019 14:21
Zeer herkenbaar. Ik heb inmiddels geen contact meer met mijn moeder, het bracht me namelijk nooit iets positiefs. Het kwetsende gedrag van mijn moeder heeft mijn hele leven eigenlijk bepaald.

Volgende maand ga ik hiervoor in therapie, omdat ik in het dagelijks leven helemaal vastloop. Ik besef dat ik zal moeten veranderen om met mijn moeder te kunnen omgaan, zij gaat namelijk niet veranderen.
:hug: Dank je voor je reactie, aan de ene kant ben ik blij niet de enige te zijn die het zo moeilijk heeft met haar moeder aan de andere kant vind ik het zo naar om te horen want dit gun je niemand.
ava75 schreef:
10-05-2019 14:23
Dat is niet goed.
Als het je niet lukt om te doen wat Doreia adviseerde is het misschien een goed idee om hier hulp bij te zoeken.
Jouw moeder pakt nu alle ruimte die jij haar geeft.
Sterkte!
Dank je, ik denk idd dat ik hulp nodig zal hebben om wat assertiever te worden, zeker waar het om mijn moeder gaat.
Doreia* schreef:
10-05-2019 14:25
Je moeder kan dit gedrag bij je laten zien omdat je haar serieus neemt. Je neemt wat ze zegt voor waar aan. En ze roept maar wat.
Alles om haar maar in je aandacht te houden.
En als er niets is, verzint ze wel iets.

Het is niet meer serieus dan een 'wat een mooi weer he? Vorige week hadden we het zo slecht. Bah'.
Zij zal zo niet beginnen in een gesprek. Zij zal beginnen met ene zucht en een 'nu komt er alwéér niemand op visite. Ik kan maar beter dood gaan, niemand zal me missen.'
En dan zeg jij: Goedemorgen mam, wat hebben we weer een vrolijk humeur. Bel je zomaar even of is er iets?
Zij: 'och ja, je hebt zeker alweér geen tijd voor me he? Zo gaat het altijd!"

En zo probeert ze met 0 boodschap een hele discussie, en daarmee tijd en aandacht, te krijgen van je.
Denk erom dat zij je harder nodig heeft dan jij haar.
Je hebt gelijk, en dat weet ik. Uiteindelijk pakt ze idd de ruimte die ik haar geef.
Ik ben alleen totaal niet gewend om tegen haar in te gaan of die ruimte te bewaren.
Maar ik wil het wel erg graag leren. Niet allen voor mijn omgang met haar maar voor elke situatie waarin ik me als een zacht ei op stel.
Een assertiviteitscursus is bij uitstek geschikt voor je.
Of een cursus Krav Maga. Dat is fantastisch.

Je laat over je heen lopen, wil je lieve vrede bewaren, maar zit dus met kinderen die zich afvragen waarom oma altijd boos is en zelf pak je al bibberend de telefoon op om wat je nu weer te wachten staat.

Dat kan niet de bedoeling zijn voor ene volwassen vrouw.
Waar ben je bang voor als je haar bijvoorbeeld geen gelijk zou geven? Heb je dat wel eens helemaal doorgedacht voor jezelf?
Bijvoorbeeld als ze zo boos zou worden dat ze zou roepen dat ze je nooit meer wilde zien, zou dat werkelijk erg zijn? Of zou je het erg vinden dat andere mensen jou hier op aan zouden kijken? enz.
Breizh schreef:
Verstandelijk weet ik dat je gelijk hebt.
Het is alleen zo verrekte moeilijk om ook te doen.
Je zit absoluut in een 'verkeerde dans' met haar.
Er is moed voor nodig om dat te doorbreken.
Het is aan jou om je grenzen aan te geven.
Accepteer ook dat je nooit onvoorwaardelijke liefde en erkenning van haar zult krijgen (harde les, ik weet het).

De "grey rock methode" werk goed bij jouw moeder.
Zoek op wat dat is en pas het zeker toe bij je moeder.

Verder contact beperken tot een minimum, ofwel tot hoeveel jij kunt opbrengen.
Het is klaar met jezelf aan haar aanpassen. Vanaf nu is het andersom: ze past zich maar aan aan jou en anders jammer dan.
ik heb zo'n grootmoeder, ook zogezegd cadeaus geven met de bedoeling van vriendschap te kopen terwijl ze eigenlijk een moeilijk karakter heeft, en dan manipulatief overkomen, zich in slachtofferrol steken, nu ik alleen woon kan ik dat makkelijker van me af zetten en doen dat het me niet meer interesseert,
het is ook raar want ons andere oma krijgen we belange zoveel cadeaus niet maar daar komen we dan wel mee goed overeen en dat wilt ze precies niet snappen dat vriendschap en liefde niet te koop is. ook is er in verleden al heel wat gebeurd, zodanig gekomen als we haar op straat zien dan we dan in een wijde boog langs haar gaan in de hoop dat ze ons niet gezien heeft. kinderachtig ik weet het, maar soms is dat het enige dat het werkt.
toen we nog vroeger bij elkaar woonde was ik ook altijd degene die er niet probeert in te gaan om geen ruzie te krijgen maar nu ik alleen woon, trek ik mij dat allemaal niet meer aan en als ze haar bergen geld dan gebruikt om ons te manipuleren dan betaal ik mij plezier het allemaal terug..
Doreia* schreef:
10-05-2019 14:42
Een assertiviteitscursus is bij uitstek geschikt voor je.
Of een cursus Krav Maga. Dat is fantastisch.

Je laat over je heen lopen, wil je lieve vrede bewaren, maar zit dus met kinderen die zich afvragen waarom oma altijd boos is en zelf pak je al bibberend de telefoon op om wat je nu weer te wachten staat.

Dat kan niet de bedoeling zijn voor ene volwassen vrouw.
Dat ik over me heen laat lopen heeft me al meer problemen gebracht.
Ik ben in een heleboel situaties al assertiever als ik ooit was, maar mijn moeder is nog altijd een moeilijk punt.
Het lijkt wel alsof ik weer dat onzekere meisje van een jaar of 8 ben als ze zo'n bui heeft.
Ik heb al overwogen om in therapie te gaan om hier mee om te gaan, maar een assertiviteitscursus daar naast is denk ik een goed idee, dank je.
3thee schreef:
10-05-2019 14:44
Waar ben je bang voor als je haar bijvoorbeeld geen gelijk zou geven? Heb je dat wel eens helemaal doorgedacht voor jezelf?
Bijvoorbeeld als ze zo boos zou worden dat ze zou roepen dat ze je nooit meer wilde zien, zou dat werkelijk erg zijn? Of zou je het erg vinden dat andere mensen jou hier op aan zouden kijken? enz.
Waar ik bang voor ben? Dat niet alleen mijn moeder me dan niet meer zou willen zien maar dat anderen me dan ook niet meer willen zien om haar te steunen.
Ik weet dat ze het zelf ook moeilijk met haar hebben en conflicten met haar vermijden.
Kortom ik ben bang dat ik dan mijn hele familie niet meer zie.
Breizh schreef:
10-05-2019 15:06
Waar ik bang voor ben? Dat niet alleen mijn moeder me dan niet meer zou willen zien maar dat anderen me dan ook niet meer willen zien om haar te steunen.
Ik weet dat ze het zelf ook moeilijk met haar hebben en conflicten met haar vermijden.
Kortom ik ben bang dat ik dan mijn hele familie niet meer zie.
Denk je zo laag over jezelf? Dat wanneer jij je moeder niet op haar nukken en wenken bediend, iedereen je de rug toekeert? Dat je anderen zo laag inschat en je moeder zo veel macht en invloed toerekent?

Wat verdrietig dat je dat denkt. Daarmee heeft ze je stevig in de tang. En kun je je met deze gekke gedachten gang ook nooit anders dansen met je moeder dan je doet.

Het klopt niet wat je denkt. Hulp is op zijn plek om je dat te doen beseffen.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
10-05-2019 14:47
Je zit absoluut in een 'verkeerde dans' met haar.
Er is moed voor nodig om dat te doorbreken.
Het is aan jou om je grenzen aan te geven.
Accepteer ook dat je nooit onvoorwaardelijke liefde en erkenning van haar zult krijgen (harde les, ik weet het).

De "grey rock methode" werk goed bij jouw moeder.
Zoek op wat dat is en pas het zeker toe bij je moeder.

Verder contact beperken tot een minimum, ofwel tot hoeveel jij kunt opbrengen.
Het is klaar met jezelf aan haar aanpassen. Vanaf nu is het andersom: ze past zich maar aan aan jou en anders jammer dan.
Dank je ik heb de grey rock methode opgezocht.
Wat ik las is dat het veel oefening vergt en dat geloof ik ook.
Ik denk dat dit iets is dat ik met wat hulp van een prof. zou moeten leren, het zit namelijk totaal niet in me van zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven