Muntplant verzorgen
zaterdag 11 mei 2019 om 16:12
Ik ben dol op verse muntthee en koop regelmatig een muntplant in de supermarkt. Helaas groeien de takjes niet opnieuw als ik ze afknip en gaat de plant na gebruik snel dood.
Ik heb nu bij Tuinland een Marokkaanse muntplant en gembermuntplant gekocht. Beide zijn biologisch. Ik heb ze apart van elkaar in een grote bloempot buiten gezet. Ik hoop dat deze planten het beter doen. Hoe kan ik ze nu het beste gebruiken voor thee? Blaadjes eraf knippen? Of kan ik takjes met blaadjes eraf knippen en gaat dat weer groeien?
Iemand tips om mijn plantjes in leven te houden?
Ik heb nu bij Tuinland een Marokkaanse muntplant en gembermuntplant gekocht. Beide zijn biologisch. Ik heb ze apart van elkaar in een grote bloempot buiten gezet. Ik hoop dat deze planten het beter doen. Hoe kan ik ze nu het beste gebruiken voor thee? Blaadjes eraf knippen? Of kan ik takjes met blaadjes eraf knippen en gaat dat weer groeien?
Iemand tips om mijn plantjes in leven te houden?
zaterdag 11 mei 2019 om 16:15
Munt is net onkruid, het woekerd als een gek en heeft amper verzorging nodig. Grote bloempot is al goed, het potje waarin ze verkocht worden is te klein. Regelmatig (regen)water geven.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:26
Ik heb het met opzet niet in mijn tuin gezet vanwege het woekeren. Maar als de plant bij mij steeds doodgaat, doe ik blijkbaar toch iets niet goed.
Hoe knippen jullie er wat af voor thee? Misschien dat ik het daar steeds verkeerd doe?
Ben echt een beginner qua tuinieren/planten, maar wil het graag leren.
Hoe knippen jullie er wat af voor thee? Misschien dat ik het daar steeds verkeerd doe?
Ben echt een beginner qua tuinieren/planten, maar wil het graag leren.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:32
Herkenbaar dus!
Ik hoop dat dat het is en deze het dan beter doen omdat ze van Tuinland komen.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:32
Slechtste advies ooit, wat mij betreft. Tenzij je over drie jaar een tuin VOL munt ambieert.
Hooguit zet je het met terracotta pot en al in de grond, maar een grote pot op het terras gast net zo goed. Munt houdt van water.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:36
Lange stengels zodat je een bosje hebt van 3 a 4 stengels. Dus niet de topjes knippen maar echt de stengel met blaadjes.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
zaterdag 11 mei 2019 om 16:45
zaterdag 11 mei 2019 om 17:13
Idd een grote bak geven, of eventueel in een vijverbak zetten, dat hebben wij gedaan en ik heb altijd genoeg munt. Veel water is geen probleem, en verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Hele stengels er af halen, als je naar mijn munt in het water kijkt zie je dat ie lange wortelscheuten heeft waar weer nieuwe stengels aan komen. Voor de winter droog ik het en zo dus altijd muntthee
zaterdag 11 mei 2019 om 17:51
Dit. In Spanje groeit het gewoon in openbare tuintjes.SweetFirefly schreef: ↑11-05-2019 16:15Munt is net onkruid, het woekerd als een gek en heeft amper verzorging nodig. Grote bloempot is al goed, het potje waarin ze verkocht worden is te klein. Regelmatig (regen)water geven.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:45
Ik zag inderdaad een flinke bos groeien op het hondenveldje. Toch maar geen thee van gezetstippensokken schreef: ↑11-05-2019 18:23In Nederland groeit met name watermunt ook gewoon in natte graslanden en langs slootjes.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:46
Ik had een succesvolle muntplant in een grote pot. Geen aandacht geschonken inderdaad en hij tierde welig.
Hoe langer de munt leefde echter, hoe dikker en paarser de stengels werden. Kun je ze dan nog wel goed gebruiken voor muntthee? Op de een of andere manier vond ik het er stukken minder appetijtelijk uitzien dan die sprietjes uit de supermarkt.
Hoe langer de munt leefde echter, hoe dikker en paarser de stengels werden. Kun je ze dan nog wel goed gebruiken voor muntthee? Op de een of andere manier vond ik het er stukken minder appetijtelijk uitzien dan die sprietjes uit de supermarkt.
zaterdag 11 mei 2019 om 21:17
Niet de hele stengel afknippen. Paar blaadjes laten zitten.
Zelf heb ik twee vierkante meter munt. Vijf jaar geleden een stukje wortel van vijf centimeter ingegraven. Eerste jaar niet geoogst. En nu knip ik er dagelijks van. Maar ik knip nooit de hele plant kaal. Altijd blad en hele stelen overlaten.
De paarse dikkere stelen kun je gewoon gebruiken. Je kunt ook het blad van de afgeknipte steken halen en dat gebruiken.
Zelf heb ik twee vierkante meter munt. Vijf jaar geleden een stukje wortel van vijf centimeter ingegraven. Eerste jaar niet geoogst. En nu knip ik er dagelijks van. Maar ik knip nooit de hele plant kaal. Altijd blad en hele stelen overlaten.
De paarse dikkere stelen kun je gewoon gebruiken. Je kunt ook het blad van de afgeknipte steken halen en dat gebruiken.
zaterdag 11 mei 2019 om 23:33