Afwijkende 20-weken echo, breuk middenrif

30-05-2019 09:00 12 berichten
Hey iedereen,

Gister was het voor ons tijd voor de 20 weken echo. We keken er enorm naar uit, maar vonden het tegelijk ook spannend.

De zwangerschap is tot nu toe zonder enig probleem verlopen en ook tijdens de echo leek alles zoals het hoort. De baby ligt qua groei perfect op schema, is heel bewegelijk en heeft een sterke regelmatige hartslag.

Tot dat de echoscopist iets op viel bij het maagje..deze lijkt niet op de goede plek te zitten. Hij legde uit dat de maag zich onder het middenrif bevindt en dat hij zag dat deze bij ons kindje er boven ligt.

Hij heeft meteen het ziekenhuis gebeld zodat we daar met een second opinion en uitgebreider onderzoek hopelijk meer te weten kunnen komen.

Helaas kunnen we daar in verband met Hemelvaart pas maandagmiddag terecht, wat natuurlijk opeens voelt als weken..

We zijn geschrokken en maken ons zorgen en lezen er van alles over maar ik ben benieuwd of iemand hier misschien ervaring mee heeft?
Geen ervaring! Maar een knuffel voor de onzekerheid!
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig.
Mischien dat je op internet wat kan vinden?
Jeetje.... geen ervaring mee.
Wat schrikken als je zoiets te horen krijgt. Ik heb ook pas mijn 20 weken echo gehad en vond het deze x ook echt zo retespannend. Kan me goed voorstellen dat de komende dagen gaan voelen als een eeuwigheid.

Heb je enig idee wat de eventuele consequenties zijn als het niet goed zit? Misschien is er wel goed iets aan te doen, dat is althans wat ik hoop.
.
Dat is schrikken zeg! Dat is niet waar je op hoopt als je de twintigwekenecho krijgt. Maar dan blijkt ook maar weer het belang van deze echo.

Mijn nichtje heeft een kindje met deze aandoening. Hoewel ze vroeger dachten dat het een middenrifbreuk is denken ze tegenwoordig dat het eigenlijk een aanlegprobleem van de longen is waardoor de darmen gewoon die ruimte innemen. Bij haar kindje zaten trouwens darmpjes bij de plek van de long dus wellicht valt het bij jullie kindje erg mee?

Zij moest in een universitair ziekenhuis bevallen. Zolang het kindje nog in de buik zit heeft het namelijk de longen niet nodig maar zodra het geboren wordt wel en doordat bij haar kindje de darmpjes daar zaten kon de long niet uitvouwen na de geboorte. Daarom moest hij wel meteen geopereerd worden. Helaas.

Hij is nu twee en de long heeft wel minder capaciteit dan een normale long maar vooralsnog lijkt hij er verder geen last van te hebben. In het begin moesten ze rekening houden met verkoudheden en daarom heeft mijn nichtje langer verlof gehad omdat ze hem daarom met drie maanden niet al naar en kdv wilden plaatsen. Kereltje stapt gewoon als elke peuter door het leven en heeft alleen een mooie ‘lits oppe buik’ .

Veel kracht en sterkte voor jullie :redrose:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Buurmeiske is meteen na de geboorte geopereerd hebben alles weer op zn plek gelegd (darmen lagen bovenin daarom longen niet uitgeklapt). Is nu kerngezond alleen wat klein gebleven. Het kan dus goed gaan. Veel sterkte!
Op internet inderdaad van alles gelezen en dat varieert van heel ernstig en zorgelijk en weinig kans, tot hele goede afloop en alleen een wat moeilijkere start.

Als dit het is, en het enige is, is dat inderdaad in principe operabel en dan is het vooral even afwachten hoe de longen gerijpt zijn.

Zoals het nu leek was het inderdaad alleen de maag, maar maandag gaan ze het beter bekijken.

Goed om te lezen in ieder geval dat kindjes daar ook vrij goed uit komen.

We zijn vooral bang voor het scenario dat er meer aan de hand blijkt te zijn of dat de longen echt te klein zijn om een goede kans te krijgen.

Heeft natuurlijk totaal geen zin om daar nu al zo mee bezig te zijn, maar het voor nu even loslaten lukt ook niet bepaald helaas!
Fayen, ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je alleen het advies geven niet meer op Google te zoeken.
Op Google staan de meest uiteenlopende verhalen, van onschuldige tot wat heftigere. Maar het zegt niets. Jij zal alleen de ernstige verhalen zien, omdat je daar natuurlijk bang voor bent. Maar de verhalen op Google gaan niet over jullie kind. Je wordt alleen maar nerveuzer van verhalen op internet, dus ik zou als ik jou was de komende dagen zo min mogelijk op internet gaan lopen zoeken.
Zoek afleiding in het offline leven. Dat is moeilijk, maar probeer het. Je zal hier geen antwoorden krijgen, want die krijg je alleen in het ziekenhuis. Daar waar ze zich richten op jullie kindje. En houd in je achterhoofd dat ze op medisch gebied tegenwoordig een heleboel kunnen. Meer dan je denkt. Zet ‘m op!
Wat rot die onzekerheid! Ik hoop dat jullie snel meer weten en dat het mee valt.
Ik denk wel dat je beter kunt stoppen met zoeken op Google. Hoe langer je er zoekt, hoe meer je vindt wat 'afwijkend' kan zijn. Je weet nu toch ook nog niet waar je aan toe bent.
Hatchi schreef:
30-05-2019 10:47
Fayen, ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je alleen het advies geven niet meer op Google te zoeken.
Op Google staan de meest uiteenlopende verhalen, van onschuldige tot wat heftigere. Maar het zegt niets. Jij zal alleen de ernstige verhalen zien, omdat je daar natuurlijk bang voor bent. Maar de verhalen op Google gaan niet over jullie kind. Je wordt alleen maar nerveuzer van verhalen op internet, dus ik zou als ik jou was de komende dagen zo min mogelijk op internet gaan lopen zoeken.
Zoek afleiding in het offline leven. Dat is moeilijk, maar probeer het. Je zal hier geen antwoorden krijgen, want die krijg je alleen in het ziekenhuis. Daar waar ze zich richten op jullie kindje. En houd in je achterhoofd dat ze op medisch gebied tegenwoordig een heleboel kunnen. Meer dan je denkt. Zet ‘m op!
Mooie post :daisy:

Ik snap dat je antwoorden zoekt, ik zou hetzelfde doen, deed hetzelfde (andere situatie) maar je wordt er inderdaad niets echt wijzer van want in jouw situatie is het toch anders.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hatchi schreef:
30-05-2019 10:47
Bedankt voor je berichtje.

Absoluut helemaal gelijk in. Schieten we inderdaad niks mee ook. Rationeel weet ik dat heel goed, instinctief moet ik alles erover weten

Maar ik ga inderdaad m'n best doen het te laten rusten tot we maandag meer te horen krijgen dan nu.
Wat een naar bericht!

Geen ervaring, wel wilde ik jullie laten weten dat ik hoop dat jullie de komende dagen een beetje door kunnen komen en er snel wat meer zekerheid is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven