Zwanger en "verboden" eten....
zaterdag 11 mei 2019 om 12:17
Hallo!
Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.
Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst
En wat ik bijna nog het moeilijkste vind; mijn vrienden en familie ook, en die weten dat van mij ook. Wat ze echter (nog) niet weten, is dat ik dat de komende 7 1/2 maand dus beter niet kan eten
(en nee, ik ga ze dat natuurlijk niet 7 1/2 maand niet vertellen, maar nu in ieder geval nog even niet
)
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)
Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?
Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.
Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)
Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?
Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
zaterdag 11 mei 2019 om 14:32
duizel schreef: ↑11-05-2019 13:47Volgens het voedingscentrum mag gerookte zalm alleen als je het zelf nog verhit. Er staat: eet geen gerookte zalm als je het niet verhit. Ook van de visboer kun je beter zelf verhitten als je het wil eten.
Gebakken zalm mag je eten (maar niet medium gebakken). Zalm uit blik mag ook.
Dat bedoelde ik dan ook
zaterdag 11 mei 2019 om 14:35
Gerookte zalm verhitten is echt vies.
Ik vind het trouwens frappant dat je als zwangere vrouw nooit ergens over mag zeuren. Ik vond het wel degelijk moeilijk om al dat eten, dat ik normaal met veel smaak eet, maandenlang te moeten laten staan. Plus de alcohol, minder fanatiek te mogen sporten en al die andere dingen die erbij komen kijken.
Heb ik het gedaan? Uiteraard! Volgehouden tot het einde? Zeker. Maar ik vond het echt wel eens moeilijk en ik snap niet waarom je dat niet gewoon mag zeggen.
Ik vind het trouwens frappant dat je als zwangere vrouw nooit ergens over mag zeuren. Ik vond het wel degelijk moeilijk om al dat eten, dat ik normaal met veel smaak eet, maandenlang te moeten laten staan. Plus de alcohol, minder fanatiek te mogen sporten en al die andere dingen die erbij komen kijken.
Heb ik het gedaan? Uiteraard! Volgehouden tot het einde? Zeker. Maar ik vond het echt wel eens moeilijk en ik snap niet waarom je dat niet gewoon mag zeggen.
zaterdag 11 mei 2019 om 14:57
Eens met Maya. Baal soms ook wanneer man een heerlijk broodje carpaccio zit te eten en ik dat niet mag. Haha! Heb al tegen mijn man gezegd. Zodra de bevalling klaar is wil ik een hele stokbrood met filet americaine en gerookte zalm eten.
TO gebruik je gezonde verstand. Als je alles laat staan qua rauw vlees en vis ben je al een heel eind.
Het Voedingscentrum is trouwens wel heel streng. Haring raden ze af. Maar is wel gepekeld en ingevroren geweest waardoor de bacteriën zijn gedood. Ik eet zo nu en dan wel een zoute haring.
TO gebruik je gezonde verstand. Als je alles laat staan qua rauw vlees en vis ben je al een heel eind.
Het Voedingscentrum is trouwens wel heel streng. Haring raden ze af. Maar is wel gepekeld en ingevroren geweest waardoor de bacteriën zijn gedood. Ik eet zo nu en dan wel een zoute haring.
diamantje123 wijzigde dit bericht op 11-05-2019 15:06
2.30% gewijzigd
♡
zaterdag 11 mei 2019 om 16:04
Gefeliciteerd met je (nu nog
) rijstkorrel!
Bij mijn kleuter mocht ik nog tonijn uit blik eten ivm de toen geldende ondergrens, maar nu dus blijkbaar niet meer. Er wordt van alle kanten gezegd dat je vis moet eten ivm de goede vetten voor je kindje, maar aan de andere kant wordt steeds meer vis uitgesloten vanwege zware metalen ed en ziekteverwekkende bacteriën. Dat maakt het niet makkelijker om de richtlijnen te volgen...
Ik zou niet te krampachtig denken over ‘iedereen zal meteen wel denken dat ik zwanger ben’. Over het algemeen gaan mensen niet zo ver met hun gedachten, echt niet.
En ook degenen die het wel zien houden meestal netjes hun mond en wachten totdat jij vertelt hoe de vork in de steel zit.
Ik wens je dus vooral een voorspoedige zwangerschap voor, die vooral bestaat uit wat je niet mág eten ipv wat je niet kúnt eten. Zware zwangerschapsmisselijkheid of heftig maagzuur is nl gewoon rot. Dus dat wens ik je allerminst toe.
Ik volg over het algemeen de ZwangerHap van het Voedingscentrum, maar helaas heb ook ik me niet strikt aan de eisen kunnen houden. Al was het maar omdat ik dacht niet zwanger te zijn met de feestdagen (getest) en in het nieuwe jaar bleek ik alsnog toch zwanger... Dus ja, het zijn allemaal risico’s waartegen je (kindje) wordt beschermd. Geheel terecht, maar het is net zoals met autostoeltjes voor je uk straks of gordel voor jezelf: voor de meeste ritjes heb je ze eigenlijk niet nodig omdat er niets gebeurt. Ze zijn er voor die éne keer dat er wél iets mis gaat. Om het wat in perspectief te zetten. Waarmee ik geenszins wil zeggen dat je de richtlijnen maar allemaal in de wind moet slaan, maar zo kun je wel beter voor jezelf een afweging maken denk ik.
Bij mijn kleuter mocht ik nog tonijn uit blik eten ivm de toen geldende ondergrens, maar nu dus blijkbaar niet meer. Er wordt van alle kanten gezegd dat je vis moet eten ivm de goede vetten voor je kindje, maar aan de andere kant wordt steeds meer vis uitgesloten vanwege zware metalen ed en ziekteverwekkende bacteriën. Dat maakt het niet makkelijker om de richtlijnen te volgen...
Ik zou niet te krampachtig denken over ‘iedereen zal meteen wel denken dat ik zwanger ben’. Over het algemeen gaan mensen niet zo ver met hun gedachten, echt niet.
En ook degenen die het wel zien houden meestal netjes hun mond en wachten totdat jij vertelt hoe de vork in de steel zit.
Ik wens je dus vooral een voorspoedige zwangerschap voor, die vooral bestaat uit wat je niet mág eten ipv wat je niet kúnt eten. Zware zwangerschapsmisselijkheid of heftig maagzuur is nl gewoon rot. Dus dat wens ik je allerminst toe.
Ik volg over het algemeen de ZwangerHap van het Voedingscentrum, maar helaas heb ook ik me niet strikt aan de eisen kunnen houden. Al was het maar omdat ik dacht niet zwanger te zijn met de feestdagen (getest) en in het nieuwe jaar bleek ik alsnog toch zwanger... Dus ja, het zijn allemaal risico’s waartegen je (kindje) wordt beschermd. Geheel terecht, maar het is net zoals met autostoeltjes voor je uk straks of gordel voor jezelf: voor de meeste ritjes heb je ze eigenlijk niet nodig omdat er niets gebeurt. Ze zijn er voor die éne keer dat er wél iets mis gaat. Om het wat in perspectief te zetten. Waarmee ik geenszins wil zeggen dat je de richtlijnen maar allemaal in de wind moet slaan, maar zo kun je wel beter voor jezelf een afweging maken denk ik.
zaterdag 11 mei 2019 om 19:39
Ik mocht gerookte zalm wel eten, mits het dagvers was. Dus dat haalde ik bij de visafslag.
Ik dronk eigenlijk al nooit alcohol dus viel bij mij niet zo op. Vriendin van mij zei dat ze een anti biotica kuur had. Maar dit kun je natuurlijk maar 1 of 2 weken roepen haha.
Maar je zou toch kunnen zeggen dat je last hebt van je maag/grieperig bent en dat je gewoon niet zoveel trek hebt in hapjes/drankjes. De griep en verkoudheid heerst toch op het moment.
Ik dronk eigenlijk al nooit alcohol dus viel bij mij niet zo op. Vriendin van mij zei dat ze een anti biotica kuur had. Maar dit kun je natuurlijk maar 1 of 2 weken roepen haha.
Maar je zou toch kunnen zeggen dat je last hebt van je maag/grieperig bent en dat je gewoon niet zoveel trek hebt in hapjes/drankjes. De griep en verkoudheid heerst toch op het moment.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:23
Nouja, dit dus ook..... Morgen bijvoorbeeld, gaan we naar mijn ouders. Die hebben altijd lekkere hapjes op tafel. Ongeveer alles daarvan, staat op de lijst.... Maar goed; morgen kom ik er in ieder geval nog mee weg om buikgriepachtige verschijnselen op te werpenrosanna08 schreef: ↑11-05-2019 13:04Volgens mij gaat het TO er niet om dat ze iets heel graag wil eten wat niet mag, maar dat ze nog niet wil vertellen dat ze zwanger is. De dingen die ze noemt, daarvan weet haar omgeving dat ze die heel lekker vindt en ze is bang voor vragen als ze die morgen niet eet. Dus alle opmerkingen over hoe moeilijk is het om iets voor je kindje te laten of dat heb je toch wel voor je kindje over, slaan nergens op
Dit kan ik echter over een paar weken niet nog eens gebruiken. Maar goed, dat zie ik dan wel weer
zaterdag 11 mei 2019 om 20:25
Thanks!!CallieB schreef: ↑11-05-2019 14:33Garnalen zou ik laten staan. Ze zijn weliswaar (deels) gekookt voordat ze in de schappen liggen, maar vervolgens liggen ze daar te wachten. Evt zou daar gemakkelijk iets in groeien. Tonijn adviseren ze idd niet ivm die schadelijke stoffen, maar dan moet je wel flink wat tonijn eten volgens mij. Twee toastjes tonijnsalade kan wsl weinig kwaad (vooral als je ziet hoeveel % tonijn erin zit...) maar officiele advies is dus van niet. Ik heb het zelf wel eens gegeten, maar heb ook sushi gegeten...
Alle gerookte vis uit vacuumverpakking sowieso niet. Verse vis wel (mits goed verhit). Of je rauwe gerookte vis/vlees 2 dgn in de vriezer leggen dood ook de listeria bacterie. Mocht je je biefstukje echt een keer nodig hebben![]()
Helaas gaat die bacterie dus niet dood in de vriezer, maar schijnt deze "in slaap" te zijn, en dus alsnog weer actief te (kunnen) worden als het weer ontdooid is....
zaterdag 11 mei 2019 om 20:41
zaterdag 11 mei 2019 om 20:43
Maya85 schreef: ↑11-05-2019 14:35Gerookte zalm verhitten is echt vies.
Ik wil trouwens niet per sé zeuren, maar een beetje balen over die lange lijst, ja dat doe je natuurlijk wel
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 11-05-2019 20:48
0.83% gewijzigd
zaterdag 11 mei 2019 om 20:47
Thanks!Bonnieux schreef: ↑11-05-2019 16:04Gefeliciteerd met je (nu nog) rijstkorrel!
Ja, dat met die vis, dat had ik dus ook. Je moet vooral lekkere, vette vis eten, want dat is zo gezond en zo, maar vervolgens is er maar weinig vette vis die je vervolgens mag eten zonder deze heel erg te verhitten.....
En ik ben verder niet zo heel bang dat mensen uit m'n omgeving gelijk raden dat ik in verwachting ben, maar bij m'n ouders is dat andere koek..... Maar goed; het loopt zoals het loopt
Vooralsnog zijn we allebei vooral heel erg gelukkig dat het na 2 1/2 jaar eindelijk raak heeft mogen zijn
zaterdag 11 mei 2019 om 21:06
Als je al zo'n tijd bezig bent weten je naasten waarschijnlijk wel dat jullie een kinderwens hebben en bezig zijn. De kans is dan wel groter dat ze iets merken maar is dat heel erg?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 20:47Thanks!
Ja, dat met die vis, dat had ik dus ook. Je moet vooral lekkere, vette vis eten, want dat is zo gezond en zo, maar vervolgens is er maar weinig vette vis die je vervolgens mag eten zonder deze heel erg te verhitten.....
En ik ben verder niet zo heel bang dat mensen uit m'n omgeving gelijk raden dat ik in verwachting ben, maar bij m'n ouders is dat andere koek..... Maar goed; het loopt zoals het loopt
Vooralsnog zijn we allebei vooral heel erg gelukkig dat het na 2 1/2 jaar eindelijk raak heeft mogen zijn![]()
Ik weet niet hoe je ouders zijn maar sommige ouders zouden niks zeggen en stiekem hopen dat het raak is. Anderen vragen er misschien naar. Je kunt dat ook zien als meeleven en het mooie geheimpje samen delen is dan misschien niet erg?
Hier was het ook duidelijk voordat ik mijn eerste echo had gehad (door ziekte, ouder was erg bezorgd en het toen maar gewoon eerder verteld). Was ergens ook wel speciaal en mooi om toch al een beetje te kunnen delen.
zaterdag 11 mei 2019 om 22:19
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 20:47Thanks!
Vooralsnog zijn we allebei vooral heel erg gelukkig dat het na 2 1/2 jaar eindelijk raak heeft mogen zijn![]()
Ik ben dan ook heel blij voor jullie! Je hebt een hoop geduld moeten oefenen, respect!
Zullen je ouders niet vooral heel blij voor jullie zijn als ze er stiekem/per ongeluk toch achter komen?
Enne, ik vond het stiekem wel heel fijn om een paar mensen toch in vertrouwen te nemen het eerste trimester. Het is nl allemaal nog best onzeker en spannend en je kunt toch al tegen best vervelende kwaaltjes of zelfs kwalen aanlopen. En het is dan fijn om ergens je ei kwijt te kunnen.
Ik ben dus ook ‘betrapt’ door een naaste deze zwangerschap, ik dronk nl opeens geen alcohol meer terwijl ik een paar dagen eerder nog flink (voor mijn doen dan) had zitten drinken. Ik vond het lastig om mijn gezicht in de plooi te houden toen me op de man af werd gevraagd of ik weer zwanger was. Door eerdere miskramen was het nl opeens behoorlijk spannend geworden. Het was toen fijn om te kunnen vertellen hoe ik me echt voelde op dat moment ipv de hele zwangerschap met alles wat daarbij hoort geheim te houden.
Anyway, het maakt niet uit! Ik wens je morgen veel plezier bij je ouders. En het wordt vast leuk ook zonder de hapjes die je normaal eet. Misschien omdat ze erachter zijn gekomen en ze je als eerste kunnen feliciteren en met je kunnen meeleven óf omdat je na afloop met je lief in de auto terug (ga ik even vanuit) samen kunt kletsen over waar je je allemaal hebt uit geluld.
zaterdag 11 mei 2019 om 23:50
je mag best wel balen hoorIrish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 20:43
Ik wil trouwens niet per sé zeuren, maar een beetje balen over die lange lijst, ja dat doe je natuurlijk welHoe goed het doel ook is
![]()
wij waren vanavond op stap en toen heb ik nog verzucht dat ik zo graag een gin tonic zou willen drinken (terwijl ik eigenlijk voor de zwangerschap al bijna niet meer dronk).
zondag 12 mei 2019 om 10:08
Het schijnt dat men (wat) is teruggekomen op vis en de hoeveelheid vis (en dan bedoel ik niet de rauwe vis). Hoewel je de roofvissen wel moet vermijden voor de kwikopbouw in het lichaam, zijn kleine vissen en vissen zoals zalm en af en toe tonijn (ook roofvis, dus met mate) zo ongelooflijk gezond voor moeder en groeiende foetus, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Gelukkig dat ze er op terug zijn gekomen, want m.i. is er niet iets veel gezonder voor een zwangere vrouw dan vis (kijk maar naar alle artikelen m.b.t. vis en hersenontwikkeling/voorkomen allergieën/noem maar op, bij de ongeboren baby). Als je het echt spannend vind, kan je altijd nog een (kwalitatief goede!) visolie supplement nemen.
Ik at af en toe wel eens heel verse gerookte zalm van een goede vishandel, dus niet de gerookte variant in de notoire vacuüm plastic verpakking van de supermarkt, maar echt vers. Maar gerookte vis van de supermarkt (en gerookte vis op feestjes en bij mensen thuis) vermeed ik dan wel (vis uit blik at ik wel op feestjes en bij mensen thuis). Als er verse zoute haring te koop was bij een goede visboer, nam ik dat ook (had er ook zo veel zin in).
zondag 12 mei 2019 om 15:09
Pinda-Kaas schreef: ↑11-05-2019 23:50je mag best wel balen hoor
wij waren vanavond op stap en toen heb ik nog verzucht dat ik zo graag een gin tonic zou willen drinken (terwijl ik eigenlijk voor de zwangerschap al bijna niet meer dronk).
Het maffe is dat ik nu opeens écht kan verlangen naar wijn. Bij mijn oudste vond ik heb makkelijk om het te laten staan, maar nu heb ik er best vaak zin in
vrijdag 17 mei 2019 om 16:00
Ik moest direct lachen als ik het las. Toen ik net zwanger was legde ik op een dag ook een rijstkorrel in mijn vriend zijn hand om te tonen hoe groot ze al was!Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 12:32Ja, sorry, die grootte heeft het nu..... Ik vond het wel grappig......
vrijdag 17 mei 2019 om 16:28
Zoefje24 schreef: ↑17-05-2019 16:00Ik moest direct lachen als ik het las. Toen ik net zwanger was legde ik op een dag ook een rijstkorrel in mijn vriend zijn hand om te tonen hoe groot ze al was!on topic: er staat idd heel veel in wat je beter links laat liggen, maar je kan zo in alles overdrijven he.. ik ben nu 30 weken zwanger en heb af en toe een peperkoek (mag blijkbaar ook niet), stukje gehakt, ongewassen groentjes etc gegeten. Onlangs nogmaals getest op toxo en nog steeds negatief. Komt wel goed dus!
![]()
Een stukje gehakt en ongewassen groenten is gewoon dom. Waarom zou je dat risico nu gaan lopen? Of had je een onbedwingbare drang naar niet gewassen groenten?