Het Grote Viva Kattentopic Deel 5
woensdag 19 augustus 2026 om 08:28
woensdag 19 augustus 2026 om 13:07
Haha ik heb er een paar maanden geleden zelfs een topic over geopend. Iemand noemde het een 3-persoons krabpaal. En dat is inderdaad uitgekomen. Nou ja, het was maar een goedkope bank van Jysk en er liggen wat kleedjes overheen. Gelukkig geef ik niet zo om een perfect interieur.
woensdag 19 augustus 2026 om 13:59
woensdag 19 augustus 2026 om 14:59
woensdag 19 augustus 2026 om 15:00
Deze ga je niet winnen
Ik heb ook kleedjes op de bank. Nu wil broer daar juist erg graag onderliggen dus het nut van de kleedjes op de bank heeft zich duidelijk verplaatst wederom richting kat.
woensdag 19 augustus 2026 om 15:06
Ik ben een kleine week op vakantie geweest. Mijn vaste oppas was niet beschikbaar en gelukkig bood familielid aan om de zorg voor de katten te doen.
Hij ging dagelijks langs, gaf updates met foto’s en heeft zijn best gedaan. Heel fijn.
Bij terugkomst heb ik 2 zeer zeer aanhankelijke katten. Ze waren al slijmballen maar dit slaat echt alles
kan mijn kont niet bewegen zonder dat er een kat op, onder of voor mijn zit/staat/tegen mij opwerpt…
Ook ‘s nachts word ik wakker gemaakt (ik krijg een paar tikken van een pootje of een kopstoot) om nog even uitgebreid te kroelen.
Hij ging dagelijks langs, gaf updates met foto’s en heeft zijn best gedaan. Heel fijn.
Bij terugkomst heb ik 2 zeer zeer aanhankelijke katten. Ze waren al slijmballen maar dit slaat echt alles
Ook ‘s nachts word ik wakker gemaakt (ik krijg een paar tikken van een pootje of een kopstoot) om nog even uitgebreid te kroelen.
woensdag 19 augustus 2026 om 15:28
Wij kwamen er per toeval achter dat onze broertjes Coon zowel verticale- als horizontale krabbers zijn. Dus de krabpaal werd heel goed gebruikt voor de verticale sessies en de bank voor de horizontale nagelverzorging. Wij ontdekten dat ze allebei als een malle gingen krabben op een rubberen barmatje dat man per ongeluk op tafel had laten slingeren. Dus nu heb ik matjes op de kast en in de vensterbank liggen en laten ze de bank met rust.raccoon schreef: ↑19-08-2026 14:59Dat is wel lastig dat de kat denkt dat de bank een krabpaal is. Wij moeten nodig een andere bank hebben omdat die helemaal kapot is gekrabd door onze vorige kat. Gelukkig doen onze andere en nieuwe kat het niet, we hebben nu 6 krabpalen in huis en dat helpt denk ik.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 19 augustus 2026 om 15:39
Hier ook horizontale en verticale krabbers. De onderkant van mijn bank ziet er niet uit, maar gelukkig gaat deze bank over een paar maanden toch de deur uit. De volgende bank wordt er eentje die tot de vloer rijkt en waar de katten dus ook niet onder kunnen sjeesen.OlleGrieze schreef: ↑19-08-2026 15:28Wij kwamen er per toeval achter dat onze broertjes Coon zowel verticale- als horizontale krabbers zijn. Dus de krabpaal werd heel goed gebruikt voor de verticale sessies en de bank voor de horizontale nagelverzorging. Wij ontdekten dat ze allebei als een malle gingen krabben op een rubberen barmatje dat man per ongeluk op tafel had laten slingeren. Dus nu heb ik matjes op de kast en in de vensterbank liggen en laten ze de bank met rust.
woensdag 19 augustus 2026 om 15:54
Bedankt voor het benoemen, ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik weet niet wat voor krabbers onze katten zijn. Wij hebben ooit een rubbermatje onder de etensbakken van de katten gehad en een van de katten ging er van eten dus die hebben we weg gedaan. Misschien nog maar eens proberen want het zou jammer zijn dat een nieuwe bank meteen weer wordt kapot gekrabd.OlleGrieze schreef: ↑19-08-2026 15:28Wij kwamen er per toeval achter dat onze broertjes Coon zowel verticale- als horizontale krabbers zijn. Dus de krabpaal werd heel goed gebruikt voor de verticale sessies en de bank voor de horizontale nagelverzorging. Wij ontdekten dat ze allebei als een malle gingen krabben op een rubberen barmatje dat man per ongeluk op tafel had laten slingeren. Dus nu heb ik matjes op de kast en in de vensterbank liggen en laten ze de bank met rust.
donderdag 20 augustus 2026 om 07:56
Ze weten ook dat je machteloos bent, ze zijn onopvoedbaar en als ze even bij je op schoot komen na een verwoestende krab-, verhaar-, haarbal- en mauwdag, dan weten ze dat alles weer vergeven en vergeten is.
dinsdag 25 augustus 2026 om 19:34
Vast mensen hier die hier ervaring mee hebben, dus hier mijn vraag.
Mijn kat van 14 heeft vorige week op het kleed geplast, en vandaag op een andere plek op het kleed gepoept. De kattenbak hou ik elke dag bij. Het is een open bak met een lage rand, staat op een rustige plek. Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan.
Drie maanden geleden heeft ze nog haar seniorencheck gehad. Ze is gezond, krijgt alleen medicijnen voor haar schildklier en heeft waarschijnlijk artrose. Haar gedrag is niet veranderd.
Morgen naar de dierenarts, maar ik dacht, ik vraag hier alvast naar ervaringen. Moet ik me zorgen maken?
Mijn kat van 14 heeft vorige week op het kleed geplast, en vandaag op een andere plek op het kleed gepoept. De kattenbak hou ik elke dag bij. Het is een open bak met een lage rand, staat op een rustige plek. Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan.
Drie maanden geleden heeft ze nog haar seniorencheck gehad. Ze is gezond, krijgt alleen medicijnen voor haar schildklier en heeft waarschijnlijk artrose. Haar gedrag is niet veranderd.
Morgen naar de dierenarts, maar ik dacht, ik vraag hier alvast naar ervaringen. Moet ik me zorgen maken?
Delulu
woensdag 26 augustus 2026 om 11:50
Ja ik lees wel dat door de artrose ze zelfs door onstabiele ondergrond (kattengrit) al pijn kunnen hebben :
6. De oudere kat en poepen buiten de bak
Katten die 10 jaar of ouder zijn, lijden vaak – ongemerkt – aan artrose. Daardoor kunnen ze moeilijker in de kattenbak stappen. Ze kunnen ook niet meer goed hurken waardoor de ontlasting buiten de bak terecht komt. Een grote lage bak zonder deksel met lage instap is dan de ideale oplossing.
Grof grint zoals houtkorrels maakt het poepen ook moeilijker, omdat de kat instabiel staat. Dat is extra pijnlijk als je last van artrose hebt. Datzelfde geldt voor silica-korrels.
Ook dementie kan er voor zorgen dat een kat de bak niet meer kan vinden. Meer tips vind je in mijn blog Zorgen voor je oudere kat.
Katten die 10 jaar of ouder zijn, lijden vaak – ongemerkt – aan artrose. Daardoor kunnen ze moeilijker in de kattenbak stappen. Ze kunnen ook niet meer goed hurken waardoor de ontlasting buiten de bak terecht komt. Een grote lage bak zonder deksel met lage instap is dan de ideale oplossing.
Grof grint zoals houtkorrels maakt het poepen ook moeilijker, omdat de kat instabiel staat. Dat is extra pijnlijk als je last van artrose hebt. Datzelfde geldt voor silica-korrels.
Ook dementie kan er voor zorgen dat een kat de bak niet meer kan vinden. Meer tips vind je in mijn blog Zorgen voor je oudere kat.
Ik zag je reactie nu pas maar het is waar. Vooral dat geruststellende knipperen is ook zo om te smelten.
woensdag 26 augustus 2026 om 12:36
Ze heeft inderdaad een grote kattenbak, de vulling is van Softcat, heel zacht, soort zand.Biensûr schreef: ↑26-08-2026 11:50Ja ik lees wel dat door de artrose ze zelfs door onstabiele ondergrond (kattengrit) al pijn kunnen hebben :
Ik zag je reactie nu pas maar het is waar. Vooral dat geruststellende knipperen is ook zo om te smelten.
Delulu
woensdag 26 augustus 2026 om 22:17
Ik heb overleg gehad met de dierenarts (kat thuisgelaten). Omdat kat eind mei nog haar ouwelullencontrole heeft gehad met uitgebreid bloedbeeld, hoef ik vooralsnog alleen haar plasje in te leveren. Ik heb een zakje korreltjes meegekregen, daar moet ze dan op plassen.
Dat wordt lachen. Verder doet ze alles weer keurig op de bak. Ik kreeg trouwens wel de tip van de dierenarts om mijn planten buiten bereik te zetten. Ookal zijn ze niet giftig voor katten, de dierenarts zei dat ook niet-giftige planten giftig kunnen zijn als katten er teveel van eten.
Dat wordt lachen. Verder doet ze alles weer keurig op de bak. Ik kreeg trouwens wel de tip van de dierenarts om mijn planten buiten bereik te zetten. Ookal zijn ze niet giftig voor katten, de dierenarts zei dat ook niet-giftige planten giftig kunnen zijn als katten er teveel van eten.
Delulu
donderdag 27 augustus 2026 om 20:22
maandag 31 augustus 2026 om 21:43
Mijn schoonmoeder had twee poezen. Eentje van 4,5 jaar (Lottie) en een van 5 jaar (Doortje). Lottie was echt een lief beestje met een zacht karakter en die van knuffelen hield. Doortje is meer een pittige mopperkont die het liefst niet aangeraakt wil worden. Nu is Lottie is vorige week overleden aan een hartstilstand. De dominantste van de twee die leeft nu nog. De twee katten konden redelijk goed met elkaar overweg. Ze speelde en stoeide af en toe samen. Maar echt tegen elkaar op de bank in slaap vallen dat deden ze bijvoorbeeld nooit. Doortje doet nu haar ding maar je merk wel dat ze Lottie af en toe aan het zoeken is en ook een beetje onrustig is. Nu zou mijn schoonmoeder best een nieuw katje erbij willen. Hoeft niet perse een kitten maar anders een poesje rond dezelfde leeftijd uit het asiel. We weten alleen niet of we Doortje daarmee een plezier doen. Omdat ze zo dominant is weet ik niet of ze een nieuwe wel accepteert. Maar we weten ook niet echt of ze een maatje mist. Wat zouden jullie doen?
dinsdag 1 september 2026 om 23:16
Komt Doortje ook buiten? Soms zijn katten heel tevreden alleen. Ik had vroeger veel katten tegelijk maar er waren maar weinig echte maatjes. Ze trokken er toch vaak alleen op uit. Ze speelden wel een paar minuten met elkaar en ik vond ze ook weleens innig samen slapend, maar dat waren de katten die al van jongs af aan samen waren. Het is vaak moeilijk een perfecte match te vinden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in