Huidschimmel kat

12-05-2019 08:47 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat van 12 jaar kreeg een jaar geleden kale oortjes en een kale kin. Dit bleek huidschimmel te zijn. Ik kreeg Intrafungol mee (80 euro!), een drankje dat ze 3x 3 weken moest met tussenpozen van een week. De schimmel ging weg maar tijdens de hele keur was m'n kat er ziek van en wilde niet eten. Ze viel 1,5 kilo af.
Precies een jaar later; weer kale oren!
De dierenarts wil haar nu twee injecties geven. Die kosten 150,- per stuk. En dan 'hoopt ze' dat die de schimmel ook aanpakken.
Wie heeft er ervaring met huidschimmel? Zijn er alternatieven? Voor die prijs maar wat uitproberen, zo ruim zit ik ook niet in m'n geld.
Als ik weet dat het echt werkt en m'n kat er niet zo naar van zal zijn dan heb ik het er wel voor over hoor.
Alle reacties Link kopieren
'Schimmel enting.
Insol Dermatophyton, het betreft een preventieve, maar ook curatieve injectie, die meerdere malen herhaald moet worden en 9 maanden werkzaam is. Als de klinisch zichtbare infectie verdwenen is, kan er een drager ontstaan. Het betreft 2 injecties met 14 dagen tussentijd, indien niet afdoende: nog een derde injectie.
Contra-indicaties drachtige en lacterende dieren,
dieren met koorts en/of symptomen van een infectie anders dan een schimmel infectie, gestresste dieren, toediening onder de huid.

Nadelen dragerschap.
Lokale, soms pijnlijke reactie op de injectieplaats (diep in de spier), systemische reacties: koorts, apathie, gebrek aan eetlust.
Erg duur.
Het kan aan paarden, honden en katten gegeven worden, waarbij de doseringen variëren:
tot 10 kg hond, 0.3 ml, meer dan 10 kg: 0.5 ml; katten meer dan 1.0 kg: 1.0 ml.

Deze injecties zijn bij ons zeker geen eerste keuze therapie.'

Dit kan ik erover vinden
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met deze injecties, maar misschien zou je een second opinion kunnen vragen aan een andere dierenarts? Kun je meteen vragen hoe die tegenover dit voorgestelde middel staat. Beterschap met je poezel :cat:
Misschien naar een dermatoloog?
Deze zijn gespecialiseerd in huidproblemen en hebben vaak meerdere opties dan de DA.

Sterkte ermee♡
Alle reacties Link kopieren
Je kat is 12. Het klinkt heel hard maar ik zou het er dus niet voor overhebben. Wat ik wel zou willen proberen is een anti-schimmelspulletje, gewoon wat we voor onszelf ook gebruiken. Daktarin bijvoorbeeld. Enige probleem met katten; ze willen zich wassen. Dus ik zou in dat geval wel nadenken over de aanschaf van zo´n kap.

Hier een kat met een kale plek halverwege haar velletje. Ze heeft er geen last van, ze is 14 jaar oud. Ik houd haar ´s nachts binnen als het koud is (onder zwaar protest). Verder heeft ze een allergie voor het één of het ander, daar heeft ze pillen voor. Die zijn niet zo duur, dus dat vind ik geen probleem.

Maar nou komt het; toen mijn DA een keer vakantie had en ik nieuwe pilletjes nodig had, kreeg ik op mijn donder van de arts waar ik ze wilde halen. Die pilletjes zouden kankerverwekkend zijn en een kale kat met jeuk was minder erg.

Met andere woorden; Ook dierenartsen hebben niet altijd dezelfde opties. Dus ik zou eerst eens langs een andere arts.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Schimmel bij katten is super besmettelijk.

Onze kitten had het ook. Wij hebben hem zes weken in een afgesloten ruimte gehouden die we elke dag met azijn hebben ontsmet.

We zaten hele avonden bij hem in wegwerpoverals die we daarna ook direct weg hebben gegooid.

Alles wat besmet was of op 90 graden gewassen of weggegooid. Of afgenomen met azijn.

Een haartje kan besmetting opnieuw veroorzaken.

Onze kat heeft medicijnen gehad die we oraal moesten toedienen.

Na zes weken, heel veel zorg en schoonmaken was het over en nooit meer teruggekomen.

Als er ook andere katten zijn waarmee hij in contact is geweest is het nog moeilijker. Want ze blijven elkaar besmetten.

Mijn tip is dus echt complete afzondering en er echt zelf actief mee aan de slag door goed schoonhouden etc. Zoals eerder geschreven: 1 haartje kan al zorgen voor een nieuwe besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
12-05-2019 10:04
Je kat is 12. Het klinkt heel hard maar ik zou het er dus niet voor overhebben. Wat ik wel zou willen proberen is een anti-schimmelspulletje, gewoon wat we voor onszelf ook gebruiken. Daktarin bijvoorbeeld. Enige probleem met katten; ze willen zich wassen. Dus ik zou in dat geval wel nadenken over de aanschaf van zo´n kap.

Hier een kat met een kale plek halverwege haar velletje. Ze heeft er geen last van, ze is 14 jaar oud. Ik houd haar ´s nachts binnen als het koud is (onder zwaar protest). Verder heeft ze een allergie voor het één of het ander, daar heeft ze pillen voor. Die zijn niet zo duur, dus dat vind ik geen probleem.

Maar nou komt het; toen mijn DA een keer vakantie had en ik nieuwe pilletjes nodig had, kreeg ik op mijn donder van de arts waar ik ze wilde halen. Die pilletjes zouden kankerverwekkend zijn en een kale kat met jeuk was minder erg.

Met andere woorden; Ook dierenartsen hebben niet altijd dezelfde opties. Dus ik zou eerst eens langs een andere arts.
Menselijke medicijnen zijn niet per definitie geschikt voor katten. Soms juist erg giftig! Pas hier dus mee op.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
12-05-2019 10:18
Menselijke medicijnen zijn niet per definitie geschikt voor katten. Soms juist erg giftig! Pas hier dus mee op.

Klopt. Maar dit was een tip die op een site van een DA stond. Dus dat durf ik dan wel aan (gevonden toen eentje van mij ringworm had, lang geleden. Voordat iemand een linkje wil ;-D ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
12-05-2019 10:22
Klopt. Maar dit was een tip die op een site van een DA stond. Dus dat durf ik dan wel aan (gevonden toen eentje van mij ringworm had, lang geleden. Voordat iemand een linkje wil ;-D ).
Oh top! Sorry dan voor mijn toevoeging.
Mijn hond had een schimmelplek, en heb dit behandeld met appelazijn. Eerst plek deppen met lauwwarm water zodat het week wordt, dan deppen met appelazijn en laten intrekken en daarna als het droog is, sudocreme erop.

Hij krijgt dit ieder jaar in de zomer op de zelfde plek en ging ook altijd naar DA en kostte een hoop geld voor middeltjes die amper werkte. Toen ging ik eens neuzen op internet en kwam op een forum waar deze tip stond. En ben dit gaan proberen en werkte als een tierelier! Werkt ook voor schimmelvoeten/nagels bij mensen :idee:
Kattenkop schreef:
12-05-2019 10:18
Menselijke medicijnen zijn niet per definitie geschikt voor katten. Soms juist erg giftig! Pas hier dus mee op.
Je zou het er niet voor over hebben want de kat is al 12??

Neem aub geen katten meer.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
12-05-2019 15:20
Je zou het er niet voor over hebben want de kat is al 12??

Neem aub geen katten meer.
Volgens mij quote jij verkeerd.

Als je wel goed quote, dan raad ik je aan beter te lezen.
Ceylon schreef:
12-05-2019 10:04
Je kat is 12. Het klinkt heel hard maar ik zou het er dus niet voor overhebben. Wat ik wel zou willen proberen is een anti-schimmelspulletje, gewoon wat we voor onszelf ook gebruiken. Daktarin bijvoorbeeld. Enige probleem met katten; ze willen zich wassen. Dus ik zou in dat geval wel nadenken over de aanschaf van zo´n kap.

Hier een kat met een kale plek halverwege haar velletje. Ze heeft er geen last van, ze is 14 jaar oud. Ik houd haar ´s nachts binnen als het koud is (onder zwaar protest). Verder heeft ze een allergie voor het één of het ander, daar heeft ze pillen voor. Die zijn niet zo duur, dus dat vind ik geen probleem.

Maar nou komt het; toen mijn DA een keer vakantie had en ik nieuwe pilletjes nodig had, kreeg ik op mijn donder van de arts waar ik ze wilde halen. Die pilletjes zouden kankerverwekkend zijn en een kale kat met jeuk was minder erg.

Met andere woorden; Ook dierenartsen hebben niet altijd dezelfde opties. Dus ik zou eerst eens langs een andere arts.
Je zou het er niet voor over hebben, omdat de kat "al" 12 is?!
Neem aub geen dieren meer!
Kattenkop schreef:
12-05-2019 18:51
Volgens mij quote jij verkeerd.

Als je wel goed quote, dan raad ik je aan beter te lezen.
Sorry, verkeerde gequote.
Het veld verspringt de hele tijd.
Mijn excuses :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven