HBO - Associate Degree
zondag 2 juni 2019 om 17:45
Na mijn 18e gelijk gaan werken, ouders die altijd blut waren, etc. Nu ben ik 27 en bezit ik over een iq van 114, dus ik wil gaan studeren. Wel wil ik een veilige route kiezen, vandaar dat ik een 2 jarige HBO Associate Degree opleiding wel zie zitten. Waarschijnlijk gaat het wel een opleiding worden, die weinig te maken heeft met mijn werkverleden. Heb trouwens alleen een vmbo diploma (Economie).
Ervaringen? Baankansen? Waarde diploma? Vertel mij alles erover wat je weet alstublieft. Alle tips en kennis zijn welkom!!
Momenteel heb ik 4 opleidingen, die mij wel wat lijken. Eerst wil ik nog een open dag bezoeken, etc. ICT - Internet of Things heeft op dit moment mijn voorkeur.
Maintenance & Mechanics
Engineering
ICT - Service management
ICT - Internet of Things
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... te-degree/
Ervaringen? Baankansen? Waarde diploma? Vertel mij alles erover wat je weet alstublieft. Alle tips en kennis zijn welkom!!
Momenteel heb ik 4 opleidingen, die mij wel wat lijken. Eerst wil ik nog een open dag bezoeken, etc. ICT - Internet of Things heeft op dit moment mijn voorkeur.
Maintenance & Mechanics
Engineering
ICT - Service management
ICT - Internet of Things
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... te-degree/
zondag 2 juni 2019 om 17:57
Ad diploma’s zijn helaas nog wat onbekend in het werkveld. Zelf vind ik het een hele mooie ontwikkeling. Het is een mbo+, waarmee je als je wil ook je bachelor kan halen.
Zover ik weet hebben Engineering en Maintenance goede baankansen. Deze waren voorheen verbonden aan de opleiding Werktuigbouwkunde.
ICT service management weet ik niet goed, is inhoudelijk nog het meest verwant aan Business IT management (bachelor). Is daarmee ook het meest verwant aan je vooropleiding.
IOT is een hele nieuwe opleiding. Zo’n nieuwe opleiding mag alleen gestart worden als er vraag is vanuit het werkveld.
Bij de technische opleidingen heb je mogelijk een flinke kluif aan de wiskunde die wordt gevraagd. Bij IT mogelijk ook.
Ga je dinsdag naar de open dag? De genoemde opleidingen zitten allemaal op 1 locatie, docenten ter plekke kunnen je vast beter helpen met je keuzes.
Zover ik weet hebben Engineering en Maintenance goede baankansen. Deze waren voorheen verbonden aan de opleiding Werktuigbouwkunde.
ICT service management weet ik niet goed, is inhoudelijk nog het meest verwant aan Business IT management (bachelor). Is daarmee ook het meest verwant aan je vooropleiding.
IOT is een hele nieuwe opleiding. Zo’n nieuwe opleiding mag alleen gestart worden als er vraag is vanuit het werkveld.
Bij de technische opleidingen heb je mogelijk een flinke kluif aan de wiskunde die wordt gevraagd. Bij IT mogelijk ook.
Ga je dinsdag naar de open dag? De genoemde opleidingen zitten allemaal op 1 locatie, docenten ter plekke kunnen je vast beter helpen met je keuzes.
zondag 2 juni 2019 om 18:00
zondag 2 juni 2019 om 18:09
Dinsdag, ga ik naar de open dag. Ben nog nooit naar een open dag geweest, heb wel het gevoel dat ze het mooier gaan afspiegelen dan dat het is. Misschien moet ik niet zo wantrouwig zijn.sprietgras schreef: ↑02-06-2019 17:57Ad diploma’s zijn helaas nog wat onbekend in het werkveld. Zelf vind ik het een hele mooie ontwikkeling. Het is een mbo+, waarmee je als je wil ook je bachelor kan halen.
IOT lijkt mij echt een fantastische opleiding, hier gaat echt mijn voorkeur naar uit.
zondag 2 juni 2019 om 18:21
Natuurlijk zullen ze het extra mooi voordoen!John__doe schreef: ↑02-06-2019 18:09Dinsdag, ga ik naar de open dag. Ben nog nooit naar een open dag geweest, heb wel het gevoel dat ze het mooier gaan afspiegelen dan dat het is. Misschien moet ik niet zo wantrouwig zijn.
IOT lijkt mij echt een fantastische opleiding, hier gaat echt mijn voorkeur naar uit.
IOT kunnen ze uit de praktijk nog niks over zeggen. Oh en ga er maar vanuit dat ze daar het niet zozeer mooier voordoen maar vooral enthousiast zijn (mag ik hopen).
Als je wil kun je op de website van de NVAO altijd nalezen hoe een extern panel een opleiding vond.
Voor IOT is een dergelijk rapport er nog niet. Zij hebben een toets nieuwe opleiding gedaan, dat rapport moet nog verschijnen.
Wel kun je de doeltmatigheidstoets vinden
https://www.cdho.nl/assets/uploads/2018 ... advies.pdf
Gaat misschien wat ver, maar geeft een beeld.
zondag 2 juni 2019 om 18:24
Mijn vaste lasten zijn ongeveer 500 euro. Als ik met een part-time baantje dat kan betalen, red ik het wel volgens mij.
En als de toekomst er rooskleurig uit ziet qua baankans, doorgroeimogelijkheden, etc. Dan zou ik wel een leuk bedrag bijlenen, rente is laag. De terugbetalingsregelingen zijn ook wel soepel volgens mij.
zondag 2 juni 2019 om 18:26
Wauw, thanks!! Interessante informatie.sprietgras schreef: ↑02-06-2019 18:21Natuurlijk zullen ze het extra mooi voordoen!
IOT kunnen ze uit de praktijk nog niks over zeggen. Oh en ga er maar vanuit dat ze daar het niet zozeer mooier voordoen maar vooral enthousiast zijn (mag ik hopen).
Als je wil kun je op de website van de NVAO altijd nalezen hoe een extern panel een opleiding vond.
Voor IOT is een dergelijk rapport er nog niet. Zij hebben een toets nieuwe opleiding gedaan, dat rapport moet nog verschijnen.
Wel kun je de doeltmatigheidstoets vinden
https://www.cdho.nl/assets/uploads/2018 ... advies.pdf
Gaat misschien wat ver, maar geeft een beeld.
zondag 2 juni 2019 om 18:27
Dat gaat helemaal goed komen voor mijn gevoel.sprietgras schreef: ↑02-06-2019 18:26Je zal trouwens wel een 21+ toets moeten doen voor toelating omdat je geen mbo diploma hebt.
zondag 2 juni 2019 om 18:29
De TO is al 27. Heeft waarschijnlijk al eigen woonruimte, en bepaalde levensstijl. Van inkomen, terug naar geleende stufie is toch anders dan van de havo/vwo naar stufie.
En verder ben ik heel erg benieuwd naar het ingewikkelde verhaal.
zondag 2 juni 2019 om 18:30
Ben ik ook wel benieuwd naar.
zondag 2 juni 2019 om 18:31
Daar heb je een goed punt.
zondag 2 juni 2019 om 18:45
Internet of Things is een beetje een hippe marketingterm die ik vooral veel gebezigd hoor worden door dure mannetjes. Misschien kun je ook eens kijken bij embedded systems, dat is een wat meer gedegen en established opleiding en de basis van IoT. Onderschat trouwens die 21+ toets niet voor de opleidingen die je wilt volgen: voor drie van de vier opleidingen die jij ziet zitten zul je een toets wiskunde en natuurkunde op havo-eindexamenniveau moeten afleggen, wat me niet evident makkelijk lijkt met alleen een vmbo vooropleiding.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
zondag 2 juni 2019 om 18:53
Klopt, misschien dat ik stiekem al mijn zinnen heb gezet op de IOT opleiding. Engineering en Maintenance & Mechanics lijken mij wel echt heel lastig.kantlijn schreef: ↑02-06-2019 18:45Internet of Things is een beetje een hippe marketingterm die ik vooral veel gebezigd hoor worden door dure mannetjes. Misschien kun je ook eens kijken bij embedded systems, dat is een wat meer gedegen en established opleiding en de basis van IoT. Onderschat trouwens die 21+ toets niet voor de opleidingen die je wilt volgen: voor drie van de vier opleidingen die jij ziet zitten zul je een toets wiskunde en natuurkunde op havo-eindexamenniveau moeten afleggen, wat me niet evident makkelijk lijkt met alleen een vmbo vooropleiding.
zondag 2 juni 2019 om 19:27
sprietgras schreef: ↑02-06-2019 17:59Vraag ook gewoon naar de bekendheid van Ad diploma’s en de vraag ernaar.
Dit idd. Heb je dan geen achterstand op mensen met een volledig HBO diploma als je op HBO functies solliciteert. En bij MBO4 functies zullen mensen reageren die een volledige 3 á 4-jarige MBO opleiding hebben gevolgd. HBO AD lijkt mij vooral handig voor mensen die al een diploma in het vervolgonderwijs hebben, bijvoorbeeld MBO-ers die zich verder willen opleiden. Als je dan toch HBO wil gaan doen, haal dan een volledig HBO diploma. En als je het, zoals je in je OP aangeeft, echt veilig wil doen, ga dan MBO4 doen. Krijg je ook nog stufi die omgezet wordt in een gift bij het behalen van het diploma binnen 10 jaar.