India met kinderen, wie heeft ervaring of beter niet?

29-03-2009 22:49 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er al diverse topics zijn over India. Maar ik heb een specifieke vraag die ik hier nog niet ben tegengekomen. Wij zouden namelijk graag met onze twee kinderen (4 en 6 jaar) naar India willen voor een rondreis. Plaatsen die we in elk geval graag zouden bezoeken zijn Delhi – Mandawa – Bikaner – Jaisalmer – Jodhpur – Rohet – Udaipur – Deogarh – Pushkar – Jaipur – Agra – Varanasi – Enige ervaring met reizen met kinderen in de tropen hebben we wel, maar dan naar Thailand. Dat is toch wel even wat anders dan India. Manlief en ik vroegen ons af of het voor kinderen niet veel te heftig is (de drukte, lawaai, het eten waar je de eerste week flink ziek van kunt worden, de arme mensen op straat en zo verder). India trekt ons al heel lang. Maar we twijfelen dus, nu gaan met de kinderen of kunnen we beter wachten tot ze wat ouder zijn?
Zelf ben ik niet naar India geweest maar vrienden van me wel. Ik weet dat zij heeeeel erg werden aangestaard en lastig gevallen omdat ze blank waren. Lijkt me nou niet iets wat je voor je zeer jonge kinderen wilt. En hoe wil je dat doen het rondreizen? Met de trein? Zo zijn mijn vrienden rondgereisd maar kan me niet voorstellen dat het erg comfortabel is voor jonge kindern die Nederland gewend zijn. Ik zou het zelf niet zo snel doen.
Kijk even naar wat je zelf hebt opgeschreven.

Daarom alleen zou ik dat zelf nooit doen. Voor volwassenen is dat imo al niks, laat staan voor (zo'n jonge) kinderen.
Ja, dat vind ik echt.
Mamasaar dat ben ik niet met je eens. Voor volwassenen is dat best iets als je je er goed op voorbereid. Niet iedereen zal het trekken, India haat je of je vind het prachtig, er zit niets tussen als je de reisverhalen van anderen moet geloven, en dat geloof ik ook wel. Inderdaad is de vraag of ik mijn nog vrij jonge kinderen moet meenemen naar een land als dit. Ik heb ook sterke twijfels om de bovengenoemde redenen. Maar ik weet niet of er mensen zijn die daadwerkelijk ervaring hiermee hebben. Mijn kinderen zijn qua rondtrekken wel wat gewend, maar in een land als India is het toch andere koek. Alleen gaan met mijn man vind ik lastig omdat ik de kinderen geen dikke 3 weken kan missen.
Je zegt het zelf: volwassenen.

Maar je hebt het over je kinderen. Niemand kan mij wijsmaken dat kinderen het leuk vinden om naar een land meegesleept te worden waar je flink ziek kan worden van het eten, je altijd maar aangestaard wordt of lastig gevallen wordt etc. etc. naar jouw eigen voorbeelden.

Maar goed, als jij meent dat je jouw kinderen per se dit soort ervaringen mee wilt geven...doe je ding.

Het feit dat jij zelf zo'n reele twijfels hebt getuigt bij mij van egoisme en een plank voor je kop hebben als je toch zou gaan.

That's just my humble opinion.
Ja, dat vind ik echt.
Geen ervaring met kinderen in India, maar wel zonder. Ik vond het een onvergetelijke ervaring, maar wel een aanslag op je weerstand. Het vuil is er moeilijk te vermijden, en ik betwijfel of een kind na een week al voldoende weerstand heeft opgebouwd tegen het eten. Bovendien zijn er vaak situaties die daar heel gewoon zijn, maar die wij echt onveilig vinden in bijvoorbeeld het verkeer. Ik denk dat je met zulke kleine kinderen in India verschrikkelijk goed moet opletten, en wel continu.

Die drukte en die arme mensen op straat, daar wennen ze vast sneller aan dan wij, en ik ben ervan overtuigd dat je met een paar kids bij je daar heel snel leuke contacten op doet. Maar ik zou geen moment rustig zitten in bus, trein, taxi, lopend op straat, zittend op het dakterras van je hotel... Eigenlijk nergens, behalve misschien op de rug van de kameel waarmee je vanuit Bikaner zulke leuke woestijntochten kunt maken
Ik zou niet naar Noord India met kinderen gaan. Dat lijkt me te heftig qua indrukken en drukte. Ook heb je kans dat ze ziek worden. Ik heb ook tijdens mijn rondreis geen kinderen gezien. Wat je wel zou kunnen doen is bv. Zuid India (Kerala) dat is veel rustiger en vriendelijker!
Het lijkt me dat een vakantie met het gezin vooral een leuke ervaring moet zijn. En ik zie weinig leuks in je verhaal. Daarnaast is een volwassenen misschien een week ziek maar kan een goede voedselvergiftiging bij een kind veel heftiger zijn. Ik zou dat risico niet willen lopen. Maar goed, ik heb dan ook werkelijk geen enkele wens om naar India af te reizen en al helemáál niet met mijn kinderen.
In India is de hygiene ver te zoeken en de kans dat je kleine kinderen ziek worden is groot. De medische zorg is ook niet erg goed over het algemeen. Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat familie op de ziekenhuiskamer kookt en rookt. Mijns inziens is het vragen om problemen.

E misschien moet je je afvragen wat er leuk is voor je kinderen aan zo'n rondreis. De meeste kinderen zijn gelukkig met een grasveldje, een zwembadje en een zandbak. Waarom op zo'n jonge leeftijd zoveel "cultuur" over ze heen storten?
.
http://www.djoserjunior.nl/india_vakant ... _kinderen/
Dit zijn groepsreizen als ik me niet vergis?
Ja, dat vind ik echt.
Mijn vader is enkele keren op zakenreis geweest in India en bij hem op kantoor gaan de meeste mensen die daar regelmatig heen gaan met hun eigen EHBO-kit, eigen bloed etc. Dit omdat er inderdaad regelmatig mensen ziek worden en je niet afhankelijk wil zijn van de ziekenhuizen daar. Vieze naalden, verkeerd/besmet bloed etc.

Ik zou je dus goed voorbereiden op zo'n reis en misschien alleen naar steden gaan waarvan je zeker weet dat je nog in enige hygiene kan verblijven.
quote:Mamasaar schreef op 30 maart 2009 @ 00:10:

Dit zijn groepsreizen als ik me niet vergis?Idd, groepsreizen. Maar ik denk dat dat voor kinderen juist leuk kan zijn, vervoer is netjes geregeld ed. En je kunt het natuurlijk ook als inspiratie voor je eigen reis gebruiken, wat haalbaar is qua afstanden ed met kinderen, wat voor soort overnachtingen je daar hebt, wat leuke plekken zijn waar voor jong en oud veel te doen is.....
Wij hebben in Noord India gewoont met onze oudste dochter die toen een peuter was. We hebben het hele land en ook Nepal doorgereist met haar en onze ervaring was ontzettend positief. Onze dochter is nooit ziek geweest. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. Drink alleen water uit flessen en controleer of de dop nog niet open is geweest, eet alleen in hotels of redelijk behoorlijk uitziend restaurant, eet NOOIT iets van een kraampje. Als je met een groepsreis gaat dan is de organisatie natuurlijk een stuk makkelijker. Als je op eigen houtje gaat, raad ik je aan ook veel met de trein te reizen. De luxere treinen zijn prima en makkelijk te boeken en zo zie je veel van het landschap. Als jezelf flexibel bent dan kan zo'n reis naar India een superervaring zijn met de kinderen. Verder raad ik je nog aan je goed in te lezen, zodat de culture shock te overzien is en je de kinderen kan uitleggen waarom bepaalde dingen zo anders zijn.
Ik zou het niet doen. Ook al zit je in luxe hotels. Je gaat er tenslotte toch naartoe om door de stadjes te lopen om wat te kunnen zien. Het is er echt heel goor en wordt overal voor je sloffen gereden door het megadrukke verkeer. Noord-India is 'n overdosis cultuur en 'n tekort aan ruimte en natuur.

Kies met kinderen voor Thailand, Indonesie, Maleisie, Zuid-Afrika e.d. Veel relaxter en voor kinderen veel meer te beleven.

Als je in de zomervakantie moet is Kenia/Tanzania ook 'n goeie optie en Brazilie, omdat het daar in onze zomermaanden juist goed is qua klimaat.
Ikzelf zou het ook niet doen, eerlijk gezegd.

In India zegt luxe resort' trouwens ook niet altijd even veel.. En het is helaas niet alleen het eten waar je "de eerste week" ziek van kunt worden.

Voor mijn werk ben ik jaren veel naar India geweest, enerzijds werkte ik dan overdag's 'gewoon' tussen de mensen daar, maar 's nachts wel ineen luxe hotel, eten deed ik meestal ook in het hotel, of werd meegenomen naar een restaurant door fabrikant. En ik ben nog nooit zo vaak, zo ziek geweest als tijdens die reizen, waarvan 1x een flinke amoebedysenterie. En dat is echt geen aanrader kan ik je zeggen, vooral niet voor je kind.

Terwijl ik privé echt erg basic reis, ook naar basic tropische bestemmingen en in alle jaren maar 1 keer echt ziek geworden ben. Ik vind India echt een verhaal apart hoor.

Maar mocht je toch graag willen: iig zie ik woody iets heel zinnigs zeggen, nl; "eet NOOIT iets van een kraampje". Vaak wordt er prat op gegaan dat je in landen maar beste lokaal kunt eten en dat je dan niet ziek zou worden. Meestal ben ik het daar roerend mee eens, in Thailand, Indonesie, maleisie ed eet ik juist liever van kraampje.. maar in India, beter niet doen. Geen aanrader. Lokaal misschien nog wel, wat ik ook met kinderen betwijfel, maar zeker niet uit een stalletje. Het water dat ze bij de bereiding bv gebruiken, is vaak al veel te vervuild.
Computer says nooooo
Ik ben in India niet ziek geweest (heb wel vaak pizza gegeten moet ik bekennen en kipburgers en vrijwel dagelijks chips en cola) maar kinderen pakken ook vaak overal met hun handen aan op straat en het is er echt megagoor!

Bovendien is het er vreselijk heet en er is veel smog. Zelfs in november, laat staan in de heetste maanden van 't jaar: juli/augustus.
Niet doen. Wacht tot ze wat ouder zijn. In eerste instantie hebben ze er op deze leeftijd echt nog helemaal niks aan omdat ze gewoon 'kind' zijn. Willen ze gewoon leuk 'kinderdingen' doen en boeit cultuur ze werkelijk nog geen ene mallemoer. Daarbij de hygiene is echt erbarmelijk. Voor mijn werk er twee keer geweest en twee keer ziek geworden. En ik zat in gewoon in een goed hotel en heb nergens bij een kraampje gegeten of wat dan ook. En ALS ze dan ziek worden, geloof mij, een ziekenhuis in India wil je ze echt niet aandoen. Helemaal niet als je rondreist en in the middle of f"*cking nowhere zit. Wacht gewoon tot ze wat ouder worden. Wat mij het meeste van India is bijgebleven is de enorme armoe. Het duurde best een tijd voor ik over die cultuurshock heen was. Mensen die op straat leefden. Een trein waar met regelmaat een blote kont door het raam naar buiten kwam om even de behoefte te deponeren op het perron. etc. etc. Ik weet niet hoe kinderen op die armoe reageren eigenlijk. Ik vind 'awareness' prima, ook bij kinderen, maar niet op een leeftijd dat ze daar nog niets van kunnen begrijpen eigenlijk.
Volgens mij hebben volwassenen meer problemen met het zien van armoede dan kinderen. En ook daar wen je aan als je 'n paar keer naar 'n derdewereld land op vakantie bent geweest.
Tuurlijk, en ik 'mag' dit natuurlijk niet zeggen, maar ik vraag me af waarom je je kinderen derdewereldlandenvakanties (mooi galgjewoord) wilt aandoen. Wacht gewoon een paar jaar of ga gewoon samen en laat de kids ergens logeren.
quote:woody72 schreef op 30 maart 2009 @ 05:48:

Wij hebben in Noord India gewoont met onze oudste dochter die toen een peuter was. We hebben het hele land en ook Nepal doorgereist met haar en onze ervaring was ontzettend positief. Onze dochter is nooit ziek geweest. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. Drink alleen water uit flessen en controleer of de dop nog niet open is geweest, eet alleen in hotels of redelijk behoorlijk uitziend restaurant, eet NOOIT iets van een kraampje. Als je met een groepsreis gaat dan is de organisatie natuurlijk een stuk makkelijker. Als je op eigen houtje gaat, raad ik je aan ook veel met de trein te reizen. De luxere treinen zijn prima en makkelijk te boeken en zo zie je veel van het landschap. Als jezelf flexibel bent dan kan zo'n reis naar India een superervaring zijn met de kinderen. Verder raad ik je nog aan je goed in te lezen, zodat de culture shock te overzien is en je de kinderen kan uitleggen waarom bepaalde dingen zo anders zijn.

Een echte ervaringsdeskundige dus! Leuk om te lezen dat jij positieve ervaringen hebt, De rest ook bedankt voor de reacties trouwens. Ja, waarom wil je zoiets? Omdat India ontzettend trekt, en omdat het helemaal niet verkeerd is voor kinderen om wat van de wereld en andere culturen mee te krijgen. Ik weet ook wel dat India heel vies is en dat er tig redenen zijn om het niet te doen, Maar als ik dan het verhaal van Woody lees, denk ik dat het best mogelijk is om het te doen. We denken zelf ook om het te boeken via Djoser of een andere goede organisatie. Dat scheelt enorm. Als ik alleen met mijn man zou zijn zou ik low budget en heel basic gaan, maar dat valt nu sowieso af. Naalden neem je naar een land als dit altijd zelf mee, dat lijkt me niet zo raar. Wij hebben zelf twee jaar in Ecuador gewoond en als familie ons bezocht, namen zij ook naalden mee voor het geval het nodig zou zijn.

Mijn man en ik hadden als tweede optie gedacht aan Laos en Cambodja. Maar India trekt veel meer. We zijn er dus nog niet uit.
quote:elninjoo schreef op 30 maart 2009 @ 08:44:

Ik ben in India niet ziek geweest (heb wel vaak pizza gegeten moet ik bekennen en kipburgers en vrijwel dagelijks chips en cola) maar kinderen pakken ook vaak overal met hun handen aan op straat en het is er echt megagoor!

Bovendien is het er vreselijk heet en er is veel smog. Zelfs in november, laat staan in de heetste maanden van 't jaar: juli/augustus.

Zal meegeholpen hebben aan het niet ziek worden. Maar ja, volgens een topic op de kinderpijler mag je dit dus nevernooit aan kinderen geven

On topic: ik zou het niet doen. Vind het een beetje sneu voor de kinderen. Er zijn zoveel andere landen die je met kinderen kunt 'doen'. Ja, die staan misschien niet in jullie toptien, maar wat dan nog? Dan moet je daar maar even mee wachten. Er zit nog iets tussen Landall en India....
Jammer dat je alleen reageert op degene die met iets positiefs komt.
quote:elninjoo schreef op 30 maart 2009 @ 06:55:

Ik zou het niet doen. Ook al zit je in luxe hotels. Je gaat er tenslotte toch naartoe om door de stadjes te lopen om wat te kunnen zien. Het is er echt heel goor en wordt overal voor je sloffen gereden door het megadrukke verkeer. Noord-India is 'n overdosis cultuur en 'n tekort aan ruimte en natuur.

Kies met kinderen voor Thailand, Indonesie, Maleisie, Zuid-Afrika e.d. Veel relaxter en voor kinderen veel meer te beleven.

Als je in de zomervakantie moet is Kenia/Tanzania ook 'n goeie optie en Brazilie, omdat het daar in onze zomermaanden juist goed is qua klimaat.Thailand zijn we al geweest, ook met de kinderen en dat ging prima. Ze waren toen nog jonger. Brazilie is ook een leuke optie hoewel ook daar veel armoede is. Wat dat betreft is Zuid-Amerika net zo erg als Azie hoor. Ik heb er gewoond dus weet waar ik over spreek. Indonesie trekt ons niet. Zuid-Afrika ook niet. Noord-Afrika dan weer wel maar hebben we ook al gezien (Marokko).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven