Muntplant verzorgen

11-05-2019 16:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op verse muntthee en koop regelmatig een muntplant in de supermarkt. Helaas groeien de takjes niet opnieuw als ik ze afknip en gaat de plant na gebruik snel dood.

Ik heb nu bij Tuinland een Marokkaanse muntplant en gembermuntplant gekocht. Beide zijn biologisch. Ik heb ze apart van elkaar in een grote bloempot buiten gezet. Ik hoop dat deze planten het beter doen. Hoe kan ik ze nu het beste gebruiken voor thee? Blaadjes eraf knippen? Of kan ik takjes met blaadjes eraf knippen en gaat dat weer groeien?

Iemand tips om mijn plantjes in leven te houden?
Munt is net onkruid, het woekerd als een gek en heeft amper verzorging nodig. Grote bloempot is al goed, het potje waarin ze verkocht worden is te klein. Regelmatig (regen)water geven.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Inderdaad, woekert als een gek. Heb je een tuin? Poot het in de volle grond.
Die potjes van de super zijn gekweekt om dood te gaan. Je kunt ze heel even vers houden maar de worteltjes zijn niet geworteld zeg maar. Gewoon bij het tuincentrum idd. Enne, als ik ze verzorg gaat het mis. Vergeten en het woekerd :rofl:
Ik heb het met opzet niet in mijn tuin gezet vanwege het woekeren. Maar als de plant bij mij steeds doodgaat, doe ik blijkbaar toch iets niet goed. :facepalm:

Hoe knippen jullie er wat af voor thee? Misschien dat ik het daar steeds verkeerd doe?

Ben echt een beginner qua tuinieren/planten, maar wil het graag leren.
nina1966 schreef:
11-05-2019 16:22
Die potjes van de super zijn gekweekt om dood te gaan. Je kunt ze heel even vers houden maar de worteltjes zijn niet geworteld zeg maar. Gewoon bij het tuincentrum idd. Enne, als ik ze verzorg gaat het mis. Vergeten en het woekerd :rofl:
Herkenbaar dus! :)
Ik hoop dat dat het is en deze het dan beter doen omdat ze van Tuinland komen.
Xoomy schreef:
11-05-2019 16:18
Heb je een tuin? Poot het in de volle grond.
Slechtste advies ooit, wat mij betreft. Tenzij je over drie jaar een tuin VOL munt ambieert.

Hooguit zet je het met terracotta pot en al in de grond, maar een grote pot op het terras gast net zo goed. Munt houdt van water.
Voor thee knip je het best hele takken eraf, dat groeit wel weer aan.
Zizo schreef:
11-05-2019 16:26

Hoe knippen jullie er wat af voor thee? Misschien dat ik het daar steeds verkeerd doe?
Lange stengels zodat je een bosje hebt van 3 a 4 stengels. Dus niet de topjes knippen maar echt de stengel met blaadjes.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Dankje voor de tips. Ik ga gewoon de lange stengels eraf knippen en hopen dat nu de kwaliteit van de plant zelf beter is.
Voor ze zingen helpt ook ;-)
Idd een grote bak geven, of eventueel in een vijverbak zetten, dat hebben wij gedaan en ik heb altijd genoeg munt. Veel water is geen probleem, en verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Hele stengels er af halen, als je naar mijn munt in het water kijkt zie je dat ie lange wortelscheuten heeft waar weer nieuwe stengels aan komen. Voor de winter droog ik het en zo dus altijd muntthee
Daar las ik laatst een artikel over, dat supermarkt kruiden zo snel gekweekt worden dat ze het een stuk minder goed doen. Een soort plofkip.
SweetFirefly schreef:
11-05-2019 16:15
Munt is net onkruid, het woekerd als een gek en heeft amper verzorging nodig. Grote bloempot is al goed, het potje waarin ze verkocht worden is te klein. Regelmatig (regen)water geven.
Dit. In Spanje groeit het gewoon in openbare tuintjes.
Tormenta¿ schreef:
11-05-2019 17:51
Dit. In Spanje groeit het gewoon in openbare tuintjes.
In Nederland groeit met name watermunt ook gewoon in natte graslanden en langs slootjes.
Wat een interessante weetjes! En ik zal ervoor zingen! :rofl:
stippensokken schreef:
11-05-2019 18:23
In Nederland groeit met name watermunt ook gewoon in natte graslanden en langs slootjes.
Ik zag inderdaad een flinke bos groeien op het hondenveldje. Toch maar geen thee van gezet :proud:
O en hij verdwijnt helemaal in de winter: de wortels niet opgraven, dan woekert hij in het voorjaar vrolijk verder.
Ik had een succesvolle muntplant in een grote pot. Geen aandacht geschonken inderdaad en hij tierde welig.
Hoe langer de munt leefde echter, hoe dikker en paarser de stengels werden. Kun je ze dan nog wel goed gebruiken voor muntthee? Op de een of andere manier vond ik het er stukken minder appetijtelijk uitzien dan die sprietjes uit de supermarkt.
Munt gaat gewoon vanzelf.
Niet de hele stengel afknippen. Paar blaadjes laten zitten.
Zelf heb ik twee vierkante meter munt. Vijf jaar geleden een stukje wortel van vijf centimeter ingegraven. Eerste jaar niet geoogst. En nu knip ik er dagelijks van. Maar ik knip nooit de hele plant kaal. Altijd blad en hele stelen overlaten.

De paarse dikkere stelen kun je gewoon gebruiken. Je kunt ook het blad van de afgeknipte steken halen en dat gebruiken.
Dropdrop schreef:
11-05-2019 20:45
Ik zag inderdaad een flinke bos groeien op het hondenveldje. Toch maar geen thee van gezet :proud:
:HA:
Je kunt ook de planten met pot en al in de grond zetten. Dat woekert wat minder snel. Na de winter lijkt het inderdaad of alles dood is maar schijn bedriegt, het komt gewoon weer op. Met munt buiten hoef je echt niet voorzichtig te doen, het zijn oersterke planten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven