Verschil geboorteakte en certificaat

24-05-2019 21:13 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet wat het verschil is tussen een geboorteakte en een internationaal geboortecertificaat?
Ik moet beide voor mijn zoon meenemen voor onze reis naar Afrika.

Groetjes R
Is een internationaal uittreksel van de akte.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
24-05-2019 21:16
Is een internationaal uittreksel van de akte.
Dit. Het internationale certificaat is in meerdere talen.

Maar waarom zou je ze beide mee moet nemen begrijp ik niet. Sowieso waarom je een geboorteakte mee moet nemen, tenzij je bv zonder de vader van het kind reist.
Rosalind schreef:
24-05-2019 21:20
Dit. Het internationale certificaat is in meerdere talen.

Maar waarom zou je ze beide mee moet nemen begrijp ik niet. Sowieso waarom je een geboorteakte mee moet nemen, tenzij je bv zonder de vader van het kind reist.
Is in bv Zuid Afrika verplicht, ook als kind met beide ouders reist.
Ik ben idd gescheiden en reis zonder vader.
Missch lees ik het verkeerd en is alleen het certificaat voldoende.
Omdat ik alleen reis moet ik volgende meenemen moet mijn ouderlijk gezag aan kunnen tonen dmv
Uitreksel GBA
Toestemmingsverklaring vader en kopie zijn paspoort
Ouderschapsplan
Verklaring ouderlijk gezag..
Lijkt mij zoveel is dit echt allemaal nodig...
nausicaa schreef:
24-05-2019 21:22
Is in bv Zuid Afrika verplicht, ook als kind met beide ouders reist.
Oké, dat is handig om te weten aangezien Zuid-Afrika op ons wensenlijstje staat.
Rigimoken schreef:
24-05-2019 21:24
Omdat ik alleen reis moet ik volgende meenemen moet mijn ouderlijk gezag aan kunnen tonen dmv
Uitreksel GBA
Ouderschapsplan
Dat lijkt me een internationaal geboortecertificaat voldoende, want de (Nederlandse) geboorteakte zegt in principe hetzelfde.

Maarre, ouderschapsplan? Ik zou niet weten wat men daarmee moet. De rest begrijp ik (al reis ik zelf altijd alleen met het toestemmingsformulier en kopie paspoort van de vader).
Missch interpreteer ik het niet goed en is de hele opsomming voorbeelden waaruit je zelf de keus maakt wat je daadwerkelijk meeneemt
Rigimoken schreef:
24-05-2019 21:24
Uitreksel GBA
Ouderschapsplan
Als de andere ouder gewoon toestemming geeft, zou internationale geboorteakte, toestemmingsformulier en kopie paspoort vader genoeg moeten zijn (plus paspoort kind en evt natuurlijk visum als dat voor betreffende land van toepassing is).
Dat geeft hij zo ga ik al 3 jaar op vakantie met alleen toestemmingsverklaring en kopie zijn paspoort.
Hoe toon ik mijn ouderlijk gezag dan aan...?
Dat hoeft dus niet. Alleen als jij alléén gezag hebt, en dus geen toestemming nodig hebt, moet je dat kunnen aantonen. Als je met beide ouders reist hoeven die ook hun gezag niet aan te tonen.
Ik heb een soortgelijke vraag. Ook Afrika, ook zonder vader. Maar mijn kind is 16 en ik was aan het kijken hoe ik zo’n uittreksel uit het BRP (zo heet tegenwoordig het GBA) aan kon vragen maar ik snap nu niet of IK dat kan doen of dat zij dat zelf moet doen..
Maar ik heb niks gelezen over een geboorteakte of certificaat, alleen een uittreksel BRP...
Aragog schreef:
24-05-2019 23:37
Maar ik heb niks gelezen over een geboorteakte of certificaat, alleen een uittreksel BRP...
Het hangt natuurlijk ook van het land af wat die verplichten. Zoals gezegd, Zuid Afrika, en ik lees nu ook Botswana en Namibië stellen een (Engelse) geboorteakte verplicht. Zelfs als een kind met beide ouders reist. Dus je moet oa opzoeken/navragen wat je land van bestemming wil hebben.
Daarnaast gelden nog de regels die de Nederlandse marechaussee aanhoudt om je te laten vertrekken. Dat hoeft niet precies hetzelfde te zijn.
Nuttige info staat oa op de site kinderontvoering.org. Die hebben een soort vragenlijstje aan de hand waarvan ze advies geven over wat je mee moet nemen.
Nogmaals: dit gaat alleen over het vertrekken uit Nederland. Wat ene ander land eist weten zij natuurlijk ook niet, en moet je zelf nagaan.
Ik neem altijd de hele rambam mee inclusief het uittreksel uit het gezagsregister.
Beter mee verlegen dan om verlegen.
Live long and prosper
Rigimoken schreef:
24-05-2019 21:45
Dat geeft hij zo ga ik al 3 jaar op vakantie met alleen toestemmingsverklaring en kopie zijn paspoort.
Hoe toon ik mijn ouderlijk gezag dan aan...?
Op welke manier geeft hij toestemming?
Houd er rekening mee dat in sommige landen deze toestemming 'certified' moet zijn- dus bij een notaris ondertekend.

Dit is wederom niet nodig voor vertrek uit NL maar wel bij binnenkomst in sommige andere landen.
Je moet een internationaal uittreksel geboorteakte hebben waar in het Engels de gegevens op staan vermeld. Kost iets van 12,50 dacht ik.
Zonder kom je écht Zuid-Afrika niet in. Er werd op Schiphol naar gevraagd, bij overstap in Dubai ook nog eens en toen we in Kaapstad kwamen werden ze ook gevraagd.
Hoe het werkt met toestemming van vader weet ik niet omdat wij als gezin reizen maar zorg dat je ze hebt.
Een uittreksel gezagsregister kun je gratis opvragen bij de rechtbank.

https://www.rechtspraak.nl/Registers/Gezagsregister

Op het uittreksel brp (voormalig gba) van je kind staat vermeld welke ouder(s) gezag heeft/hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven