Veranderen van school ?

19-05-2019 09:48 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege mogelijke herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt.

Ik heb 3 kinderen die graag naar hun basisschool gaan, leren vinden ze leuk, resultaten zijn goed. Ze zitten in de groepen 3, 4 en 5.
De school staat bekend om zijn structuur en goed onderwijs. Zo’n 10 jaar geleden was de uitstroom voornamelijk naar het gymnasium.

In de laatste 3 jaar is de school enorm gegroeid met hoofdzakelijk Turkse, Marokkaanse en Syrische leerlingen. De school heeft nu een percentage van 24% gewogen leerlingen (ouders die alleen basisschool hebben). Waar eerst de verhouding autochtoon/allochtoon, 70/30 was, is dat nu in veel klassen, 30/70. Behoorlijk wat kinderen hebben leerachterstanden en gedragsproblemen. Sfeer op het schoolplein/verkeer is soms agressief. School groeit nog steeds, maar bij de groepen van mijn kinderen, komen geen Nederlandse kinderen bij.

Mijn kinderen zijn rustige, wat verlegen kinderen die moeite hebben om voor zichzelf op te komen. Ook hebben ze wel moeite met het maken en onderhouden van contacten, dat komt meer van de ander. Zij hebben een klein clubje vaste vriendjes (2 a 3 per kind). Helaas blijven daarvan 2 kinderen zitten, waardoor die niet meer in hun klas komen te zitten en mijn ervaring is dat die vriendschappen zullen verwateren. Het contact met de ouders van de vriendjes is leuk.

Met name de groepen 3 en 4 zijn behoorlijk gekleurd en kunnen qua leerlingaantal nog groeien. Ieder jaar komen er allochtonen bij. Ik ben met heel de ontwikkeling van de school totaal niet blij. En maak mij zorgen over de hoe samenstelling van de klassen er in de hogere groepen uit zal gaan zien. De school groeit tot de laatste groepen met leerlingen en dit zijn veelal leerlingen met leerachterstanden. Nog meer buitenlanders erbij. De kinderen naderen dan de puberteit en wat ik nu hoor van ouders is dat de Nederlandse kinderen in de hogere groepen onder gesneeuwd worden of meegaan in het drukke gedrag van de allochtonen. Die kinderen hebben het niet meer naar hun zin. Er is soms een witte vlucht aan de gang, zet gelukkig nog niet sterk door.

Ik overweeg dan ook om te gaan kijken bij een andere school, helaas is dat een school die totaal tegenovergesteld is, een witte school, hoge uitstroom, veel hockeykids, grotere klassen en verder weg.
Ik vraag mij af of mijn kinderen die het nu nog naar hun zin hebben, kan belasten met een overstap. Die overstap zal moeilijk zijn, vrees ik. Ze moeten vanaf nul beginnen met het maken van vriendjes en vriendinnetjes. Daar zijn ze al niet sterk in. Ik ken daar geen ouders en vind zelf een verandering doormaken ook niet zo fijn.
Maar de wetenschap dat ze straks waarschijnlijk eindigen met 4 Nederlandse kinderen in de klas en 26 buitenlanders, schrikt me ook af. Dan kan ik beter nu overstappen, ze zijn nog jong dan als ze het niet meer naar hun zin hebben in de hogere groepen.
Ik vind het een moeilijke situatie, het raakt me erg. Juist ook, omdat de structuur, het onderwijs en personeel van de school mij nog zo aanspreken.

Graag wil ik jullie reactie hierop. Wie heeft dit meegemaakt, wat heb je gedaan? Wat zou jij doen? Wat is wijsheid?
Ik zou het echt op directeur niveau bespreken. Een leerkracht bepaald niet het beleid... tevens hoef je deze leerkracht volgend jaar niet voor de groep te hebben. Een directeur kijkt naar alle leerjaren en groepen.
Voetbalfans schreef: ↑
19-05-2019 15:43
School levert uitgebreide info aan een site die vervolgens plaatst hoeveel zorgleerlingen er zijn, hoeveel nieuwkomers, dat er veel leerlingen in de hogere klassen instromen met leerachterstanden etc. En ik zie wie er de school instromen. Een aantal jaar geleden was die informatie op de site totaal anders (lees 2% zorgleerlingen, stond niets over leerachterstanden), maar de populatie was toen ook anders. De citoscore zakt ook al jaren. Ik vind het alleen maar jammer dat het zo gaat. Personeel zet zich zo goed in.

Ik begrijp niet waarom je in je OP refereert naar uitstroom van 10 jaar geleden, toen ze nog gymnasium uitstroom hadden. Dat was dus al verouderde informatie toen je oudste nog naar school moest! En de jongste heb je zelfs met kennis van de dalende scores en populatie naar de school gebracht.
Waar heb jij je schoolkeuze op gebaseerd? Ben je zelf niet naief geweest?

Ik zou overigens niet oordelen op populatie alleen, er zijn héle goede ‘zwarte’ scholen. Maar er zijn ook hele slechte of waar het klimaat voor autochtone leerlingen echt slecht is. Helaas. Als de laatste twee opties het geval zijn zou ik ze er weghalen.
elske1975 schreef: ↑
19-05-2019 17:05
Ik vind dat een vreemde uitspraak. Een school met 0 buitenlanders is ook vreemd. Ik ben opgegroeid in een boerendorp in de jaren 70. Wij hadden al kinderen van Hindoestaanse en Hongaarse afkomst in de klas.
Op de hele basisschool in mijn kindertijd één Surinaams meisje en een paar Indo's.
Overigens gaan mijn kinderen noodgedwongen naar hele witte hockeyscholen (die zijn hier alleen, of hele slechte zwarte) en ik ben daar helemaal niet gelukkig mee.

Ik zou veel liever een meer gemiddelde afspiegeling van de samenleving zien met rijk, arm én middenklasse, 70/30 autochtoon/allochtoon en een normale verdeling v,bo/havo/vwo uitstroom.

Het lijkt wel of scholen steeds meer gepolariseerd raken, net zoals de rest van de samenleving. Misschien zie ik dat verkeerd hoor, maar in mijn woonomgeving is dat in ieder geval wel zo.
redbulletje schreef: ↑
19-05-2019 18:31
Op de hele basisschool in mijn kindertijd één Surinaams meisje en een paar Indo's.
Hier - een Belgisch dorp - nog erger.

Totaal totaal blank.

Zelfs op de middelbare was nagenoeg geen kleur te bekennen en ben ik met 30 blanke kinderen in mijn klas begonnen en met 25 blanke kinderen geëindigd.

En toen ging ik studeren aan een hogeschool ... in één van de grootste multi-culti-steden van heel Vlaanderen :-D.
wel zo, dat de meeste problemen zijn in concentratiescholen, hier bij ons, als de politie moet oprukken dan is het wel bij gekleurde scholen, zelfs vrouwelijke leerkrachten hebben het hard te verduren, dus kom niet af dat enkel de mentaliteit van de blanke is op vlak van vooroordeel, de vooroordelen dat we krijgen is mede dankzij gedrag dat we dagelijks zien in dat soort scholen..
Bedjeindezon schreef: ↑
19-05-2019 18:32
Overigens gaan mijn kinderen noodgedwongen naar hele witte hockeyscholen (die zijn hier alleen, of hele slechte zwarte) en ik ben daar helemaal niet gelukkig mee.

Ik zou veel liever een meer gemiddelde afspiegeling van de samenleving zien met rijk, arm én middenklasse, 70/30 autochtoon/allochtoon en een normale verdeling v,bo/havo/vwo uitstroom.

Het lijkt wel of scholen steeds meer gepolariseerd raken, net zoals de rest van de samenleving. Misschien zie ik dat verkeerd hoor, maar in mijn woonomgeving is dat in ieder geval wel zo.

Dit!
Ik wilde destijds mijn kinderen graag naar een openbare school want dat was de meest gemengde school in ons dorp. Maar....

Ik ging bij die school langs voor een rondleiding. Op afspraak. Toen ik kwam hadden ze even niet op mij gerekend, de directeur maakte een uitgebluste indruk. De school maakte een langdurig onverzorgde indruk.

Dus gingen mijn kinderen er uiteindelijk niet heen.
19-05-2019 17:05
Ik vind dat een vreemde uitspraak. Een school met 0 buitenlanders is ook vreemd. Ik ben opgegroeid in een boerendorp in de jaren 70. Wij hadden al kinderen van Hindoestaanse en Hongaarse afkomst in de klas.
Maar als je een buitenlandse afkomst heb ben je geen buitenlander. Je bent een ‘buitenlander’ als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt. Dus die directeur heeft waarschijnlijk gewoon gelijk. Misschien zitten er wel Turkse en Marokkaanse kinderen op die school.
jujuken schreef: ↑
19-05-2019 18:39
wel zo, dat de meeste problemen zijn in concentratiescholen, hier bij ons, als de politie moet oprukken dan is het wel bij gekleurde scholen, zelfs vrouwelijke leerkrachten hebben het hard te verduren, dus kom niet af dat enkel de mentaliteit van de blanke is op vlak van vooroordeel, de vooroordelen dat we krijgen is mede dankzij gedrag dat we dagelijks zien in dat soort scholen..

Ik ben blij dat jij als autochtone Nederlander je moedertaal zo goed beheerst. ;) ;) ;) ;)
elske1975 was weer te denken dat er hier een taalnazi zou rondkruipen, is gelijk onkruid, krijg je niet kapot.
19-05-2019 18:52
Ik ben blij dat jij als autochtone Nederlander je moedertaal zo goed beheerst. ;) ;) ;) ;)
Volgens mij is dat 'n Vlaming.
redbulletje : goed geraden, kus van de juf en een bank vooruit.
redbulletje schreef: ↑
19-05-2019 18:57
Volgens mij is dat 'n Vlaming.
Ook in België geldt het Standaardnederlands.
jujuken schreef: ↑
19-05-2019 18:39

De situatie in Belgie is veel extremer dan in NL.
kopjechino schreef: ↑
19-05-2019 18:40
Maar als je een buitenlandse afkomst heb ben je geen buitenlander. Je bent een ‘buitenlander’ als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt. Dus die directeur heeft waarschijnlijk gewoon gelijk. Misschien zitten er wel Turkse en Marokkaanse kinderen op die school.
Nogmaals, die Turkse en Marokkaanse kinderen zitten daar niet. Totaal wit. Ze rijden die school voorbij en komen naar de onze. Of die andere waar de politie moet komen. De politie is bij ons ook al meerdere keren geweest.
Het is gewoon zo jammer dat de school zo’n verandering doormaakt qua hoe het gedrag is. Het is teveel om hier uiteen te zetten wat er afgelopen jaar zoal gebeurd is alleen al op het schoolplein en nabij school. Door ouders alleen nog maar.
Maar als gewone burger met enig fatsoen voel je je niet meer op je plaats. Dat is bij mij nu het probleem. Ik voel me er niet meer thuis, de kinderen hebben het nog naar hun zin, de resultaten zijn nog goed.

Als je dan in de afgelopen weken hoort dat er 3 kinderen uit de hogere groepen opgestapt zijn naar een andere school, vanwege het gedrag van de buitenlandse kinderen EN de 2 vrienden van een van mijn kinderen blijven zitten, waardoor er maar 1 vriendje nog overblijft, komt de vraag bij me op, blijven of gaan? Het is lastig. Ik laat het maar even rusten, ga een gesprek aan bij de directeur. Ga toch maar bij de witte school kijken.
Bedjeindezon schreef: ↑
19-05-2019 18:28
Ik begrijp niet waarom je in je OP refereert naar uitstroom van 10 jaar geleden, toen ze nog gymnasium uitstroom hadden. Dat was dus al verouderde informatie toen je oudste nog naar school moest! En de jongste heb je zelfs met kennis van de dalende scores en populatie naar de school gebracht.
Waar heb jij je schoolkeuze op gebaseerd? Ben je zelf niet naief geweest?

Ik zou overigens niet oordelen op populatie alleen, er zijn héle goede ‘zwarte’ scholen. Maar er zijn ook hele slechte of waar het klimaat voor autochtone leerlingen echt slecht is. Helaas. Als de laatste twee opties het geval zijn zou ik ze er weghalen.
Mijn oudste is 9 en ging met 2 daar al naar de psz. Toen was het heel anders. De grootste ommekeer kwam vorig jaar, daarvoor was het geleidelijk aan.
Voetbalfans schreef: ↑
19-05-2019 20:02
Het is gewoon zo jammer dat de school zo’n verandering doormaakt qua hoe het gedrag is. Het is teveel om hier uiteen te zetten wat er afgelopen jaar zoal gebeurd is alleen al op het schoolplein en nabij school. Door ouders alleen nog maar.
Maar als gewone burger met enig fatsoen voel je je niet meer op je plaats. Dat is bij mij nu het probleem. Ik voel me er niet meer thuis, de kinderen hebben het nog naar hun zin, de resultaten zijn nog goed.

Als je dan in de afgelopen weken hoort dat er 3 kinderen uit de hogere groepen opgestapt zijn naar een andere school, vanwege het gedrag van de buitenlandse kinderen EN de 2 vrienden van een van mijn kinderen blijven zitten, waardoor er maar 1 vriendje nog overblijft, komt de vraag bij me op, blijven of gaan? Het is lastig. Ik laat het maar even rusten, ga een gesprek aan bij de directeur. Ga toch maar bij de witte school kijken.
Deze vind ik toch echt de belangrijkste.

De kinderen zijn gelukkig, hun resultaten zijn goed.

Je hoeft bij de andere ouders de deur niet plat te lopen.
En vriendjes kan je ook op 't speelplein zien of 's avonds mee afspreken.
Ik geloof er niks van. Maar als het waar is: wat telt is dat je kinderen zich goed voelen op school, niet dat jij je prettig voelt bij de ouders van hun klasgenootjes.

Wat vriendjes betreft: die hoef je natuurlijk niet alleen in je eigen klas of überhaupt op school te zoeken.
Het asociale gedrag dat je helaas van ouders ziet, zie je terug bij de kinderen. En met name bij de hogere groepen wordt dat erger. Dat baart mij zorgen. Hebben mijn kinderen het dan nog naar hun zin? Dat zal dan blijken als we blijven. En mogelijk moeten we dan alsnog opstappen. Voor nu vinden de kinderen het er leuk, de leerkrachten doen er alles aan. Echt respect voor hen.
Wat vervelend. Snap dat je niet wil dat het een school wordt met veel “gewicht”-leerlingen of nauwelijks nog een Nederlandse achtergrond maar dat je ook moeite hebt met een school waar het profiel vrijwel volledig bestaat uit witte leerlingen van hoogopgeleide, rijke tweeverdieners.

Geen andere scholen in de buurt die een gemengder profiel hebben?
Ik zou mijn kinderen van elke school af halen als de boventoon achterstanden en gedragsproblemen is, ongeacht de etnische achtergrond van de klasgenootjes.
NYC schreef: ↑
19-05-2019 20:36
Wat vervelend. Snap dat je niet wil dat het een school wordt met veel “gewicht”-leerlingen of nauwelijks nog een Nederlandse achtergrond maar dat je ook moeite hebt met een school waar het profiel vrijwel volledig bestaat uit witte leerlingen van hoogopgeleide, rijke tweeverdieners.

Geen andere scholen in de buurt die een gemengder profiel hebben?
Exact, jij begrijpt het!
Het is echt ongelooflijk, maar een gemengder profiel is niet in de buurt.
Ja op, 15 minuten autorijden x 4. Ik sta voor mijn gevoel gewoon met de rug tegen de muur. Dit hebben vele ouders trouwens, dat hoor je en was ook terug te lezen in het oudertevredenheidsonderzoek.
Ons schooltje heeft geen kinderen met een Turkse, Marokkaanse of Syrische achtergrond... wel kinderen met een Nederlandse, Poolse, Spaanse en Midden-Afrikaanse achtergrond. Gaat primaen onderling spreken ze allemaal vloeiend Nederlands met een Limburgs accent. Kinderen lopen over en weer, spelen samen en maken soms ruzie samen. Begaafde, dyslectische, zwakke leerlingen zitten in alle groepen en lagen. Wat je wel merkt, is dat het contact met ouders onderling soms door de taalbarrières lastiger is. Hier werken 2 parttime ib'rs. De een houdt zich bezig met de zwakkere leerlingen en taalleerlingen (dyslectie en andere thuistaal), de ander met de sterke en zorgleerlingen zonder achterstand. Als een school in een krimpregio met 130 kinderen dat kan, moet dat in de stad met een groeiscenario toch ook kunnen. Dus vraag de directeur hoe hij er voor zorgt dat elk kind het passend onderwijs krijgt waar het recht op heeft.
Belg007 schreef: ↑
19-05-2019 20:04
Deze vind ik toch echt de belangrijkste.

De kinderen zijn gelukkig, hun resultaten zijn goed.
Precies, en 1 vriend in de klas hebben is ook goed genoeg. Lekker laten zitten dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven