Wanneer is een auto 'op' ?

zondag 12 mei 2019 om 20:23
Ik twijfel over een nieuwe (tweedehands) auto. En of mijn huidige auto 'op' is, ook al rijdt hij nog als een zonnetje.
Mijn huidige autootje (oranje Nissan Micra uit 2001 met 200.000 op de teller) rijdt nog prima. Hij ziet er alleen niet meer uit (o.a. een flinke deuk, en vlekken in de lak, mist een wieldop en als ik een nieuwe neem vliegt die er altijd binnen een paar maanden weer af). Hij is in februari voor 200,- door de APK gefietst en hij heeft me de afgelopen 12 jaar nooit in de steek gelaten. Goedkoper rijden dan nu gaat me nooit meer lukken (aanschafprijs destijds 5.500).
Ik geef niets om auto's, vind het superhandig dat -ie- zo klein is en gebruikte hem jaren alleen maar voor de boodschappen en visite naar mijn moeder.
Nu gebruik ik hem af en toe voor zakelijk verkeer voor mijn werk en dan rijdt er iemand mee. En dan schaam ik me een beetje voor hem. Maar ik heb een jaarcontract waarvan ik nog niet weet of het wordt verlengd.
Ik denk dat dit autootje hooguit nog 250,- waard is. Een nieuwe auto zal weer een klein gebakje zijn (Max 5.000,- euro) maar heeft dan geen deuken. Dus er komt geen statusbak voor in de plaats. Maar wel iets fatsoenlijker.
Ik twijfel of ik hem wegdoe. Hij doet het immers gewoon nog en ik ben een beetje aan hem gehecht. En om nou voor een incidentele collega een nieuwe auto te gaan kopen........
Maar wanneer is een auto dan wel 'op'?
Mijn huidige autootje (oranje Nissan Micra uit 2001 met 200.000 op de teller) rijdt nog prima. Hij ziet er alleen niet meer uit (o.a. een flinke deuk, en vlekken in de lak, mist een wieldop en als ik een nieuwe neem vliegt die er altijd binnen een paar maanden weer af). Hij is in februari voor 200,- door de APK gefietst en hij heeft me de afgelopen 12 jaar nooit in de steek gelaten. Goedkoper rijden dan nu gaat me nooit meer lukken (aanschafprijs destijds 5.500).
Ik geef niets om auto's, vind het superhandig dat -ie- zo klein is en gebruikte hem jaren alleen maar voor de boodschappen en visite naar mijn moeder.
Nu gebruik ik hem af en toe voor zakelijk verkeer voor mijn werk en dan rijdt er iemand mee. En dan schaam ik me een beetje voor hem. Maar ik heb een jaarcontract waarvan ik nog niet weet of het wordt verlengd.
Ik denk dat dit autootje hooguit nog 250,- waard is. Een nieuwe auto zal weer een klein gebakje zijn (Max 5.000,- euro) maar heeft dan geen deuken. Dus er komt geen statusbak voor in de plaats. Maar wel iets fatsoenlijker.
Ik twijfel of ik hem wegdoe. Hij doet het immers gewoon nog en ik ben een beetje aan hem gehecht. En om nou voor een incidentele collega een nieuwe auto te gaan kopen........
Maar wanneer is een auto dan wel 'op'?
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 20:27
0.07% gewijzigd
zondag 12 mei 2019 om 21:14
Je kent mijn functie. Tot voor kort reed ik een Yaris, ver beneden wat men verwacht. En ook mijn huidige Prius wordt niet-passend geacht.Hillegonda1 schreef: ↑12-05-2019 20:49Ja, je hebt gelijk.
De auto past alleen totaal niet bij mijn functie/status. Ik heb een soort 'coachingsfunctie' in een chique/zakelijke omgeving en er rijden soms jonge collega's met me mee. Die kunnen er altijd wel om lachen (al weet ik niet wat ze echt denken).
Het leuke is, dat werkt alleen maar in je voordeel, je valt op, het is grappig, onderwerp van gesprek. De zoveelste Audi of BMW doet niets. Jouw pruttelbakje wel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

zondag 12 mei 2019 om 21:18
JollyRider schreef: ↑12-05-2019 21:14Je kent mijn functie. Tot voor kort reed ik een Yaris, ver beneden wat men verwacht. En ook mijn huidige Prius wordt niet-passend geacht.
Het leuke is, dat werkt alleen maar in je voordeel, je valt op, het is grappig, onderwerp van gesprek. De zoveelste Audi of BMW doet niets. Jouw pruttelbakje wel
Haha, als jij in een Yaris kunt rijden, kan ik in mijn oranje Micra

zondag 12 mei 2019 om 21:21
Ik heb een tijdje geleden weer eens gebeld met de autoonderhoudsafdeling van de ANWB weet niet precies hoe ze zichzelf noemen maar ze adviseren over verkopen en aankopen en ze keuren auto's en ze hebben al die wegenwacht-kennis. Het ging er om of een nieuwe accu wel logisch was (ik dacht dat de vorige niet zo oud was) en en passant wilde ik ook weten wanneer een auto geen reparatie meer waard is. Nou; de vuistregel is toch dat je minder dan 1000 euro kosten per jaar hebt, dus dat viel me ontzettend mee want we hebben sowieso maar incidenteel kosten en niet jaarlijks.
Als je oude auto het nog vol houdt, kan je langer wachten en daarmee komen alternatieven in beeld die nu nog relatief duur zijn, maar die over een tijdje wel betaalbaar worden. Ik ben erg benieuwd hoe het nu allemaal met milieuzuinigheid en andere energiebronnen gaat. Dus als mijn auto nog 5 jaar meegaat, heb ik andere tweedehandsjes om uit te kiezen dan nu, al zal Ik nooit een voorloper worden...
Als je oude auto het nog vol houdt, kan je langer wachten en daarmee komen alternatieven in beeld die nu nog relatief duur zijn, maar die over een tijdje wel betaalbaar worden. Ik ben erg benieuwd hoe het nu allemaal met milieuzuinigheid en andere energiebronnen gaat. Dus als mijn auto nog 5 jaar meegaat, heb ik andere tweedehandsjes om uit te kiezen dan nu, al zal Ik nooit een voorloper worden...
zondag 12 mei 2019 om 21:24
Een Nissan Micra is echt niet snel versleten! 200.000 is echt niks.
Die autootjes werden echt goed gebouwd.
Maar goed, op een gegeven moment wordt het wel tijd voor een grote mensen auto, zeker als je jezelf moet "verkopen".
Als ik jou was zou ik inderdaad even wachten totdat je contract verlengd wordt.
Daarna zou je altijd kunnen overwegen of er niet een aardige jongere in je omgeving is, die je nog een plezier kunt doen met zo'n leuk oud autootje.
Maar goed, op een gegeven moment wordt het wel tijd voor een grote mensen auto, zeker als je jezelf moet "verkopen".
Daarna zou je altijd kunnen overwegen of er niet een aardige jongere in je omgeving is, die je nog een plezier kunt doen met zo'n leuk oud autootje.
zondag 12 mei 2019 om 21:28
Lekker in blijven rijden. Fijn juist een auto waarbij je niet bang hoeft te zijn voor n deukje extra en waar je makkelijk mee kan parkeren. Wij hebben alleen maar grote auto’s en als ik in de auto van m’n vriend rijd dan heb ik t gevoel of ik in n vrachtwagen zit. Ook heel elegant als ik er in en uit moet springen, want de instap is nogal hoog. Echt, ik zou zo in n auto als die van jou rijden. Niks om je voor te schamen. Cool juist dat je niet meegaat in dat prestige-bak gedoe.
Cum non tum age

blijmetmij schreef: ↑12-05-2019 21:21Ik heb een tijdje geleden weer eens gebeld met de autoonderhoudsafdeling van de ANWB weet niet precies hoe ze zichzelf noemen maar ze adviseren over verkopen en aankopen en ze keuren auto's en ze hebben al die wegenwacht-kennis. Het ging er om of een nieuwe accu wel logisch was (ik dacht dat de vorige niet zo oud was) en en passant wilde ik ook weten wanneer een auto geen reparatie meer waard is. Nou; de vuistregel is toch dat je minder dan 1000 euro kosten per jaar hebt, dus dat viel me ontzettend mee want we hebben sowieso maar incidenteel kosten en niet jaarlijks.
Dat is een goede tip, dat je die kunt bellen.
Ik zit nu te kijken naar de opvolger van mijn oude Micra maar dan de cabrio versie en wil dan weten of die veel extra kosten met zich meebrengt.
Ik denk dat ik idd voor een nieuwe ga als mijn contract wordt verlengd.
En wordt mijn contract niet verlengd dan blijf ik lekker rijden in mijn gebakje.
Dit.
Betrouwbaarheid is ook wat waard. Nissan is ook een goed merk over het algemeen.

zondag 12 mei 2019 om 21:29
jo12345 schreef: ↑12-05-2019 21:24Een Nissan Micra is echt niet snel versleten! 200.000 is echt niks.
Ja, het stikt op mijn werk van de starters, waarvan er dus al een aantal met mij meegelift zijn, dus het gebakje raak ik wel kwijt.

zondag 12 mei 2019 om 21:30
jo12345 schreef: ↑12-05-2019 21:24Een Nissan Micra is echt niet snel versleten! 200.000 is echt niks.
Als je je zelf probeert te verkopen door een dure bak te rijden, is dat dan compensatie drang?

zondag 12 mei 2019 om 21:42
Nog iets om op te letten; nieuwe auto's zijn vaak groter en zwaarder. Maar wegenbelasting gaat per gewichtsklasse! Bij mijn Honda Jazz zit een nieuwere versie rond 2010 ofzo. Mijn auto is uit 2007. Die nieuwe versie komt net weer in een hogere wegenbeladtingcategorie. Dat scheelt tocht echt weer op jaarbasis.
zondag 12 mei 2019 om 21:48
Een cabrio kost niet meer of minder in onderhoud dan een andere auto alleen het open dak mechaniek kan wel eens een "prijs topper" zijn als het defect gaat.Hillegonda1 schreef: ↑12-05-2019 20:49\
Misschien dat ik, als mijn contract verlengd wordt, een klein cabriootje neem. Of zijn die heel duur in onderhoud (gaat dat cabrio mechanisme snel kapot?).
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

zondag 12 mei 2019 om 21:49
Jij bent met je roestbak altijd nog beter af dan je meerijdende collega die geen eigen vervoer heeft.
Een auto is bij mij op als er dure dingen vervangen moeten worden om hem rijdende te kunnen houden. De jouwe is net door de apk dus ik zou sowieso een jaartje door rijden.
Tenzij ie nog geen airco heeft, zonder airco zou ik niet meer kunnen.
Een auto is bij mij op als er dure dingen vervangen moeten worden om hem rijdende te kunnen houden. De jouwe is net door de apk dus ik zou sowieso een jaartje door rijden.
Tenzij ie nog geen airco heeft, zonder airco zou ik niet meer kunnen.

zondag 12 mei 2019 om 21:53
Altijd gewoon je rammelbak inruilen bij aankoop andere, dan kun je wat meer van de prijs af onderhandelen.jo12345 schreef: ↑12-05-2019 21:24Een Nissan Micra is echt niet snel versleten! 200.000 is echt niks.

zondag 12 mei 2019 om 21:56
Het autootje heeft je altijd overal gebracht en nu fietst het ook nog eens gewoon door de APK.
En jij wil het weg doen vanwege wat uiterlijkheden.
Ik zou me als autootje erg aan de kant geschoven voelen en stank voor dank voor alle jaren goede dienst.
Ik zou juist trots zijn op zo'n autootje en er echt een band mee hebben.
Je hebt waarschijnlijk best wat meegemaakt samen.
Je dankt je oma toch ook niet af of schaamt je voor haar omdat er wat deukjes en rimpeltjes bij gekomen zijn?
Ik zou me als autootje erg aan de kant geschoven voelen en stank voor dank voor alle jaren goede dienst.
Je dankt je oma toch ook niet af of schaamt je voor haar omdat er wat deukjes en rimpeltjes bij gekomen zijn?

zondag 12 mei 2019 om 22:04
Labrujajoder schreef: ↑12-05-2019 21:56Het autootje heeft je altijd overal gebracht en nu fietst het ook nog eens gewoon door de APK.
❤
Samen zoveel meegemaakt hebben is echt leuk inderdaad. Mijn dochter vond het zo jammer dat ze er net niet in heeft kunnen rijden. Het ding ging stuk net voordat zij haar rijbewijs haalde.

zondag 12 mei 2019 om 22:10
Ik kreeg op mijn 13-jarige corsa nog 1000 euro terug. En die zal denk ik naar de sloop zijn gegaan want daar hadden duurdere zaken aan gerepareerd moeten worden.

zondag 12 mei 2019 om 22:21
Labrujajoder schreef: ↑12-05-2019 21:56Het autootje heeft je altijd overal gebracht en nu fietst het ook nog eens gewoon door de APK.
Ik voel mee met het autootje.

Je auto rijdt nog goed, is niet duur en kan nog jaren mee. Ik zou hem dan ook lekker houden tot hij naar het Nissan bejaardentehuis mag. Ik zou niet weten waarom je je iets aan zou trekken van een mening van een ander. Een mening is precies dat wat het is: een mening. Die mening zegt niets over jou, maar alles over de ander.
Al was je de CEO van Shell: jouw auto is van jouw en knappe jongen die je toffe Nissan afkraakt. Mocht je toch dubben vanwege je functie: zie het als een statement.

zondag 12 mei 2019 om 22:27
Hillegonda1 schreef: ↑12-05-2019 20:37Ja, klopt. En ik twijfel erg over dat 'aanzien'.
Vind het zonde om hem bijna voor niets weg te doen terwijl hij tot nu toe 100% betrouwbaar was en altijd rijdt.
Maar ik ga me steeds vaker voor hem generen.....
Waarom zou je?
En als er al wat deuken in zitten, heeft het als voordeel dat je er niet meer mee hoeft te zitten als je nog eens een paaltje raakt o.d.