Over voeden, kan dit?
woensdag 15 mei 2019 om 11:36
Kan je een baby over voeden? Of drinkt een baby gewoon niet als hij geen honger heeft?
Ons zoontje van 3,5 week drinkt nu met gemak 6x 120ml op! Hij komt dan op 720ml per dag terwijl hij om te groeien maar 550ml nodig heeft. Dus hij krijgt echt ruim.
Nu ken ik de honger signalen nog niet goed. Maar wanneer ik denk dat hij honger heeft (wat overeenkomt met om de 4 uur) geef ik hem de fles. Hij drinkt hem dan ook zo leeg.
Nu is dus mijn vraag of ik hem kan overvoeden terwijl hij misschien toch niet altijd honger heeft wanneer ik dat denk.
Ons zoontje van 3,5 week drinkt nu met gemak 6x 120ml op! Hij komt dan op 720ml per dag terwijl hij om te groeien maar 550ml nodig heeft. Dus hij krijgt echt ruim.
Nu ken ik de honger signalen nog niet goed. Maar wanneer ik denk dat hij honger heeft (wat overeenkomt met om de 4 uur) geef ik hem de fles. Hij drinkt hem dan ook zo leeg.
Nu is dus mijn vraag of ik hem kan overvoeden terwijl hij misschien toch niet altijd honger heeft wanneer ik dat denk.
woensdag 15 mei 2019 om 11:46
Ik heb me laten vertellen dat je een baby niet kunt overvoeden. Ik geef zelf borstvoeding op verzoek. Mijn zoontje drinkt wanneer hij vraagt. Hij is nu 5 maandjes, en slaapt met hazenslaapjes vaak n uur en dan wakker. Soms kijk ok dan nog even aan of hij doorslaapt en anders krijgt hij b.v.
En als je kleintje te veel gedronken hebt spugen ze dat vanzelf wel weer uit.
Wel is het belangrijk om in het begin ritme te houden om de zo veel uur te voeden zodat hij ook n slaapritme patroon krijgt.
En naarmate je kleintje ouder wordt ga je echt wel de verschillen in huilen merken of het een zeurderige/klagerige huil of vermoeidheidshuiltje of huil om eten, en ook als mijn kleine wakker wordt na n slaapje kijk ik altijd even hoeveel uur er tussen de laatste voeding gezeten heeft
En als je kleintje te veel gedronken hebt spugen ze dat vanzelf wel weer uit.
Wel is het belangrijk om in het begin ritme te houden om de zo veel uur te voeden zodat hij ook n slaapritme patroon krijgt.
En naarmate je kleintje ouder wordt ga je echt wel de verschillen in huilen merken of het een zeurderige/klagerige huil of vermoeidheidshuiltje of huil om eten, en ook als mijn kleine wakker wordt na n slaapje kijk ik altijd even hoeveel uur er tussen de laatste voeding gezeten heeft
woensdag 15 mei 2019 om 11:50
Met flesvoeding kan je een kindje wel overvoeden. Wat je kan doen is zorgen dat je de juiste maat speen in het flesje gebruikt (dat hij goed moet zuigen), en de fles horizontaal houden ipv (gedeeltelijk) verticaal. Dan zal hij ook harder moeten werken om de melk te drinken, hij zal langer over de voeding doen en daardoor zijn 'vol' signaal eerder krijgen.
Als je dat nu al zo doet en hij volgt zijn lijntje goed; happy baby!
woensdag 15 mei 2019 om 11:53
Nou, we hadden de dr browns speen 1. Maar had had het idee dat dat echt veel te traag ging.. daarom difrax speen S nu, dat gaat wel stukke sneller!rosings schreef: ↑15-05-2019 11:50Met flesvoeding kan je een kindje wel overvoeden. Wat je kan doen is zorgen dat je de juiste maat speen in het flesje gebruikt (dat hij goed moet zuigen), en de fles horizontaal houden ipv (gedeeltelijk) verticaal. Dan zal hij ook harder moeten werken om de melk te drinken, hij zal langer over de voeding doen en daardoor zijn 'vol' signaal eerder krijgen.
woensdag 15 mei 2019 om 11:57
Teveel melk in baby = spugen. Als je kleintje deze hoeveelheid binnen 20 minuten wegkrijgt is het prima.
Met een maand zaten wij ook op ongeveer 700 ml per dag.
Kind is gewoon prima gegroeid, was al groot bij geboorte (4125) en zit nu (6 mnd oud) nog steeds op dezelfde groeilijn in de curve. Hij is dus groot (9 kilo en 70 cm) maar absoluut niet te dik. Regelt zijn hoeveelheden voeding zelf prima.
Met een maand zaten wij ook op ongeveer 700 ml per dag.
Kind is gewoon prima gegroeid, was al groot bij geboorte (4125) en zit nu (6 mnd oud) nog steeds op dezelfde groeilijn in de curve. Hij is dus groot (9 kilo en 70 cm) maar absoluut niet te dik. Regelt zijn hoeveelheden voeding zelf prima.
woensdag 15 mei 2019 om 12:00
Hoe lang deed hij er over? En hoe lang nu?Anoniem0894 schreef: ↑15-05-2019 11:53Nou, we hadden de dr browns speen 1. Maar had had het idee dat dat echt veel te traag ging.. daarom difrax speen S nu, dat gaat wel stukke sneller!
woensdag 15 mei 2019 om 13:12
Oké klinkt prima dat je bent overgestapt! Hoe gaat het met de ontwikkeling van het gewicht en is je kindje tevreden en actief?Anoniem0894 schreef: ↑15-05-2019 12:27Eerst zeker 40 min. En dan met moeite want hij jammerde al tijdens de fles voeding . Alsof hij t er niet uit kreeg ofzo.
En nu 15 min ofzo
Mijn dochtertje heeft nooit een hap willen eten of drinken die ze niet wilde. Ze houdt gewoon haar mond potdicht en draait haar hoofd weg. Merk je wel eens aan je kindje dat hij niet meer wil of blijft hij door eten wat je ook geeft?
Overvoeden kan wel, maar kinderen reguleren heeeeel veel zelf. Dus ik zal me niet al te snel daar druk over maken.
Verder is het helemaal niet gek dat je nog niet alle huiltjes kent. Die komt echt vanzelf, je leert je kind steeds beter kennen. Voor nu lekker uitproberen en dan komt het allemaal wel.
Als je net iemand nieuws leert kennen dan weet je toch ook niet meteen hoe diegene is en hoe diegene reageert, met je kindje is dat ook zo. Lekker rustig de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen en jezelf die tijd ook gunnen.
woensdag 15 mei 2019 om 13:24
Met geboorte was hij 2960 gram, toen eerste dagen afgevallen naar 2860. En weegt nu 3,5 week later 3710 gram. Hij is 2 cm gegroeid.menta schreef: ↑15-05-2019 13:12Oké klinkt prima dat je bent overgestapt! Hoe gaat het met de ontwikkeling van het gewicht en is je kindje tevreden en actief?
Mijn dochtertje heeft nooit een hap willen eten of drinken die ze niet wilde. Ze houdt gewoon haar mond potdicht en draait haar hoofd weg. Merk je wel eens aan je kindje dat hij niet meer wil of blijft hij door eten wat je ook geeft?
Overvoeden kan wel, maar kinderen reguleren heeeeel veel zelf. Dus ik zal me niet al te snel daar druk over maken.
Verder is het helemaal niet gek dat je nog niet alle huiltjes kent. Die komt echt vanzelf, je leert je kind steeds beter kennen. Voor nu lekker uitproberen en dan komt het allemaal wel.
Als je net iemand nieuws leert kennen dan weet je toch ook niet meteen hoe diegene is en hoe diegene reageert, met je kindje is dat ook zo. Lekker rustig de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen en jezelf die tijd ook gunnen.
Hij is overdag tevreden, slaapt nog veel. Wordt zo om de 3 uur wakker.
's avonds onrustig en huilt vaak voor hij gaat slapen. Hij is graag bij ons merken we!
Met de speen 1 drukte die vaak idd met de tong terug of draaide weg. En met deze speen drinkt hij de fles zo leeg. We lassen een pauze in om te boeren maar vaak vindt die dat zelfs niet leuk! Wilt volgens mij liefst alles in 1x op drinken.
woensdag 15 mei 2019 om 15:40
Die van mij dronk een tijdje ook meer dan 'mocht' van het CB. Tja, als ze honger hebben, hebben ze honger. Ik ging haar echt niet laten huilen omdat ze een fles nodig had.
- De meeste kinderen geven zelf echt wel aan dat ze niet meer willen. Bij die van mij krijg ik er echt geen hap/slok méér in dan zij zelf wil.
- Het kan gewoon een tijdelijk groeispuitje zijn, dan eten ze even meer dan normaal of hebben ze opeens weer een nachtvoeding nodig. Gaat vanzelf weer over.
- In het buitenland bestaan die max hoeveelheden vaak niet (ik woon in FR, hier is er van een maximum bijv. geen sprake)
- De meeste kinderen geven zelf echt wel aan dat ze niet meer willen. Bij die van mij krijg ik er echt geen hap/slok méér in dan zij zelf wil.
- Het kan gewoon een tijdelijk groeispuitje zijn, dan eten ze even meer dan normaal of hebben ze opeens weer een nachtvoeding nodig. Gaat vanzelf weer over.
- In het buitenland bestaan die max hoeveelheden vaak niet (ik woon in FR, hier is er van een maximum bijv. geen sprake)
woensdag 15 mei 2019 om 15:57
woensdag 15 mei 2019 om 16:51
Moedermelk kan je niet overvoeden, een dikke Baby door moedermelk, zal geen grotere kans hebben op overgewicht als volwassene.
Een dikke Baby door kunstmelk heeft wel een verhoogd risico om als volwassene dik te worden.
Er worden dan Meer vetcellen aangemaakt, die een heel leven blijven.
Bij moedermelk worden de vetcellen alleen Meer gevuld.
Een dikke Baby door kunstmelk heeft wel een verhoogd risico om als volwassene dik te worden.
woensdag 15 mei 2019 om 21:19
Hij geeft 1 a 2 mondjes over van een fles. Weet niet of dat normaal is?nina1966 schreef: ↑15-05-2019 15:57Waarom wordt de natuur toch zo onderschat. Een baby gooit een teveel er gewoon meteen weer uit hoor. Maagje vol mondje loopt over (en jouw kleding is vies)
Mijn zoon kreeg dubbele porties. Had hij blijkbaar nodig.
En nee het was wel een grote maar geen dikke baby.
woensdag 15 mei 2019 om 22:08
Als je bang bent dat ie teveel kunstvoeding krijgt kun je ook 30 ml extra water in de fles doen.
Dus 120 ml water met 3 schepjes i.p.v. 4.
Teveel poeder is slecht voor de nieren, dus je wilt niet over het maximum aantal schepjes gaan. Maar extra water mag altijd. Merk je dat ie dan toch snel weer honger heeft, dan heeft ie toch meer voeding nodig, maar misschien heeft ie alleen dorst.
Teveel poeder is slecht voor de nieren, dus je wilt niet over het maximum aantal schepjes gaan. Maar extra water mag altijd. Merk je dat ie dan toch snel weer honger heeft, dan heeft ie toch meer voeding nodig, maar misschien heeft ie alleen dorst.
woensdag 15 mei 2019 om 22:57
Bullshit-alarm!!Troela70 schreef: ↑15-05-2019 16:51Moedermelk kan je niet overvoeden, een dikke Baby door moedermelk, zal geen grotere kans hebben op overgewicht als volwassene.
woensdag 15 mei 2019 om 23:11
Hij plast gewoon genoeg dus denk niet dat het in dit geval slecht is voor de nieren. Dank je voor de tip!forumfossiel schreef: ↑15-05-2019 22:08Als je bang bent dat ie teveel kunstvoeding krijgt kun je ook 30 ml extra water in de fles doen.
woensdag 15 mei 2019 om 23:16
Enne, waar haal je deze 'wijsheid' vandaan?Troela70 schreef: ↑15-05-2019 16:51Moedermelk kan je niet overvoeden, een dikke Baby door moedermelk, zal geen grotere kans hebben op overgewicht als volwassene.
woensdag 15 mei 2019 om 23:17
Anoniem0894 schreef: ↑15-05-2019 21:19Hij geeft 1 a 2 mondjes over van een fles. Weet niet of dat normaal is?
woensdag 15 mei 2019 om 23:18
Troela70 schreef: ↑15-05-2019 16:51Moedermelk kan je niet overvoeden, een dikke Baby door moedermelk, zal geen grotere kans hebben op overgewicht als volwassene.
woensdag 15 mei 2019 om 23:19
NOOIT zomaar extra water doen. Alleen bij extreme warmte. De voeding heeft ie echt nodig. Te veel poeder slecht voor nieren? Waar komt al die onzin toch vandaan...forumfossiel schreef: ↑15-05-2019 22:08Als je bang bent dat ie teveel kunstvoeding krijgt kun je ook 30 ml extra water in de fles doen.