Kinderopvangtoeslag
zaterdag 11 mei 2019 om 07:32
Heb je voordat je thuisblijfmoeder werd wel gewerkt? Kun je dat niet meer oppakken? Hoe oud zijn je kinderen, gaan ze bijna naar school?
En je geeft aan dat je man in de ziektewet zit, is dat iets waardoor die nu niet op de kinderen kan passen? Want dan kun je anders nu vast een baan zoeken terwijl hij thuis zit en als je baan op orde is gaan scheiden.
Volgens mij kijk je alleen maar naar het financiële aspect m.b.t. de scheiding maar denk je niet dat je gelukkiger wordt als je gaat scheiden? Of woon je nu in een vrijstaande villa met personeel?
Je denkt dat je man geen alimentatie hoeft te betalen vanwege de ziektewet, waar heb je dat gevonden? Ik neem aan dat de bedoeling is dat hij gewoon weer gaat werken dus dan zal die wel alimentatie gaan betalen. Maar heb je het al met hem gehad over scheiden? Hoe staat hij in jullie relatie? En welke verdeling qua dagen voor de kinderen willen jullie gaan aanhouden? Ik noem maar wat maar als jullie allebei 50% van de tijd de kinderen hebben, allebei 4 dagen werken dan heb je dus 3 dagen opvang nodig die je samen moet betalen, niet alleen jij, het zijn ook zijn kinderen he.
En je geeft aan dat je man in de ziektewet zit, is dat iets waardoor die nu niet op de kinderen kan passen? Want dan kun je anders nu vast een baan zoeken terwijl hij thuis zit en als je baan op orde is gaan scheiden.
Volgens mij kijk je alleen maar naar het financiële aspect m.b.t. de scheiding maar denk je niet dat je gelukkiger wordt als je gaat scheiden? Of woon je nu in een vrijstaande villa met personeel?
Je denkt dat je man geen alimentatie hoeft te betalen vanwege de ziektewet, waar heb je dat gevonden? Ik neem aan dat de bedoeling is dat hij gewoon weer gaat werken dus dan zal die wel alimentatie gaan betalen. Maar heb je het al met hem gehad over scheiden? Hoe staat hij in jullie relatie? En welke verdeling qua dagen voor de kinderen willen jullie gaan aanhouden? Ik noem maar wat maar als jullie allebei 50% van de tijd de kinderen hebben, allebei 4 dagen werken dan heb je dus 3 dagen opvang nodig die je samen moet betalen, niet alleen jij, het zijn ook zijn kinderen he.
zaterdag 11 mei 2019 om 11:12
Waarom schrik jij van dat bedrag?
Wat had jij dan reëel gevonden?
Aan vaste lasten ben je zo zo'n 1100 a 1200 kwijt.
En ook in de bijstand heb je eten en kleding nodig en wil je dat je kind een cadeautje kan kopen zodat het naar een feestje van een jarig klasgenootje kan.
Minimouse schreef er is toch ook een voedselbank.
Ja en die is er niet voor niets.
Ik vind het erg dat mensen vinden dat anderen maar afhankelijk moeten zijn van de voedselbank.
What is next joh je moet maar gaan bedelen op straat. Dat zal je leren om niet te werken.
De meeste mensen in de bijstand willen wel werken maar kunnen niet werken vanwege luchelijke of psychische klachten of zo'n achterstand tot betaald werk dat ze door geen enkele werkgever worden aangenomen. Ook niet in deze tijd dat er krapte is op de arbeidsmarkt.
En dat ja maar de achterbuurvrouw van mijn nicht wil echt niet werken dat zegt zij zelf.
Ja dat zegt zij iever dan da zij haar hele medische dossier deelt met die nicht die hem sowieso toch wel zal veroordelen.
Of zij zegt dat liever dat dan dat geen enkele werkgever je wil hebben.
zaterdag 11 mei 2019 om 11:49
Ja, ik heb een kind. Anders snappen de meeste mensen wel dat je die toeslagen niet krijgt gelukkigsummerheat schreef: ↑10-05-2019 22:36Heb je kinderen? Zo ja, dan doe je het financieel dus heel goed. Zelfs als alleenstaande moeder met een inkomen van €55.000 heb je zelfs nog recht op €160 euro KGB per maand.
Maar ik snap je irritatie heel goed hoor.
zaterdag 11 mei 2019 om 11:56
Fair enough, een heel klein beetje ja. Maar niet in de verste verte in de buurt van wat mensen denken.gizzmo-returns schreef: ↑10-05-2019 22:37Maar je krijgt wel kindgebonden budget, of je verdient heel erg goed
Ik heb al meermalen gehoord dat ik nu ‘natuurlijk ook nog zorgtoeslag’ krijg. En een iemand vond zelfs dat ik blij moest zijn met de huurtoeslag die zíj betaalde voor me. Zorgtoeslag krijg je niet omdat je een kind hebt (logisch, want daar betaal je ook geen premie voor) en huurtoeslag is al helemaal niet van toepassing, want ik heb een koophuis.
zaterdag 11 mei 2019 om 12:32
sugarmiss schreef: ↑11-05-2019 11:12Waarom schrik jij van dat bedrag?
Wat had jij dan reëel gevonden?
Aan vaste lasten ben je zo zo'n 1100 a 1200 kwijt.
En ook in de bijstand heb je eten en kleding nodig en wil je dat je kind een cadeautje kan kopen zodat het naar een feestje van een jarig klasgenootje kan.
Minimouse schreef er is toch ook een voedselbank.
Ja en die is er niet voor niets.
Ik vind het erg dat mensen vinden dat anderen maar afhankelijk moeten zijn van de voedselbank.
What is next joh je moet maar gaan bedelen op straat. Dat zal je leren om niet te werken.
De meeste mensen in de bijstand willen wel werken maar kunnen niet werken vanwege luchelijke of psychische klachten of zo'n achterstand tot betaald werk dat ze door geen enkele werkgever worden aangenomen. Ook niet in deze tijd dat er krapte is op de arbeidsmarkt.
En dat ja maar de achterbuurvrouw van mijn nicht wil echt niet werken dat zegt zij zelf.
Ja dat zegt zij iever dan da zij haar hele medische dossier deelt met die nicht die hem sowieso toch wel zal veroordelen.
Of zij zegt dat liever dat dan dat geen enkele werkgever je wil hebben.
Omdat ik zelf in de bijstand heb gezeten en dat was een stuk lager. Dus je hoeft me geen preek te geven hoe en wat, want ik heb er een paar jaar door ziekte in gezeten. En ik weet hoe krap het is. Zeker als er ook nog hoge ziektekosten bijkomen. Ik kreeg zo'n 1000 euro en mijn vaste lasten waren ongeveer 900 euro excl ziektekosten. Ik geloof alleen niet dat een kind nog eens 700 euro extra in de maand kost.
Ik vind het een hoog bedrag vind omdat vrienden van me die werken ook dat bedrag netto te besteden hebben, dus dan lijkt het alsof het geen nut heeft om te werken.
zaterdag 11 mei 2019 om 12:36
Je bent vast niet alleenstaand? Want zoals ik al eerder schreef, zelfs bij een jaarsalaris van € 50.000 krijg je nog € 160 euro KGB per maand. En dat is natuurlijk meer dan een schijntje.nausicaa schreef: ↑11-05-2019 11:56Fair enough, een heel klein beetje ja. Maar niet in de verste verte in de buurt van wat mensen denken.
Ik heb al meermalen gehoord dat ik nu ‘natuurlijk ook nog zorgtoeslag’ krijg. En een iemand vond zelfs dat ik blij moest zijn met de huurtoeslag die zíj betaalde voor me. Zorgtoeslag krijg je niet omdat je een kind hebt (logisch, want daar betaal je ook geen premie voor) en huurtoeslag is al helemaal niet van toepassing, want ik heb een koophuis.
Indien je een partner hebt zal je met die €50.000 (gezamenlijk) inkomen natuurlijk maar een schijntje aan kgb ontvangen. Wat ook terecht is, want je kan gezamenlijk geld verdienen. Een alleenstaande heeft die luxe niet.
Dit is geen aanval op jou hoor, maar ik probeer uit te leggen dat ik het terecht vind dat alleenstaande ouders meer toeslagen krijgen. Puur omdat er maar verdiencapaciteit bij één ouder aanwezig is.
Verder is het slim van To om natuurlijk een opleiding te gaan doen om daarna in staat te zijn om haar eigen broek op te houden. Want de KGB en de kinderbijslag is niet eeuwig en valt weg zodra het kind 18 wordt of al eerder ivm studie en stufi. De IACK via de IB valt al weg zodra het kind 12 jaar is.
Dus werken loont, want na het vervallen van de kindertoeslagen heb je nog maar ongeveer € 1400 per maand. Terwijl als je blijft werken je inmiddels al meerdere keren salarisverhoging hebt gekregen of promotie hebt gemaakt.
zaterdag 11 mei 2019 om 12:47
Ja, ik ben alleenstaand. Daarom ook mijn frustratie als alle alleenstaande moeders als ‘geld binnenharkende bijstands trekkers’ gezien worden. Want ik krijg inderdaad nog wel een stuk minder dan die 160 euro per maand.summerheat schreef: ↑11-05-2019 12:36Je bent vast niet alleenstaand? Want zoals ik al eerder schreef, zelfs bij een jaarsalaris van € 50.000 krijg je nog € 160 euro KGB per maand. En dat is natuurlijk meer dan een schijntje.
Indien je een partner hebt zal je met die €50.000 (gezamenlijk) inkomen natuurlijk maar een schijntje aan kgb ontvangen. Wat ook terecht is, want je kan gezamenlijk geld verdienen. Een alleenstaande heeft die luxe niet.
Dit is geen aanval op jou hoor, maar ik probeer uit te leggen dat ik het terecht vind dat alleenstaande ouders meer toeslagen krijgen. Puur omdat er maar verdiencapaciteit bij één ouder aanwezig is.
Verder is het slim van To om natuurlijk een opleiding te gaan doen om daarna in staat te zijn om haar eigen broek op te houden. Want de KGB en de kinderbijslag is niet eeuwig en valt weg zodra het kind 18 wordt of al eerder ivm studie en stufi. De IACK via de IB valt al weg zodra het kind 12 jaar is.
Dus werken loont, want na het vervallen van de kindertoeslagen heb je nog maar ongeveer € 1400 per maand. Terwijl als je blijft werken je inmiddels al meerdere keren salarisverhoging hebt gekregen of promotie hebt gemaakt.
Maar wel eens hoor, werken loont wel. Omdat je inderdaad niet afhankelijk wilt zijn van toeslagen die kunnen stoppen of veranderen. Omdat je bv ook nog pensioen opbouwt. Omdat je door de ervaring die je opbouwt straks meer kunt gaan verdienen. Omdat het je keuzes geeft.
zaterdag 11 mei 2019 om 13:25
nausicaa schreef: ↑11-05-2019 12:47Ja, ik ben alleenstaand. Daarom ook mijn frustratie als alle alleenstaande moeders als ‘geld binnenharkende bijstands trekkers’ gezien worden. Want ik krijg inderdaad nog wel een stuk minder dan die 160 euro per maand.
Maar wel eens hoor, werken loont wel. Omdat je inderdaad niet afhankelijk wilt zijn van toeslagen die kunnen stoppen of veranderen. Omdat je bv ook nog pensioen opbouwt. Omdat je door de ervaring die je opbouwt straks meer kunt gaan verdienen. Omdat het je keuzes geeft.
Eens! Verder krijg je de IACK en een niet-werkende niet. Toch ongeveer
€ 200 per maand. Dat krijg je alleen als je werkt.
Daarnaast geef je het goede voorbeeld en dan vooral dochters... De tijd van afhankelijke vrouwen is al jaren voorbij.
Maar snap dat het soms frustreert. De beeldvorming is helaas nog steeds zo dat alleenstaande ouders vooral parasiteren op toeslagen. Langzaam verandert dat wel. In mijn werk zie ik juist vooral veel sterke alleenstaande vrouwen met kinderen die juist werken of studeren of een combinatie van beide.
Petje af!
maandag 20 mei 2019 om 19:25
De kindgebondebudget en kinderbijslag gaat naar hun vader dus daar heb ik niks aan.300 aan huur(met zorgtoeslag),100 (met zorgtoeslag)zorgvzk,150 gas licht en water.ik hou dan met jou berekening 200 a 300 over.200 gaat naar boodschappen.100 blijft over ken niemand die maar met 100 euro per maand moet doenminnimouse schreef: ↑10-05-2019 21:07Oh ja en waarschijnlijk zul je dan ook nog recht hebben op combinatiekorting via de voorlopige teruggave. Al met al dus niet bepaald slecht.
Ik heb net een proefberekening ingevuld met fictieve gegevens. Als alleenstaande moeder met bijstand en 2 kinderen van 5 en 3 jaar, met een huur van 620 euro heb je recht op:
323 euro huurtoeslag
441 euro kindgebondenbudget
99 euro zorgtoeslag
En dan nog 219,97 euro per kind per kwartaal kinderbijslag.
Oh wat hebben we het toch slecht in Nederland.
maandag 20 mei 2019 om 19:40
Als het naar de vader gaat, dan staan de kinderen dus ook bij hem ingeschreven. Dus hoezo zou jij voor die kosten op moeten draaien?reign schreef: ↑20-05-2019 19:25De kindgebondebudget en kinderbijslag gaat naar hun vader dus daar heb ik niks aan.300 aan huur(met zorgtoeslag),100 (met zorgtoeslag)zorgvzk,150 gas licht en water.ik hou dan met jou berekening 200 a 300 over.200 gaat naar boodschappen.100 blijft over ken niemand die maar met 100 euro per maand moet doen
En allemaal leuk en aardig wat je zegt, maar als je gewoon een baan zoekt dan hou je gewoon meer over in de maand hoor.
maandag 20 mei 2019 om 19:40
Sommige mensen niet nee, maar ik ken er ook genoeg die gewoon kunnen sparen.