Vervelend nichtje
maandag 27 mei 2019 om 16:25
Hallo,
Ik ben benieuwd wat jullie met onderstaande zouden doen.
Familie heeft een kindje iets ouder dan onze dochter. Het valt me op dat ze erg overheersend is in het spelen met onze dochter. Ze wil continue bepalen wat er gebeurt en als mijn dochter nee zegt blijft ze net zo lang door gaan tot ze toch haar zin krijgt. Ik wil me ook niet al te veel met het spel bemoeien en onze dochter moet ook voor zichzelf opkomen. Af en toe stuur ik wel bij en help ik mijn dochter even.
Ik merk dat ik me inmiddels echter behoorlijk aan het gedrag van het nichtje begin te irriteren... Haar ouders doen weinig en laten het vaak zo. Wat zouden jullie doen? Een keer met ouders bespreken? Of het zo laten?
Ik ben benieuwd wat jullie met onderstaande zouden doen.
Familie heeft een kindje iets ouder dan onze dochter. Het valt me op dat ze erg overheersend is in het spelen met onze dochter. Ze wil continue bepalen wat er gebeurt en als mijn dochter nee zegt blijft ze net zo lang door gaan tot ze toch haar zin krijgt. Ik wil me ook niet al te veel met het spel bemoeien en onze dochter moet ook voor zichzelf opkomen. Af en toe stuur ik wel bij en help ik mijn dochter even.
Ik merk dat ik me inmiddels echter behoorlijk aan het gedrag van het nichtje begin te irriteren... Haar ouders doen weinig en laten het vaak zo. Wat zouden jullie doen? Een keer met ouders bespreken? Of het zo laten?
maandag 27 mei 2019 om 16:28
maandag 27 mei 2019 om 16:44
Ik ben geneigd om kinderen zelf hun eigen dynamiek te laten vormen, vooropgesteld dat ze elkaar niet de tent uit vechten. Al is het wel een beetje afhankelijk van de leeftijd, erg jonge kinderen kunnen hier soms wat hulp bij gebruiken.
Zien jullie het betreffende kind vaak? Zo nee, dan neig ik naar niets doen. Zo ja, is dat strikt noodzakelijk of kun je dat wat minderen?
Zien jullie het betreffende kind vaak? Zo nee, dan neig ik naar niets doen. Zo ja, is dat strikt noodzakelijk of kun je dat wat minderen?
maandag 27 mei 2019 om 16:46
Maar jouw dochter wil dus steeds iets anders dan wat het nichtje voorstelt, of iets niet wat het nichtje wel wil. Dat is toch net zo bepalend en dominant? Alleen uit het zich op een net andere manier.
Ik zou me er niet te veel mee bemoeien. Dit zijn kinder onderonsjes. Zolang het niet uit de hand loopt, leren ze ervan om dit zelf op te lossen.
Ik zou me er niet te veel mee bemoeien. Dit zijn kinder onderonsjes. Zolang het niet uit de hand loopt, leren ze ervan om dit zelf op te lossen.
maandag 27 mei 2019 om 17:08
Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken. Je dochter kan zo te lezen prima voor zichzelf opkomen, en als ze straks verbaal meer kan heb je best kans dat alles weer wat meer gelijk getrokken wordt.
There is always something happening, and it's usually right now
maandag 27 mei 2019 om 17:12
Mijn dochter zegt zeker niet steeds nee. Doet leuk mee. Maar wil niet alles en dat vindt nichtje moeilijk om te accepteren. Die blijft dan drammen en jengelen. Mijn dochter was het gister op een gegeven moment echt zat, wou niet meer met nichtje spelen, een hoop gekrijs van beide kanten en uiteindelijk haalde mijn dochter fysiek uit naar nichtje. Toen hield nichtje op. Maar keek familie verontwaardigd omdat mijn dochter uithaalde. Maar ja, nichtje luisterde herhaaldelijk niet naar een duidelijk nee van dochter.Maya85 schreef: ↑27-05-2019 16:46Maar jouw dochter wil dus steeds iets anders dan wat het nichtje voorstelt, of iets niet wat het nichtje wel wil. Dat is toch net zo bepalend en dominant? Alleen uit het zich op een net andere manier.
hartstikke jong, ik zou het gewoon laten gebeuren - mits ze elkaar niet pijn gaan doen of dingen kapot gaan maken. Soms misschien een beetje sturen of helpen, maar wat je kan laten gaan zou ik laten gaan! Beide kinderen leren ervan, dit is nou exact de manier waarop het werkt. En als je dochter niet met nichtje wil spelen, dan niet. Ook leerzaam.
Uh?
Dus beide kinderen gedragen zich heel normaal voor hun leeftijd maar jij noemt het nichtje vervelend, terwijl ze allebei op zijn tijd op hun eigen manier vervelend doen.
Het verschil in leeftijd tussen drie en vier is stiekem best groot! Een kind dat al naar de basisschool gaat heeft vaak al meer haar op de tanden en dat merk jij nu ook bij je nichtje.
Zoals ik het nu lees, is je nichtje niet perse dominanter, maar door het verschil in verbale capaciteiten komt het zo over. Het zou best kunnen dat jouw (schoon)zus vindt dat jouw dochter irritant is, omdat zij haar dochter fysiek aanvalt (duw geven) als dingen haar niet zinnen.
Heb geduld, zit er niet bovenop en laat ze samen spelen. Lukt dat niet? Dan is een speelmaatje van eigen niveau beter denk ik.
maandag 27 mei 2019 om 17:14
Prima opgelost van je dochter, en nichtje leert er ook van. Ze doen niks verkeerd allebei, nichtje ook niet: dit is gewoon de manier waarop (bijna) kleuters experimenteren met gedrag. Veel leerzamer voor ze dan dat ouders vanaf de zijlijn roepen wat er wel en niet mag.Viva2018 schreef: ↑27-05-2019 17:12Mijn dochter zegt zeker niet steeds nee. Doet leuk mee. Maar wil niet alles en dat vindt nichtje moeilijk om te accepteren. Die blijft dan drammen en jengelen. Mijn dochter was het gister op een gegeven moment echt zat, wou niet meer met nichtje spelen, een hoop gekrijs van beide kanten en uiteindelijk haalde mijn dochter fysiek uit naar nichtje. Toen hield nichtje op. Maar keek familie verontwaardigd omdat mijn dochter uithaalde. Maar ja, nichtje luisterde herhaaldelijk niet naar een duidelijk nee van dochter.
maandag 27 mei 2019 om 17:17
DitLilla schreef: ↑27-05-2019 17:14Prima opgelost van je dochter, en nichtje leert er ook van. Ze doen niks verkeerd allebei, nichtje ook niet: dit is gewoon de manier waarop (bijna) kleuters experimenteren met gedrag. Veel leerzamer voor ze dan dat ouders vanaf de zijlijn roepen wat er wel en niet mag.
maandag 27 mei 2019 om 17:18
Exact! Nichtje is niet vervelend, nichtje doet gewoon wat de meeste kleuters doen. En kleutergedrag vinden we inderdaad niet altijd leuk
Precies hetzelfde geldt voor jouw dochter.
maandag 27 mei 2019 om 17:21
Tja, deze situatie bezie jij dus door de roze bril van moeder. Fysiek uithalen, ik neem aan dat je slaan bedoelt, is niet oké. Ook niet als iemand jengelde. Dat familie verontwaardigd keek, snap ik best. In die situatie was het jouw taak om je kind te vertellen dat slaan niet mag. Je kunt haar kant aanhoren en begrijpen, maar je hoort ook uit te leggen dat ze niet mag gaan slaan.Viva2018 schreef: ↑27-05-2019 17:12Mijn dochter zegt zeker niet steeds nee. Doet leuk mee. Maar wil niet alles en dat vindt nichtje moeilijk om te accepteren. Die blijft dan drammen en jengelen. Mijn dochter was het gister op een gegeven moment echt zat, wou niet meer met nichtje spelen, een hoop gekrijs van beide kanten en uiteindelijk haalde mijn dochter fysiek uit naar nichtje. Toen hield nichtje op. Maar keek familie verontwaardigd omdat mijn dochter uithaalde. Maar ja, nichtje luisterde herhaaldelijk niet naar een duidelijk nee van dochter.
In plaats daarvan lijk jevhet juist goed te praten.
maandag 27 mei 2019 om 17:27
Nee, hoor, ik ben direct naar mijn dochter toegegaan en heb gezegd dat slaan niet mag. Daar stuur ik altijd op bij. Ik begrijp alleen wel dat het gebeurde. Als iemand steeds niet naar je luistert en je wilt dat iemand stopt moet je toch iets?Jufjoke schreef: ↑27-05-2019 17:21Tja, deze situatie bezie jij dus door de roze bril van moeder. Fysiek uithalen, ik neem aan dat je slaan bedoelt, is niet oké. Ook niet als iemand jengelde. Dat familie verontwaardigd keek, snap ik best. In die situatie was het jouw taak om je kind te vertellen dat slaan niet mag. Je kunt haar kant aanhoren en begrijpen, maar je hoort ook uit te leggen dat ze niet mag gaan slaan.
In plaats daarvan lijk jevhet juist goed te praten.
Mijn dochter duwt of slaat nooit uit het niets. Dat doet ze pas nadat iemand herhaaldelijk over haar grenzen gaat. Herhaaldelijk niet luisteren naar een nee is toch ook niet oké?
maandag 27 mei 2019 om 17:29
het kind is 4! Die moet dat ook nog lerenViva2018 schreef: ↑27-05-2019 17:27Nee, hoor, ik ben direct naar mijn dochter toegegaan en heb gezegd dat slaan niet mag. Daar stuur ik altijd op bij. Ik begrijp alleen wel dat het gebeurde. Als iemand steeds niet naar je luistert en je wilt dat iemand stopt moet je toch iets?
Mijn dochter duwt of slaat nooit uit het niets. Dat doet ze pas nadat iemand herhaaldelijk over haar grenzen gaat. Herhaaldelijk niet luisteren naar een nee is toch ook niet oké?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 27 mei 2019 om 17:31
De vraag waar ik nog mee zit is: zouden jullie je kind bijsturen als je ziet dat deze steeds niet naar een ander kind luistert? In dit geval had mijn dochter al een keer of 4, 5 nee gezegd. Ik had dan even tegen mijn kind gezegd, laat pietje even, pietje wil even zelf spelen.
Zouden jullie dat ook doen? Of niet? Het was duidelijk dat mijn dochter het zat werd, maar ouders van nichtje deden niks
Zouden jullie dat ook doen? Of niet? Het was duidelijk dat mijn dochter het zat werd, maar ouders van nichtje deden niks