Waar inchecken?
dinsdag 28 mei 2019 om 15:28
Ik durf het bijna niet meer te vragen want vorige keer kreeg ik de opmerking dat ik maar dichtbij huis moest blijven als ik het allemaal zo spannend vind. Maar goed... Wij hebben een pakketreis geboekt en daarbij zitten vluchten met KLM. We maken een tussenstop op CDG en dit eerste stuk wordt uitgevoerd door Air France. Het tweede stuk wordt door een Afrikaanse maatschappij uitgevoerd. Moet ik bij beide apart inchecken? Volgens mij kun je niet altijd op de site van KLM inchecken als een ander het uitvoert.
dinsdag 28 mei 2019 om 16:49
en je kan ook beide doen, of althans bij de meeste maatschappijen wel< dus online inchecken en daarna gewoon je bagage afgeven bij een aardige medewerker iv een computerNitflex schreef: ↑28-05-2019 16:45Ik vind het juist lekker dat je dat zonder tussenkomst van allerlei mensen kunt doen vanaf je telefoon. Je staat al in zoveel andere rijen op het vliegveld tegenwoordig, dan blijf je aan de gang. Ik heb juist het idee dat er minder mis kan gaan. En je kunt altijd alsnog gewoon via de balie inchecken als je dat fijn vindt. Maar inderdaad, stoelkeuze is dan beperkter.
dinsdag 28 mei 2019 om 17:01
Ik kan je niet goed quoten, maar je hebt gelijk wat betreft het inchecken bij KLM. Dat voegde ik later toe. Het was me in eerste instantie niet duidelijk of de vluchten daadwerkelijk een KLM code hadden.
En wat jij zegt over een tussenstop in de US bedoelde ik ook, maar wilde TO niet teveel verwarrende info geven aangezien ze toch niet naar de US gaat.
TO, ik snap je wel een beetje hoor. Ik vond het altijd prima om pas op het vliegveld in te checken. Vaak kregen wij bij lange vluchten vooraf al stoelen toegewezen en die waren meestal wel prima. Bel anders gewoon even met KLM.
dinsdag 28 mei 2019 om 17:11
Als het goed is, heb je een boekingscode gekregen (combinatie van 6 letters/cijfers).
Met die code plus je achternaam kun je - nu al - inloggen op de KLM website, bij het onderdeel 'mijn reis' . Dan zie je een mooi overzicht van alle reisgegevens, zoals vluchtnummer en tijden van de vluchten die onder dit boekingsnummer vallen.
Waarschijnlijk zijn dat gewoon beide vluchten.
Je kan nog niet inchecken, maar wel tegen betaling voorkeursstoelen reserveren of specifieke maaltijden bestellen.
Maar vooral kun je dus gewoon zien dat alles in orde is en controleren of alle gegevens correct zijn. Dat geeft vast wat meer vertrouwen. Komt echt goed.
Met die code plus je achternaam kun je - nu al - inloggen op de KLM website, bij het onderdeel 'mijn reis' . Dan zie je een mooi overzicht van alle reisgegevens, zoals vluchtnummer en tijden van de vluchten die onder dit boekingsnummer vallen.
Je kan nog niet inchecken, maar wel tegen betaling voorkeursstoelen reserveren of specifieke maaltijden bestellen.
Maar vooral kun je dus gewoon zien dat alles in orde is en controleren of alle gegevens correct zijn. Dat geeft vast wat meer vertrouwen. Komt echt goed.
dinsdag 28 mei 2019 om 17:19
Wat kan er volgens jou mis gaan dan? Je moet echt wel heel erg je best doen om hier iets mis te laten gaan hoor.MinkeDeWit schreef: ↑28-05-2019 16:42Haha, nee, dat niet, maar ik word hier wel altijd heel nerveus van. Bij zo’n mevrouw weet je dat het allemaal in orde komt. Nu moet je eerst een website door, dan naar zo’n paal om je boardingpass te printen, en dan naar een apparaat om je koffer af te geven. Toch heel wat meer stappen die mis kunnen gaan.
En de vorige keer waren 'alle goede stoelen al weg'? Waar wil je perse zitten dan? Voor echt goede/betere stoelen moet je toch bijbetalen dat heeft niets te maken met vroeg inchecken.
dinsdag 28 mei 2019 om 17:23
Marana schreef: ↑28-05-2019 16:15Bij 1 vlucht met tussenlanding blijft je bagage in het vliegtuig, moet je er zelf soms uit en soms niet, maar vlieg je door met hetzelfde vliegtuig.
Bij 2 aparte vluchten die in 1x geboekt zijn hoef je vaak niet zelf je bagage op te halen en weer in te checken. Op Schiphol wordt je bagage dan namelijk ingecheckt en doorgebabbeld voor beide vluchten. En op het overstapvliegveld gaat het dan automatisch van het ene vliegtuig naar het andere, zonder dat jij het van de bagageband hoeft te halen.
Als je zelf 2 losse vluchten boekt, dan zul je waarschijnlijk wel zelf je bagage tussentijds moeten ophalen.
Wat gezellig die doorgebabbelde koffers
dinsdag 28 mei 2019 om 17:32
MinkeDeWit schreef: ↑28-05-2019 15:44De reisorganisatie heeft geboekt, en in hun overzicht staan de vluchten gewoon onder elkaar. Aangezien er 1,5 uur tussen zit mag ik hopen dat ik niet de bagage hoef af te halen. Dus dat zou dan inhouden dat ik alleen voor de Air France vlucht hoef in te checken, toch?
Ik kan anders ook wel de reisorganisatie bellen. Dat doe ik dan wel twee dagen van tevoren, anders denken ze dat ik onzeker ben![]()
De bagage gaat meestal in één keer door, anders wordt het erbij verteld. MAAR.. neem wat ondergoed en je tandenborstel mee in je handbagage, want op Charles de Gaulle raken de meeste koffers zoek!! Dit vliegveld staat erom bekend helaas.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
dinsdag 28 mei 2019 om 17:46
Mijn laatste pakketreis was ook incl. KLM vluchten en daarbij kun je 30 uur van te voren inchecken. Ik deed dat 24 uur van te voren en ik had alleen nog maar keuze uit de middenstoel. Toen we naar huis gingen raadde de reisbegeleider met klem aan om zo snel mogelijk online in te checken en dat heb ik dus ook meteen 30 uur van te voren gedaan en de rest van de groep ook zodat we allemaal een beetje bij elkaar konden zitten en ik had nog volop keuze tussen raam, gang, voorin of achterin. Dat is ook een ding: KLM houd er geen rekening mee dat mensen die bij elkaar horen ook naast elkaar willen zitten. En volgens de reisbegeleiding houd KLM er al rekening mee dat een bepaald percentage niet op komt dagen en overboekt het vliegtuig. Dus echt zorg dat je online incheckt en als jullie perse allemaal naast elkaar/bij elkaar willen zitten doe dat dan ook meteen zodra dat kan als de organisatie geen stoelen heeft gereserveerd voor de groep.MinkeDeWit schreef: ↑28-05-2019 16:38De laatste keer dat ik een pakketreis boekte hoefde je nooit vooraf in te checken. Dan stond iedereen gewoon gezellig in de rij op de luchthaven. Als je destijds zelf boekte moest je bellen om te bevestigen, bij een pakketreis deed de reisorganisatie dat. Ik vind dit allemaal zo onhandig. De laatste keer was ik wat later met inchecken (24 ipv 30 uur van tevoren), en waren alle goede stoelen al weg.
dinsdag 28 mei 2019 om 18:50
Goede tip! Ik had de app al dus heb net gekeken. Alle vluchten stonden erin, dus ook de korte vluchten in Afrika. Ik kon alleen gratis stoelen reserveren voor de CDG-Kenia vlucht. Op de terugreis kostte dat 25 euro, wat wel vreemd is want dat is ook een KLM-vlucht. Fijn dat dat geregeld is en ze weten dat we komenijstaart schreef: ↑28-05-2019 17:11Als het goed is, heb je een boekingscode gekregen (combinatie van 6 letters/cijfers).
dinsdag 28 mei 2019 om 19:12
Fijn, Minke!
Nu dus geen zorgen meer over maken tot het moment van inchecken.
Ik ben het wel eens met de tips om zo snel mogelijk in te checken zodra dat kan, dan heb je nog de meeste keuze uit zitplaatsen.
Zelf sta ik daar desnoods middenin de nacht voor op. Maar dat is mijn afwijking
Tijdens het inchecken vragen ze om wat aanvullende passagiersgegevens (onder andere paspoortgegevens) , maar die kun je ook nu al van tevoren invullen, dan kun je dat op je gemak doen.
Verder wijst het zich echt vanzelf.
Nu dus geen zorgen meer over maken tot het moment van inchecken.
Ik ben het wel eens met de tips om zo snel mogelijk in te checken zodra dat kan, dan heb je nog de meeste keuze uit zitplaatsen.
Zelf sta ik daar desnoods middenin de nacht voor op. Maar dat is mijn afwijking
Tijdens het inchecken vragen ze om wat aanvullende passagiersgegevens (onder andere paspoortgegevens) , maar die kun je ook nu al van tevoren invullen, dan kun je dat op je gemak doen.
Verder wijst het zich echt vanzelf.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:02
Oh bizar! Ik vlieg best veel (maar eigenlijk nooit klm want te duur) en heb die ervaring helemaal niet. Check meestal wel van te voren in maar let nooit zo scherp op om dat vroeg te doen en is me nog nooit gebeurd dat ik dan niet meer bij een raam kan zitten (wat ik graag heb).
Had het zeker bij klm niet verwacht!
dinsdag 28 mei 2019 om 23:13
TsumTsum schreef: ↑28-05-2019 17:46Mijn laatste pakketreis was ook incl. KLM vluchten en daarbij kun je 30 uur van te voren inchecken. Ik deed dat 24 uur van te voren en ik had alleen nog maar keuze uit de middenstoel. Toen we naar huis gingen raadde de reisbegeleider met klem aan om zo snel mogelijk online in te checken en dat heb ik dus ook meteen 30 uur van te voren gedaan en de rest van de groep ook zodat we allemaal een beetje bij elkaar konden zitten en ik had nog volop keuze tussen raam, gang, voorin of achterin. Dat is ook een ding: KLM houd er geen rekening mee dat mensen die bij elkaar horen ook naast elkaar willen zitten. En volgens de reisbegeleiding houd KLM er al rekening mee dat een bepaald percentage niet op komt dagen en overboekt het vliegtuig. Dus echt zorg dat je online incheckt en als jullie perse allemaal naast elkaar/bij elkaar willen zitten doe dat dan ook meteen zodra dat kan als de organisatie geen stoelen heeft gereserveerd voor de groep.
En flink ook. Vorig jaar nog meegemaakt op een vlucht van Canada naar Londen via Amsterdam. Het tweede deel van de reis, Amsterdam-Londen, was overboekt met ruim 50 passagiers. De medewerker aan de balie liet ons de eerstvolgende rechtstreekse vluchten naar Londen zien en ook die waren allemaal overboekt met minimaal 30 passagiers. Uiteindelijk zijn we een dag later pas - via Dublin! - terug kunnen vliegen naar Londen.
Dit, maar vooral andere redenen, heeft ertoe geleid dat ik liever niet meer met KLM vlieg.
Maar goed, nogal off topic. Komt vast goed TO, er zijn genoeg goede tips gegeven.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:24
Nee hoor. Ik heb eens meegemaakt dat ik mijn koffers in Oslo van de band moest halen om ze vervolgens weer af te leveren voor mijn vlucht naar Bergen. Dit terwijl ik gewoon één ticket had, geboekt bij SAS. Iedereen zei dat als je één ticket hebt je koffers automatisch worden doorgelabeld. Maar voor de zekerheid ging ik het toch vragen en toen bleek inderdaad dat dit niet het geval was.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:30
Een vlucht wordt max met 10 procent overboekt. Op een Londen - Amsterdam kunnen dat nooit 50 pax zijn geweest. Er worden echt nooit vluchten met 50 man overboekt.Nectarinepit schreef: ↑28-05-2019 23:13En flink ook. Vorig jaar nog meegemaakt op een vlucht van Canada naar Londen via Amsterdam. Het tweede deel van de reis, Amsterdam-Londen, was overboekt met ruim 50 passagiers. De medewerker aan de balie liet ons de eerstvolgende rechtstreekse vluchten naar Londen zien en ook die waren allemaal overboekt met minimaal 30 passagiers. Uiteindelijk zijn we een dag later pas - via Dublin! - terug kunnen vliegen naar Londen.
Dit, maar vooral andere redenen, heeft ertoe geleid dat ik liever niet meer met KLM vlieg.
Maar goed, nogal off topic. Komt vast goed TO, er zijn genoeg goede tips gegeven.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:33
Tja, en toch was dat het aantal. Wel zeer uitzonderlijk hoor, volgens de medewerker. Het was vooral een gevolg van een fout in het systeem, waardoor ineens meer mensen dan normaal gesproken op een vlucht geboekt konden worden.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:52
Da’s wel een aantal jaar geleden dan. Ze hebben dit een aantal jaar geleden veranderd (heb een Nederlands/Noorse vriend die hier altijd over klaagde).mevrouwiglesias schreef: ↑28-05-2019 23:24Nee hoor. Ik heb eens meegemaakt dat ik mijn koffers in Oslo van de band moest halen om ze vervolgens weer af te leveren voor mijn vlucht naar Bergen. Dit terwijl ik gewoon één ticket had, geboekt bij SAS. Iedereen zei dat als je één ticket hebt je koffers automatisch worden doorgelabeld. Maar voor de zekerheid ging ik het toch vragen en toen bleek inderdaad dat dit niet het geval was.
woensdag 29 mei 2019 om 00:40
Printen hoeft niet meer. Je kunt je boardingpass downloaden op je telefoon. En bij dat kofferapparaat staan mensen voor als het niet lukt.MinkeDeWit schreef: ↑28-05-2019 16:42Haha, nee, dat niet, maar ik word hier wel altijd heel nerveus van. Bij zo’n mevrouw weet je dat het allemaal in orde komt. Nu moet je eerst een website door, dan naar zo’n paal om je boardingpass te printen, en dan naar een apparaat om je koffer af te geven. Toch heel wat meer stappen die mis kunnen gaan.
woensdag 29 mei 2019 om 05:38
Nooit van gehoord. En de vluchten erna allemaal ook met 30 overboekt zeg je . Dat is echt onmogelijk . In de 25 jaar dat ik bij een airline werk heb ik maar 1x meegemaakt dat we ook echt 12 overboekte pax lieten staan. Vaak kun je alsnog je overboekte passagiers wel meenemen ivm no show passagiers of laat je een enkele passagier staan .50 overboeken kan in het systeem niet eens. Er kunnen natuurlijk wel heel veel mensen op een dag hun aansluiting missen , ivm slecht weer bijvoorbeeld. Die moeten dan ook omgeboekt worden en dat zijn niet altijd de meest logische routes. Ben je een overboekte passagier dan krijg je een flinke compensatie en moet je zsm naar je plaats van bestemming worden gevlogen .Nectarinepit schreef: ↑28-05-2019 23:33Tja, en toch was dat het aantal. Wel zeer uitzonderlijk hoor, volgens de medewerker. Het was vooral een gevolg van een fout in het systeem, waardoor ineens meer mensen dan normaal gesproken op een vlucht geboekt konden worden.
woensdag 29 mei 2019 om 08:07
Met een gezin lijkt me printen wel handiger. Meerdere boarding passes op één telefoon is heel onhandig met al die poortjes etc.
Zelf vind ik het vervelend om steeds mijn telefoon bij de hand te moeten hebben, dus ik print ook altijd meteen bij zo’n paaltje.
woensdag 29 mei 2019 om 08:29
Ik zag het al helemaal voor me. Een medewerker die een stapeltje koffers rustig toespreekt: ‘... en dan gaan jullie eerst naar Parijs, en dan komt daar een lieve meneer en die neemt jullie met een karretje mee naar een ander vliegtuig, en dan gaan jullie lekker naar Nairobi...’.
woensdag 29 mei 2019 om 08:52
nausicaa schreef: ↑29-05-2019 08:29Ik zag het al helemaal voor me. Een medewerker die een stapeltje koffers rustig toespreekt: ‘... en dan gaan jullie eerst naar Parijs, en dan komt daar een lieve meneer en die neemt jullie met een karretje mee naar een ander vliegtuig, en dan gaan jullie lekker naar Nairobi...’.