Zwanger en "verboden" eten....

11-05-2019 12:17 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.

Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst :( En wat ik bijna nog het moeilijkste vind; mijn vrienden en familie ook, en die weten dat van mij ook. Wat ze echter (nog) niet weten, is dat ik dat de komende 7 1/2 maand dus beter niet kan eten ;) (en nee, ik ga ze dat natuurlijk niet 7 1/2 maand niet vertellen, maar nu in ieder geval nog even niet ;) )
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)

Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn :)

Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?

Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest :)
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-05-2019 12:40
Alleen verhitte zalm mag; een toastje is gerookte zalm, en mag dus helaas niet :(

Tonijn dus ook maar voorlopig even laten; vraag ik dat dan wel tegen de tijd dat ik een verlos zie :)

En tuurlijk kan ik de "ik heb last van m'n maag" kaart spelen (ik heb iig al behoorlijk last van overactieve darmen, dus ik lieg niet eens echt) maar ik zocht dus opties :)

Bedankt voor de reacties so far!

Ik bedoelde zalm uit blik ;-)

Ik heb trouwens altijd gerookte zalm gegeten, als het maar vers was.
Sorry, ik heb weinig tips, ik heb me er nog nooit in verdiept. Vis is super gezond, maar je kan beter geen vis eten waar teveel kwik en dioxines in zitten. Als je het met mate eet, lijkt het mij niet gevaarlijk. Maar of je het wel of niet wil riskeren, is natuurlijk iets wat alleen jij zelf bepaalt. Sushi eten kan volgens mij prima, zolang de vis maar vers is. Gekookte en gebakken garnalen, krab en surimi sticks kun je in ieder geval gewoon eten. Dus gelukkig kan veel sushi sowieso wél.
Naniene schreef:
11-05-2019 12:24
Gefeliciteerd!

Tijdens mijn vorige zwangerschap mocht tonijn in blik nog gewoon en dat is pas twee jaar geleden. Kleine hoeveelheden zullen wel meevallen lijkt me. Ik doe t zelf niet trouwens.

Garnalen mogen mits goed doorbakken.

Misschien heb je wat aan de zwangerhap app, erg handig.
Ja he? Ik heb me mn hele zwangerschap afgevraagd of
Ik nou 2 jaar geleden ook geen tonijn mocht, en het gewoon niet doorhad! Maar is dus inderdaad nieuw. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap superveel broodjes tonijnsalade gegeten ;)

Eerlijk gezegd hou ik me altijd gewoon aan de lijst, maakt t wel zo makkelijk. Geen tips dus!
Lotus90 schreef:
11-05-2019 12:43
Sushi eten kan volgens mij prima, zolang de vis maar vers is.
dat is in nederland natuurlijk wel vaak de vraag...
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:25
Hoe moeilijk is het nu echt om die dingen de komende maanden gewoon te laten liggen en iets anders te nemen? Gewoon aan je rijstkorrel kindje denken en iets anders nemen.
En als iemand iets zegt gewoon zeggen dat je nu dit wil proberen en daar niet zo'n trek in hebt of je niet goed voelt.
En een kookworkshop is niet verplicht, toch?
Jemig wat een krengerige reactie.
Lotus90 schreef:
11-05-2019 12:43
Sorry, ik heb weinig tips, ik heb me er nog nooit in verdiept. Vis is super gezond, maar je kan beter geen vis eten waar teveel kwik en dioxines in zitten. Als je het met mate eet, lijkt het mij niet gevaarlijk. Maar of je het wel of niet wil riskeren, is natuurlijk iets wat alleen jij zelf bepaalt. Sushi eten kan volgens mij prima, zolang de vis maar vers is. Gekookte en gebakken garnalen, krab en surimi sticks kun je in ieder geval gewoon eten. Dus gelukkig kan veel sushi sowieso wél.

Ik zou echt geen sushi gaan eten. Je weet niet hoe vers de vis is namelijk. En met garnalen en andere schaal- en schelpdieren weet je niet of ze écht goed doorbakken zijn.
Ik zou het dus gewoon laten. Hoe moeilijk kan het zijn voor die paar maanden?
Gefeliciteerd trouwens, TO! :)
Pinda-Kaas schreef:
11-05-2019 12:44
dat is in nederland natuurlijk wel vaak de vraag...

Inderdaad. Slecht advies!
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:48
Ik zou echt geen sushi gaan eten. Je weet niet hoe vers de vis is namelijk. En met garnalen en andere schaal- en schelpdieren weet je niet of ze écht goed doorbakken zijn.
Ik zou het dus gewoon laten. Hoe moeilijk kan het zijn voor die paar maanden?
Ik zou wel verse sushi eten (er is een restaurant waarbij ik daar zeker van kan zijn). En ik zou in een restaurant vragen of ze de garnalen extra goed willen doorbakken. Thuis zou ik dat ook doen. Jij hebt waarschijnlijk weer dingen gegeten of gedaan (of m.i. juist niet genoeg) wat ik weer totaal anders zou doen tijdens een zwangerschap.
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:49
Inderdaad. Slecht advies!
:yawnee:
Lotus90 schreef:
11-05-2019 12:54
Ik zou wel verse sushi eten (er is een restaurant waarbij ik daar zeker van kan zijn). En ik zou in een restaurant vragen of ze de garnalen extra goed willen doorbakken. Thuis zou ik dat ook doen. Jij hebt waarschijnlijk weer dingen gegeten of gedaan (of m.i. juist niet genoeg) wat ik weer totaal anders zou doen tijdens een zwangerschap.

Je wil niet weten hoeveel restaurants het niet zo nauw nemen met de term "vers" hoor!
Dus dat risico zou ik gewoon echt niet nemen, want aan rauwe vis zitten risico's net als aan rauw vlees. Gewoon best vermijden.
In een restaurant kan je inderdaad vragen om garnalen extra goed te bakken, maar als je op een feestje borrelhapjes krijgt met garnalen weet je niet of ze ook goed doorbakken zijn. Dan zou ik bij twijfel het gewoon laten, zeker als borrelhapje.
Haha, ik ben geen sushi eter, wel gewoon een Hollandse viseter :) en alcohol gebruik ik (gelukkig) sowieso nooit, dus daar hoef ik niet over na te denken (en anderen dus ook niet :) )

Ja, tuurlijk is het iets wat je maar negen maanden hoeft te laten; maar ik vroeg me dus bij bepaalde producten af hoe dat precies zat.
Maar ik vind de lijst best lang tegenwoordig. Salami en grootte ham en zo, mocht vroeger wel bijvoorbeeld. En dus tonijn en gerookte zalm ook. Dingen die je op zich best vaak eet, als niet-vegetariër....
Zelf hield ik ook het meest van de dingen die ik niet mocht eten, maar heb me wel aan de lijst op het voedingscentrum gehouden. Ik vond het mezelf af moeten vragen of iets genoeg doorbakken of vers genoeg is zo vermoeiend! Het dan maar helemaal vermijden was beter voor de gemoedsrust.
En na de zwangerschap heb ik het allemaal weer ingehaald en extra genoten van uit eten gaan. Tegenover het 'afzien' met eten staat dat ik er een kerngezond kindje voor terug heb gekregen en geen stress over listeria, kwik of wat dan ook. Dat is het mij wel waard geweest.
Mijn advies is dan ook: volg de lijst, het lijkt misschien lang die 7,5 maand, maar het is omgevlogen voordat je het weet!
Ik zou me richten op de lijst van het voedingscentrum. En vers en doorgebakken weet je alleen als je het zelf koopt en klaarmaakt.

En me dan richten op de 99% van het eten dat je wel gewoon mag ;-)
Volgens mij gaat het TO er niet om dat ze iets heel graag wil eten wat niet mag, maar dat ze nog niet wil vertellen dat ze zwanger is. De dingen die ze noemt, daarvan weet haar omgeving dat ze die heel lekker vindt en ze is bang voor vragen als ze die morgen niet eet. Dus alle opmerkingen over hoe moeilijk is het om iets voor je kindje te laten of dat heb je toch wel voor je kindje over, slaan nergens op
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
"Sommige vleeswaren voor op brood zoals salami en chorizo zijn rauw. Er kunnen ziekmakers zoals Toxoplasma gondii in zitten, deze zijn gevaarlijk voor je baby. Eet dit daarom niet. Als je ze heel goed verhit, bijvoorbeeld op een pizza, dan kan het wel."

Inderdaad vroeger mochten veel dingen wel, maar door meer onderzoek en meer kennis zijn ook de adviezen aangepast en dat lijkt me wel een goede zaak, toch?
Veins, als je er echt opmerkingen over krijgt, een staartje van buikgriep. Licht je partner ook in dat je dat als smoesje gaat gebruiken.

Je kan het ook al eerder benoemen tussen neus en lippen door. Ben niet zo lekker, hele week al last van, blablabla.
11-05-2019 13:01
Haha, ik ben geen sushi eter, wel gewoon een Hollandse viseter :) en alcohol gebruik ik (gelukkig) sowieso nooit, dus daar hoef ik niet over na te denken (en anderen dus ook niet :) )

Ja, tuurlijk is het iets wat je maar negen maanden hoeft te laten; maar ik vroeg me dus bij bepaalde producten af hoe dat precies zat.
Maar ik vind de lijst best lang tegenwoordig. Salami en grootte ham en zo, mocht vroeger wel bijvoorbeeld. En dus tonijn en gerookte zalm ook. Dingen die je op zich best vaak eet, als niet-vegetariër....
Niks mis met voorschrijdend inzicht. We weten nu meer dan vroeger. Niet zo raar dus.
Sushi "mag" dus niet volgens het voedingscentrum:
"Sushi met rauwe vis is niet geschikt tijdens de zwangerschap. Je kan wel sushi eten met bijvoorbeeld groenten, zeewier, gaar ei en tahoe."
Lucifer2018 schreef:
11-05-2019 13:08
Niks mis met voorschrijdend inzicht. We weten nu meer dan vroeger. Niet zo raar dus.

Inderdaad.

Er zijn tijdens geweest dat matig alcoholgebruik was toegestaan tijdens een zwangerschap...Gelukkig weten we wat dat betreft beter tegenwoordig.
11-05-2019 12:32
Ja, sorry, die grootte heeft het nu..... Ik vond het wel grappig......
Ik vind het ook grappig.

Zoek eens naar de app Zwangerhap.
In het begin toen ik nog niet iedereen in wilde lichten heb ik weinig opmerkingen gehad ondanks dat ik alcohol / carpaccio enz. liet staan. Heb wel tegen iemand gezegd dat ik een tijdje geen alcohol wilde drinken voor de gezondheid of ik was moe / hoofdpijn waardoor ik niet wilde drinken. Qua eten gezegd dat ik te ongezond at, teveel vlees en dat ik wilde uitproberen om dat een tijdje te minderen. Geen haan die ernaar kraaide.
11-05-2019 12:32
Ja, sorry, die grootte heeft het nu..... Ik vond het wel grappig......
ik ook, de mijne heette boontje de eerste weken...
ik zou er niet hysterisch over doen, en het voedingscentrum volgen. ik dacht juist dat tonijn uit blik wel mocht. maar voor mij is het alweer even geleden.
Don't cry, buy a bag and move on.
Star² schreef:
11-05-2019 12:36
Hier kan je alles invoeren:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... wcQAvD_BwE

Tonijn mag nu niet meer. Paar jaar terug was het nog niet meer dan twee keer per week.
Zalm wel, maak je een toastje zalm ;-)
Volgens het voedingscentrum mag gerookte zalm alleen als je het zelf nog verhit. Er staat: eet geen gerookte zalm als je het niet verhit. Ook van de visboer kun je beter zelf verhitten als je het wil eten.

Gebakken zalm mag je eten (maar niet medium gebakken). Zalm uit blik mag ook.
Mango12 schreef:
11-05-2019 13:11
In het begin toen ik nog niet iedereen in wilde lichten heb ik weinig opmerkingen gehad ondanks dat ik alcohol / carpaccio enz. liet staan. Heb wel tegen iemand gezegd dat ik een tijdje geen alcohol wilde drinken voor de gezondheid of ik was moe / hoofdpijn waardoor ik niet wilde drinken. Qua eten gezegd dat ik te ongezond at, teveel vlees en dat ik wilde uitproberen om dat een tijdje te minderen. Geen haan die ernaar kraaide.
Dit is ook mijn ervaring. Op mijn moeder na die speciaal voor mij het een of ander had ingeslagen (“Dan neem je het maar mee want ik eet het niet”). Hoorde wel eens van collega’s achteraf “Oh en toen wisten we het pas en kwam die borrel. En ik zag jou toen zo kijken bij het buffet...ik hoopte zó dat je niets zou vragen”.

Ehm, wellicht heb ik staan staren naar de hoeveelheid smeersels en opties maar ik let er nooit op wie wat eet of drinkt. Net zomin vind ik het interessant of iemand mogelijk zwanger kan zijn. Ik hoor het wel als iemand het wil vertellen en dan kan je gewoon feliciteren.
Ik denk dat je jeniet zo druk hoeft te maken TO. Gewoon ‘last van buik/maag/darmen’ is afdoende als men al iets vraagt. Zeker ‘darmen’ dan heeft vrijwel niemand behoefte aan gedetailleerde uitleg :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven